Jo minsann. I morgon ger jag mig på att kolla ventilspelen. Har rivit det mesta idag! Tanken var lätt att få av. Däremot var ju luftfilterbehållaren mycket pilligare men många slangar som ska tas av. Hoppas min märktejp sitter kvar i morgon
Jag kommer även byta kamkedjespännarna när allt annat är av. Självklart åker det på ett nytt filter och nya stift. Filtret var riktigt grisigt faktiskt!
Så till min fråga: När jag var på Honda sist och snackade med en mekaniker där sa han att om dom ska justera ventilspelet på en Varadero så släpper dom på kamkedjespännarna. Det står inget om det i Haynesmanualen. Är det någon här som vet om man måste det? Det verkar enkelt att byta shims i övrigt.
En fråga till. Måste man ha nya packningar till ventilkåporna eller går dom att rädda om man är försiktig?
Kontrollera ventilspelen själv!
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Svarar själv då jag pluggat lite mer
Jo, jag måste ta ur kamkedjespännarna eftersom jag måste ta bort kamaxlarna för att komma åt lyftarna, naturligt vis. Kan bli spännande det här
Jo, jag måste ta ur kamkedjespännarna eftersom jag måste ta bort kamaxlarna för att komma åt lyftarna, naturligt vis. Kan bli spännande det här
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Way to go maua
Helt rätt maua, sträckarna måste ur....och det märkte du den "hårda" vägen? .
Ställ in en grundinställning med märkningarna på rätt plats. Gör även med penna egna märkningar på kamkedja mot dreven(båda) så känns det tryggare.
Proffsen brukar väl göra båda cylindrarna på samma gång. Sjäv är man en försiktig general så jag brukar göra en cylinder i taget.
-Vinsten är mer kontroll
-Förlusten är att man tappar ev återanvändning av shims från den andra cylindern
Packningen på ventilkåpan återanvänds. Låt den helst sitta kvar på ventilkåpan. Se bara sen till att allt kommit rätt på plats, speciellt på sidan(dom tjocka delen)
Helt rätt maua, sträckarna måste ur....och det märkte du den "hårda" vägen? .
Ställ in en grundinställning med märkningarna på rätt plats. Gör även med penna egna märkningar på kamkedja mot dreven(båda) så känns det tryggare.
Proffsen brukar väl göra båda cylindrarna på samma gång. Sjäv är man en försiktig general så jag brukar göra en cylinder i taget.
-Vinsten är mer kontroll
-Förlusten är att man tappar ev återanvändning av shims från den andra cylindern
Packningen på ventilkåpan återanvänds. Låt den helst sitta kvar på ventilkåpan. Se bara sen till att allt kommit rätt på plats, speciellt på sidan(dom tjocka delen)
Re: Idag..
idag höll det p åatt gå åt pipan ordentligt med mitt mekarprojekt. Först gick att kanon. Jag kontrollerade ventilspelen. Allt var helt ok. Jag bytte även båda mina kamkedjesträckare! Den främre såg ut att vara bytt nyligen vilket får mig att undra om knacket kommer försvinna. Om det inte gör det har jag allvarligare problem. Antagligen ett dåligt lager någonstans
Första missen för dagen: Min nyinköpta tändstiftshylsa i rätt diameter är för stor för att komma ner i hålet med. Helv**e
Någon som har tips om lämplig hylsa. Är det Honda orginal som gäller?
Andra missen, vilket fick det att vända sig i magen var att jag drog av en bult till ventilkåpan. Ridå. Efter att jag sansat mig lite tog jag av kåpan igen och när jag pillade lite på resterna av bulten som satt nere i hålet så såg jag att den rörde på sig. Kunde jag ha sådan tur? Jodå biten var lös så det gick att knacka till ett litet spår i den och skruva ut den UNDERBART!!! 10nM är som att gänga i smör kan jag säga. När jag på andra ventilkåpan gjorde att enligt instruktionsboken, dvs, drog åt med angivet moment, vad händer då? En bult till går av!!! på 10nM???? WTF Som tur är fick jag ut den också. Jag får köpa ett par uppsättningar nya bultar och fingerdra dom nästa gång. Helt otroligt...
Första missen för dagen: Min nyinköpta tändstiftshylsa i rätt diameter är för stor för att komma ner i hålet med. Helv**e
Någon som har tips om lämplig hylsa. Är det Honda orginal som gäller?
