säkra hojen vid båtfärd

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
TommyF
50cc
50cc
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -07
Ort: Upplands Väsby

säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av TommyF »

Hej
På båt/färja över ett blåsig eller spegelblankt hav.
Hur, var, och med vad typ av don/rep säkrar jag min TA650.
Finns det fastgöringsdon för detta på de båtar som trafikerar Rödby - Puttgarden, Riga - Sthlm. Bör jag ta med egna don. Viken typ isåfall.
Och. Kansken ngn som har bild på hur var man fäster donen på hojen.
:D
Kör, så det ryker!
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Jokern »

Det finns spännband på båten till detta föremål, matroser på båten vet vart dessa ligger o hur man gör.. Dom hjälper gärna till..
Ett tips är : lägg hojen i växel och bromsa handbromsen med ett litet spännband som detta :
[image=400]http://www.alac.se/produktbilder/spannb ... and-20.JPG[/image]

När du spänner fast hojen med båtens spännband, då spänner du ned mot sidostötet, på så sätt drar du hojen mot bildäck och den välter inte i hög sjö..
[image=400]http://www.saarela.se/aktuellt/aktuellt ... 05-7b2.jpg[/image]
På bilden har dom använd en "stopp kloss" för att mc`en inte skall rulla, men det fixar du med det extra spännband om din handbroms..

Fix o klart.. Ut o åka båt med din MC *thumb_up*
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Wiseguy »

Ta med 2 st egna spännband så slipper du att klura ut hur du skall göra med 2 st slitna repstumpar som matroserna ger dig.
1 st litet spännband för bromsen är en riktigt bra idé.
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av maua »

Räcker det att tajta ner den på sidostödssidan? Om det gungar ordentligt kan den inte välta över sidostödet då? Oftast har man ju en hel del packning på också!
Användarens profilbild
TommyF
50cc
50cc
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -07
Ort: Upplands Väsby

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av TommyF »

Hej

tack för info, och en bra bild.
Ser på bilden att ett band är spänt tvärs över sadeln , och ett över/genom framgaffeln??
Ska ta mig till Biltema och köpa spännband. Dessa som köps där ska väl klara hojen.
Kör, så det ryker!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Laffe »

Köp Julas istället. Köpte band på B-tema när jag hämtade förra hojen och dom höll inte ens resan hem. Fick stanna i Västerås och köpa nya.


/ Lasse via iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Wiseguy »

Ivaradero skrev:Köp Julas istället. Köpte band på B-tema när jag hämtade förra hojen och dom höll inte ens resan hem. Fick stanna i Västerås och köpa nya.
Vilken variant köpte du och hur lyckades du ha sönder dem?


Biltema har ju annars färdiga spännband för styren.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/De ... yre-82496/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild

Fast jag gillar den varianten av spännare som man viker för att spänna.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Stefan »

Nu kanske jag är överförsiktig, men när jag tar hojen på släpet, vill jag helst spänna ner den utan att ha fjädringen i spel, gissar jag skulle söka detsamma på en båt.
På släpet: spänner fast i baksving och framgaffel (mina 4 band där kan vara overkill :naughty:, men jag gillar att den fortfarande är stadigt spänd när jag kommer fram, på en båt skulle ett över baksvingen få räcka, mjukare rörelser) Sedan har jag ett band som WG visar för balansens skull. Är det en längre bit, fegar jag tom. ur med ett band i varje passagerarhandtag :oops:

Men, cykeln står kvar varje gång jag kommer fram :clap :mrgreen:

Vad gäller spännbanden i sig (sådana man spänner med hävarm på rullen), har jag aldrig haft problem med BT's. Men typen man "drar till för hand" och lossar genom att "lyfta på locket" får inte vara med alls (utom styre-varianten då)
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av V Saarela »

TommyF skrev:Hej

tack för info, och en bra bild.
Ser på bilden att ett band är spänt tvärs över sadeln , och ett över/genom framgaffeln??
Ska ta mig till Biltema och köpa spännband. Dessa som köps där ska väl klara hojen.
Som förstagångsåkare på färja blir man ju förmodligen skräckfylld av alla föreslagna tips o tricks. Alla har vi våra egna sätt och sammantaget alla så ser det i slutändan ganska jobbigt ut att åka båt. :)

Banden på Jokerns bild( är från Gotlandsfärjan) förutom över sadeln så sitter det på kraschbågen, inte framgafeln. Att jag satte extraband var för att hojen var ruskigt toptung iom att jag hade allt sovande, kök mm mm med för två pers. Banden var rederiets band

Annars så har jag sen åttiotalet rest hit o dit med lite olika färjor, färjelinjer som inte ens finns kvar mer. Aldrig haft med mig egna band, men däremot haft med mig sk gummistroppar. Inte för att användas till att binda fast hojen utan mer för att säkra lite vickningar osv efter att hojen bundits fast.
På den färjan var väl band över sadeln det lämpliga. Om du råkar binda så, se till att lägga nåt mellan sidokåpan och banden så inte den ligger o gnuggar bort färg(brukar använda mina handskar, innerhuva etc)

Var och en binder fast sin hoj efter hur man själv vill. Det ska ju kännas tryggt att stå uppe på däck och slippa förstöra en båtresa med oroande.
Band har alla rederier. Ibland är dom kanske lite trasiga, men det är bara att hämta en ny. Ibland kanske dom också kan vara lite dieseldränkta.
En endaste gång har jag knallat ner efter en båttur och personalen hade då behövt pga vädret säkra ytterligare....

Det viktiga är att få bort stressmomentet. Låt det ta den tid det tar. Kikar man runt så ser det ut som alla andra binder fast sin hoj som om dom aldrig gjort nåt annat förr. Så är det inte, det ser bara ut så :)
- ta det bara lugnt. Det är ingen brådska och bara för att färjeproffset fixar det på en sekund så behöver du inte göra det.
- ta av jacka, tjocktröja etc. Blir varmt och trångt annars, vilket i sin tur medför en stressfaktor.
- kika lite hur andra gör. En del gör det enkelt och en del gör det onödigt avancerat
- ettans växel i, rulla fram, sidostöd och lås rullning framåt är huvudregel ett för mig. Säkra sen ev(beror vart man ska) en bakåtrullning(rederiets gummikloss, binda framåt)
- tänk lite strategiskt vilket håll hojen gungar åt. När hojen sitter fast med rederiets band så kommer här dom superenkla korta banden till hjälp. Som jag nämnt så använder jag bara simpla gummistroppar.
- råkar nån ur personalen finnas i närheten när du bundit fast den, peka på hojen och fråga "okej?"
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Stefan »

Kloka ord där, Saarela, i synnerhet riktade till någon som ska åka premiär *thumb_up*
Erfarenhet är alltid bra att lyssna till :conf:
Bra inlägg *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
TommyF
50cc
50cc
Inlägg: 107
Blev medlem: mån 20 maj 2013, 15:44
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V -07
Ort: Upplands Väsby

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av TommyF »

Hej
Tack för beskrivningen. Har störbåge på hojen. Så då blir det över bågen?? och över sadel, med mellanlägg, remarna ska läggas.
Helt sant kände mig ett tag stressad (läs skräckfylld) i hur sätta fast hojen på ett säkert sätt. Vill ju helst att hojen står upp då man kommer för att hämta den.
Som du skriver, så får man ta en titt hur andra gör, om nu andra hojar med, spänns fast.
Och skulle det knipa, så får man väl begära assistance av personal ombord.

Packning ska jag inte att ha så mycket av. Chansar på att det skall räcka med topbox (modell stor) och tankväska.
Tält/liggunderlag funderar jag på att lägga på bakre sitsen fast under packnät, framför topboxen.
Får se om det fungerar med detta bara, som jag tänkt.
Kör, så det ryker!
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: säkra hojen vid båtfärd

Inlägg av Laffe »

@Wiseguy:
Sorry att svaret dröjt :)
Jag köpte ett par som var väldigt lika dessa, hittar inte precis dom som jag köpte i deras katalog längre. Dom kanske har utgått pga undermålig kvalité ;) Hursomhelst så var det den lilla staven som låsbygeln sitter fast i som släppte i sitt fäste när jag stannade för att efterdra/kontrollera att banden var spända. Kanske jag fick tag på två måndagsex, men mer än en dag tycker jag dom ska hålla iaf.
ImageUploadedByTapatalk1369664492.226324.jpg

/ Lasse via iPhone
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Skriv svar