Jag vet inte hur ni andra känner för det här med varselvästar, men jag kan i alla fall tycka att detta är att "göra bort sig".
Ok, full respekt till alla som inte vill ha en väst - inget problem med det. Men den som tycker att det känns tryggare, kanske vill göra det som går för att synas bättre - för det är ju trots allt det det handlar om - kan väl få göra det utan att häcklas för det??
Fast det är klart - man är ju inte lika tuff när man har skinnställ och väst...
Min högst personliga åsikt - och den står jag för!
http://www.braaap.se/2014/02/blogg-dags ... lvastarna/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ang varselvästar...
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Ang varselvästar...
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
- Laffe
- 1200cc
- Inlägg: 4486
- Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
- Hoj: Africa Twin Hardcore -16
- Ort: Gävle
Re: Ang varselvästar...
Fel kategori..sorry
Alltså, jag kanske är lika tramsig som författaren till bloggen - men att "uppmana" till offentliga västbål tycker jag är trams.
Jag är inte upprörd på det viset, utan tycker bara att det borde vara upp till var och en - med eller utan väst.
Jag har min väst på mig vid längre resor, för att jag inbillar mig att jag syns bättre. "Varför inte jämt då" undrar vän av ordning?
Tja, lathet antar jag.
Alltså, jag kanske är lika tramsig som författaren till bloggen - men att "uppmana" till offentliga västbål tycker jag är trams.
Jag är inte upprörd på det viset, utan tycker bara att det borde vara upp till var och en - med eller utan väst.
Jag har min väst på mig vid längre resor, för att jag inbillar mig att jag syns bättre. "Varför inte jämt då" undrar vän av ordning?
Tja, lathet antar jag.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
/Lasse
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ang varselvästar...
Jaha ja, somliga tycker det är "förnedrande" att vilja överleva. hmm... Eller som en annan skriver, "alla som befinner sig i en utsatt position i tung trafik". Är det inte just det vi MC-åkare befinner oss i? Det är väl så som med mycket annat här i livet, en del söker faran istället för att eliminera den. Jag tycker inte det känns ett dugg "skämmigt" att visa mig i trafiken. Så länge jag ska trängas med en hoper (inte alla tack o lov) hönsjärnor efter våra gator och vägar, många med nallen i ena örat och knappt ett öga på vägen, så är min åsikt att ju bättre jag syns, desto längre kanske jag lever.
Har för mig att jag läst det ska bli obligatoriskt i Norge. Eller så var det att ha den med på hojen.
Har för mig att jag läst det ska bli obligatoriskt i Norge. Eller så var det att ha den med på hojen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Freddy
- OS Norsk
- Inlägg: 429
- Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
- Hoj: 2016 BMW R1200GSA
- Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
- Kontakt:
Re: Ang varselvästar...
Jeg er enig med Fiberen, at jeg vil leva så lenge som mulig. Jeg tror ut fra det jeg hører i mitt miljø, som arbeider med trafikk sikkerhet så er det bare spørsmål om tid før det blir et påbud om refleks vest. Man kan enkelt fråge seg hvorfor går jeg i mitt arbeid rundt i en slik vest ? Jo det er fordi jeg skal være synlig til en hver tid, men spesielt i trafikken. I trafikkhendelser så hender det at ambulansepersonell er avbildet i media. Og et slik bilde uten refleks vest, så er det inn på sjefens kontor. Når påbudet kommer så kommer jeg til å bestille en slik vest fra levrandøren til ambulanse uniformer, og bestille en slik. se følgelig uten fagmerking osv.
Norge innfører nå et påbud om at en slik vest skal være med på hojen. Den skal brukes når man må stoppe langs veien osv. På lik linje som bilførere.
Dette er en viktig diskusjon synes jeg....
Norge innfører nå et påbud om at en slik vest skal være med på hojen. Den skal brukes når man må stoppe langs veien osv. På lik linje som bilførere.
Dette er en viktig diskusjon synes jeg....
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ang varselvästar...
