Sida 3 av 4

Re: Kedja och drev

Postat: fre 22 mar 2013, 14:01
av Vagabond
Apropå att smörja gummikuddar så har jag i många år kört med vanligt vitt vaselin från Apoteket.
Det använder jag både på gummi och vinyl och det funkar klockrent. Man kletar på lagom tjockt och om det försvinner så kletar man på mer.
Till slut försvinner det inte av sig själv längre och då är det bara att torka bort överskottet.
Min väldigt hemmasnickrade teori är att eftersom vaselin är en petroleumprodukt precis som gummi och vinyl så "gifter" det sig som dom säger i Halv 8 hos mig.
Jag använde det bl a på ryckutjämnarna på min förra hoj. Originalgummina satt i från -92 och de såg nästan ut som nya efter en vaselinbehandling.
Sen är ju Apotekets vaselin uschligt billigt i jämförelse med mycket annat och det är ju bara plus.
Och dessutom blir det inte snorhalt om man t ex använder det på gummimattorna i bilen.
Mitt lilla tips på vägen.......

Re: Kedja och drev

Postat: fre 22 mar 2013, 14:24
av Fibern
Bra tips Vagabond.

Re: Kedja och drev

Postat: lör 23 mar 2013, 00:12
av Stefan
@vagabond: Ursäkta en stillsam fråga, varför vaselin på gummimattorna i bilen???
För att hålla dem blanka? Lättare att hålla rent?

Re: Kedja och drev

Postat: lör 23 mar 2013, 13:18
av Fibern
Hondas kampanj på drivpaket. Till min TA XL 600 -96 ca 1400:-
Och detta hos våran lokale mc-handlare här i Piteå. Vilken jag hellre gynnar än beställer från utlandet. För försvinner han så försvinner kanske vår enda mc-verkstad också.

Re: Kedja och drev

Postat: lör 23 mar 2013, 13:44
av Fibern
Vissa grejer är jag för lat för numer. T.ex. ventiljustering. Slött o skamligt kanske... :oops:

Re: Kedja och drev

Postat: mån 25 mar 2013, 22:14
av AeroSol
Bosse Bildoktorn har sagt att ATF-olja (sån man har i automatlådan) är snäll mot gummigrunkor. Man kan lagra dessa i ATF i flera år.

Re: Kedja och drev

Postat: tis 26 mar 2013, 21:10
av Jimmy.s
bara ett litet tillägg där Aerosol, atf= automatic transmission oil och det innebär som du sa automatlådeolja, men det finns massor med olika oljor till olika tillverkare, olika typer av automatlådor, därför bör man veta vilken atf olja bosse pratade om, finns säkert flertalel atf oljor som ej är direkt bra för gummiprodukter medans flera andra typer säkert fungerar ypperligt, ville bara lyfta fram det :)

Re: Kedja och drev

Postat: tis 26 mar 2013, 22:17
av Stefan
@Jimmy och Aerosol, kanske lite OT, men kanske inte helt ändå.
Det BB säger låter ju för mig rätt sunt. Då tänker jag så här:
Innehåller inte i stort sett ALLA automatlådor (möjligen med undantag av de allra nyaste och mest avancerade) en MASSA gummipackningar för att få hydrauliken att ta rätt väg? OM det nu är så (vilket jag alltså bara gissar/tror), så borde ju en mer generell ATF-olja i stort sett alltid kunna funka bra?
Sedan kommer ju frågan, när börjar gummit fasas ut för diverse siliconblandningar... :frust: Men, den kanske kan vänta ett litet tag till, då börjar det kännas avancerat :conf:
Bara en tanke för 2 cent... :conf:
*drinking_cheers*

Re: Kedja och drev

Postat: tis 26 mar 2013, 23:07
av AeroSol
Ja, Dexron III, LHM+ och allt vad de nu heter. Men enligt bildoktorn så är alla ATF-oljor snäll mot gummi. http://www.svtplay.se/klipp/94235/unive ... ips&sida=6" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Kedja och drev

Postat: ons 27 mar 2013, 05:06
av Fibern
Ja, som alla vet är ju inte naturgummi och petroleum-produkter sams. Nu är det väl troligt att gummikuddarna i navet inte består av naturgummi, utan av någon plast-silikon-gummi-blandning eller dylikt.
Men ski... :oops: ...strunt i det, jag tänker fortsätta med vaselinet, känns lite mer "miljö" på det. *thumb_up*

Re: Kedja och drev

Postat: tor 28 mar 2013, 17:25
av Jimmy.s
Ja som sagt jag vet inte alls, ville bara inflika att det finns olika typer av oljor. Vi har nog runt 10 olika bara till vw/Audi, sen kommer alla andra bilmärken.. Har ju sett en del filmer på tuben där dom testar olika oljor till o-ringarna till kedjan och dessa ringar kan ju få lite icke optimal storlek om man säger så.

Men det kanske fungerar alldeles ypperligt?

Re: Kedja och drev

Postat: tor 04 apr 2013, 19:59
av Fibern
Medan jag väntar på drev-prylarna så tänkte jag även gnida upp vissa detaljer lite. Vilket inte tillhör mina vanligaste göromål. :oops: Då återstår bara följande problem.
Då jag tidigare skrivit om mina fläckiga fälgar (framförallt bak) fick jag svaret att Autosol hjälper att få fälgar blanka. Har provat och konstaterat att det hjälpte föga. Små grå fläckar i den "matt-blanka" alu-ytan, vilka inte känns men syns.
Frågar därför, vad tror ni om ventilslip-pasta? Fälgarna har ju ingen ytbehandling såvitt jag kan se och då har ju pastan ingen förstörande effekt.

Re: Kedja och drev

Postat: fre 05 apr 2013, 09:41
av Vagabond
Stefan skrev:@vagabond: Ursäkta en stillsam fråga, varför vaselin på gummimattorna i bilen???
För att hålla dem blanka? Lättare att hålla rent?
Prexis! Både och! *thumb_up* Utan att det blir snorhalt då alltså..........
Jag gjorde en gång i min oförstående ungdom misstaget att "fräscha upp" bilen invändigt med silikon. :roll:
Det blev väldigt blankt och fint! 8)
Det höll på att gå åt h-e med buller och bång när jag skulle bromsa in vid första stoppet och upptäckte att jag kletat silikonspray på bromspedalen..... :frust:

Re: Kedja och drev

Postat: fre 05 apr 2013, 19:09
av Stefan
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Kedja och drev

Postat: lör 06 apr 2013, 09:24
av Fibern
Inte ens vattenslip-papper P400 tar bort fläckarna, så nu ger jag mig. Behövs antagligen maskinslipning för att åtgärda.

Bild

Re: Sv: Kedja och drev

Postat: lör 06 apr 2013, 12:44
av Peter
På aluminium blir det mågot som kallas vitkorrusion och det är ett h-e att få bort. Det behöver nog slipas ner och sen polera upp utan igen. Mitt tips är att lacka om i en smaskig färg. Det är nog lättare att få det fint då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Re: Kedja och drev

Postat: lör 06 apr 2013, 13:38
av Fibern
Skulle väl vara Plasti Dip i så fall. Nej nog om detta nu. Jag bryr mig inte så det stör. Väntar nu bara på kedja o drev och sen ut på vägar o gator. *thumb_up*

Re: Kedja och drev

Postat: tor 18 jul 2013, 23:48
av Skoogsnisse
Hur många mil brukar drivpaketet hålla? Mitt har gått 4100 mil men nu måste jag byta.
Jag har beställt ett nytt som jag ska montera nästa vecka.
Jag ska sätta dit ett 16 kuggars drev få se hur det blir.

Re: Kedja och drev

Postat: fre 19 jul 2013, 09:24
av Fibern
Hej Nisse. Jag vet inte vad som kan anses som normalt, varierar nog rätt mycket beroende på körsätt, hur mycket gruskörning etc. Men 4000 mil låter inte orimligt i mina öron. Min hade gått nästan 4000 när jag köpte den och då var kedja och framdrev ganska slitna och fick bytas. Huruvida tidigare ägare bytt delar eller hela drivpaketet vet jag dock inte, men den hade gått 6157 i våras när jag bytte drivpaket.

Re: Kedja och drev

Postat: fre 19 jul 2013, 10:17
av Skoogsnisse
Jag hade SLR förut och den måste jag byta drivpaket efter 1600 mil.
Det är därför funderar vad som är normalt.