Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Wiseguy »

Tänkte slänga ihop en lite enkel guide hur man byter gaffelfjädrar eller olja i en TA650 gaffel. Funkar iofs på flertal andra hojar då principen är den samma.
Det finns säkert andra sätt att göra det, men så här gjorde jag.

Du behöver:
-1 st TA650
-Nya fjädrar + gaffelolja
-Hylsnyckelsats eller lite ringnycklar
-Mutterknackare eller en sats 6-kantsnycklar
-Måttkärl
-Gummihandskar + papper/trasor

Jag tänkte inte beskriva närmare hur ni får loss gaffeln, men i korta drag så:
-Ta bort framhjul
-Lossa framskärm + bromsok
-Lossa muttrarna i övre/undre styrkronan
-Lirka sedan ur gaffeln nedåt.

Vi förutsätter nu att du har ett gaffelben löst på arbetsbänken.
Vänd det upp och ned. I botten så finns en bult där du kommer att behöva en 6-kantsnyckel.

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=186[/image]

Denna bult sitter fast i ett rör inne i gaffeln. När det inte är tryck på gaffeln så roterar detta inre rör gärna och det är lite knivigt att få loss bulten.
Med en mutterknackare är det en barnlek att få loss den, men saknar du mutterknackare så kan du försöka att ha tryck på gaffeln medans du använder en 6-kantsnyckel. Det går också, men det är inte alltid lätt.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=187[/image]

När du väl fått loss bulten så inspektera den och kopparbrickan efter skador. Är de skadade så byt ut dem.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=188[/image]

Nu när du väl tagit bort bulten så kommer gaffeloljan att rinna ut när du sen vänder på gaffeln.
Tappa av olja i en hink eller dyl, som sedan skall lämnas på en återvinningsstation.
Du kan komprimera gaffeln för att få ut oljan snabbare, aka. tryck ihop den.

När du fått ut oljan så är det dags att lossa toppen på gaffeln.
Toppendelen har en tätning i form av en o-ring. Är den skadad så skall den bytas ut.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=189[/image]

Vissa gafflar har lite brickor placerade lite här och var i gaffeln. Kom ihåg vart de sitter och sätt tillbaka dem i samma ordning.
Enklast är att under arbetet lägga upp sakerna i ordning inför monteringen.
Ta nu ut fjädern från gaffeln.
Det kan kladda ganska ordentligt med gaffelolja. Så gummihandskar är bra, då de flesta oljor inte är bra för människan vid exponering mot huden.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=192[/image]

När du väl fått ut gaffeln så vinkla gaffeln lite så att resten också glider ut.
Det du nu skall få i handen är ett till avsmalnande rör med några hål i botten samt en liten fjäder. Ta ut dessa också.
Kolla efter skador. Just kolla efter skador skall man ju egentligen göra på alla prylar man handskas med.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=190[/image]

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=191[/image]

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=194[/image]

Stoppa sedan tillbaka röret och den lilla fjädern.
Nu kan du lite lätt skruva fast bulten nedifrån, som du lossade först. Den skall fästa i det där röret du precis inspekterade och stoppade tillbaka i gaffeln.
Dra åt med handkraft. Den skall dock hålla tätt sen när vi häller i gaffelolja.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=193[/image]

Ifall du nu skall byta gaffelfjädern mot t.ex. en progressiv fjäder så är det dags att stoppa in den i gaffeln.

Sen är det dags för gaffelolja.
Enkelt förklarat så ju högre siffra desto trögare är den och desto hårdare blir gaffeln
10W resulterar i trögare/hårdare rörelse än 5W, osv.
Ifall du byter fjädrar till t.ex. progressiva så får du även med rekommendationer vilken olja du skall ha.

[image=536]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=195[/image]

Du skall nu måtta upp hur mycket gaffelolja du skall ha. Detta står i manualen eller i servicemanualen. Har du bytt till progressiva fjädrar brukar dessa komma med rekommendationer hur mycket du skall ha i.

[image=427]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=196[/image]

Häll nu ned oljan i gaffeln. Kolla så att den verkligen håller tätt under och den dyrbara oljan inte rinner ut på marken.
Du kan komprimera gaffel lite gran för att se till att få ner oljan. Se till att det inte rinner över bara.

[image=700]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=197[/image]

Efterdra bulten i botten till det vridmoment de skall ha.
Sen är det bara skruva tillbaka toppen och montera tillbaka gaffeln på hojen.
Glöm inte att dra åt alla bultarna till rätt vridmoment. De skall dras efter ett visst antal Nm, helst med momentnyckel. Du kan dra sakerna utan momentnyckel, men risken för att saker och ting går sönder är större.
Lycka till..

Och är det någonting ni tycker jag glömt så fyll gärna på. :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Donner »

Bra guide, man kan passa på att byta gaffeltätningar då det inte är så mycket jobb när nästan allt ändå är isär.
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Stefan »

Bara en fundering... Är t.ex. 10 W verligen trögare än 5 W? Jag har alltid trott att lägre siffra är trögare? Det vore ju bra att hamna på rätt spår där... :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Donner
250cc
250cc
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 22:05
Answers: 0
Hoj: Transalp 600-96
Ort: Landskrona

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Donner »

10w är en tjockare olja än 5w
XL600V-96 + VFR800 Movistar Edition
Alpentour 2014
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Wiseguy »

Stefan skrev:Bara en fundering... Är t.ex. 10 W verligen trögare än 5 W? Jag har alltid trott att lägre siffra är trögare? Det vore ju bra att hamna på rätt spår där... :conf:
Ju högre viskositet desto trögare olja.
Viskositet = tjocklek - eller trögflutenhet (är det ens ett ord!?)
Bild
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Stefan »

OK, tack för klargörandet *thumb_up*

Får kanske läsa in mig lite där :oops:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Vagabond »

Jepp!
Trögflutenhet är ett ord. :rtfm
I min värld dessutom ett bättre ord än viskositet eftersom man förstår vad det betyder. 8)

Och iom detta inlägg så har jag kvalificerat mig att köra 125:a! :clap *beer_buddies* :clap
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Peter »

Suverän manual på detta. :rock-on
Den borde väl passa till en 700:a också när den dagen kommer det är dags att byta.
Användarens profilbild
Tran5Alp
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 18:55
Answers: 0

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Tran5Alp »

Hei, jeg ser i Haynes manualen min at innarbeidet trykkes till bunnen uten fjær montert, og da skal det fylles olje til det er 140mm til toppen, så skal det pumpes 10-12 ganger og sjekke nivået igjen.
Til dette brukte jeg verktøy 82399 fra biltema.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Användarens profilbild
Tran5Alp
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 18:55
Answers: 0

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Tran5Alp »

Innarbeidet skal være innerbeinet :-D

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Wiseguy »

Tran5Alp skrev:Hej, jag ser i Haynes manualen min att innerbenet tryckes till botten utan att fjädern är monterad, och då skall det fyllas på olja till 140 mm från topen, sen så skall det pumpas 10-12 gånger och nivån skall sjunka ned igen.
Till detta använde jag verktyg 82399 från Biltema.
Det är ett helt korrekt sätt att göra det på.

Personligen har jag dock alltid funnit det svårt att mäta och få nivån korrekt när man skall ned i gaffeln och läsa av det.
Så därav kör jag hellre varianten där jag tömmer gaffelbenet på all olja och sen fyller på med den mängd som skall finnas där.
Vill man vara säker så kan man ju göra båda varianterna, då är man ju definitivt helt hundra på att det är rätt :)
Bild
Användarens profilbild
Tran5Alp
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 maj 2012, 18:55
Answers: 0

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Tran5Alp »

Jeg forstår at det å "peile" nivået er vanskelig å få nøyaktig. Jeg ventet lenge til jeg fikk fatt i dette biltema verktøyet, (var utsolgt med en gang det kom og for lang tid) http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ve ... ben-82399/" onclick="window.open(this.href);return false; den stiller du inn hvor langt røret går ned i gaffelen og suger ut med sprøyten det nivået som er høyere enn for eksempel 140mm :-D
Så enkelt dette er så blir det oljebytte hver vinter på meg. (kjører ca 15000km i året)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Byta Gaffelfjädrar/Olja TA650

Inlägg av Wiseguy »

Kruxet som jag fann det var att det ofta bildas bubblor i oljan och att man oftast inte fick ut all luft innan man mätte, samt att när man mätte med sticka så tenderade den att komma i kontakt med insidan av gaffelbenet om därefter visa fel nivå.
Men visst verktyg som löser det hela underlättar alltid.
Bild
Skriv svar