Det hjelper ikke med 10 vester + blinklys på toppen. Feil sted, feil tid og rett i ambulansen, om det går bra, for det kan gå verre..
Jeg må se hvor jeg kjører, jeg må passe på meg selv når jeg ikke kjører, men er i trafikken.
Alt er i utgangspungtet mitt ansvar der jeg er involvert, bortsett fra selvmord eller at noe kommer over i feil/min kjørebane.
Kjørte med neonjakke til/fra jobben, og tror nok det hjalp, men jeg tenkte alltid at de andre er idioter.
Er for alt som sparer liv, men lurer på hva blir det neste.
Før klatret vi i trær, husket, uten godkjent sand under huska, hang på bilene med sykkel. Vi lagde slenghuske der vi ville, nå er det for farlig.
Nå er det mulig å dø uten å ha hatt et eneste skrubbsår på kne.
Jeg må se hvor jeg kjører, jeg må passe på meg selv når jeg ikke kjører, men er i trafikken.
Alt er i utgangspungtet mitt ansvar der jeg er involvert, bortsett fra selvmord eller at noe kommer over i feil/min kjørebane.
Kjørte med neonjakke til/fra jobben, og tror nok det hjalp, men jeg tenkte alltid at de andre er idioter.
Er for alt som sparer liv, men lurer på hva blir det neste.
Før klatret vi i trær, husket, uten godkjent sand under huska, hang på bilene med sykkel. Vi lagde slenghuske der vi ville, nå er det for farlig.
Nå er det mulig å dø uten å ha hatt et eneste skrubbsår på kne.
- Jan-Olov
- 500cc
- Inlägg: 680
- Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
- Hoj: Varadero 05
- Ort: Ljungby/Ryssby
- Kontakt:
Re: Ang varselvästar...
Ja måla hojen vit först så blir resultatet bra, du kommer att synas, och synas.
jan-Olov
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ang varselvästar...
Sätt den blå längs fram och skräm skiten ur alla stolpskott till bilförare du möter. Och en reflexväst där du skrivit POLIO med blå text på ryggen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Ang varselvästar...
För några år sedan blev jag inbjuden av SMC tills att medverka i en studie om VARSELVÄST,,,jag tackade bestämt nej..
Varför,,,,Jo tyckte att man först skulle börja att titta på belysningen,,
Att placera extra lampor lågt som på tex Goldwing 1500,,,ökar synbarheten enormt...
och man behöver ej bli förväxlad med tex moped
Men från SMW/+forskarna fick jag inget medhåll, (man hade ju redan betalt ut flera hundra tusen i bidrag)
foskningen ledde inte till något nytt,, (hur var å när,,, uppstår en Dödsolycka/olycka ????????? )
Påtalade den Nederlänska utredning SWOV, för SMC,,,givetvis inget svar,,,,(jobbar dom för oss?)
Frågde !!även
högsta anvarige på Trafiksäkerhetsverket i Borlänge,,
Får jag ha varselljusen tända,,,NEJ!!!
svarade han surt,, påtalade sedan med myndighetsröst
Motorcyckel har!! 1 lampa, Bil 2 lampor, TÅG 3 lampor uj uj,,,,,,,,,,,
ja ni förstår själva,
man kan ju blanda ihopa,, så att man tror att tåget kommer på E20 (dessa gubbar betalar vi lön till!!)
""SWOV..utredningen på uppdrag av nederländska regeringen"""
visade EJ någon förbättring för oss hojåkare..
Ni får läsa själv,,,, PDF
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-ron- ... arksamhet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv kör jag med,, Skallen ""Påkopplad"",,,+3 lysen =triangelmont,, EJ väst, men bra att ha med vid stilestånd+andra länder
Hur ni gör!!! bestämmer ni själva...det viktiga är att få åka nästa dag........
lev väl,,Rolle
Varför,,,,Jo tyckte att man först skulle börja att titta på belysningen,,
Att placera extra lampor lågt som på tex Goldwing 1500,,,ökar synbarheten enormt...
och man behöver ej bli förväxlad med tex moped
Men från SMW/+forskarna fick jag inget medhåll, (man hade ju redan betalt ut flera hundra tusen i bidrag)
foskningen ledde inte till något nytt,, (hur var å när,,, uppstår en Dödsolycka/olycka ????????? )
Påtalade den Nederlänska utredning SWOV, för SMC,,,givetvis inget svar,,,,(jobbar dom för oss?)
Frågde !!även
högsta anvarige på Trafiksäkerhetsverket i Borlänge,,
Får jag ha varselljusen tända,,,NEJ!!!
svarade han surt,, påtalade sedan med myndighetsröst
Motorcyckel har!! 1 lampa, Bil 2 lampor, TÅG 3 lampor uj uj,,,,,,,,,,,
ja ni förstår själva,
man kan ju blanda ihopa,, så att man tror att tåget kommer på E20 (dessa gubbar betalar vi lön till!!)
""SWOV..utredningen på uppdrag av nederländska regeringen"""
visade EJ någon förbättring för oss hojåkare..
Ni får läsa själv,,,, PDF
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nya-ron- ... arksamhet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Själv kör jag med,, Skallen ""Påkopplad"",,,+3 lysen =triangelmont,, EJ väst, men bra att ha med vid stilestånd+andra länder
Hur ni gör!!! bestämmer ni själva...det viktiga är att få åka nästa dag........
lev väl,,Rolle
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Ang varselvästar...
Att jag tar på mig västen betyder inte att jag tar av hjärnan.
Och jag vet ju bara hur fort jag ser den gula varselfärgen på håll, jämfört mot t.ex. en fotgängare utan. När den syns, är jag alltid extra uppmärksam.
Så hela den här frågeställningen handlar för mig om hur jag reagerar.
Och med förhoppningen om att de flesta andra har en liknande förmåga.
Och jag vet ju bara hur fort jag ser den gula varselfärgen på håll, jämfört mot t.ex. en fotgängare utan. När den syns, är jag alltid extra uppmärksam.
Så hela den här frågeställningen handlar för mig om hur jag reagerar.
Och med förhoppningen om att de flesta andra har en liknande förmåga.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Bønne
- 125cc
- Inlägg: 197
- Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
- Hoj: XL1000VA 2008
- Ort: Svinninge, Danmark
Re: Ang varselvästar...
Den slags indbildning kan være livsfarlig, falsk tryghedIvaradero skrev:...för att jag inbillar mig att jag syns bättre.
Og så et citat fra en af kommentarerne under artiklen: "...varselvästen – som skulle vara en mycket
viktig signal om att det är VARSEL – dvs en signal om att ngt oväntat, någon människa som befinner
sig i ett extra utsatt läge."
Jeg mener ikke jeg behøver at varsle når jeg kører på min motorcykel, for jeg er ikke ude i noget "oväntat
utsatt läge"
Jeg kender den Nederlandske undersøgelse, den har også været omtalt i de danske MC-blade og jeg mener
den har ret, det er kontrasten der er vigtig
Ved eftertanke har jeg i mange år kørt med sort tøj og sort hjelm, min Varadero er grå/sort og min gamle
cykel (CB 750 K7), er sort. Og jeg har faktisk aldrig haft de store problemer, jeg er selv meget opmærksom
når jeg kører og bilder mig ikke ind at jeg nok bliver set, tværtimod, jeg forventer at jeg ikke bliver set
Fint med kampagner overfor billisterne, det er helt OK for mig
Men vi har også et ansvar selv, min personlige "kampagne" hedder: "Vær opmærksom, forudseende og agtpågivende "
(Jokern må oversætte, om nødvendigt )
Bønne
Plan your ride. Ride your plan.
Plan your ride. Ride your plan.
Re: Ang varselvästar...
På en gamla goda tiden åkte det runt en raggare i Kungsbacka med en svart-vit jänkare med med två blåa spänner på takräcket och texten "POLISH" på sidorna!
