Biltemas handtagsskydd

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Biltemas handtagsskydd

Inlägg av rolfmm »

Nån som har provat Biltemas handtagsskydd?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ti ... -st-82575/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av Stefan »

Japp, jag har dem på min. Lite klumpig inre infästning kanske, men annars verkar de funka OK. Har i.o.f.s. inte testat att köra in i något med dem (än) :naughty:

Jag kompletterade med ett par vindspoilers jag hittade på Louis (tror det var Acerbis) när jag ändå köpte något annat, Dem har jag bara skruvat dit, gillar att få undan lite fartvind från tassarna :rtfm

Kanske ska komplettera med att på min 700 så sitter fabriksfästen för Honda original inne i styret, så jag kapade ner och gjorde spacers av de "expandrar" som följer med. Tänk på att lämna några millimeter fritt från gummit på högersidan bara, min hoj vart lite sömnig vid ett tillfälle och lade sig på styrbordssidan :oops: Sedan hade jag semestergas till nästa stopp, lite ovant och obehagligt på småvägarna :P
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av rydde »

Har kört med dem på XRen. De har aldrig riktigt suttit bra. Expanderskruven expanderar inte riktigt nog. En av sista turerna i somras skramlade den ur på ena sidan och jag hittade aldrig skruven mer. Har skaffat rawlplug-skruvar som jag tänkt prova med men det vore bra om man kunde få tag i riktigt bra expandrar för ändamålet nånstans... Annars är själva bågarna helt ok. Nån sa att yamaha sålde en mkt snarlik modell och tog ca 1000kr.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av Wiseguy »

Hade sådana på min förra.
Hyffsad kvalitet och billiga. Verkar hållbara, men man måste montera dem bra.
Hållaren inne mot styret drar man lätt sönder gängorna på då skruven är stål och gängan aluminium. Sen tenderar man att dra åt dem för hårt då man inte vill att de skall röra på sig.
Smartare att dra några varv eltejp på styret och sen skruva dit hållaren *tips*
Fästpunkten ute vid styrändan får man modda i varje fall på XL650:an då broms/kopplings-handtagen annars tar i skyddet. Jag gjorde en distans som fick ut fästpunkten en bit.
När du fäster den blir du av med styrvikten vilket kommer att göra att styret börjar vibrera lite mera. Smartast där är att fylla styret med sand eller blyhagel så löser du den punkten.
Expandern är lite för liten och vill inte hålla sig på plats heller, men lite eltejp runt den innan du för in den löser det problemet.
Sen skyddar de inte det minsta mot vinden.

Men de är billiga... :roll:
Helt ärligt så tycker jag ändå de är värda pengarna. För hade jag vurpat med dem så hade de skyddat min hand bättre än original.
Bild
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av rolfmm »

Dom är väl mera till för att skydda broms/kopplings-handtagen än händerna. Vid en vurpa vill man väl automatisk ta sig före med händerna.......
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av Wiseguy »

rolfmm skrev:Dom är väl mera till för att skydda broms/kopplings-handtagen än händerna. Vid en vurpa vill man väl automatisk ta sig före med händerna.......
Sant, vid en vurpa där man åker ned mot marken så håller de flesta inte kvar händerna. Bara de riktigt coola som vägrar tro att loppet är kört håller kvar.

Men tänk toucha träd, buske, bil, cyklist, gångtrafikant, barnvagnar, osv. så skyddar den händerna bättre än originalet. :wink:
Bild
Användarens profilbild
rolfmm
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 11 jun 2013, 20:29
Answers: 0
Hoj: Transalp XL600V -97
Ort: Billingsfors, Dalsland

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av rolfmm »

Finns det nån andra handtagsskydd som kan rekommenderas? Touratech sina kostar allt för mycket!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av Stefan »

Ta en titt på Louis.eu

Vet inte vad de har i den vägen, men billigare än TT lär de ju vara. Fler tips kommer säkert.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Biltemas handtagsskydd

Inlägg av Nysse »

Jag köpte ett par UFO. Har inte kört omkull med dem, men det verkar ok ;)
Serendipity
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Biltemas handtagsskydd

Inlägg av Olle Å »

Köpte handtagsskydd till KTM med musöron till min TA. Fick vrida till dem något, men verkar väldigt stabila. krävs väldigt stabila grejer om en hoj stjälper. :rock-on :rock-on
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Skriv svar