Daylight Running Light
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Daylight Running Light
Nu när man kör så behöver man synas lite extra. Så jag monterade ett par DRL ljus
Hittade dessa på Jula, men modeller finns lite överallt.
Fick fixa till ett par egna fästen av lite vinkeljärn i aluminium och gummiklammer som fästes i bågen.
Det blev väldig skillnad, nu vänder sig passagerarna i bilarna framför om för att se vem som ligger bakom.
Kopplade in de på park ljus med en en egen brytare så jag kan ha dem på halv o helljus också. Inte helt korrekt men det är viktigare att synas. Får väl ändra det om konstapel koppar har synpunkter.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Hittade dessa på Jula, men modeller finns lite överallt.
Fick fixa till ett par egna fästen av lite vinkeljärn i aluminium och gummiklammer som fästes i bågen.
Det blev väldig skillnad, nu vänder sig passagerarna i bilarna framför om för att se vem som ligger bakom.
Kopplade in de på park ljus med en en egen brytare så jag kan ha dem på halv o helljus också. Inte helt korrekt men det är viktigare att synas. Får väl ändra det om konstapel koppar har synpunkter.
Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Re: Daylight Running Light
@Skuggan, det där var precis vad jag satt och lurade lite på i går kväll Jag vet inte om jag egentligen behöver lampor för att se vägen, undviker helst ändå att köra i mörker med tanke på vilt.
Nåväl, tankekvarnen får väl mala på, så kanske något utkristalliserar sig. För, som du säger, att synas känns kanske mer primärt, och med DRL bländar man ändå alltför mycket om det ändå börjar skymma.
Nåväl, tankekvarnen får väl mala på, så kanske något utkristalliserar sig. För, som du säger, att synas känns kanske mer primärt, och med DRL bländar man ändå alltför mycket om det ändå börjar skymma.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Jag väntar på mina som jag nyss beställt. Två små fyrkantiga som jag ska montera vid sidobultarna till hasplasten. Lägger ut bild när jag fått dom och monterat.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Bra tanke. Får kluuura lite, som Gunde.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Daylight Running Light
Även jag går i DRL-tankar.
Extra-ljus för att förstärka helljuset sitter redan på så jag är inte ute efter att se bättre, utan att synas bättre och då resonerar jag som så att om en cigarettglöd enligt sägnen kan synas 300m i mörker så behövs det inte så jättestora doningar på hojen.
I mitt letande sprang jag på nåt som kallas "eagle eyes".
http://powerizer.china-direct-buy.com/v ... r_DRL.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det någon av herrarna som har erfarenhet av sådana eller rent av vet om de finns att köpa här i hemlandet?
Extra-ljus för att förstärka helljuset sitter redan på så jag är inte ute efter att se bättre, utan att synas bättre och då resonerar jag som så att om en cigarettglöd enligt sägnen kan synas 300m i mörker så behövs det inte så jättestora doningar på hojen.
I mitt letande sprang jag på nåt som kallas "eagle eyes".
http://powerizer.china-direct-buy.com/v ... r_DRL.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det någon av herrarna som har erfarenhet av sådana eller rent av vet om de finns att köpa här i hemlandet?
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Daylight Running Light
@Vagabond
Nyfiken, hur/var tänker du att de ska fästas?
Även jag funderar på DRL, vet dock inte vilken modell. Är det någon här med en XL700 som har bilder på sitt montage?
En annan fundering är att byta från halogenljus till LED, någon med erfarenhet av det?
Nyfiken, hur/var tänker du att de ska fästas?
Även jag funderar på DRL, vet dock inte vilken modell. Är det någon här med en XL700 som har bilder på sitt montage?
En annan fundering är att byta från halogenljus till LED, någon med erfarenhet av det?
Serendipity
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Jag lutar fortfarande åt att åter "låna" en ide av Botte. Monterar dom på de två bultarna som sitter framtill på var sida om hasplasten.
Det är i alla fall något över framhjulets mitt.
Eller så gör jag en liten fästanordning och skruvar fast tillsammans med en av bultarna som håller framskärmen.
Blir att se ut så här. Troligtvis.
Det är i alla fall något över framhjulets mitt.
Eller så gör jag en liten fästanordning och skruvar fast tillsammans med en av bultarna som håller framskärmen.
