Sida 3 av 4

Re: Kedja och drev

Postat: lör 06 apr 2013, 13:38
av Fibern
Skulle väl vara Plasti Dip i så fall. Nej nog om detta nu. Jag bryr mig inte så det stör. Väntar nu bara på kedja o drev och sen ut på vägar o gator. *thumb_up*

Re: Kedja och drev

Postat: tor 18 jul 2013, 23:48
av Skoogsnisse
Hur många mil brukar drivpaketet hålla? Mitt har gått 4100 mil men nu måste jag byta.
Jag har beställt ett nytt som jag ska montera nästa vecka.
Jag ska sätta dit ett 16 kuggars drev få se hur det blir.

Re: Kedja och drev

Postat: fre 19 jul 2013, 09:24
av Fibern
Hej Nisse. Jag vet inte vad som kan anses som normalt, varierar nog rätt mycket beroende på körsätt, hur mycket gruskörning etc. Men 4000 mil låter inte orimligt i mina öron. Min hade gått nästan 4000 när jag köpte den och då var kedja och framdrev ganska slitna och fick bytas. Huruvida tidigare ägare bytt delar eller hela drivpaketet vet jag dock inte, men den hade gått 6157 i våras när jag bytte drivpaket.

Re: Kedja och drev

Postat: fre 19 jul 2013, 10:17
av Skoogsnisse
Jag hade SLR förut och den måste jag byta drivpaket efter 1600 mil.
Det är därför funderar vad som är normalt.

Re: Kedja och drev

Postat: sön 28 jul 2013, 15:25
av Skoogsnisse
Efter att Transalpen gått med samma drivpaket i 4200 mil böt jag drivpaketetet igår. Det satt 15 kuggars drev i fram som jag böt till 16 kuggar.
Jag använde samma längd på som i original 118 länkar.
Jag var lite orolig att kedjan skulle bli för kort men det gick precis men jag lägga på kedjan innan jag stack i axeln. Att byta till 16 kuggar sänker motorvarven ca 300 vid 90 km/h.

Jag nitade själv med nitverktyg som jag köpte tillsammans drivpaketet från Motorradteile.

Så här fungerar nitverktyget.

[youtube]isWYsAnZ4jQ[/youtube]

Re: Kedja och drev

Postat: sön 28 jul 2013, 17:12
av Wiseguy
Jag har 16 också fram. Jag fick fila lite på metallskenan/skyddet som sitter inne i plastkåpan som skyddar framdrevet.
Den tog i lite grann i ana hörnet vid körning.
Kör du en stund och plockar loss plastkåpan så ser du vart du kan behöva fila.

Re: Kedja och drev

Postat: sön 28 jul 2013, 21:11
av Stefan
@Nisse och Fibern, ja, livslängd beror nog på ett gäng parametrar, inte minst lär väl underhåll vara en.
Jag bytte ju vid c:a 2000 mil, mest kanske för att verkstaden hotade med att det skulle vara dags vid 2400-servicen :shock: Han hade observerat att det kärvade lite i vissa länkar.

Så, jag bytte själv, och eftersom jag redan hade verktyg, vart det ju överkomligt med grejer från Hamburg. Men, det had definitivt räckt bra att bara byta kedjan, framdrevet kunde det väl anas en början till slig´tage på, bakdrevet var som nytt. Däremot hade jag säkert aldrig rengjort kedjan, utan bara skvätt på kedjespray när det kändes som om det kunde vara dags :oops: Så, med bättre underhåll, hade den säkerligen funkat betydligt längre. Man lär så länge man lever :naughty:

Nåväl, nu slipper jag köpa nya drev på ett tag i alla fall :lol:

*drinking_cheers*

Re: Kedja och drev

Postat: sön 28 jul 2013, 21:31
av Nysse
Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?

Re: Kedja och drev

Postat: sön 28 jul 2013, 23:03
av Wiseguy
Nysse skrev:Är det någon som gått ner i kugg på bakdrevet istället för upp på framdrevet?
Hur blev upplevelsen i så fall?
Testa http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; och kolla vad hastigheterna blir.

Re: Kedja och drev

Postat: sön 28 jul 2013, 23:51
av Skoogsnisse
@Stefan. På SLRen var kedjan och framdrev slut efter 1600 mil varav jag kört 900 mil.
På Transalpen höll kedja och framdrev 4200 mil varav jag kört 3300 mil. Bakdrevet var inte mycket nött.
Jag tycker att jag skött dem lika. Men jag har centralstöd på Transalpen så det är lättare att smörja.

@Nysse Man måste måste minska 3 kugg till 45kugg i bak för att för att motsvara öka en kugg ifram. JT har inte 45 kugg i sin katalog.
De har 43 och 46. 43 blir för mycket 46 kan man tänka sej.

Re: Kedja och drev

Postat: sön 10 jul 2016, 00:07
av Skoogsnisse
Idag har jag bytt drivpaket igen.
Det gamla drivpaketet höll 4328 mil.

