Kamkedjesträckare

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Tackar fast det är nog inte den. Detta gäller "cam chain tensioner LIFTER"...bolts eller guide bolts. Hittar inget själv, så man får väl dra 10 eller 12 nm som är standard för M6 flange bolts
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Muller2 »

Tyvärr fanns det ingen återkoppling till någon bild som visade exakt vilken eller vilka fästelement det rör sig om.
Men är det M6 som du skriver så låter 23 Nm något tufft att dra.

Beroende på hållfasthetsklassning på bulten så borde väl rek åtdragningsmoment för M6 ligga nånstans mellan 10-15 Nm.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Har bytt endast den främre sträckaren än så länge. Tänkte att jag byter den och ser om det försvinner så jag vet vilken som oljudet kom ifrån.

Hursomhelst har nått gått illa. Provat lite med startmotorn och den startar inte. Kanske kan fortsätta och få igång henne den men låter som jordens ventilknack när jag kör på startmotorn. Kanske kamkedjan hoppat fel när jag bytte sträckarn(?). Det var ett jävla rackel när jag skulle få ur den gamla sträckaren och kunde inte göra som man skulle med verktyget för att spänna fjädern i sträckaren före jag lossade den. Kom inte åt med det lilla verktyget och samtidigt vrida med handen. Verktyget hoppade ur och fjädern slog tillbaka några gånger och sedan blev verktyget vrängt som en spiral osv... Tror man ska vara två, en som med en liten spårskruvmejsel hela tiden håller fjädern spänd och en som sedan demonterar sträckaren...

Nåja nu återstår att se hur man kan rädda detta och återställa in kamtiderna eller vad det är som blivit knas :conf:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Peter »

Oj! Detta låter lurigt. Kan bara önska lycka till och hoppas du får ihop grejerna. Tur att det inte är mitt i säsongen!

skickat från S3-luren
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Laffe »

:shock: Hmm...där hade jag brytit ihop liksom :frust:

Hoppas att det ordnar sig Rydde *drinking_cheers* *drinking_cheers*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av V Saarela »

Trist rydde, men rör inte startmotorn med en tanke ens nu!!

- sk verktyget/nyckeln används bara vid återmontering. Man skruvar helst med en passande skruvmejsel, låser med typ tummen och när den är i botten så låser du fast med nyckeln.
- när du tar bort sträckaren så skruvar du bara ut den.
- rekommenderar starkt att alltid ha ventilkåpan borta när man lossas/byter sträckare. Förutom kamdrevens märkning så gör gärna egna märkningar med "penna" på kedjan mot dreven.

Vad ska du göra nu?
Jo, rör inte startknappen, ta bort sträckaren, ta bort ventilkåpan, ställ in grundinställningenvev/kamaxeldrev och hoppas att inte ventilerna tagit skada. Känns dock att det kan aldrig kugga om så pass mycket att den hoppar flera kuggar.

Mejla om du fastnar(kanske komma förbi om jag hinner) så kan jag försöka hjälpa så gott jag kan.....(minns att du hade bok)
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Jo har börjat fundera vad som måste göras. Ska inte röra startknappen mer nix! :-P

Tänker att det kanske är bäst lämna in men samtidigt är det ju kul lära sig nytt och det är ju som sagt nära till vintern nu...och dessutom finns det ju fortfarande mer kvar att sabba :roll:

Jag har Manualen för SD02 till hands och ska studera lite mer i den. Det är helt nytt för mig att hålla på med såna här interna motorgrejjor. Ställa skruvventiler på stånka är väl så långt jag egentligen känner mig bekväm att mecka.

Veijo, varför menar du att jag ska ta bort sträckaren igen? Behövs det för att kolla kamaxlarnas position osv? Har förstått att man ska hitta TDC och sedan se att kugghjulen för kamaxlarna är korrekt svängda...

Och en annan fråga, behöver man sätta nått extra klet när man återmonterar eller räcker det med gummipackningen mellan ventilkåpan och cylindern?

Hej och hå, livet leker! :)
V Saarela skrev:Trist rydde, men rör inte startmotorn med en tanke ens nu!!

- sk verktyget/nyckeln används bara vid återmontering. Man skruvar helst med en passande skruvmejsel, låser med typ tummen och när den är i botten så låser du fast med nyckeln.
- när du tar bort sträckaren så skruvar du bara ut den.
- rekommenderar starkt att alltid ha ventilkåpan borta när man lossas/byter sträckare. Förutom kamdrevens märkning så gör gärna egna märkningar med "penna" på kedjan mot dreven.

Vad ska du göra nu?
Jo, rör inte startknappen, ta bort sträckaren, ta bort ventilkåpan, ställ in grundinställningenvev/kamaxeldrev och hoppas att inte ventilerna tagit skada. Känns dock att det kan aldrig kugga om så pass mycket att den hoppar flera kuggar.

Mejla om du fastnar(kanske komma förbi om jag hinner) så kan jag försöka hjälpa så gott jag kan.....(minns att du hade bok)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av V Saarela »

Förutsätter utifrån din beskrivning att den kuggad fel och för att få kedjan på rätt kugg så måste du ändå ta bort sträckaren. För enbart kontroll så kan den sitta kvar där den sitter.....