Blir att se ut så här. Troligtvis.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Daylight Running Light
@Fibern
... som håller framskärmen. Du menar då under ordinarie lamphus? Eller?
... som håller framskärmen. Du menar då under ordinarie lamphus? Eller?
Serendipity
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Jag vet inte hur det ser ut på 700:an. Men på min sitter skärmen på två bultar i vardera gaffelbenet. En fram och en på baksidan. I dessa kan man ju göra en enkel bygel från den bakre till den främre och där fästa en liten lätt DRL-lykta.
Nackdelen blir stänk från hjulet.
Nackdelen blir stänk från hjulet.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Daylight Running Light
Om du monterar på hasplasten enligt bilden, vad händer om/när hojen vill lägga sig ner på sidan och vila en stund?
Serendipity
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
Då krossar han både en av lyktorna och mitt hjärta.
Nu kostar de bara 299:- per par, och skulle jag lägga ikull, so let go.
Nu kostar de bara 299:- per par, och skulle jag lägga ikull, so let go.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
@Vagabond
Ser ju elegant smidigt ut. Går ju montera närapå varsomhelst.
Vet du priset?
Ser ju elegant smidigt ut. Går ju montera närapå varsomhelst.
Vet du priset?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Daylight Running Light
Fibern skrev; Jag väntar på mina som jag nyss beställt. Två små fyrkantiga som jag ska montera vid sidobultarna till hasplasten. Lägger ut bild när jag fått dom och monterat.
Där har jag också satt mina.
Som synes är de inte helt rena men ändå förvånansvärt oskitiga med tanke på vilket väglag de rullar i för tillfället.
Nysse skrev; Nyfiken, hur/var tänker du att de ska fästas?
Såna detaljer brukar lösa sig när man väl har prylarna i handen.
Fast tanken är ju att åstadkomma triangelbelysning.
Fibern skrev; Vet du priset?
Har nyss varit lite Wild&Crazy och beställt 2 st via iOffer till det hutlösa priset av 72 Svenska Riksdaler...
Vi får väl se hur det går....... Det är första gången i världshistorien för mig som jag handlar via en sån däringa sajt....
Där har jag också satt mina.
Som synes är de inte helt rena men ändå förvånansvärt oskitiga med tanke på vilket väglag de rullar i för tillfället.
Nysse skrev; Nyfiken, hur/var tänker du att de ska fästas?
Såna detaljer brukar lösa sig när man väl har prylarna i handen.
Fast tanken är ju att åstadkomma triangelbelysning.
Fibern skrev; Vet du priset?
Har nyss varit lite Wild&Crazy och beställt 2 st via iOffer till det hutlösa priset av 72 Svenska Riksdaler...
Vi får väl se hur det går....... Det är första gången i världshistorien för mig som jag handlar via en sån däringa sajt....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Re: Daylight Running Light
@Nysse, om du med att "byta från halogenljus till led" avser halvljusbelysningen, så lär väl bilprovningen ha vissa synpunkter tänker jag. Eller, missar jag något där
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Daylight Running Light
Oh shit, massivt lyse. Det inger respekt.
Skickat från en obestämd plats i värden!
Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Re: Daylight Running Light
@ Stefan
Tänker på både hel- och halv.
Skickat från en obestämd plats i värden!
Tänker på både hel- och halv.
Skickat från en obestämd plats i värden!
Serendipity
Re: Daylight Running Light
Det är väl halvljuset som lär ge bekymmer vid besiktning, men hittar du en lösning för att byta vid besiktning, torde det knappas vara problem, förutsatt att man använder lite vanligt folkvett.
Och, som Skye säger, vad gäller helljus är det bara din generator som sätter begränsningen.
Och, som Skye säger, vad gäller helljus är det bara din generator som sätter begränsningen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Daylight Running Light
För att få den godkänd för besiktning planerar jag att sätta dit ett relä och en dold strömbrytare så jag kan välja om DRL-ljusen ska stängas av vid halvljus.
Enkelt fixat.
Enkelt fixat.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
- shadowgunnar
- 50cc
- Inlägg: 105
- Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
- Hoj: Transalp XL650-01
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Daylight Running Light
Här kommer en bild på monteringen.
Valde denna smala modell för att den inte ska sticka ut så mycket på bredden
Valde denna smala modell för att den inte ska sticka ut så mycket på bredden
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.
Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6176
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Daylight Running Light
"Söjna vart hä". På ren svenska.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM