Söndagstur i Roslagen (Singö)

Berätta med text, bilder eller video vad du gjorde idag.
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Söndagstur i Roslagen (Singö)

Inlägg av Jake »

En söndagstur till Singö

Norrtälje – Singö (Lotshamnen öster om Tranvik), ca 12 mil.


Otroligt vacker väg upp mot Singö med många fina gårdar, mängder med vitsippor, blåsippor och tussilago. Vägen över Fogdö/Singö är lite som Roslagens mini version av Norska kustvägen med (två) broar och öppet hav.

Första stoppet blev i Grisslehamn, mysig liten hamn! Jag tog en stund och strosade runt bland de små fiskebåtarna. I hamnen finns också en fin fiskaffär och ett café.

Nästa stop blev lotshamnen i Tranvik på Singö. Där hängde jag av mig mc-jackan och slog mig ned på en av bänkarna på bryggan. Solsken, fågelsång, utsikt över havsviken, ostmackor och kaffe – sämre kan man ha det! Efter en lång paus i den lilla hamnen, så gick jag de sista 200 metrarna av vägen (motorfordon förbjuden) och kom fram till ett riktigt, riktigt fint ställe - Sjöfartsverkets lots-/radarhus som ligger på en kulle en bit över havet och med väldigt fin utsikt. Strax utanför till höger ligger en liten ö med en liten by på, ser väldigt vackert ut och rakt fram öppet hav. Rakt nedanför Sjöfartsverkets ganska fula hus är det fina klippor, som en liten holme ut i vattnet, där man kan ligga och sola eller sitta och fika på. Jag slog mig ned en stund och njöt av havsklucket. Det är verkligen perfekt temperatur ute nu, svalt nog för att inte svettas i mc-stället men ändå varmt nog för att riktigt kunna njuta i solen utan mc-jackan!

Jag tog samma väg hem trots att planen egentligen var att köra via Hallstavik tillbaka.

Det blev en mycket fin tur!

Dagens lärdom: ta med kamera, den glömde jag idag, och ta med kikare, så att man kan passa på att försöka lära sig lite om fåglar när man ändå är ute i naturen.

//Jake
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Söndagstur i Roslagen (Singö)

Inlägg av Masterjojo »

Låter trevligt!
Har själv längtat ut och köra hela dagen men för många måsten att göra idag men då är det ju iaf gött att få läsa lite om det iaf ;-)

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
Jake
50cc
50cc
Inlägg: 62
Blev medlem: lör 16 mar 2013, 21:20
Answers: 0
Hoj: Transalp 650v 2003
Ort: Norrtälje

Re: Söndagstur i Roslagen (Singö)

Inlägg av Jake »

Ja Skye, den varianten är inge vidare. Jag ska som sagt försöka bli bättre på att ta med och framför allt använda kameran. Under min vecka i Norge 2012 så tog jag max 4 bilder, bakläxa! Ska försöka bättra mig på årets Norge-tur.
Inläggen här på xl-forum blir ju klart roligare om man kan bidra med några bilder. Jag inser att det till stor del kommer vara den här typen av inlägg jag kan bidra med, eftersom mina mek/motorkunskaper är i det närmaste noll.

Sol och skönt ute...känner på mig att det blir kan bli ett gäng mil den här veckan! *pilot

/Jake
Skriv svar