Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Legio »

Gjorde Transalpen vårfin idag med ny olja och ett nytt oljefilter. Enligt Honda skulle min maskin 700VA -2008 ha 2.3 liter av deras halvsyntets olja vilket jag hällde i (Honda köpt 10W40).

Men oljestickan var helt torr (manualen pratade om inspektionsfönster men ngt sådant kunde jag inte hitta)?

Skall oljepluggen vara iskruvad eller bara tryckas mot chassit för att mäta?

Hällde i ytterligare ngn deciliter och fick tillslut en markering på oljestickan men det skilde kanske 1/5 mellan att skruva i den och bara hålla den emot.

Vad jag har hört skall man bara trycka den över hålet och ej skruva den i helt när man mäster, är detta korrekt?

Jag hade startat motorn i en stund och sedan låtit den vila några minuter innan jag mätte och den var på centralstödet relativt i nivå (ej mätt med vattenpass)
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av V Saarela »

Honda har gjort det enkelt för oss. Alla(mc, atv, moped) oljestickor skall bara stickas in när man gör kontrollen.

Att det sklijer 1-2 dec är väl sen inget ovanligt, dock inte några deciliter. Centralstöd som gör att hojen lutar framåt och åt sidan kan missvisa lite. Jag brukar sitta på hojen och kolla oljan, man får då mycket bättre känsla när den är i balans.

Se även till att stickan är verkligen "rak" när man doppat ner den i motorn.

Nu är det ju ett tag sen jag bytte olja på en 700, men har ett vagt minne av det där med att 2,3 lite räckte inte riktigt till heller. Kanske nån annan som bytt nyligen kan bekräfta om jag minns rätt eller......
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Fibern »

Jag har för mig att 2,7-2,8 l behövs för att nå upp till nära övre strecket.
Kom ihåg att nivån ej behöver nå upp till övre strecket. Då "förbrukar" bara motorn olja i onödan. Mitt mellan är optimalt för en motor som inte förbrukar onormalt med smörjan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:Honda har gjort det enkelt för oss. Alla(mc, atv, moped) oljestickor skall bara stickas in när man gör kontrollen.

Att det sklijer 1-2 dec är väl sen inget ovanligt, dock inte några deciliter. Centralstöd som gör att hojen lutar framåt och åt sidan kan missvisa lite. Jag brukar sitta på hojen och kolla oljan, man får då mycket bättre känsla när den är i balans.

Se även till att stickan är verkligen "rak" när man doppat ner den i motorn.

Nu är det ju ett tag sen jag bytte olja på en 700, men har ett vagt minne av det där med att 2,3 lite räckte inte riktigt till heller. Kanske nån annan som bytt nyligen kan bekräfta om jag minns rätt eller......
Tack, vad bra då vet jag såg inget om detta i manualen och man blev ju misstänksam när den var helt ren även nedskruvad fast jag hade i korrekt mängd?!
Fibern skrev:Jag har för mig att 2,7-2,8 l behövs för att nå upp till nära övre strecket.
Kom ihåg att nivån ej behöver nå upp till övre strecket. Då "förbrukar" bara motorn olja i onödan. Mitt mellan är optimalt för en motor som inte förbrukar onormalt med smörjan.
Jag fyllde på strax över 2.5 liter men lite rann nog ut så ca 2 dl extra och om jag inte skruvar ned oljepluggen så ligger jag ca 2/3 mellan undre och övre strecket, dvs 1/3 kvar tills övre strecket, detta torde vara ganska optimalt då förmodar jag.

Tack för era svar!
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av V Saarela »

@Fibern: Nu utgår jag ifrån att du läst rubriken och att det är 700 du pratar om(specen skiljer lite grann mot 600)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Fibern »

Jodå Saarela, jag läste rubriken, men kan inte heller tycka att det kan skilja särskilt mycket i oljemängd mellan de två modellerna.
Framförallt borde det väl inte vara mindre olja i 700:an. Hur mycket skiljer det då?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av V Saarela »

Specen säger 0,1 dec, men det är annan sticka, annan.....osv. Om man tycker en sak så är det ju bra om man också noterad att man gör det och det gäller en annan modell. Trist om ts hade nu skvättat i 2,8 bara för att....

Om jag uppfattar det rätt, så visade det ju sig att 2,3 liter är den rätta mängden(upp till halva strecket) och att ts fyllde på ett par dec till för att komma upp till 2/3 av stickan(vilket jag också brukar göra)

Lite less emellanåt bara att mektrådarna svamlar ofta iväg i skämt, skoj och onödigt diskuterande. Märkligt också att ingen med en 700 bekräftat. Är det ingen här som byter olja i sina hojar?!?

Hoppas nu inte folk här blir sura av mitt inlägg nu och detta var inget illa menat till dig Fibern :)
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av V Saarela »

Specen säger 0,1 dec, men det är annan sticka, annan.....osv. Om man tycker en sak så är det ju bra om man också noterad att man gör det och det gäller en annan modell. Trist om ts hade nu skvättat i 2,8 bara för att....

Om jag uppfattar det rätt, så visade det ju sig att 2,3 liter är den rätta mängden(upp till halva strecket) och att ts fyllde på ett par dec till för att komma upp till 2/3 av stickan(vilket jag också brukar göra)

Lite less emellanåt bara att mektrådarna svamlar ofta iväg i skämt, skoj och onödigt diskuterande. Märkligt också att ingen med en 700 bekräftat. Är det ingen här som byter olja i sina hojar?!?

Hoppas nu inte folk här blir sura av mitt inlägg nu och detta var inget illa menat till dig Fibern :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Fibern »

Ingen fara V S. Tror mig minnas att jag antecknade mängden olja jag fyllt för att nå i det närmaste upp till övre strecket, någon av de första gångerna jag bytte. Och den säsongen behövde jag heller aldrig fylla på extra men kunde konstatera att de första kanske två decilitrarna försvann på en månad ungefär. Och som sagt, man behöver inte alls fylla upp till mer än mitt mellan strecken.
Är det bara 0,1 dl skillnad mellan 600 och 700:an så är det ju hursomhelst inte ens märkbart på stickan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Legio
Cykel
Cykel
Inlägg: 37
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 16:52
Answers: 0
Hoj: Translalp XL700VA-08
Ort: Göteborg

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Legio »

V Saarela skrev:...
Om jag uppfattar det rätt, så visade det ju sig att 2,3 liter är den rätta mängden(upp till halva strecket) och att ts fyllde på ett par dec till för att komma upp till 2/3 av stickan(vilket jag också brukar göra)
...
2.3 l skall vara korrekt mängd, dock fick jag ingen indikering på oljestickan med denna mängd.

Det var då jag fyllde på tills jag fick en fin indikering på 2/3, vilket resulterade i en uppskattad mängd på 2.5 liter.

Hade jag vart smart när jag började hälla och haft cykeln på sidostödet för att få påfyllnadshålet horisontellt hade mindre runnit ur och jag hade då vetat exakt hur mkt som är i, det viktiga är ju att stickan säger sanningen.

Haft en diskussion med en vän om detta som påstår att man alltid skall fylla max (övre streck) och hellre mer än mindre, ngt jag själv tycker känns fel då jag inte vill ha övertryck i maskinen även om det kanske trycks ut i vevhuset (?!), 2/3 känns optimalt.
Honda Transalp 700VA 2008 (Värmehandtag, Centralstöd)
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Jimmy.s »

fyller till 2/3 på min Varadero med, håller med dig, det känns lagom :)

Överfylla ska man aldrig göra i något fordon, speciellt inte om den har en katalysator (och absolut inte en bil med diesel/partikelfilter) då oljan trycks ut och gärna dödar dessa..
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Stefan »

@Saarela; Att ingen (få) bytt i en 700 själv, KAN ju bero på att man lämnar in för att få stämplarna, och således inte har en aning om hur mycket de skvätter i? Modellen är ju fortfarande rätt ny.

Vad avser avvikningar m.m. avhåller jag mig från att ha någon åsikt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
e12
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 22:22
Answers: 0
Hoj: Transalp xl700-08
Ort: Lycksele

Re: Sv: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av e12 »

Bytt många gånger men aldrig mätt mängden. Ska byta när det blivit torrare på gården. Ska mäta mängden då om ja hitt nå mått. :smile:

Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk 2
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Peter »

Där har Stefan rätt. Jag har ingen aning hur mycket olja jag har i hojen. Verkstan får sköta det i alla fall till september när garantin tar slut. Men jag följer tråden med spänning. För det kommer en tid när jag ska byta själv.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av V Saarela »

@Stefan: Tänkte inte så långt :)

Jag sålde ju min TA700 år 2009 och hann göra några oljebyten på den själv mellan serviceintervallen. Detta för att jag har alltid tyckt att 1200 mil är för mycket mellan oljebytena för garantin. Trodde dom flesta fixade inte detta heller.

Jag brassade ju dessutom runt på min TA700 redan i december 2007. Drygt en månad innan dom kom/visades i Sverige.
Dessutom så föranledde min hoj också att Honda slutade med ventilkoll vid första 100 mila servicen(dom med skruvventiler). Mekkarn (som för övrigt driver nu Nilssons MCshop i Linköping) klagade och förbannade till Honda ventilkollen på TA700(trångt) som sedermera ledde till att dom tog bort alla Hondas 100-milakoll med ventiler.
Jo, varsågod då, det var så lite så :)

Bild

@pne64 och e12: Känns som fallet är löst redan. Legio har ju bytt olja och bekräftar att den rätta mängden är 2,3 och för att komma upp till 2/3 av stickan så slänger man i ett par deciliter. Det var även så jag ville minnas det(trots att det gått en tid)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Stefan »

Ja, min vän, vi kanske inte alla lirar i samma liga :mrgreen:
Take care :hug: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av Wiseguy »

Satt och gluttade i instruktionsboken till min TA650 och detta stod där för den som nu undrar exakt vad Honda säger.

[image=799]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=204[/image]
Bild
Användarens profilbild
e12
Cykel
Cykel
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 14 maj 2008, 22:22
Answers: 0
Hoj: Transalp xl700-08
Ort: Lycksele

Re: Sv: Hur mäter man oljenivån i en Transalp 700VA?

Inlägg av e12 »

Bytte idag olja. 2.5 liter översta markeringen på stickan.

Skickat från telefonen.
Skriv svar