Zumologic

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av Skoogsnisse »

Använd mountainbike. :)
Under Visa-Verktygsfält markera Aktivitetprofil så får du en upp en meny i verktygsfältet som du kan välja typ rutt från lastbil till direktrutt.
Jag tycker att MapSource är smidigare.
Nisse
Skoogsnisse
250cc
250cc
Inlägg: 419
Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
Answers: 0
Hoj: XL650 - 02
Ort: Gävle

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av Skoogsnisse »

Den globala kartan är bara en översiktskarta utan navigationinformation. Du måste ha City navigator eller liknande för att göra en rutt. Sen är det inte säkert att datorn och gpsen väljer samma väg till målet.
Nisse
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av rydde »

Tidigare har det ju varit att man installerade kartan i mapsource/basecamp och sedan förde över till GPSen. Då faller det sig ju naturligt att man har matchande kartuppsättningar mellan dator och GPS. Men kanske är annorlunda om man har förladdad GPS...
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av Stefan »

Det där hade jag en hel del problem med en period. Körde via webben, den talade om att det fanns nya kartor. Bra, då laddar vi ner dem, men de landade bara på GPS:en, inte i Mapsource (och Basecamp har jag nästan inte använt alls so far).
Efter en hel del pill, och ett samtal till supporten "ZZZzzz*, visade det sig finnas en liten gömd bockruta i processen, "download to both unit and computer", typ :conf:

Nu tycker de ju att man ska uppgradera med Garmin Express, har inte hunnit kolla hur det blir, men misstänker att det är samma lika där, man får se till att uppgradera respektive :frust:

Men, ska som sagt kolla den biten vad det lider. En liten fin grusslinga med många många stickvägar blev ju "sådäääär" med bara raka streck mellan waypoints... :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av Stefan »

Hehe... all framgång önskar jag dig, eftersom det kommer mig och andra till godo om ett tag *drinking_cheers*
Sitter just nu och uppdaterar min, kartan jag fick med ("All of Europa") låg på internminnet, så i vintras fick jag ju kila iväg och skaffa ett minneskort, då interna lagringen inte räckte för det jag hade köpt längre :shock: Mer karta än så tror jag dock inte att jag kommer att behöva.
Men, som sagt, ser fram mot att få ta del av dina rön *thumb_up* Och balla tips mottages som alltid med tacksamhet :naughty:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av Stefan »

Skye skrev: Mapsource är ju borta nu och det är tydligen bara Basecamp som gäller. Fruktansvärt program, där det inte ens går att flytta en waypoint 500 m på ett logiskt sätt.
Japp, märkte det nu... :ffs BC verkar vara uppdaterat, och MS verkar ligga på 2010 års nivå :frust:
*fläkt*, på jobbet kan det väl vara kul att labba lite, här hemma är jag konsument, och vill ju bara att grejer jag köpt ska FUNKA :frust: :ffs Ingen lust alls att försöka komma in i ett program jag knappt sett förut :frust:

Nåja, hoppas du hittar lite balla genvägar i vanlig ordning *thumb_up* *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Garmin Zumo 660LM + Cardo G9

Inlägg av Runar »

Garmin Express erbjuder inte att spara nya kartorna både i Base Camp och i GPS´n. Kartorna kommer bara ner till GPS´n. Har man GPS´. ansluten till datorn syns nya kartan i Base Camp.
Jag skrev till supporten och fick en länk till det gamla programmet där du både kunde ladda ner till GPS och till dator. Länken kommer nedan:
http://media.garmin.dk/support/garminma ... v3.2.2.exe

Detta krävde sedan att man fick gå in på mygarmin sidan och leta på lite koder för att aktivera kartan i Base Camp.

Kan vara idë att även läsa denna tråd för att sammanfoga flera spår till ett.
http://www.transalp.se/viewtopic.php?f= ... ffab4867b8
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Tack för bra info, Runar :clap

Satt och lallade lite lätt i BC i går kväll, och fick väl så småningom känslan att, "jaaa, kanske ändå"

Ska lalla vidare lite och se. För GPS:en är jag faktiskt skitnöjd med, väl jag lyckats få den uppdaterad *thumb_up* Funkar bra både i bil och på MC. Ska bara få den att haja vilket fäste den sitter i, så rätt inställningar hamnar i/på rätt fordon, men det lär fixa sig.

