Kopplingsfråga

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Kanske otydlig rubrik men men .

Jag har haft av kåpan framför framdrevet och sanerat från kompakta kager av klisterfett. Att få bort allt det var grymt skönt. Det mesta är badat i lampfotogen! Löser fet riktigt bra!!

Nu till problemet.

Efter att jag tagit isär, rengjort och monterat tillbaka allt så tar inte kopplingen längre, Den frikopplar alltså inte.
Jag gissar att jag satt ihop något fel? Den lilla tappen som ska trycka på axeln för frikopplong fungerar som den ska när man testar funtionen med kåpan i handen. Den åker ut ca en cm. Jag förstår inte hur jag ska få den att gå ut mer? Är det någon som vet hur det ser ut innanför kåpan som kan komma med tips?

Tacksam för hjälp!

Maua
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av mattias_wennberg »

Spontant låter det som att allt är i sin ordning... Kopplingsstången eller vad man nu ska kalla den, åker ju in och ut med hjälp av cylindern inne i kåpan som rör sig med hjälp av vajern och i slutändan kopplingshandtaget. Du har inte dragit ut stången som går in i växellådan så att säga? (den som kopplingsstången från kåpan trycket in)
Mattias
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Nej, den sitter kvar. Jag drog ut den en bit och sen in igen men det ska inte ha någon betydelse gissar jag? Min teori är att det går att montera stången som går neråt i kåpan åt fel håll. Men när man testar att vrida på den så får man ju rätt funktion i endast ett läge. Kan inte se att det skulle spela roll om jag satte ner den 180 grader fel?

Jag var tvungen att överge garaget precis när jag upptäckte att det inte funkade så jag har inte hunnit testa att vända på stången.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla att wiren inte har släppt från handtaget, lätt gjort.
jan-Olov
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av mattias_wennberg »

Kolla om det glappar som Skye säger!

Kopplingsstången som åker ur kåpan är ju urgröpt och omsluter så att säga växellådsstången när det är rätt monterat. Ja, du ser ju på Skyes bilder att växellådsstången är rundad. Alltså motsatt effekt i kopplingsstången. Jag har demonterat den kåpan säkert en 10 gånger men har aldrig upplevt något problem öht.. Jag förstår verkligen inte vad som kan ha gått på tok.. Det är ju isåfall om det är något med lamellerna eller något mekaniskt inne i växellådan, men det håller jag för MYCKET osannolikt. Låt oss veta! :)
Mattias
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Nej, jag fatar inget heller. Allt funkade innan isärtagning.

Vajern sitter rätt. Jag ser ju att armen rör sig när jag trycker in kopplingen.

Den lilla axeln i kåpan sitter med den urgröpta delen mot stången som frikopplar lamellen.
Kåpan satt rätt monterad med alla bultar dragna. Jag testade at vända på den lilla tappen så att den urgröpta sidan hamnade inåt kåpan men då gick inte kåpan att montera.
Vad händer om man drar ur axeln som frikopplar lamellen? Inget borde ju ramla ur inne i koplingen. Jag drog ur axeln ca 6- cm innan jag insåg att nej, den här ska jag nog inte dra ur helt :) Puttade in den igen!

Jag försökte lossa mutern till framdrevet, utan bakhul i marken, med ettans växel i men jag drog bara runt motorn. Det kan u knappast inverka? Försöker hitta teorier här nu märker jag, (efter ett par glas vin :) )


Jag får kolla igen i morgon
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Tack för svaren!

Skye: Jag fattar hur det är tänkt att fungera och att hålet på den lilla ipnnen ska gå över ipnnen i motorn.
Vad menar du med att vrida den 10 grader fel? Vilken del pratar vi om?

(Ska bara handla först sen åker jag till garaget!)
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Kopplingsfråga

Inlägg av Masterjojo »

Jag tror att han menade att du måste få på kåpan rakt och inte i ena kanten först. Så var det på moppen jag hade för många år sedan. Var ett h-vete att få på dom första gångerna man gjorde det men efter 5-6 gånger så gjorde man det i sömnen. Var har du garaget någonstans?

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Ok, jo, jag satte på kåpan i vinkel, Gör man det så ser man om "hylsan" i kåpan går på pinnen i motorn. Kändes rätt. Men jag får se om det blir annorlunda om jag sätter på den rakt. Har svårt att förstå varför det inte skulle funka genom at sätta på den snett. Det blir ju "rakt när kåpan skruvar fast? Jaja, jag ska sluta spekulera och börja mecka i stället!
Känns dock som ett olustigt problem att ha, hmm

Garaget har jag i mölndal! Hojta om det åks förbi!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

update efter 2 minuter i garaget.

om man slutar fjösa och tar i lite när man roterar bakhjulet så inser man att det bara handlade om friktion i växellådan och att allt funkar som det ska! pinsamt. men det är ett väldigt distinkt läge man ska över innan hjulet börjar snurra med växel i och koppling inne. Jaja då vet jag det i alla fall! tyvärr har inte mina skivor kommit ännu så jag kan inte testa hojjen med mina nya fjädrar. Otroligt irriterande .:)
Användarens profilbild
Masterjojo
500cc
500cc
Inlägg: 535
Blev medlem: fre 13 jul 2012, 22:02
Answers: 0
Hoj: XL1000VA-11
Ort: Mölnlycke

Re: Sv: Kopplingsfråga

Inlägg av Masterjojo »

Trevligt att det funka :-D

Skickat från min gröna gubben lur
//Johan Johansson

Resenären ser det han ser, utflyktsdeltagaren ser det man visar honom.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av mattias_wennberg »

Phuu! Skönt att det inte var något problem egentligen! Bara att vänta på godiset då! :)
Mattias
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Ja verkligen, men jag är inte övertygad förrän jag fått provkört :) Allt har ju varit av hojjen samtidigt så jag har inte ens fått av hojjen från centralstödet för att känna på fjädringskomfort samt hur mycket högre den blev med nya dämparfjädern! Liiite sugen :)
Köpte nya ryckutjämnargummin också. Känns rätt mycket tajtare nu! Börjar bli lite ordning på bettan nu! En ordentlig rengöring och polering kvar nu bara!!
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Det blev HyperPro progressiva fjädrar runt om. Jag behöll orginaldämparen så länge. Målsättningen är att få dit en bättre dämpare men just nu tillät inte ekonomin det. Jag trodde jag skulle kunna byta fjädern själv men insåg att det var bara att glömma eftersom jag inte har riktiga verktyg för det. Kennets MC-service tog 190 spänn för att byta fjädern och det är ju svårt att pruta på!!

Jag trodde min bakdämpare var dålig eftersom det inte gjorde någon skillnad med ökad förspänning. Enligt tips på internationella forumet så kan man fylla på bakdämparen med olja fast det visade sig att min var full! Jag ser också att försänningen fungerar när jag vrider på ratten så antagligen är det orginalfjädern som är helt slut eller bara jättemjuk. Ska bli väldigt intressant att få testköra efter dessa modifieringar!! Störst förhoppning har jag till ökad prestanda i framfjädrarna!
Användarens profilbild
Nysse
500cc
500cc
Inlägg: 597
Blev medlem: lör 04 aug 2012, 23:33
Answers: 0
Hoj: VFR1200XD
Ort: Jönköping

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av Nysse »

Var köpte du fjädrarna?
Serendipity
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Kopplingsfråga

Inlägg av maua »

Här:

http://www.ebay.de/itm/HONDA-XL-1000-V- ... 51a70eba61" onclick="window.open(this.href);return false;

Anledningen till att jag valde dom var att dom hade ett kit med fram och bakfjäder för bra pris. Kan rekommendera dom. Inget tjafs, snabb leverans.
Skriv svar