GeCe skrev:Tramsvalp!
Jag undrar lite över hur du har kommit fram till att kedjeslacket bör vara 55-60 mm?
Med reservation för ev skillnader mellan TA650 och TA600, om nån orkar läsa det här...
Först var det verkstaden som gjorde de första servicarna när hojen var ny. De ställde in på 50 eller nåt sånt, och sa att 35-45 var för lite. Sedan dess har jag hållit mig däromkring. Smort med kedjespray. De tre första drivpaketen var totalslut vid 1200 mil.
Trött på att byta drivpaket varje år monterade jag Scottoiler, och på förra sommarens resa med nytt (inkört) drivpaket och full semesterpackning på skumpiga vägar så testade jag. Startade på ca 50 mm, och när slacket ökat till ca 60 mm så slutade det att öka. Den här kedjan höll 2500 mil.
Hur stor del av den ökade livslängden Scottoilern står för vet jag tyvärr inte.
Men nu när du frågar så började jag också undra. Har försökt titta närmare på grejerna nu, och har lärt mig lite nytt.
Först och främst måste vi mäta på samma sätt. Friläge. Mitt emellan dreven förstås, med tumstock ed. Dra kedjan både upp och ner. Självklart trodde jag, men i Haynes-manualen står det faktiskt att man ska mäta hur mycket man kan lyfta upp kedjan, och det är fel, vill jag påstå.
De flesta vet nog att kedjan är som slakast när fjädringen är i topp (helt utdragen), och som spändast när drivaxel-svingaxel-bakaxel är i linje med varandra.
Frågan är hur spänd man vill att kedjan ska vara med axlarna i linje.
På min TA 650 verkar axlarna vara i linje när fjädringen är hoptryckt 11-12 cm. Att ensam dra ihop fjädringen 11 cm är inte lätt, så jag plockade bort stötdämparen för att kunna forska i lugn och ro.
För att få något som ens liknade slack i det läget var jag tvungen att ha 55 mm slack med fjädringen i topp (alltså helt utdragen fjädring). Mindre än så vill jag inte ha.
Med 5 cm nerfjädrat blir det 35 mm slack, alltså ungefär samma som när GeCe sitter på sin 600, eller hur?
MEN:
Gummiklossen under svinglagringen jämnar ut slacket lite mellan toppläge och körläge, dock mindre när den är sliten. Min kloss har ca 8 mm slitage, vilket tycks göra att slacket i topp blir ca 8 mm större än med ny kloss. Det är något som jag inte vetat förrän nu. Med 5 cm nerfjädrat har dock klossen liten inverkan.
Mina 55-60 mm borde alltså bli 47-52 mm om jag byter till en ny kloss.
Det sägs att slacket ska kollas med hojen på sidostödet. Men då har förspänningen på dämparfjädern viss betydelse. Om hojen fjädrar ner 2 cm från topp när den står på sidostödet så sträcks kedjan ca 6 mm. Jag mäter alltid med fjädringen i topp.
Så GeCe, om geometrin stämmer mellan 600 och 650 så tror jag så här: Om din kloss är mindre sliten än min och om du justerar med ett par cm nerfjädrat, så motsvarar dina 45-50 mina 55-60. Vad tror du om det?
På min 650, mätt på mitt sätt:
Med 55-60 mm höll senaste kedjan 2500 mil, smord med Scottoiler. Under tiden har jag slitit ut 2 framdrev och vänt på bakdrevet.
Med 45-50 mm höll drivpaketen max 1200 mil, smorda med kedjespray.
Hur stor del av den ökade livslängden Scottoilern står för vet jag som sagt tyvärr inte.
Jaha, så vad säger man nu?
Ha koll på gummiklossen. Är den sliten så kan man behöva mer slack med fjädringen i eller nära topp.
Det är bättre att ha för mycket slack än för lite.
För lite slack sliter på kedjan och lagren i hjul och motor. Min gissning är att det även sliter på drivaxelns splines.
Mycket slack sliter kanske mer på dreven och gummiklossen. Det kan jag stå ut med, om kedjan håller längre i gengäld. Jag tror dock inte att jag har mer slack än jag behöver.
Tillägg 19/9:
En tanke slog mig. Original framdrev är gummiklätt. Spekulerar lite:
Om det flexar 1 mm så motsvarar det typ 1 varv på spännskruvarna och kanske 1-2 cm "reservslack" som inte märks när man mäter...
Men hur många kör med original? Alla butiker jag besökt ser mycket förvånade ut när jag frågar efter originaldrev. Så det har blivit JT istället.
Nu ska det iaf bli original 15 kugg fram, så jag får jämföra.