Sida 1 av 1

Snabbtrimning = filterbyte

Postat: mån 12 aug 2013, 22:01
av Fibern
Inte trodde jag att ett nytt luftfilter skulle ha den effekten. Nu vet jag givetvis nyttan av ett "öppet" filter i en förbränningsmotor. Men hade väl mest räknar med lägre bränsleförbrukning. Ska med skammens rodnad tillägga att jag ej bytt filter sedan jag köpte hojen, av ren slöhet, bara blåst rent det ett par gånger.
En markant förbättring av effekten kan numer kännas. Fan, blev som tonåring på nytt, med nytrimmad moppe. 8)
:röd:

Re: Snabbtrimning = filterbyte

Postat: mån 12 aug 2013, 22:10
av Nysse
Bytte du till ett öppnare eller original?

Re: Snabbtrimning = filterbyte

Postat: mån 12 aug 2013, 22:26
av Fibern
Original. Fatta att det var behövligt. Shame on me! :oops:

Re: Snabbtrimning = filterbyte

Postat: mån 12 aug 2013, 23:07
av Stefan
Ja, skam på dig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Du ser, lite underhåll kan göra under :clap

(Påminner mig om att göra rent filtret i Jeepen :oops: )

Rulla lugnt *thumb_up*

Re: Snabbtrimning = filterbyte

Postat: tis 13 aug 2013, 07:01
av Wiseguy
Bild på hur illa det såg ut för din del?

Så här såg mitt ut när jag köpte min hoj:
[image=670]http://xl-forum.se/download/file.php?id=308[/image]

Re: Snabbtrimning = filterbyte

Postat: tis 13 aug 2013, 08:31
av rydde
Jo, jag tror att de här allroundhojarna i gränslandet mellan asfalt och terräng (transalp, xt, ...) ska man nog vara påpasslig med luftfiltret. Hojarna har ju ofta relativt långa serviceintervaller på filtret men det är ju stor skillnad i hur det skitas ner beroende på motorcykeln används. En kompis hade en xt660r som jag tror det är 1000(?) mil mellan luftfilterbytena på. Han bytte filtret vid 700 mil och det såg ut som döden.