Re: Ang varselvästar...
@Bönne: För en gångs skulle behövde texten ingen överättning, jag fattade allting Kanske jag som börjar lära mig
Men, jag har nog lite samma inställning som du. Visst, jag är gammal nog (på året) att ha fått körkortet "på köpet", och det kan väl kanske ha sina sidor. Men, jag har också varit i trafiken i och runt Stockholm en herrans massa år, och det ger trots allt en viss rutin och man blir luttrad och beredd på vilka tokigheter som helst. De första 10-12 åren med körkort körde jag dessutom yrkesmässigt i en massa fordon, och har hela tiden behållit ett intresse för trafik. Alltså inte bara "transporterat mig".
Den rutinen, parat med en viss "feghet" (det gör säkert ont att bli påkörd) gör väl lite att jag nog agerar och tänker lite likadant. Visst, det är säkert bra att synas, men varselväst har ju de flesta som rör sig i och intill trafiken idag, så jag tror det ska till mer. Olagliga lysen gissar jag gör mer till, men jag kör trots allt på halvljus, är väl kanske lite för väluppfostrad Så, det blir lite av att "ska jag klara mig helskinnad, får jag nog f*n vara beredd på allt, och se till att undvika situationer så gott jag nu kan". Säger inte att det skulle vara den totala lösningen, men nog har jag undvikit en hel del idioter i trafiken med den inställningen. En tanke är till exempel att dra på och köra inspirerat är ju kul ibland, men jag är gärna ensam på vägen då, ihop med annan trafik (eller för all del bebyggelse/folk) kan jag gott avvakta lite och vara lite defensiv/självbevarande.
Dock kommer ändå nästa ställ att vara ljust, kanske inte neon, men inte heller svart. Och ett par extralampor på nya motorbågarna kan nog också tänkas. Men, som du säger, "ansvaret är mitt eget"
Men, jag har nog lite samma inställning som du. Visst, jag är gammal nog (på året) att ha fått körkortet "på köpet", och det kan väl kanske ha sina sidor. Men, jag har också varit i trafiken i och runt Stockholm en herrans massa år, och det ger trots allt en viss rutin och man blir luttrad och beredd på vilka tokigheter som helst. De första 10-12 åren med körkort körde jag dessutom yrkesmässigt i en massa fordon, och har hela tiden behållit ett intresse för trafik. Alltså inte bara "transporterat mig".
Den rutinen, parat med en viss "feghet" (det gör säkert ont att bli påkörd) gör väl lite att jag nog agerar och tänker lite likadant. Visst, det är säkert bra att synas, men varselväst har ju de flesta som rör sig i och intill trafiken idag, så jag tror det ska till mer. Olagliga lysen gissar jag gör mer till, men jag kör trots allt på halvljus, är väl kanske lite för väluppfostrad Så, det blir lite av att "ska jag klara mig helskinnad, får jag nog f*n vara beredd på allt, och se till att undvika situationer så gott jag nu kan". Säger inte att det skulle vara den totala lösningen, men nog har jag undvikit en hel del idioter i trafiken med den inställningen. En tanke är till exempel att dra på och köra inspirerat är ju kul ibland, men jag är gärna ensam på vägen då, ihop med annan trafik (eller för all del bebyggelse/folk) kan jag gott avvakta lite och vara lite defensiv/självbevarande.
Dock kommer ändå nästa ställ att vara ljust, kanske inte neon, men inte heller svart. Och ett par extralampor på nya motorbågarna kan nog också tänkas. Men, som du säger, "ansvaret är mitt eget"
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ang varselvästar...
Hej!Ivaradero skrev:Fel kategori..sorry
Alltså, jag kanske är lika tramsig som författaren till bloggen - men att "uppmana" till offentliga västbål tycker jag är trams.
Jag är inte upprörd på det viset, utan tycker bara att det borde vara upp till var och en - med eller utan väst.
