Min Transalp har ganska kraftiga vibrationer runt 3000 var speciellt om man belastar motorn. På min BMW brukar det indikera att man bör "synkronisera förgasarna" (på BMW finns ju inte förgasare utan snarare handlar det om insugningen).
Finns det någon som har erfarenhet av detta? Bilder hur man gör? Tips och trix?
Jag har en synkroniseringsklocka
Förgasarsynkning
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Förgasarsynkning
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
-
- Trehjuling
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 12:48
- Ort: TA 650 HÄRNÖSAND
Troligen behöver förgasarna synkas.
Byggde mej en egen synkroniseringsmätare, funkar på tvåcylindriga motorer, man mäter skillnaden i vakum, mycket exakt, en plastslang och lite tvåtaktsolja, använder denna konstruktion själv funkar toppen, konstnad ca. 10-15 kr.
Det enda du måste skaffa är en extra vakumnippel, lånas enklast av annan Transalpägare.
Hur du går tillväga beskrivs i detalj på "Ta-Ditis" hemsida, technicals--howto.
Hur slangarna ska fixas visas på denna sida: http://www.powerchutes.com/manometer.asp
Lycka till VDAN
Byggde mej en egen synkroniseringsmätare, funkar på tvåcylindriga motorer, man mäter skillnaden i vakum, mycket exakt, en plastslang och lite tvåtaktsolja, använder denna konstruktion själv funkar toppen, konstnad ca. 10-15 kr.
Det enda du måste skaffa är en extra vakumnippel, lånas enklast av annan Transalpägare.
Hur du går tillväga beskrivs i detalj på "Ta-Ditis" hemsida, technicals--howto.
Hur slangarna ska fixas visas på denna sida: http://www.powerchutes.com/manometer.asp
Lycka till VDAN
gjorde det igår på en 01a ,, du måste loss med tanken för att komma åt skruven,, den kommer du åt genom ett hål i lutftfilterkåpan, jag tog bort all plast eftersom jag justerade ventilerna men om du inte ska göra det så räcker det att lossa sidokåporna i bakkant, borde räcka med att ta loss plastclippen i instrument plasen och kanske i bakkant efter insidan så man bara kan lossa kåpan i bakkant,, man måste vålda lite för att den ska släppa.. sen är det bara att lossa bensinslang, vaacumslang från soppakran och ta loss avluftning+ tankmätare i bakkant och slita bort tanken bakåt, sen dit med tillfällig bränsle köra hojen varm och koppla på synkklockorna och justera,, sen när det är klarrt ska man justera tomgången också,,
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Innan du börjar plocka bort tank etc, så kan du ju kolla om det behövs nån synkning.
Max 2,7 kPa eller 20 mm Hg eller 270 mm vp (vattenpelare) enligt verkstadshandboken.
Säg max 30 cm nivåskillnad i en U-slang med olja.
Varvtal 1200 +/-100. Gasa till några gånger och se att synken håller sig.
Det behövs ingen extra vacuumnippel på en 650. På högersidan sitter en vacuumslang till avgasreningen (PAIR). Bara att lossa mao.
När man justerar ventilerna så påverkas synken. Vet inte hur mycket, men det är nog bra att synka efter ventiljustering.
Max 2,7 kPa eller 20 mm Hg eller 270 mm vp (vattenpelare) enligt verkstadshandboken.
Säg max 30 cm nivåskillnad i en U-slang med olja.
Varvtal 1200 +/-100. Gasa till några gånger och se att synken håller sig.
Det behövs ingen extra vacuumnippel på en 650. På högersidan sitter en vacuumslang till avgasreningen (PAIR). Bara att lossa mao.
När man justerar ventilerna så påverkas synken. Vet inte hur mycket, men det är nog bra att synka efter ventiljustering.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Re: Förgasarsynkning
Ta-Ditis hemsida? Hur hittar jag den?VDAN skrev:Troligen behöver förgasarna synkas.
Byggde mej en egen synkroniseringsmätare, funkar på tvåcylindriga motorer, man mäter skillnaden i vakum, mycket exakt, en plastslang och lite tvåtaktsolja, använder denna konstruktion själv funkar toppen, konstnad ca. 10-15 kr.
Det enda du måste skaffa är en extra vakumnippel, lånas enklast av annan Transalpägare.
Hur du går tillväga beskrivs i detalj på "Ta-Ditis" hemsida, technicals--howto.
Hur slangarna ska fixas visas på denna sida: http://www.powerchutes.com/manometer.asp
Lycka till VDAN
- Tramsvalp
- 700cc
- Inlägg: 919
- Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
- Hoj: Blå TA 650 -02
- Ort: Söderköping
Re: Förgasarsynkning
Deti heter han. http://www.ta-deti.de/ta/ Mycket bra sida.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp