Sida 1 av 1

Sidostödsbrytaren - Hur koppla ur?

Postat: tis 07 aug 2012, 13:26
av frhog
Tjena,

Sidostödsbrytaren på min TA har sen jag köpte hojen aldrig fungerat. Jag har alltså kunnat lägga i växel med stöd nere och puttra iväg. Den ska väl normalt dö då? Hur som helst, nu när jag skulle sticka ut på en liten sväng kom jag inte iväg. Hojen startade fint men så fort jag la i en växel dog den. Det spelade ingen roll om stödet var upp- eller nerfällt.

Räcker det med att klippa sladdarna och tvinna ihop trådarna för att få till en temporär lösning?

Re: Sidostödsbrytaren - Hur koppla ur?

Postat: tis 07 aug 2012, 16:04
av frhog
Japp, det ska göras men måste få till en qickfix då jag kör till Jönköping tidigt imorgon.

Re: Sidostödsbrytaren - Hur koppla ur?

Postat: tis 07 aug 2012, 17:54
av Donner
Borde räcka, vet dock inte om brytaren bryter eller sluter så du får testa dig fram om du skall tvinna kablarna eller inte. Tror dock att den sluter när stödet är nere för jag har en lampa på min som lyser när stödet är nere.

Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: sön 31 mar 2013, 15:31
av Stefan
Jag var ju ute på säsongspremiär i går. Hojen gick hur bra som helst, till strax efter att jag vänt vid den grusväg jag tänkt ta. Så fort jag kommer ut på asfalten igen, och såklart längst hemifrån på rundan, märker jag vad som känns som misständningar först. Efter ett tag blir hon riktigt ryckig och bökig. SHIIIT :frust: Det första man tänker är väl "elfel på en 2 år gammal hoj :conf: Det lär bli dyrt om jag får problem med garantin :ffs
Men efter att ha sett motorn stänga av sig kortvarigt ibland, så började jag rikta misstankarna mot just sidostödsbrytaren, den sitter ju utsatt till. Stannade till ett tag och verkligen sparkade upp stödet på plats, och då gick det helt OK igen ett tag, så lite lättad var man ju.
Nåväl, hem kom jag, och idag gick jag ut i garaget för att kolla. Och mycket riktigt, startade motorn och i med ettan. Så fort jag bara rörde stödet, så dog motorn. Så, upp med henne på liften och ner på golvet och kolla.Man kunde faktiskt höra hur brytaren bröt när jag tröck ner stödet bara någon mm.

Jahapp, jag plockade loss brytaren, mest för att se hur den egentligen funkade, vad det var som påverkade den. Det satt en liten "metallkopp" inuti med ett stift som passade i ett hål på stödet. Testade att vrida lite på koppen, och linjerade sedan upp den enl. anvisning och satte ihop det hela igen. Jag får erkänna att jag fortfarande inte vet VAD som orsakade problemet, men nu bröt den ifrån först när stödet var en bra bit ner, närmare helt utfällt än helt infällt.

Sedan blev man ju "tvungen" :naughty: att ta en provtur för att se att det inte återkom. 10 felfria mil senare är man glad och nöjd igen *thumb_up*
Skönt när felen är enkla att fixa till :clap :rock-on *drinking_cheers*

Re: Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: tor 27 jun 2013, 18:00
av Stefan
I dag tog jag hojen till jobbet. Halvvägs dit började den spöka på ungefär samma sätt igen, men lite mer diskret. Väl framme, testade jag att vippa lite på stödet med växel i, men det verkade nog bryta där det skulle. Jaha, shit, vad kan det nu vara då. Så då fick man grunna på det under dagen :conf:
När jag sedan åkte hem igen, fanns inte den minsta antydan till symtomen kvar :conf: :conf:
Nåväl, jag misstänker fortfarande den brytaren, den sitter ju som sagt utsatt till. Får väl öppna och kolla den igen i helgen. Men fortsätter det att komma då och då, tror jag nog att jag bara byglar bort den ett tag och ser om det upphör, i så fall kan ju knappast den kosta någon större säck med stålar (hoppas man).
Det blir lite spännande med lågfartssvängar, typ gathörn o.d., får man motorstopp på 2:an eller t.o.m. ettan, kan man gott ha hojen liggandes. Lyckades göra det i ett kors i Knutby en gång :oops: Tror jag hade lite för lite gas bakom en dam i en minibil, och motorn dog...PLOPP :shock: Där låg moppen och jag stod över den :oops: :oops: :oops: Inga egentliga skador, men egot mådde ju inte såååå bra :mrgreen: Så idag blev det lite mer planerad körning, avstånd framåt, lite fart in i böjen och rulla med kopplingen indragen. Det funkade rätt bra.
Man får se vart det tar vägen... Bökigt med intermittenta fel :conf:

Re: Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: tor 27 jun 2013, 19:21
av Jan-Olov
Jag fick byta sidostödsbrytaren förra våren, den kostade till min varadero 730:-, det tyckte jag var dyrt.

Re: Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: tor 27 jun 2013, 21:52
av Stefan
OJ :shock: Huga....

Man får hoppas den är billigare till Transan :conf: Kanske inte sååå troligt dock :evil: Man får se...

Re: Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: tor 27 jun 2013, 22:18
av Jokern
Stefan :
Jag hittade en sida i UK:

http://www.bike-parts-honda.com/pieces- ... P+700.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nr 3 skall det vara.. *thumb_up*

Re: Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: tor 27 jun 2013, 23:13
av Stefan
Tack Flemming *thumb_up*
Tyvärr landar man väl på motsvarande pengar väl hemma :cry: Men, sprängskissen förklarade en grej som jag inte lyckades läsa ut från manualen, så tack för den :clap
*drinking_cheers*

Re: Sidostödsbrytaren - Hur koppla ur?

Postat: tor 01 aug 2013, 16:09
av BiWa
Vet att jag är sent ute med ett svar , men i alla fall.
Under sadeln på Vänster sida , ganska långt tillbaka så finns ett skarvdon som går att ta i sär , Bygla de 2 yttersta kablarna med em lämplig isolerad kabel, lämna den i mitten som den är . kolla funktionen och isolera sedan utan att sätta ihop skarvdonet. Borde funka för dig funkar på min XL600 -97'a i alla fall

Re: Sidostödsbrytaren bråkade på premiärturen...

Postat: tor 06 mar 2014, 16:38
av Fibern
 ! Meddelande från: Fibern
Jag har sammanfogat två trådar om sidostöd.
Forsätter med mekande på sidostödet. Här på en TA 600.
Min hoj har lutat väldigt mycket på sidostödet. Har alltid valt lite motlut vid parkering. Antagligen inte nödvändigt, men har känts säkrare så.
Så då jag nu har en snabb och enkel upphängning av hojen som jag testade, passade jag på at demontera stödet.
På utsidan sitter en låsmutter, 14mm nyckel, lossa den och lossa sedan en bult på insidan som håller brytaren till tändningen, 8mm. Vik brytaren åt sidan, ta loss returfjädrarna från stöd-benet och lossa bulten som håller stödet, från insidan. Också med 14mm nyckel.
Lät sedan en mekaniker på jobbet svetsa på en 3-4 mm plåtbit, som då sticker ut ca en cm på längden och en halv på bredden. Låter lite i tjocklek, men det syns lite på lutningen trots allt.
Väl hemma så putsades en del smuts och gammal lack bort och vips var nästan hela stödet omlackat.
BildFörst grundfärg...
Bild och sen helsvart. Matt.
Bild Och se så fint den står.
Passar på och visar hojens egna P-plats i garaget. Just nu dock belamrad med snöslungan. Som snart får bod-förvaring. 8)
Bild