Jag har min väst på mig vid längre resor, för att jag inbillar mig att jag syns bättre. "Varför inte jämt då" undrar vän av ordning?
Tja, lathet antar jag.
Jag vill poängtera att jag inte tar ställning utan bara skapar debatt.
/Henning
Läs mer på http://bloggen.svedberg.nu/
- Jokern
- 1200cc
- Inlägg: 5011
- Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
- Hoj: CRF 1000 DCT-2016
- Ort: Landskrona - Skåne
Re: Ang varselvästar...
Ja men då kör vi väl en debatt i detta ämne
Personligen kör inte jag med väst, av den anledning att det är inte västen en bilist ser, när den kommer från sidan eller framifrån.
Det är mina lampor dom ser.
Kommer det en bilist eller annat fordon bakifrån, är det mina röda lampor dom ser, inte västen.
Det som dom ser på västen när det är mörk, är förhoppningsvis reflexerna OCH mina lampor på mc:en.
Så det spelar ingen roll vilken färg västen har i detta sammanhang.
Däremot har färgen i samband med reflexen stor betydelse, när du står stilla vid vägrenen, i tillfälle av en olycka eller haveri.
I detta tillfälle syns du som ett rörligt objekt, med en fluorescerande färg och bilisterna bliver inte "blända" av dina framlampor.
Därför kör inte jag med väst, då dom flesta olyckor, med mc inblandade, är vid påkörning från sidan eller framifrån.
Påkörning bakifrån, är pga ouppmärksamhet från bilist, därför att en baklampan skall ha en vis ljusstyrka, för att bli godkänd för att framföras i trafik.
Västen kan ha en negativ värkan och en falsk trygghet om man använder den som "skyddsväst" vid färd.
Men det är ju såklart helt upp till ver enkel mc/moppe förare att göra sig set i trafiken.
Själv har jag extra ljuse fram och extra röda/gula monterat i toppboxen.
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Personligen kör inte jag med väst, av den anledning att det är inte västen en bilist ser, när den kommer från sidan eller framifrån.
Det är mina lampor dom ser.
Kommer det en bilist eller annat fordon bakifrån, är det mina röda lampor dom ser, inte västen.
Det som dom ser på västen när det är mörk, är förhoppningsvis reflexerna OCH mina lampor på mc:en.
Så det spelar ingen roll vilken färg västen har i detta sammanhang.
Däremot har färgen i samband med reflexen stor betydelse, när du står stilla vid vägrenen, i tillfälle av en olycka eller haveri.
I detta tillfälle syns du som ett rörligt objekt, med en fluorescerande färg och bilisterna bliver inte "blända" av dina framlampor.
Därför kör inte jag med väst, då dom flesta olyckor, med mc inblandade, är vid påkörning från sidan eller framifrån.
Påkörning bakifrån, är pga ouppmärksamhet från bilist, därför att en baklampan skall ha en vis ljusstyrka, för att bli godkänd för att framföras i trafik.
Västen kan ha en negativ värkan och en falsk trygghet om man använder den som "skyddsväst" vid färd.
Men det är ju såklart helt upp till ver enkel mc/moppe förare att göra sig set i trafiken.
Själv har jag extra ljuse fram och extra röda/gula monterat i toppboxen.
Skickat från en av Steve's manicker
Varje dag är en Honda(g)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Re: Ang varselvästar...
Logga gärna in på Braaap och haka på den existerande debatten.
/H
/H
Läs mer på http://bloggen.svedberg.nu/
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Ang varselvästar...
OAuth 2.0
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Ang varselvästar...
Måste det vara en reflexväst eller räcker det med en gul/orange signaljacka med reflexer som finns att köpa som mc-jacka?
Re: Ang varselvästar...
Ja, med vid färd är det ju inte bara Norge som har lag på, Frankrike t.ex. om jag minns rätt
Det är väl bara en tidsfråga här med.
Det är väl bara en tidsfråga här med.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
Re: Ang varselvästar...
Tänkte inte på att du varit där... Så jag antar att du har personliga erfarenheter
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen