Utrustning på en äventyrshoj

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Wiseguy »

Stefan skrev:Värt att tänka på när det gäller verktyg till våra Hondor (åtminstone Transalpen och ett par bilar), är att Honda är pigga på att använda lite udda dimensioner på skruva och mutter, 11, 12 och 14 mm t.ex. Åtminstone 11 och 12 kändes rätt udda för mig :conf:
Jo, tack jag har noterat det. Samma sak med att då och då blanda in random bultar som kräver 6-kants nyckel.
Fast BMW är väl snäppet värre då det dyker upp torx-bultar lite här och var.
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Stefan »

Hehe... lite som Jeepen jag kör vid otjänlig väderlek. Byta bromsbelägg kräver 7mm insex :conf: När såg du senast den i ett kit :naughty: Väl man vet det, har man ju ett par hylsbits, men första gången är alltid intressant, kul ställe att fösöka se/mäta på oxå :mrgreen:
Men, som sagt, alltid bra att veta om man inte visste innan *drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av hogge »

Hej Stefan
Blev också klok på 7mm insex när jag skulle byta bromsbelägg på min Mercedes. Satt 7mm i oken. För mig att det är likadant på VW golf. :naughty: Retfullt när man letar igenom garaget utan ock hitta någon. :naughty:
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Stefan »

Visst är det... 6-8-10... :conf: I ALLA standardkit jag sett.
Swedol har lösa hylsbits med ½" fattning, de verkar vara av OK kvalitet.
*drinking_cheers*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av hogge »

Köpte faktiskt en 7 mm insexnyckel på Fultema :naughty: Funka i alla fall den gången. Så nu har man en till nästa gång
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Masterjojo »

Jag hade en Renault 5 GTE i min ungdom och när jag skulle byta broms beläggen på den så var det inte insex utan inFEM. Fick ta en för stor insexnyckel och slipa ner till 5 kant.
Det är nästan så det hade passat i Macken :)
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av hogge »

@Masterjojo
På en fransman är allt möjligt :naughty:
Hogge :silver:
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Stefan »

inFEM!!! :shock: :shock:
Aldrig sett ett dylikt kryp :shock:
Du får härmed heta Roy :clap :clap :clap
"Livet ska va gôtt att leva..." :mrgreen: *drinking_cheers* *beer_buddies*
Hej då, måcken...
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Wiseguy »

Detta är vad jag har i hojen vid normal körning.

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=273[/image]

Om det behövs...förhoppningsvis inte, men jag kan t.ex. spänna kedjan ute på vift ifall jag vill.
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av shadowgunnar »

Hej på er.
Har blivit med en transalp och detta är vad jag har med mig för verktyg förutom orginalverktygen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av Wiseguy »

shadowgunnar skrev:Hej på er.
Har blivit med en transalp och detta är vad jag har med mig för verktyg förutom orginalverktygen.
Multimeter och kontakter?
Menar inte att låta dryg på något sätt här, är mest bara nyfiken till vad. :)

Korta ringnycklar är något jag funderat på att införskaffa själv också. Dels tar de lite mindre plats och de går ju enkelt att "förlänga" med hjälp av en till ringnyckel ifall man behöver lite mera kraft.
Bild
Användarens profilbild
shadowgunnar
50cc
50cc
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 15 maj 2013, 19:55
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650-01
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Utrustning på en äventyrshoj

Inlägg av shadowgunnar »

Normalt onödigt, men med min bilelektriska utbildning så känns det bra att ha med.
En gång tekniker alltid tekniker.
/Gunnar

Jo - jag åkte Honda shadow tidigare.

Honda GL1100 Interstate, 1981
Honda Transalp XL650, 2001
Honda NC750X 2016

;-) Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle. ;-)
Skriv svar