Andra missen, vilket fick det att vända sig i magen var att jag drog av en bult till ventilkåpan. Ridå. Efter att jag sansat mig lite tog jag av kåpan igen och när jag pillade lite på resterna av bulten som satt nere i hålet så såg jag att den rörde på sig. Kunde jag ha sådan tur? Jodå biten var lös så det gick att knacka till ett litet spår i den och skruva ut den UNDERBART!!! 10nM är som att gänga i smör kan jag säga. När jag på andra ventilkåpan gjorde att enligt instruktionsboken, dvs, drog åt med angivet moment, vad händer då? En bult till går av!!! på 10nM???? WTF Som tur är fick jag ut den också. Jag får köpa ett par uppsättningar nya bultar och fingerdra dom nästa gång. Helt otroligt...
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Tack Skye! Jag funderade en del på var jag skulle lägga det. Kanske skulle startat en egen projekttråd. Fast här kan det finnas visst allmänintresse då dessa ventilkåpsbultar verkligen är lätta att dra av!
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Märkligt att dom gick av?!? Jag brukar annars dra dom med handkraft.
Jag har på min orderlista 1 sån här(1 för att testa) just för att det verkar lite svårt att hitta en smal t-nyckel. Det som kan haka upp sig på är längden?
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=21674537
Nu kommer den väl först på torsdag/fredag. om du inte löser det på annat sätt så kan jag kanske slänga in den i ett vanligt kuvert o skicka.
Tändstiften brukar jag annars låta sitta i när jagkollar ventilspel(den snurrar inte då ur läge lika lätt)
Jag har på min orderlista 1 sån här(1 för att testa) just för att det verkar lite svårt att hitta en smal t-nyckel. Det som kan haka upp sig på är längden?
http://shop.textalk.se/se/article.php?i ... t=21674537
Nu kommer den väl först på torsdag/fredag. om du inte löser det på annat sätt så kan jag kanske slänga in den i ett vanligt kuvert o skicka.
Tändstiften brukar jag annars låta sitta i när jagkollar ventilspel(den snurrar inte då ur läge lika lätt)
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Ventilspelen var helt som dom ska så jag kommer inte behöva justera dom!
Stiften ska i till förmån för nya. Den hylsan du länkade till är 16mm. Det ska vara 18!! Men annars var det nog ett Ok pris. Men jag ska kolla med Honda i morgon. Annars kanske du får en order!
De där jä*la bultarna alltså. Det sitter ju gummipackningar som bulten bottnar mot så det går inte att känna när man dragit "lagom" Dom gick runt hur lätt som helst innan dom gick av. Min momentnyckel går bara ner till 20nM men går att vrida ner till tio. 6 av 8 bultar drogs med 10nM och momentnyckeln klickade till. De två andra klickade den aldrig så jag tänkte att jag tar väl ett tag till då. Inget ökat motstånd alls utan bara den där sjukt otrevliga känslan när motståndet helt plötsligt försvinner. Usch. Tur att bulten inte bottnar i sitt hål och nyper fast!! Då hade jag haft stora problem nu. Nu får jag svälja stoltheten och köpa nya bultar. Svindyra är dom också så det blir bara två nya. Ska dra med 10mm nyckel med lillfingret nästa gång. Jag lät väl märka om det är tätt eller inte!!
Vad menar du när du säger handkraft VS. lite mer än tummen och pekfingret antar jag?
Stiften ska i till förmån för nya. Den hylsan du länkade till är 16mm. Det ska vara 18!! Men annars var det nog ett Ok pris. Men jag ska kolla med Honda i morgon. Annars kanske du får en order!
De där jä*la bultarna alltså. Det sitter ju gummipackningar som bulten bottnar mot så det går inte att känna när man dragit "lagom" Dom gick runt hur lätt som helst innan dom gick av. Min momentnyckel går bara ner till 20nM men går att vrida ner till tio. 6 av 8 bultar drogs med 10nM och momentnyckeln klickade till. De två andra klickade den aldrig så jag tänkte att jag tar väl ett tag till då. Inget ökat motstånd alls utan bara den där sjukt otrevliga känslan när motståndet helt plötsligt försvinner. Usch. Tur att bulten inte bottnar i sitt hål och nyper fast!! Då hade jag haft stora problem nu. Nu får jag svälja stoltheten och köpa nya bultar. Svindyra är dom också så det blir bara två nya. Ska dra med 10mm nyckel med lillfingret nästa gång. Jag lät väl märka om det är tätt eller inte!!
