Sida 2 av 3

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 30 aug 2015, 10:56
av Laffe
Skye skrev:Jag ger blanka "fläkt" i om det inte är tillåtet med triangel lyse i mörker och polisen verkar säga det samma. Det skall synas att det är en motorcykel så länge det inte bländar. Den polis som stoppar och oftast kan det vara en som är mc-polis klappar en på axeln om de ens stoppar dig. De har nämligen samma problem som vi att motorcyklister inte respekteras då en telefon är viktigare att ha uppmärksamhet på än medtrafikanter. Tittar dom så är det bara att för att konsatatera. "fläkt" vilket bra ljus, sånt borde vi ha även på våra..
Drar liv i denna tråd lite kort.
Satt och åt lunch på Restaurang Glada Hudik i sällskap med fyra mc-poliser i tisdags.
Mycket trevliga herrar som pratade glatt om än det ena än det andra. När vi kom ut på parkeringen så frågade jag vad som gäller ang mina led-lampor på motorbågarna. "I dagsljus får du ha dom tända, men inte i mörker. Men det där är inte riktigt tillämpligt egentligen, allt som gör att du syns bättre, inom rimlighetens gränser, för andra trafikanter är ju bra. Så länge du inte bländar med dom så har jag svårt att se att någon polisman skulle skriva på det".

Därmed kommer mina att vara på så länge jag är på hojen *thumb_up*

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 30 aug 2015, 12:21
av Laffe
Mina är vinklade neråt och jag har inte mött någon som har blinkat åt mig, så det verkar funka


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 30 aug 2015, 12:46
av Jöns
Mina lyser rätt bra med...
Bild

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 30 aug 2015, 13:15
av Laffe
@Skye - varför inte sätta dit ett gummiklammer som en liten förlängare på fästet, då går det ju att vinkla ner dom lite till...


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 30 aug 2015, 13:24
av Laffe
Ah...jag förstår..


"Man kör tills man är framme"
/ Lasse

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 30 aug 2015, 14:36
av Ivar
@Skye
Stötdämparbyte?!? Blueray har vel knappt överstiget 2000mil?

Re: Daylight Running Light

Postat: lör 01 okt 2016, 15:37
av TransAlp Äby
Hej. Hittade denna tråd som bätter stämmer med min fråga om extraljus som jag tog upp in en annan tråd. Håller på att fösöka ringa in vilka extraljus jag ska köpa till min TransAlp och var på Swedol för att köpa dessa http://www.swedol.se/cad-arbetsstralkas ... 2-24w.html som "flood/fjärr"modell (eftersom jag trodde "fjärr" gav mest ljus). I affären fick jag pratat med en kunnig säljare som gav mig lite ny info om "flood/fjärr" kontra "spot" och det gjorde mig så pass osäker på vad jag bör skaffa så jag kände att jag måste dryfta detta med er i forumet.
- 1) "Flood/fjärr" kontra "spot" typ: Blev informerad om och visad att "spot" ger en mer koncentrerad ljusbild som lyser längre bort än "flood/fjärr" som lyser bredare (självklart säkert...?!?) - och att frågan var vad jag ville ha för hjälp. Se bra längre bort eller nära. Så, spontant vill jag ha ljus så långt som möjligt - och inte blända. Vad säger ni om de två varianterna...?
- 2) Hur många watt kan/bör/vågar man koppla på som extra ljus? Hittade i affären även dessa som kändes intressanta http://www.swedol.se/award-arbetslampa- ... -spot.html (finns som fjärr och spot) och http://www.swedol.se/award-arbetslampa-led-20w.html (spot).
Ursäkta, är lite förvirrad. Någon som kan hjälpa mig att reda ut gränserna...?
Hälsningar / Anders

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 04:12
av Fibern
Här bör vi skilja på två saker. Extraljus som fjärr eller DRL-ljus.
DRL får du ha tillsammans med halvljus/parkering under färd i dagsljus. Däremot inte i mörker och därför ska det finnas möjlighet att med brytare stänga av dessa. Och de får inte blända.
Extraljus oavsett fjärr eller spot, får bara användas tillsammans med helljus.
Naturligtvis kan man ha ett par fjärrljus kopplade som DRL, men då måste de ställas så lågt att de inte kan blända mötande. Allrahelst spot. Kan ju kännas lite överkurs pröjsa mer för ett par sådana och inte kunna nyttja dess förmåga.
Arbetslampor är oftast på onödigt hög lyskraft. Dock med bra spridning, liksom de flesta DRL, fast till högre pris. Frågan blir, ska du ha extraljus för mörkerkörning, eller day running light? För mörkerkörning är ett fjärr bästa alternativ. Spot eller flod är mest en smaksak.
På T-Alpen hade jag två DRL på 5x0,5 W och dom syntes bra på 2-300 meter, utan bländande effekt. Skulle knappast bländat ens i mörker.

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 18:12
av Stefan
Jag har fattat det som att Anders vill ha både och? DRL för att synas dagtid, och de starka för att se bättre i mörker. Då får det ju kopplas på det viset, DRL kan ju kopplas på t.ex. tändning eller halvljuset, men med möjlighet att släcka (t.ex. vid besiktning eller skymning). Extraljusen (de starka) bör ju däremot via relä kopplas med helljuset, och bara fungera ihop med det.

Sedan är det ju i bilvärlden så att DRL ska dimmas ner när de lyser ihop med halvljus, men jag tror knappast att någon fäller honom på den lilla haken :)

Det intressanta här blir ju emellertid hur många watt han totalt kan belasta befintligt elsystem (generator) med utan att dra ur batteriet. Och där vet jag inte alls. Sedan beror det så klart även på ev. annan utrustning som är ansluten, och hur de olika förbrukarna används tillsammans.

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 19:40
av Fibern
Med dagens effekt-snåla ledlampor, torde det inte vara några problem för generatorn.

Re: Daylight Running Light

Postat: sön 02 okt 2016, 20:21
av Stefan
Nä, sannolikt inte, men då jag inte vet, hoppas jag att någon med koll hoppar på och kan ge ett absolut besked. Men Anders. testa att söka lite också, jag TROR att jag sett något runt ämnet.

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 10 okt 2016, 10:44
av TransAlp Äby
Hej igen alla och tack för era tänkvärda kommentarer! Har inte hunnit in här på Forumet på sistone men hann in på Swedol när de hade "rabatt-dag" förra veckan ock köpte två av dessa http://www.swedol.se/award-arbetslampa- ... -spot.html och får prova med dem. Känns som en möjlig kombo mellan DRL och att ev. se lite mer (i alla fall om jag vinklar upp dom från "Day-mode" när jag ska prova att se lite mer i mörkret). Well, well - blir lite trial and error. "Ivaradero" har erbjudit assistans med inkoppling så vi får se om vi får ihop en lokal meck-träff i Gävle :)
Ska in till Lingwalls idag och få hastighetsmätargivaren bytt på framhjulet för att trolla bort ett irriterande gnäll-ljud fram vid låga hastigheter. Yes!

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 11 okt 2016, 05:02
av Fibern
Dom kommer säkert att funka bra. Se bara till att ha dem tillräckligt nedvinklade i dagsljus, för 18W ger rätt mycket ljus.

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 16:05
av TransAlp Äby
Hej alla. En följdfråga till ovan: Hur och/eller i vad gör ni el-kopplingarna? Jag tänker mig att jag skulle vilja ha en mindre kopplingsbox som helst är fukttät att koppla ihop allt i. Overkill? Räcker att koppla under kåporna? Är fortfarande i planeringsfasen... :)

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 19:45
av Jan-Olov
Den bästa kopplingen är att löda med krympslang över.

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 20:50
av TransAlp Äby
Tack - det får jag googla ;)

Re: Daylight Running Light

Postat: mån 29 maj 2017, 21:00
av Laffe
@TransAlp Äby, jag har sagt det tidigare - jag kan hjälpa dig :) Ta med dig prylarna och hojen in till Gävle så fixar vi det där *thumb_up*

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 05:38
av Fibern
Att säkra el-kopplingar mot fukt på en hoj tycks mig en aning överdrivet. Visst, tändlåset bör ju vara relativt skyddat, då det är lite bökigt komma åt kanske.
Men jämför med bilar. Massor av el-kopplingar bara i ett motorrum. Visserligen med kortslutningsskyddade kontakter, men inte tätade.
Och dessa körs året runt, vintertid i salt-laken, som trafikverket tycks vara så förtjust i.
Varför skulle inte en hoj klara av vanliga kontakter. Det är naturligtvis inget fel i att skydda dem så bra som möjligt, men enkla monteringar med eftertanke, fungerar lika bra i de flesta fall. Hur få dem täta? Kladda lim eller tätningsmassa runt varje kabelingång? En dosa är ju bra, men inte behöver den tätas.
Bäst är ju att ha dem lättåtkomliga, bakom sidokåpa eller under sadel exempelvis. Då är det lätt att komma åt för eventuell åtgärd, som spraya kontaktmedel, kontroll etc.
Jag har kört fyra år med Transalpens påmonterade signalhorn och DRL, med vanliga flatstift utan problem och nu drygt en säsong med Affen på samma villkor.
Uttag till DRL:arna under frontkåpan och strömbrytare i underkant av vindrutans insida, sån här där man kan se marken bredvid styrlagret.

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 12:18
av MrH
Placera dina elkopplingar på en plats där dom inte utsätts för direkt vattensprut. Det räcker gott. Jag placerade min säkringsdosa, minusplint och relä under sadeln där Honda nog tänkt att man skall förvara ett bygellås.
Använd antingen kabelskor som du löder ihop med kablarna eller kabelskor med krympslang med lim på insidan. Detta för att inte kablarna skall "krypa ur" kabelskorna med tiden. Kabelskorna jag använt är inköpta på Biltema.
På Biltema hittar du även kabelstrumpa, krympslang och relä. Strumpan skyddar kablarna från nötningsskador och krympslangen ger snygga avslut på kabelsstrumpan, och håller den på plats.
Säkringsboxen och kopplingsplinten är köpt på Seasea (båttillbehör).

Bild

Bild

Biltema: Kabelskor, Kabelstrumpa, Krympslang, Relä
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033524/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033521/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000034098/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000035542/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017796/

Seasea (Båttillbehör): Säkringsbox, Kopplingsplint
https://www.seasea.se/säkringsbox-4-säkringar
https://www.seasea.se/kopplingsplint-6x95mm

Re: Daylight Running Light

Postat: tis 30 maj 2017, 17:35
av Laffe
Jäklars!! Det var snyggt och prydligt!! Ordning och reda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk