30000km service Transalp 650,05

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Vikingxl
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 09:09
Answers: 0
Hoj: VARADERO XL1000-03

30000km service Transalp 650,05

Inlägg av Vikingxl »

Hei !
Tenker gjøre servicen selv.
Ser at bränslefilteret skal rengjøres. Det sitter jo inne i bränsletanken... Når jeg har det av så tenkte jeg og bytte til et filter utenfor tanken.Slik at jeg slipper ta av tanken hver gang jeg skal rengjøre filteret. Noe her som har gjort dette og har et tips på hvor det er best og montere filteret ?

Vevhusfilteret ?? Hvor sitter det ?

Takker så mye for tips her .
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: 30000km service Transalp 650,05

Inlägg av Fibern »

Hej Vikingxl. Antar att det du nämner som vevhusfiltret är silen som sitter ihop med oljepumpen. För att komma åt detta måste motorn tas isär. Hittar dock inget i Haynes manual som antyder att oljepumpen behöver servas vid någon av de anvisade service-intervall som Honda förordar. Bara om kontrollerat oljetryck skulle visa på detta. Och kontroll av oljetryck är inte schema-lagt. Hoppas du förstod och lycka till med servicen. *thumb_up*

Apropå bränslefiltret i tanken. Du tänker väl inte ta bort detta och ersätta med ett yttre filter. Kom då ihåg att får man in skräp i tanken kan dessa ställa till problem genom att fastna i kranen. Risken är liten, men finns där ju alltid och så hemskt ofta behöver nog inte tanken rengöras.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: 30000km service Transalp 650,05

Inlägg av Stefan »

När jag kikar på min XL700, tror jag det är "crankcase breather", alltså vevhusventilationen, som ska rengöras vid service eller oftare under vissa förhållanden. På min är det en plastslang med en plugg i som sticker ut alldeles bakom kylarvätskebehållaren. Ur med pluggen och få ur ev. guck bara.

"Remove the drain plug from the crankcase breather
drain hose and drain the deposits into a suitable
container, then reinstall the drain plug securely.
"
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: 30000km service Transalp 650,05

Inlägg av Wiseguy »

Jag har rotat runt ganska redigt med min Transalp och aldrig sett något filter till vevhusventilationen. Har iofs inte kollat oljepumpen.
Det Stefan säger skall göras vid service. Lossa pluggen på slangen under hojen och låta eventuell sörja rinna ut.
Det finns även ett "filter" på baksidan luftburken. Det är en liten plastburk som sitter fast på luftburken. Denna har en slang som går till förgasarna. Det är ett skumgummifilter som inte behöver bytas, det räcker med att skölja ur det.

Bild
Bild
Skriv svar