Sida 2 av 2

Re: Kopplingsbyte

Postat: ons 24 jun 2015, 21:33
av Stefan
Eller slarv med att efterdra *visslar*

Själv tappade jag en av bultarna på Jeepen förra sommaren, det blev ett jäkla liv i framvagnen på väg in till sta'n. Strax före Norrtull, så bara tystnade det. Där stod man och kliade sig i kolan :conf:

Upptäckte två dar senare attdet fattades en mutter :oops:

Tur att de andra fyra satt ordentligt åt *thumb_up*

Fast--- att jag uppenbarligen missat att efterdra en av dem efter byte av bromsbackar, kan ju förklaras med slarv/demens, men att alla är lösa är ju lite mysko :conf:

Skönt att det var enkelt att åtgärda i alla fall *thumb_up*

Re: Kopplingsbyte

Postat: tor 25 jun 2015, 06:28
av Fibern
Konstigt om flera muttrar skulle börja lossna efter mer än 2,5 månad. På ett av hjulen. Gamla alufälgar behöver inte efterdras och när jag byter hjul, drar jag alltid tills min mutterdragare (lufttrycks) inte orkar mer. Då är det lagom.

I Piteå skedde för ett par år sedan sabotage mot bilar där samtliga bultar/muttrar var lossade. Tror det hände 4-5 gånger under sommaren.
I mitt fall har bilen stått parkerad och oanvänd under vardagarna några veckor i Skellefteå.

Re: Kopplingsbyte

Postat: tor 25 jun 2015, 09:05
av mel
Det är jobbigt att dra loss muttrar.... Hoppas att han fick bråck, ryggskott och blodig knoge!

Re: Kopplingsbyte

Postat: tor 25 jun 2015, 09:37
av Fibern
Får väl köpa hjullåsmuttrar. Nattvandrande vandal-slynglar är mest troligt inte utrustade med rätt sorts verktyg.

Re: Kopplingsbyte

Postat: tor 25 jun 2015, 11:54
av Laffe
Ska man behöva rikta en webkamera med fjärrstyrd hagelsprakare mot bilen :evil:
J-la skitungar...

Re: Kopplingsbyte

Postat: tor 16 jul 2015, 13:13
av Jimmy.s
ja lösa hjulbultar ser man några gånger vid varje säsong på verkstan, men detta brukar ju komma inom några dagar/vecka och inte efter 2,5månad, glad att du är uppmärksam och han åtgärda innan det uppstod farliga problem.

Antar att du har koll på detta fibern men hjulbultarna har olika skalle som ska passa infästningen i fälgen, finns nog bara 2 varianter, antingen är konan rak eller lite böjd, en rak kona till en "böjd" fälg eller tvärtom ger väldigt liten anliggningsyta och då kan det även lossa trots kraftigt överdrivet moment vid mutterknackning ;)

Och även om du har järnkoll så kanske någon annan forum medlem har nytta av infon :)

Re: Kopplingsbyte

Postat: tor 16 jul 2015, 18:21
av Stefan
@Jimmy, absolut! Bra info där *thumb_up* Kan man säga att den ena oftast används till alufälgar, och den andra till plåtdito? Eller måste man kolla/känna?

Re: Kopplingsbyte

Postat: fre 17 jul 2015, 20:22
av Fibern
@Jimmy
(H)järnkoll har jag väl inte, åtminstone vad gäller rak eller böjd kona.
Men de har då aldrig lossnat förut.
Tack för infon.

Re: Kopplingsbyte

Postat: sön 19 jul 2015, 11:37
av Jimmy.s
Stefan, alu-fälgar har bägge sorter, plåtisar är väl enbart den rundade varianten vad jag vet.

Re: Kopplingsbyte

Postat: sön 19 jul 2015, 20:28
av Stefan
OK, tack för svar, alltid bra att veta sådant.

Re: Bilsidan

Postat: ons 28 nov 2018, 15:07
av Fibern
Jag har döpt om tråden till "Bilsidan". Fritt fram att berätta bil-relaterade saker.

I den här lilla pittoreska byn finns det ca 30 hushåll och i periferins närområde ungefär lika många. I säkert bortåt hälften av gårdarna finns en eller ett par fyrhjulingar.

De flesta använder fordonet till att hälsa på någon granne, eller åka till affärn och handla. Dra någon älg under jakten.

Några är skogsägare och fraktar motorsåg, röjsåg och bränsle ut i markerna.

Fast mest är det nog bara en leksak.


Då jag inte ens har skoter (det har även de flesta nyss nämnda) har jag tänkt så att när min mc-era tar slut, byta till mig en fyrhjuling.

Suget efter en har dock fått mig att agera. Köpte därför in en alldeles nyligen.


[image]486[/image] Och så här ser den ut. Att den har tak och hytt är ju bara en bonus. :D :naughty:

Re: Bilsidan

Postat: ons 28 nov 2018, 18:57
av Jan-Olov
Låter vettigt, det är inget självändamål att frysa om häcken.

Re: Bilsidan

Postat: sön 02 dec 2018, 00:18
av Ralf-FIN
Ja en skoter äger jag ju faktiskt... en Yamaha V-Max 500, en riktigt rapp och skoj liten pryl :D men den har jag inte haft igång på 5 år då vintrarna varit lite sisådär. Senaste vinter skulle ju ha erbjudit en del körande här på havsisen men... Sista turen för 5 år sen resulterade i lite haverier (jäkla japansk teknik :mrgreen: ) i boogie-paketet så det skulle behövas en riktig överhalning. (Det var ett rejält hopp och som vanligt var själva luftfärden inget problem utan det var landningen som var lite för hård) :D Överhalningen har jag däremot inte hittat tid för ännu så den får stå tills den tiden kommer *thumb_up*

He je klart att en norrlänning mått ha en ordentle fyyrhjuling *thumb_up* och det ska jag tillägga att dedär fyrhjulingarna vet nog varenda älgjägare att de är en ren och skär välsignelse i skogen :D

Sorry för lite offtopic på bilsidan :wink:

Re: Bilsidan

Postat: sön 02 dec 2018, 07:55
av Fibern
Det var väl inte off-topic på det Ralf.
Dessutom är en fyrhjulsdrift med lågväxel den ultimata välsignelsen för oss älgjägare. :clap

Re: Bilsidan

Postat: sön 23 dec 2018, 14:07
av Stefan
@Fibern, det är kanske tur att det inte är senaste årsmodell :D

https://teknikensvarld.se/nya-suzuki-ji ... vagracken/

*visslar* :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Tusan vet hur man hade reagerat om man råkade ut för det där och sedan får höra Suzukis gensvar :evil: :ffs