Som jag skrev någon annanstans, en spännande feature är ju att på MC välja "närmaste väg"... det kan bli rätt äventyrligt, vilket jag fick erfara i Dalsland i somras :mrgreen:

@Skye, om du känner för det, det kanske kunde vara en idé som Runar säger att slå ihop just nyttiga inlägg om Garmin i en egen tråd? Eller är jag på hal is nu?
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Och så satt jag och fixade till en liten rutt för morgondagen i BC. Funkade väl OK, väl man hajat en del inställningar. Men, sedan skulle jag ju ladda upp den till GPS:en...
I MS var det ju ändå hyggligt rättframt och intuitivt, Men...
Garmin, HALLÅ!!! VAD är det för fel på att använda invanda rutiner, när det fungerar???? T.ex. de gamla fina menyerna :conf:
Nä då, ALLT ska stuvas om, och man fattar ingenting :frust: Så, då gick väl större delen av den kvällen innan jag fick upp rutten i GPS:en :ffs
Nä, fy *fläkt* för att stuva om allting, och göra skiten så "o-intuitivt" det bara går.
Nu åker ju gubben på en helvittes massa tid för att lära om igen :ffs Tid man kunde haft till något mycket bättre *drinking_beer*

Nåväl, det finns ju (om inte Skye kommer upp med något elegant :naughty: ) inget annat att välja på, så det är väl bara att ta sig an skiten *puke* Åka vill man ju, och själva enheten funkar ju som sagt kanon, så... :frust: :conf: :frust:
Ska bli intressant att se vart jag hamnar i morgon... ääähhh... i dag menar jag :oops:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av Runar »

Varsågod killar.
Jag har pillat en hel del med Base Camp och skapat rutter och fråga gärna om ni har något ni funderar över så ska jag försöka förklara i text.

Jag tycker faktiskt nu när jag lärt känna programmet bra så fungerar det mycket bättre än det gamla. jag har även bett dom koda programmet så att om jag har en färdig rutt och vill veta avståndet mellan två punkter så ska inte fågelvägen användas utan följa den skapade rutten. Fågelvägen hjälper igen, om man nu inte är en fågel :-)

Med detta kan jag söka efter adresser på ett bättre sätt. Den förra krävde att man sökte i den delen av kartan man just var. Kunde man då pricka in kartan visste man ju redan i förväg vart stället låg.

Att mata in GPS koordinater fungerar också bättre i Base Camp. Jag fick aldrig till det riktigt bra i förra.

Det finns fortfarande lite att önska. Ett litet tips kan vara att om ni har planerat en rutt och sedan vill testa en förändring i den, så skapa en kopia av den och labba med kopian. Kommandot ctrl+Z ångrar senaste förändring och den kommer ihåg ett antal bakåt. Jag har fått använda den mycket ibland.

Ha de!
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Hej Runar

Satt och skulle lägga en väldigt enkel rutt till vårt ställe i Värmland i går kväll, och höll på att få mig ett litet spel :ffs Det slutade med att jag lade den i det gamla programmet City Navigator, mest bara som minnesstöd. Men, när jag nu kikar igen, inser jag att den hämtar INTE undvikanden från enheten, utan har egna inställningar för det och lite annat. Blev rätt krokig när jag satte två punkter utefter E18, och han tyckte jag skulle ta en gigantisk loop inne i Västerås... kanske inte riktigt vad jag ville :conf:

Men, när jag nu påbörjar en ny rutt i samma trakt, ver det som om BC försöker "förutse" saker... Om jag t.ex. har satt en punkt på E18, och sedan ska sätta en till, ser det ut som att "ruttlinjen" knallar förbi punkten jag försökte sätta den på, och fortsätta framåt? Ofta till nästa korsning/avfart, det skulle jag väl kanske kunna ta, men ibland verkar den vilja ta sig längre ändå :conf: Är det något du har koll på och kanske vet om man kan stänga av? Jag är ju så gammaldags så jag gillar när program gör det jag ber dem om :naughty:

Annars kan jag nog ha en just nu avvikande åsikt om om hur bra programmet är, men det är ju bara att bita i det sura, och försöka lära om :frust:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av Runar »

Hej Stefan,

Ja det tar alltid en stund innan man sätter sig in i programmen, men jag tycker nog nu när jag passerat tröskeln att BC har fördelar gentemot föregångaren. Jag ska försöka förklara och hjälpa dig.

Börja med att i BC välja vad som ska visas i programmet genom att högerklicka i det gråa fältet under den blå texten med Base Camp.
Där markerar du:
Detaljnivå
och från Visa och nedåt (då kommer bland annat enhetsöverföring upp som du kanske saknat)

I BC programmet under Hjälpprogram - Alternativ finns det inställningar du kan gör för olika Aktivitetsprofiler.
Där ställer du in hur kartan skall ritas beroende på om du kör bil eller hoj eller annat. Man ställer då in olika ruttdragningar för dom olika fordonen i fliken ruttdragningar för respektive färdsätt.

När du sen ska göra kartan i BC väljer du först vilken Aktivitetsprofil du ska använda. Beroende på de val du gjorde i Aktivitetsprofilen så kommer rutten att skapas.

