Start.....klick!

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Start.....klick!

Inlägg av mel »

Glad Vår!

Satte i batteriet som var nyladdat. Vred om nyckeln och allt lyste upp som det brukar. Tryckte på startknappen och det sa klick och plötsligt verkade hojen strömlös. Jag tog ur huvudsäkringen och den verkade hel. Några tips?
Mel
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Start.....klick!

Inlägg av Wiseguy »

Kolla resten av säkringarna, samt byt ut huvudsäkringen eller knacka lite lätt på den. Ibland är det svårt att se ifall den brunnit.
Är batteriet rätt kopplat?

Annars hanvisar jag till det som jag säger till alla med startproblem på våren.
Saker att kolla när hojen inte vill längre:
-Dödarknappen
-Är stödet nedfällt och någon växel i
-Friskt batteri
-Soppakran
-Soppa i tanken
-Är alla säkringar hela
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Start.....klick!

Inlägg av Stefan »

Om det orkade säga klick, men inte mer, skulle jag säga: nytt batteri :frust:

Men, kolla spänningen med det inkopplat. Borde vara väl över 12 volt fulladdat. Kolla sedan vad den blir när du trycker på startknappen, min gissning är att den dyker djupt.

Varken dödande switchar (knapp, stöd m.m.) eller soppatorsk borde få det att klicka, men inget mer.

<edit> Det kan ju vara värt att testa med startkablar från t.ex. bilen en gång, skulle gissa att den snurrar på fint då. </edit>
Senast redigerad av Stefan den sön 14 apr 2013, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Start.....klick!

Inlägg av rydde »

Håller med och just dödarknappen är ju en känd och lömsk sak att kolla upp!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Start.....klick!

Inlägg av mel »

Allt är rätt kopplat och det lyste både lampor och instrument. Men efter startförsöket fick jag inte ens ström till instrumentet. Samma sak hände med min andra hoj, en v-strom. Undrar om laddaren har knäckt batterierna?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Start.....klick!

Inlägg av Stefan »

Mel, du har sannolikt bara ett batteri :naughty: Men, ålder och långtida användning knäcker dem. Ett batteri har bara så lång livstid.
Vis av tidigare erfarenheter säger jag, satsa på ett riktigt batteri, tror de heter Yuasa. Sök lite här, det finns många trådar om just batterier.
I förra hojen fick jag tjacka ett Biltema för att ta mig hem från Molkom, det höll inte länge. Visst, man KAN ha tur och få ett bra ex, men till de pengarna får man inga garantier :ffs Väl hemma kunde jag ta ut ett nytt, korrekt premiärladdat på garantin. Sedan var det inga problem längre *thumb_up*
Testade du med startkablar? Om du tror qtt t.ex. bilens generator ska knäcka batteriet, kan du ju alltid koppla loss matningarna (minus bör räcka, mindre risk för kortisar så), och sätta startkablarna direkt på Hojen kablar (pluskabel). Hur det än är, 12 volt är alltid 12 volt :rtfm
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Start.....klick!

Inlägg av Donner »

Mitt tips är dåligt kontakt på batteriet, kolla anslutningarna där.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Start.....klick!

Inlägg av mel »

Ok, tack för alla tips. Ska testa allt. Jobbigt att gå och fundera när man inte hinner med att testa...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Start.....klick!

Inlägg av Stefan »

Självklart, som donner säger, punkt 1 att kolla *thumb_up* Du kan ju ha turen att det är SÅ enkelt :naughty: *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Start.....klick!

Inlägg av mel »

Som som sa på Macken: Ska kolla det, vettu. Det kanske är en säkring eller så får man byta chassi...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Start.....klick!

Inlägg av Stefan »

Du får satsa på det :mrgreen: Best of luck *thumb_up* *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Start.....klick!

Inlägg av Fibern »

Är huvudsäkringen av glastyp. Har varit med om när en Suzuki bara tvärdog och huvudsäkringen såg hel ut. men tydligen hade tråden skakat loss i ena änden, vilket inte syntes.
Eller, om du har en traditionell laddare (inte typ CETEK) sätt i laddaren och låt den ladda en stund. Prova med laddaren i. Klickar det då med så har du kontakt- eller startmotorproblem.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Start.....klick!

Inlägg av mel »

Plockade ur batterierna och mätte dom. De "nyladdade" batterierna gav 0,8 och 2,4 volt... Dom var nog lite trötta redan innan men Biltemas nya "smarta" laddare gjorde dom nog inget gott.
Men bra att veta hur det hela kom sig och skönt att slippa göra andra felsökningar..... ta i trä...
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Start.....klick!

Inlägg av Stefan »

Du ser... hoppas du nu inte hittar något djupare bakom, men det tor jag knappast *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Start.....klick!

Inlägg av Wiseguy »

Hade ett stendött GEL batteri som stått i några år som jag testade CTeks rekond på senaste veckan.
Tog ca. 1/2 dag innan den ens behagade att känna av att det var ett batteri. Var tvungen att parallell koppla det till för att lura det att mata på lite spänning.
Nåväl, sen köra rekond läget på det gav följande resultat.
Jag kopplade bort CTek:en nattetid och mätte spänningen på morgonen innan laddaren kopplades in igen.

Dag 1 - 0 v
Dag 2 - 2,4 v
Dag 3 - 4,6 v
Dag 4 - 4,9 v
Dag 5 - 6,2 v
Dag 6 - 5,7 v
Dag 7 - 6,1 v

Sen fick jag inte upp det mera än så. Dvs. rekonden fungerar inte ett batteri som förfallit för mycket. Däremot är jag lite impad att det fick igång det så pass mycket ändå.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Start.....klick!

Inlägg av Stefan »

Nä, har det en gång rasat och börjat kortluta mellan celler m.m. är det inte mycket att satsa på längre. I en bil jag hade satt det ett slut batteri, jag hade ont om pengar och försökte hålla liv i det ett tag med en vanlig "oelektronisk" laddare, men funkade inte länge. Fick löpa ner tre gånger om dagen och trycka fram motorvärmaruttaget på arbetsplatsen :ffs Så det slutade ändå med ett nytt.

Däremot kan ju dessa elektroniska laddare ha sina sidor. För två år sedan var jag på landet i Värmland en semester. Var ute en tur och det var såpass pissigt väder att lite handtagsvärme kändes aktuellt, så på med de i all hast nymonterade värmehandtagen. Givetvis glömdes de på över natten :ffs Hade både en Ctek och en Biltema mer avsedd för bilbatteri, men ingen av dem kände för att lägga på någon laddström, tyckte inte det fanns ett batteri i andra änden av sladdarna :conf:

Eftersom jag VÄLDIGT gärna ville ha igång knarren dagen efter (skulle ut och åka med med Olle Å), så fick jag av svågern låna en riktig gammal blyklump till transformatorladdare, helt utan elektronik. Den hade han till traktorn, kunde välja 12/24 volt, valde noggrant 12 volt :mrgreen:

Hängde på den någon timma, testade med smartisen igen...no avail. OK, på med den en timma till, och nu jäklar :clap Nu upplevde smartisen att det faktiskt satt ett batteri som kunde behöva laddas i sladdarna *thumb_up* Sedan var det bara att låta den vara inkopplad över natten, så small hon igång som om inget hade hänt på morgonen :clap

Så, ibland kan det nog vara bra att ha en gammal laddare som bara trycker på laddström utan att fråga. Batteriet i fråga mår än så länge (peppar, peppar) alldeles tjilevippen, haft det på Ctek över vintern, hur piggt som helst :D

Så, ett slut batteri (av ålder) är bara att lämna på närmaste deponi, men ett helt urladdat (åtminstone en gång), kan uppenbarligen räddas med något som trycker på ström och spänning utan att fråga för mycket, det finns säkert apparater som gör det än i dag, men jag förbannar mig själv att jag dumpade en gammal hederlig för några år sedan i en flytt :?

Gissa vem som reläade av värmehandtagen via tändningen vintern efter :oops: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Start.....klick!

Inlägg av Peter »

Precis så gjorde jag också när jag kopplade in handtagsvärmen.
Inget relä och glömde den på. Jag fick ta hjälp av firmabilen och ta fram startkablarna.
Då startade hon snällt och väl hemma tog jag min smarta Biltemaladdare och den fick stå på ett par dagar.
Än så länge har jag inte märkt någon försämring av batteriet.
Det blev ett relä ganska fort efter denna tabbe :oops:
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Start.....klick!

Inlägg av mel »

Ok, en "update".
Nya batterier i och den stora hojen startade direkt. Gött ljud inne i logen!
Transalpen däremot: Ström fram till lyset osv. Kollade att neutral var i osv. Inte ens ett klick! Funderar på om det är dålig kontakt i startknappen? 5-56? Några fler förslag?
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Start.....klick!

Inlägg av Laffe »

Vet inte hur det är med så små batterier, men tex ett truckbatteri (typ ledstaplare, motviktare) håller ca 1500 laddcykler. Om batteriet blir tömt 1(!!) gång eller man förbrukar mer än 80% av batteriets kapacitet tappar man 300 laddcykler direkt :shock: Räknar man industriell hantering så laddas batteriet 1ggr/dygn (vilket ger ca 300 laddningar/år borträknat servicear och sem) och det betyder alltså att batteriet förlorar ett helt år i livslängd. (Ett sånt batteri kan kosta mellan 30-100')
Undrar hur mycket ett mcbatteri tappar i livslängd/urladdning :conf:
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Start.....klick!

Inlägg av mel »

Nu tror jag att jag är klar med det hela. Efter att ha läst alla gamla trådar om svårstartade hojar så bestämde jag mig för att det var ett enkelt fel (jag ville att det skulle vara så). Jag skaffade fram startkablar och testade min egen teori om att jag inte hade laddat batteriet tillräckligt efter inköpet. Batteriet till den v-stromen fick ladda betydligt längre, så...
Kopplade till bilen och först hände inget. Tryckte några gånger till på knappen och plötsligt så gick startmotorn igång. Motorn tog en stund på sig så här efter vintersömnen men tillslut hostade den igång.
Tack för hjälpen, både i gamla trådar och i den här.
Case closed!

Melle
Skriv svar