Re: Kedja och drev

Postat: sön 10 jul 2016, 04:12
av Fibern
Det var inte illa Nisse. Kör du med manuell smörjn./scottoiler eller helt utan?

Re: Kedja och drev

Postat: sön 10 jul 2016, 08:28
av Laffe
4300 mil... :shock:
Valuta för pengen! Men hur såg dreven ut efter 4300 mil....fick ut knappt hälften och är rätt nöjd så jag :roll:

Re: Kedja och drev

Postat: sön 10 jul 2016, 10:06
av Skoogsnisse
Jag smörjer kedjan med spray för offroad cyklar var 60 70 mil.

Framdrevet var rätt slitet. När jag gjorde servicen i vintras tyckte jag att det kunde sitta kvar ett tag till men det har slites fort de 600 mil jag kört i år.

Transalpen är ju inte så motorstark det är nog därför kedjan håller länge.

Re: Kedja och drev

Postat: sön 10 jul 2016, 16:14
av hogge
Har kört 3300mil på mitt original drivpaket. Kolla kedja o dreven för 200 mil sedan. Såg hur bra ut som helst. Smörjer med Castrol kedjespray ca var 50-60 mil ock alltid efter avslutad körning. Har aldrig rengjort drev o kedjan. Ska byta det nu i vinter för säkerhets skull istället för att bli stående någonstans. Då har det väl rullat ca 3800-4000 mil. Behöver jag säga att det blir Honda original igen.
Hogge :silver:

Re: Kedja och drev

Postat: mån 11 jul 2016, 08:15
av Cesen Route
Jag smörjer min kedja med Castrol Chain Lube Racing.Jag har inget centralstöd så jag sätter fast ett litet buntband i kedjan och rullar cykeln,när buntbandet åkt ett varv så nyper jag av det.
Har köpt ett centralstöd men har hört att det är lite krångligt att montera.

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 09:30
av Troberg
Då tråden redan finns tänkte jag kolla med alla här.
Jag behöver byta dreven och kedjan på min XL600 -97 och funderar på om jag ska ta och byta till 16 i fram och 44-46 i bak.
Detta då om jag förstår rätt minskar rpm och bättre förbrukning till kostnad av acceleration.
Jag tror inte jag kommer behöva så super acceleration då denna inte kommer köras på annat än asfalt till en början i alla fall och jag kommer alltid köra lugnt och försiktigt. Så känner att det är värt bytet.

Men då kommer vi till det att jag då skulle vilja kolla vad för tips ni här har på vad för drev jag ska köpa. Tänker märke och butik osv.
Vill inte riskera köpa något som inte kommer fungera så bra så tänkte att det är bäst att kolla med er som redan har bytt :)

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 16:23
av Fibern
Har du för avsikt att skjutsa på hojen? Är du/ni tunga och tänker ha full packning? Tänk då att den är ganska ryckig vid start på ettan fullastad. Detta p.g.a. rätt högt växlad på ettan. Det går hyfsat, men med lite kopplingsslirande. Som ensamhoj och fullt lastad, inga problem.

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 17:59
av Stefan
När jag köpte min 600 var den "uppkuggad" (högre växlad), men minns inte exakt tandantal. När det blev dags att byta, gick jag dock tillbaka till original, och jag trivdes definitivt bättre med det. Trots högre varvtal på motorväg så kändes det som att den utväxlingen på något sätt passade hojen bättre. Å andra sidan undviker jag motorväg så mycket jag bara kan... :) Där ska det till andra maskiner...

Re: Kedja och drev

Postat: ons 22 mar 2017, 20:03
av Troberg
Fibern skrev:Har du för avsikt att skjutsa på hojen? Är du/ni tunga och tänker ha full packning? Tänk då att den är ganska ryckig vid start på ettan fullastad. Detta p.g.a. rätt högt växlad på ettan. Det går hyfsat, men med lite kopplingsslirande. Som ensamhoj och fullt lastad, inga problem.
Stefan skrev:När jag köpte min 600 var den "uppkuggad" (högre växlad), men minns inte exakt tandantal. När det blev dags att byta, gick jag dock tillbaka till original, och jag trivdes definitivt bättre med det. Trots högre varvtal på motorväg så kändes det som att den utväxlingen på något sätt passade hojen bättre. Å andra sidan undviker jag motorväg så mycket jag bara kan... :) Där ska det till andra maskiner...
Tanken är att skjutsa min flickvän titt som tätt också samt att jag troligen kommer ha en del packning på ibland för att dra ut och tälta och göra lite små resor innan jag drar iväg på stort om några år. Jag är väl rätt tung och stor i för sig, haha. Är 195cm lång och väger 100kg.. :shock:
Så det kan ändå vara bättre att köra på originaldrev ändå?

I så fall lär jag nog köpa drivpaket från Saarela i Norr. *thumb_up*