Blinkersglas, byte till klarglas.

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och höga kåpglas...
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av joeng38 »

Jag satte nyligen in blinkande bromsljus (har lysdioder i packboxen med). Hoppas de bakom märker snabbare att man bromsar.

http://www.kahtec.com/smart_stop.htm
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har funderat på det med, är det ok från bilprovningen?
jan-Olov
Användarens profilbild
joeng38
250cc
250cc
Inlägg: 298
Blev medlem: sön 28 maj 2006, 12:40
Answers: 0
Ort: Huddinge, TA 600 -92
Kontakt:

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av joeng38 »

Japp, EU har godkänt det. Och jag har nyligen besiktat med den, UA.
Satte in biltemas LED lampa samtidigt. Tänds snabbare.
MVH JohanE
TA 600 -92, 7800mil
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Olle Å »

Vi diskuterade det här med blinkande bromsljus för ett år sedan, men fick ingen klarhet i det då, så jag monterade ett extra bromsljus från Biltema baktill på topboxen 42-352. i stället. Då kan jag ju bara sätta dit ett litet blikersrelä på det, så är det hela färdigt
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Stefan »

jerkonetti skrev: Handen på hjärtat, nog har väl även Ni glömt blinkersen på.. (eller är jag ensam :( )
Hehe... inte mycket inte. Under säsongen ser jag nästan dagligen hojar som ligger och blinkar med nästa möjlighet till sväng flera kilometer bort :D Å jag ska inte yvas... i somras hade jag glömt högerblinker på efter en rondell, och i korset framför mig står en långtradare. Å HAN BA DRAR UT FRAMFÖR MIG!!!! Mycket irriterat håller jag tutan inne och drar förbi framför honom (rak väg och god sikt just där). 500 meter senare får jag syn på att något blinkar på "instrumentpanelen"... Gissa vem som skämdes :oops: Ville nästan stanna i någon ficka längre fram och på något sätt teckna "FÖRLÅT!" till snubben som körde, synnerligen pinsamt, men tack och lov just där ofarligt.
Detta sagt, så har jag nog ändå lite svårt att tro på automatisk återgång på en MC. I min lilla värld är det nog bara något jag får lära mig, att slå tillbaka blinkern själv. När jag körde lastbil/buss m.m. i ungdomen, fanns inte automatiskt återgående blinkers på dessa fordon. Även haft några bilar där jag bytt till sportratt, även där vande man sig ju... Så det borde ju kunna gå :wink:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Olle Å »

Stefan skrev:
jerkonetti skrev: Handen på hjärtat, nog har väl även Ni glömt blinkersen på.. (eller är jag ensam :( )
Hehe... inte mycket inte. Under säsongen ser jag nästan dagligen hojar som ligger och blinkar med nästa möjlighet till sväng flera kilometer bort :D Å jag ska inte yvas... i somras hade jag glömt högerblinker på efter en rondell, och i korset framför mig står en långtradare. Å HAN BA DRAR UT FRAMFÖR MIG!!!! Mycket irriterat håller jag tutan inne och drar förbi framför honom (rak väg och god sikt just där). 500 meter senare får jag syn på att något blinkar på "instrumentpanelen"... Gissa vem som skämdes :oops: Ville nästan stanna i någon ficka längre fram och på något sätt teckna "FÖRLÅT!" till snubben som körde, synnerligen pinsamt, men tack och lov just där ofarligt.
Detta sagt, så har jag nog ändå lite svårt att tro på automatisk återgång på en MC. I min lilla värld är det nog bara något jag får lära mig, att slå tillbaka blinkern själv. När jag körde lastbil/buss m.m. i ungdomen, fanns inte automatiskt återgående blinkers på dessa fordon. Även haft några bilar där jag bytt till sportratt, även där vande man sig ju... Så det borde ju kunna gå :wink:
Tror du missuppfattade mig angående att koppla in ett blinkrelä på bromsljuset. Det är ju inte meningen att det skall slås på manuellt utan reläet ger alltid blinkning då man bromsar, på extraljuset.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Stefan »

Sorry, besvarade mest början på tråden :oops: Vilket jag trodde mig markera genom att citera Jerkonetti... tokigt vad fel det kan bli :shock:
Där handlade det ju om automatiskt återgående blinkers, men det kanske blev inaktuellt över tid, det var ett tag sedan jag var inne, så det var mycket att läsa igen.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Jan-Olov »

Angående blinkande bromsljus så frågade jag på bilprovningen och fick till svar att kan det vara orginal på de nya volvo så borde det även vara ok på mc. Jag monterade ett bromsljus från biltema under toppboxen och använde en byggsatts http://www.electrokit.se/index.php
Art Nr 12009180
Styrkan var inte riktigt vad jag ville men ämnar försöka ändra det nu under vintern.
jan-Olov
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av botte »

Jag hör till dem som tycker att det är viktigt med blinkersen men har också upplevt faran med att glömma blinkersen på.
När jag kört frugans moped så är den risken mycket mindre för ljudet från blinkersen är så högt att det hörs tydligt, skulle man inte kunna fixa högre ljud på något sätt till hojen också?
Det är aldrig för sent att börja om!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Olle Å »

Funderat på att dra fram en liten diodlampa till övre hörnen av vinrutan från respektive blinklampa, för då borde man kunna se den. Har man en u-formad kromlist runt kanten på rutan kan man ju låta kablarna gå i den.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Tramsvalp »

botte skrev:Jag hör till dem som tycker att det är viktigt med blinkersen men har också upplevt faran med att glömma blinkersen på.
När jag kört frugans moped så är den risken mycket mindre för ljudet från blinkersen är så högt att det hörs tydligt, skulle man inte kunna fixa högre ljud på något sätt till hojen också?
Ett förslag är en Ljusvarnare. Sen får man fundera ut hur den ska kopplas för att funka åt båda höger och vänster.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Olle Å »

Tramsvalp skrev:
botte skrev:Jag hör till dem som tycker att det är viktigt med blinkersen men har också upplevt faran med att glömma blinkersen på.
När jag kört frugans moped så är den risken mycket mindre för ljudet från blinkersen är så högt att det hörs tydligt, skulle man inte kunna fixa högre ljud på något sätt till hojen också?
Ett förslag är en Ljusvarnare. Sen får man fundera ut hur den ska kopplas för att funka åt båda höger och vänster.
Då kan vi ju räkna bort alla customåkare med öronproppar och raka rör.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Fibern »

Då just blinkersen är ett problem på motorcyklar tycker jag det är underligt att tillverkarna inte kommit med någon bra lösning. En fundering jag har haft är helt enkelt en eller två extra kraftiga kontrollampor som rejält irriterar en i synen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Tramsvalp »

Tramsvalp skrev:Ett förslag är en Ljusvarnare. Sen får man fundera ut hur den ska kopplas för att funka åt båda höger och vänster.
Jag var på Biltema idag och såg den, den var pytteliten och lär inte funka :|

Koppla ihop blinkersen med tutan. :wink:
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Blinkersglas, byte till klarglas.

Inlägg av Tramsvalp »

Mitt nya förslag på blinkersvarnare med ljud är en Backvarningslampa.
Ska normalt sitta på backlampans plats, och piper när den tänds. Bör låta ganska mycket om den ska kunna varna nån. Har aldrig hört den dock.

Den säger pip pip pip så den måste kopplas in före blinkrelät annars blir det ett underligt oregelbundet pipande. Själva glödlampan är säkert bara att ta bort.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Skriv svar