Uppgifterna från BC är dom som kommer att hamna i GPS´n oberoende av hur den är konfigurerad. Valen i GPS´n gäller bara för rutt skapad i enheten om jag till exempel vill ta mig till en adress jag matar in.

När jag skapar en rutt med flera delmål gäller det att man har ganska hög upplösning så man verkligen träffar vägen. Träffar jag lite bredvid kan det då bli som du beskriver att man får en tur som ibland bara gör en habrovinkel runt på någon "stig" för att sedan komma ut på samma väg lite längre fram.

Hoppas att du med detta får det lite lättare med BC och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer. För snabbast svar så kan du mejla.

Ha de!
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Jahapp... så startade man BC idag, och då skulle det minsann uppdateras. Man får då hoppas att det blir till det bättre :frust:

@Runar, såg nu att jag missat att tacka dig för dina tips, ber verkligen om ursäkt för det, de hjälpte mig en bra bit på väg. Strular det vidare och jag blir för :frust: , lär du ha ett mejl *thumb_up*

Nu fick jag väl ihop rutten jag ska ta i morgon, så får jag nöta vidare på deras instruktionsvideos. Och hoppas att man hajar sig på det snart, måste ju få in lite rutter till Ramundberget, juh :rock-on
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Låter ju otrevligt med alla dessa problem :conf:

Har precis beställt en Garmin Zumo 350LM och vad jag förstår så skall man göra sina rutter i Basecamp?

Hade innan en Navigon som var riktigt bra dock ej vattentät. Gjorde mina rutter i Autoroute som jag sen konverterade med Routeconverter. Fungerar klockrent och går snabbt att lära sig.

Min fråga............

Kanske jag kan fortsätta göra mina rutter så och föra över dom i min Zumo eller man måste ha BC för att få över filen i Zumon?

Var lägger man rutterna i enheten? har inget minneskort (kortplats finns) utan allt ligger i det interna minnet.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Runar
50cc
50cc
Inlägg: 83
Blev medlem: sön 27 maj 2012, 05:18
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000-03
Ort: Rimbo
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av Runar »

Hej Donner,

Problem vet jag inte om jag kan påstå att det är. Snarare är det väl inte kanske så lätt att använda till en början. det blev ju en del olika jämfört med tidigare versioner, men samtidigt tycker jag att vissa saker blivit lättare och framför allt så fungerar dom.

Om jag inte minns fel så prövade jag Autoroute någon gång för länge sedan och där fanns valet till vilken enhet man skulle föra över filerna till. Om du kollar i programmet så ser du nog det ganska snart, annars kan du ju bara göra en liten rutt och pröva att föra över den.

Lycka till med vad det än blir.

/Runar
Mvh
Runar
http://mcturer.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör aldrig fortare än din skyddsängel kan flyga.
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Zumologic

Inlägg av shadowgunnar »

Lägg rutterna i programmet TYRE
http://www.tyretotravel.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Funkar till både garmin o tomtom
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Zumologic

Inlägg av Stefan »

Intressant *thumb_up* Det ska vi nog kika närmare på.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Hej Runar, ja nu har jag meckat lite med BC och fått det att fungera någorlunda.

Som du säger får man zooma in ganska bra för att träffa vägen rätt. Har ej fattat hur man flyttar en punkt som man en gång satt? Den där linjen som kommer när man skall markera försvinner om man trycker på nåt annat uppe i menyn och jag får inte tillbaka den igen. I autoroute högerklickade man och valde "add as stop" så hade man en punkt.

En sak som jag saknar är att dra rutten med musen till en annan väg som i googlemaps.

Jag lär mig nåt nytt varje gång jag är inne i BC men det verkar inte speciellt användarvänligt tycker jag :)

Skall testa om jag kan överföra via autoroute :) Tack så länge för hjälpen.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Testade att göra en rutt i Autoroute som jag förde över i BC, det blev fågelvägen efter överföringen och gick inte att fixa. I gps:n blev det också fågelväg och rutten var 0km. Så det fungerar inte.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Zumologic

Inlägg av Donner »

Uppdatering, har laddat ner Tyre och kan säga att det fungerar fantastiskt bra till min Garmin :)

Efter att jag gjort rutten och fört över den i gps, vilket är väldigt enkelt, så går jag in på rutten (i gps) och ändrar till kortaste väg istället för kortast tid.

Efter överföringen lägger rutten sig nämligen som kortast tid och då blir det fågelväg så som sagt ändra i gps till kortast väg så fungerar det klockrent. Kartorna är från google maps vilket är en enorm skillnad jämfört med BC, enkelt att dra färdväg till annan väg och enkelt att flytta punkter.

Nu skall jag bara testa den på hojen också :)
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Skriv svar