Sida 1 av 1

Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Postat: tis 16 jul 2013, 14:32
av Stefan
Det har ju synts ett tag nu hur Honda mer och mer avlägsnar sig från offroad-spåret och går mot landsvägsdito. På transans efterträdare är det väl bara "cross"-delen i namnet kvar :conf:
Var ute en sväng i dag, och fick ytterligare ett tecken på det. Det blev en del grusväg i lite bökiga siktförhållanden, med sol och skugga om vartannat. Där lyckades jag missa att se, men inte att träffa, en rejäl grop i vägen. Jag höll relativt låg fart, och upplevde inte ens att framgaffeln bottnade. Men, det blev ett jäkla oväsen i framänden, så jag stannade till för kontroll. Då visar det sig att framstänkan tagit i hjulet som gnagt av lite plast från den :shock:

När jag väl tillbaka tittade igen, så kändes det ju jättemärkligt :conf: :conf: Stänkan sitter ju faktiskt i den undre delen av gaffeln, och följer således med i hjulets rörelser. Så egentligen begriper jag inte riktigt hur det kunde inträffa, det var ju absolut ingen dramatisk stöt :conf:

Nåväl, allt verkar ju sitta fast och hålla ihop, så man får väl fortsätta undra :naughty:

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Postat: tis 16 jul 2013, 15:18
av Äventyret
Vet inte om stänkan på en 700 kan flexa så mkt vid stöt, tror inte 650'ins gör det iafa.
Låter skumt som du säger, och ja det är väldans trist att de sållar bort den typen av motorcykel.

Det händer att jag ligger o drömmer om en XR650R på nätterna, så man kan busa/grusbusa ordentligt.
Men det känns inte så aktuellt nu då XR'en inte precis är något för lång touring med en service intervall på 100 mil te.x

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Postat: tis 16 jul 2013, 19:03
av Stefan
Jag tror jag får :oops: lite nu... Vid en ytterliga koll kan det ha varit så att tack vare att gaffeln ännu har en skaplig fjädringsväg, så tog stänkan i min nya tuta och tryckets mot hjulet :shock: :oops: Skönt om det var så enkelt.
Dock saknar jag likafullt 21-tums framhjul och förargeometrin på min gamla 99:a, även om mycket annat förbättrats med KLART bekvämare sadel, insprutning m.m.
Jag får väl helt enkelt ändra läge lite på tutan, förlåt Honda :roll:
Men, för riktigt grus/offroad-bus, ska man nog ha något annat, lättare om inte annat :D Vem vet, kanske det en dag står en hoj till i garaget :naughty:
*drinking_cheers*

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Postat: tis 16 jul 2013, 20:12
av Loppan
Honda har i mitt tycke gått vilse i modelldjungeln de senaste åren. Tråkigt att man helt har släppt off-road nischen helt. Om jag skulle titta på ny hoj nu tror jag inte att Honda skulle bli mitt val, tyvärr. Som tur är räcker nuvarande flera sköna år framöver :)

Re: Tråkigt hur Honda tar bort offroad-egenskaperna, eller?

Postat: ons 17 jul 2013, 18:24
av Stefan
Nä, det verkar lite märkligt, med tanke på såväl KTM som BMW :conf: Till och med Triumph verkar ju vilja vara med och leka. (Vet dock inte hur det verkar)