Vad menar du när du säger handkraft VS. lite mer än tummen och pekfingret antar jag?
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
att dra mindre moment med för stor momentnyckel kan ge såna här fenomen... om man lärt sig ungefär vad 10Nm är så drar man i en snabbare rörelse så kommer klicket, drar man sakta så händer ofta det som du råkade ut för (jo jag har själv testat..)
Sen angående tändstiftsnyckel, har du inte kvar original verktygen under sadeln?
Där finns en hylsa som fungerar perfekt.
Sen angående tändstiftsnyckel, har du inte kvar original verktygen under sadeln?
Där finns en hylsa som fungerar perfekt.
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Bra tips med lite mer knyck!
Nej, jag har inget verktygskit tyvärr. Bortsupet av tidigare ägare!
Nej, jag har inget verktygskit tyvärr. Bortsupet av tidigare ägare!
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Om du drar med ett knyck så blir det inte rätt moment. Då måste man segdra.
skickat från S3-luren
skickat från S3-luren
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Det där får du ta med Jimmy
Men allvarligt. Jag vet om att man inte kan "rycka" Basal fysik. Men jag vet också att man kan lura en momentnyckel om man drar alldeles för sakta. Jag har rätt bra känsla för det där. Jag tror att det i detta fallet handlar om att min momentnyckel har 20nM som lägsta gräns. För så låga moment behövs en mer finkalibrig variant
Men allvarligt. Jag vet om att man inte kan "rycka" Basal fysik. Men jag vet också att man kan lura en momentnyckel om man drar alldeles för sakta. Jag har rätt bra känsla för det där. Jag tror att det i detta fallet handlar om att min momentnyckel har 20nM som lägsta gräns. För så låga moment behövs en mer finkalibrig variant
- Masterjojo
- 500cc
- Inlägg: 535
- Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
- Hoj: XL1000VA-11
- Ort: Mölnlycke
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Om det brådskar med tändstift nyckel kan du få låna min så du får gjort jobbet iaf!
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
Skickat från någonstans med hjälp av en elektronisk livsform
//Johan Johansson
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Tack ska du ha. Men det är inte panik ännu. Har inte fått tillbaka min dämpare ännu som är inne på fjäderbyte. Jag hör av mig om jag behöver låna den!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
helt riktigt Peter, med ett kraftigt ryck så blir det fel, även för seg dragning kan ge fel då bulten kan börja sträcka sig för att sedan gå av alternativt att gängorna ger sig, lagom är bäst.
Jag menade ju mera dra snabbt som maua själv förstod
Jag menade ju mera dra snabbt som maua själv förstod
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Vi var nere i på kurs på Hightorque i Falkenberg och fick lära oss en massa nyttigt om moment och dyligt.
Dom hade en digital momentnyckel som blev "röd" så fort man drog det minsta för hårt.
Det visade att det är jäkligt svårt att dra rätt moment.
Sen fick vi även lära oss att aldrig smörja ett skruvförband, för då får du alldeles fel moment. Det ska bara vara rent.
Det mest exakta är sträckdragning. Fast vi har lite större bultar i tornen på kraftverken än på en mc
Det är många som smörjer hjulbultarna på bilen och sen drar med maskin. Då sitter det bra
Nu blev det lite off topic
Dom hade en digital momentnyckel som blev "röd" så fort man drog det minsta för hårt.
Det visade att det är jäkligt svårt att dra rätt moment.
Sen fick vi även lära oss att aldrig smörja ett skruvförband, för då får du alldeles fel moment. Det ska bara vara rent.
Det mest exakta är sträckdragning. Fast vi har lite större bultar i tornen på kraftverken än på en mc
Det är många som smörjer hjulbultarna på bilen och sen drar med maskin. Då sitter det bra
Nu blev det lite off topic
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Spelar ingen roll med lite OT, sådant här är väldigt intressant att höra om!
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
"Det är många som smörjer hjulbultarna på bilen och sen drar med maskin."
Då lär man bli röd i nyllet till våren
Då lär man bli röd i nyllet till våren
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
-
- 1200cc
- Inlägg: 6174
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Kontrollera ventilspelen själv!
Lite kopparpasta på hjulbultar kan inte skada. Och röd i nyllet har man säkert varit åtskilliga gånger med osmorda bultar.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM