Furusund

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Furusund

Inlägg av Runar »

Dagen som bjöd på en fantastisk värme slutade lite svalare. Ikväll fick jag för mig att ta en sväng ut till Furusunds färjeläger. Kollade på marinetraffic på webben och såg att en Finlandsfärja skulle passera färjeläget ungefär samtidigt som när jag kom dit. Tänkte ta några kort. Ganska magnifikt att se färjan i sundet som är 300 meter rakt över. Hojen stod på gården efter dagens tvätt. När Monica åkt till jobbet så tog jag på mig hojkläderna och körde iväg. Det var ännu skapligt varmt. Inne i samhället har dom fräst upp vägen för att ny asfalt skall läggas. Det kändes som jag hade punktering. Hojen ville hit och dit. Det var förstås inte punktering utan spåren i vägen som gjorde det.

77:an mot Norrtälje. Funderade längs vägen om jag skulle köra mot Norrtälje och ta Kustvägen (276:an) för att sedan vika av mot Furusund eller om jag skulle ta den lite roligare vägen över Addarsnäs och ut på 276:an. Kom fram till att jag tar den på hemvägen och körde mot Norrtälje. En taxi gled upp precis bakom mig vid ingången till Finsta. Gillar inte bilar som ligger alldeles i arslet på en. Några fingrar på handbromsen så bromlyset tänds och bilen backar. Kommer upp igen och på med handbromsen igen. Efter några gånger så brukar dom fatta vinken. Denna var helt nollad. Jag höll på så till Rösa där den vek av mot Stockholm. Jag tog gamla Norrtäljevägen ut mot 276:an.

Ikväll var det en sådan där tur när man inte fick in flytet i körningen riktigt. Inget flyt genom kurvorna. Vet inte vad det var, men konstigt kändes det. Svängde av 276:an ut mot Furusund. Det började bli lite disigt och det kändes betydligt svalare än hemma. Det lilla diset gjorde väl sitt till också. Ju närmare Furusund jag kom så tätnade dimman. Nu var jag framme och dimman låg tät. Klev av hojen och gick fram till en kille med en Transalp som väntade på att köra på färjan och snackade lite. Han hade varit ute sedan klockan 9 på förmiddagen och kört på grus med Honda Offroad Club. Skulle just fråga vart han åkt då bommarna till färjan gick upp och han fick köra ombord.

Strax efter hör jag ett jätte bröl lite till höger om bilfärjan. Jag tittar upp och ser inget. Kort därefter igen så är jätte brölet rakt framför mig. Sundet är 300 meter rakt över och nu förstår jag att det är Silja Line färjan som passerar därute utan att jag ens kan skymta den. Jag konstaterar att sikten är kanske inte mer än 50 meter. Bara vitt. Otroligt att dessa bjässar kan gå så tyst. Ingen motor hördes heller. Ett minimalt vågskvalp röjer dess passage genom sundet. Det blev inga kort tagna denna kväll. Började känna mig frusen och gick tillbaka mot hojen för att vända hemåt. +7 grader visade termometern. Det var alltså inte bara som jag tyckte. Det var svalt.

Det skulle inte bli någon utsvävning på hemvägen denna kväll. Ville hem bara. Så fuktigt att det fastnade på visiret. Fick torka av det en gång. Ju längre in mot landet jag kom så lättade dimman men kylan tyckte jag fortsatte. Lilla vägen över Addarsnäs hoppade jag över. Ville komma hem fortast möjligt. Det blev alltså samma väg hem som dit. Dimman lättade mer och mer. När jag kom hem såg jag att termometern visade på 15 grader, men det kändes inte så. Lite dimma kan synas nu.

Det blev blygsamma 8 mil men flytet ville inte infinna sig. Underligt hur man kan känna ibland.

Ha de!
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Furusund

Inlägg av Stefan »

Runar, nu är ju inte jag så speciellt erfaren, men den där känslan av att det inte riktigt vill flyta/kännas bra, har jag förstått att vi alla upplever vissa dagar. När jag får den, så anpassar jag körningen efter det, eller någon enstaka gång, bara skiter i det och åker hem igen om det är extra illa :frust:
Sedan kan det ju dagen efter eller en annan dag kännas som om hojen är i det närmaste en organisk del av en själv, man bara svänger och njuter av vägen *thumb_up*
Det är väl kanske de dagarna man inser att "det här är ju ändå livet" :D
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Furusund

Inlägg av Runar »

Stefan, Visst är det så. Man anpassar körningen och försöker få flyt igen. Ibland lyckas det och ibland inte. Ja det kändes konstigt igår. Kom aldrig in i flytet, så därför blev det inga extra utsvävningar utan hem igen.

Vet inte om det var vädret som bidrog till o-flytet, men jag brukar inte reagera på detta viset. Jag brukar tänka att det var meningen att jag ska åka hem igen när jag känner att det inte flyter på.
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Furusund

Inlägg av Stefan »

Det tror jag är helt rätt :rtfm Varför utmana om det inte känns bra, tror det kan bli en rätt taskig affär i slutänden. Missa en tur eller speciell väg är ju inte hela världen, det går fler tåg. Att missa UNDER turen kan ju definitivt bli det, utan fler tåg att välja på :rtfm
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Skriv svar