Nej, du behöver inget klet till packningen. När du tar loss den så vill den lossna lite här och där. Lossa inte packningen utan lossa ventilkåpan och låt packningen sitta kvar så den sitter kvar på ventilkåpan.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Bønne »

rydde skrev:...räcker det med gummipackningen mellan ventilkåpan och cylindern?
Det vil nok være en fordel at have cylinderhuvudet der! :naughty:

Hvis du må stille timingen, husk da også at checke at når du har FT, FI og FE mærkerne ret på den forreste cylinder, og da turner motoren 270 gr. mod uret (3/4 turn), der skal RT, RI og RE mærkerne være ret på den bagerste cylinder. Er den det, turner du motoren 450 gr., igen mod uret (1 1/4 turn), der skal den forreste cylinder være ret igen. Se Haynes Manualen (om det er den du har), 2.20, 27-28, der står det beskrevet.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av maua »

Tänkte att jag skulle uppdatera den här tråden med lite färsk info om kamkedjesträckare!

Men först vill jag fråga hur det gick för dig Rydde? Blev det ventilsallad eller hur gick det?

Jag beställde nya sträckare till min SD01 idag, på lokala Honda-handlaren. Jag blev förvånad när han sa att dom skulle kosta 550kr st!! Ingen idé att beställa från nätet då!!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Jepp det blev 2 nya ventiler och inslipning mot säten. Lämnade bort jobbet för motorrenoveringar är out-of-my-league, även om det bara gäller toppen. :cry: Så här ser de gamla ventilerna ut.
bild.resized.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Jokern »

Har du haft motorhaveri?
Dom ser inte vidare bra ut :-(
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Jag tappade tillbaka fjädringen i sträckaren när jag skulle byta och resultatet var att kamkedjan hoppade. Pang trasiga ventiler när jag skulle provstarta...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jokern
1200cc
1200cc
Inlägg: 5011
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 12:34
Answers: 0
Hoj: CRF 1000 DCT-2016
Ort: Landskrona - Skåne

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Jokern »

Ja det är snabbt att olyckan är framme då :-(
Men du har ju en liten tid att göra om, innan det är dax att köra på bar asfalt igen ;-)
Livet börjar där asfalten slutar ,,,,,,@,, :svart: ,,@,,,,
Varje dag är en HONDA(G)
_______________________
//Flemming
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Den är redan fixad. Väntar på asfalten :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av Fibern »

@rydde
E4:an är torr och bar. :mrgreen:

Jäkla oturligt med maskinen dock. Kostsamt fixa eller?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:@rydde
E4:an är torr och bar. :mrgreen:
Ja men jag väntar nog en stund med premiären på varanen, är ju lite svalt för tillfället. Var ut en sväng på dynghojen förra helgen. -15 utan vindruta. Också svalt.
Fibern skrev:@rydde
Jäkla oturligt med maskinen dock. Kostsamt fixa eller?
Ca en veckas solsemester för en vuxen på Mallorca.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av maua »

Usch, sura pengar. Har du lyckats lista ut exakt vad som gick fel? Det hade varit intressant att ta del av en analys av vad som gick fel vid urmonteringen av de gamla sträckarna. För det var där det gick fel har jag förstått?
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

Man får med en liten nyckelformad plåtbit. Den ska man använda för att skruva upp (spänna) fjädern i sträckaren innan man monterar av sträckaren som sitter med två skruvar. Hålet för nyckeln är kryssformat och kör du in nyckeln helt i något av lägena (90 grader) i krysset så låser du fjäderspänningen i det läget. Tanken är alltså att skruva tills den är max spänd och sedan backa så du precis kan låsa den.

Problemet var på flera sätt. Först och främst svårt att komma åt med händerna. Sedan var fjädern rätt hård. Den lilla nyckeln ville näst intill skära in i fingrarna när man vred. När jag då vred på nyckeln så hårt tappade jag förmodligen känslan för när maxläget uppnåddes och den lilla fåniga nyckeln blev vriden till en spiral varpå sträckaren fjädrade tillbaka. Det var förmodligen då som kamkedjan hoppade. Jo en annan försvårande sak är att det är väldigt kort (in- och ut) mellan låst och vrider. Lätt dra ut för långt så det släpper. Speciellt med en "vriden" nyckel.

Men jag har nog haft rätt otur också för enligt hondas workshopmanual (vilken jag följde) så ska man låta den nya sträckaren fjädra ut - pang - när man monterat dit den.

Skulle jag bli tvingad genomföra detta arbetsmoment igen (gud bevare mig) skulle jag nog ta en liten men lång spårskruvmejsel istället och struntat i den där veka nyckeln som följer med. Först skulle jag spänna upp fjädern med skruvmejseln. Sedan se till att hålla den så tills sträckaren är ute ur motorn. Kan nog vara bra att vara två ockoså så man har fler händer osv.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kamkedjesträckare

Inlägg av rydde »

*thumb_up*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar