Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Visa upp den, förklara vad du gjort med den. Modifiering
Trådnamn: ForumNick - Projektets namn
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Tillbaka hemma igen.
Tråd om trippen kommer upp senare i rätt forumdel.
För hojens del så fungerade den bra, men inte perfekt.

+
+Den höll hela vägen och strandade inte någonstans
+Den var bekväm. Lite beroende på vad man jämför med iofs, men med resten av min flotta av hojar.
+Heidenau K60 Scout däcket fungerade över förväntan. Klart bra på landsväg och på grusväg. Rejäl minskning av vibrationer och den börjar inte vandra/slingra sig förens i mycket högre farter. Finns till och med risk att mitt nästa framdäck kan bli ett dylikt istället för TKC80:an jag har där nu.

-
-Vibrationer på norsk bensin. När jag hade bara norskt i tanken började den vibrera lite mera kring 4000 rpm än den gjorde på svensk utblandad soppa. Misstänker att det är mitt eget "fel" då jag faktiskt gjort mitt bästa för att ställa in den perfekt för körning hemma. Det var alltså markant skillnad när jag tankade i svensk soppa vid hemfärden. Silkeslen japs-twin, jämfört med Ducati-Twin liksom.
-12-volts uttaget slutade fungera näst sista dagen. Detta gjorde att gps:en slutade fungera, telefonen inte kunde laddas, att led-lysena inte fungerade & att handtagsvärmarna inte fungerade. Detta gjorde att jag bröt lite tidigare än tänkt. Lite svårt att navigera till mina GPS-positioner liksom...
Skälet att uttaget slutade funka var att säkringen löst ut. Bytte med samma resultat igen. Dvs. kortis någonstans troligtvis. Orkade inte rota runt kring kabeldragningen i regnet, så jag kopplade loss den sladden istället. Kollar på det i garaget sen.
-Den började svettas/droppa olja från luftburkstrakten. Jag råkade tappa hojen när jag stod bredvid och skulle backa den till tältplatsen vid en av fricamperna. Väskan och bågen gjorde att det inte uppstod några skador. Bågen träffade en sten men fick inte en enda repa i metallen. Det lossnade endast lite pulverlack. Detta kommer att bättras på senare. Väskan blev inte skadad då den träffade en mosse.
Nåväl, oljan då. När hojen låg där på sidan så rann ju det ut olja i luftburken. Misstänker att det är denna som "svettats" ut. Skall kollas i garaget, för oljenivån minskade inte under resan.

För övrigt så har den fungerat bra. :D
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Fibern »

Märkligt detta med vibrationerna. Tror du det har med dina tidigare förgasarinställningar att göra?
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Fibern skrev:Märkligt detta med vibrationerna. Tror du det har med dina tidigare förgasarinställningar att göra?
Hade det varit tvärtom hade jag haft mer förstående för det själv. dvs. vibrera mer på svensk soppa än norsk. Men nu...hhmm.. :conf:
Misstänker givetvis att allt förgasarfipplande har med det hela att göra. Nu går den ju mjukt, som jag ställde in den att göra.
Och enda variabeln som skulle kunna påverka det är ju bränslet.
Det var markant skillnad när jag tankade i 16 liter svensk soppa. Körde sen hem från Åre och det hela höll i sig hela vägen. Körde de mindre vägarna så farten var samma som i Norge.
Det var inte heller att motorn var varmare/kallare än i Norge. Samma variablar där också.
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Fibern »

Ja mycket underligt i alla fall. Ska bli intressant höra om någon har en tillförlitlig förklaring.
Han kanske inte gillar den norska atlanthavsluften, hojen din. :wink:
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Elen var en kabel som hoppat ur buntbandet och låg an mot motorn. Därav kortis.
Eftersom det var en av de av mig dragna kablarna så var det bara byta ut.

Oljesörjan verkade komma från övre packningen på toppen (ventilkåpspackningen) av den bakre cylindern. Den har fuktat tidigare men då satte jag en bricka under bulten och drog åt den med rätt moment.
Just dessa läste jag på någonstans är lite svåra att få täta. Bultarna är lite för långa för att kunna dras åt rätt på de första årsmodellerna. Lägger man en bricka under bult så får man 1-2 mm mer spel att kunna dra åt som man skall.
Nu hade den i varje fall börjat fukta igen. Drog åt med rätt moment igen.
Får se ifall detta hjälper annars får jag väl byta packning. Kostar lite under 100-lappen på Wemoto. Fast det jobbiga är att det är lite thight att göra det med motorn i plats.
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Ingen som vill byta en Varadero mot Mellanmjölken?
Var ute och körde en tur idag och allt fungerade som det skulle.
Kom till garaget, rullade in hojen och stod där sen funderade vad jag skulle göra nu...
Blev ståendes där en bra stund, gick runt hojen och kom inte på något vettigt. Ingenting som jag behövde skruva på liksom. Så jag gick upp, satte mig i tv-soffan och intog koma-läge.
Sen slog det mig att jag måste fan ha något att skruva med...
Så är det någon som vill ha en färdigskruvad äventyrshoj och vill byta in sin Varadero som är i behov av lite skruvande/pimpande?
Varadero-mil är inga problem, då min börjar närma sig inkörd i Transalp mått mätt.


(detta erbjudande gäller så länge jag inte hittar något att skruva med :naughty: )
Senast redigerad av Wiseguy den ons 14 aug 2013, 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Jimmy.s »

wiseguy, ska du bygga dig en sådan här? http://www.blocket.se/stockholm/Honda_A ... ?ca=17&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Nä, den där ger inge habegär. Säkert ett fint bygge, men helt fel proportioner. Sen är det, i min högst personliga värld, inge coolt med en offroad-Varadero.
Skulle jag vilja ha effekt + offroad skulle jag utgå från en ren sporthoj och bygga på den.
Typ så här:
Bild

Har en idé jag lätt skulle kunna göra väldigt cool med en Varadero. Den skulle synas och märkas ute i världen, men det är senare problem.
Mil, taskiga kåpor och taskig lack skulle inte direkt vara något problem då allt det skulle ingå i pimpandet. Men någon grusbus/skogshoj går ju inte göra av Varaderon.
Bild
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av maua »

Är inte det där vår gamle "vän" som hängde här på sidan ett tag? Han som helt plötsligt raderade allt han lagt ut på sitt roliga bygge?
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Vagabond »

Men snälla Wiseguy! Inte kan vi låta dig gå in i koma-läge. Så som vi har njutit av bilder och beskrivningar. *thumb_up*
Oavsett om du vill börja karva i Mellanmjölken igen eller ge dig på ett nytt objekt så kommer mitt lilla inspirationsbidrag här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

För mycket cross över den där.
Mellanmjölken är och förblir en äventyrshoj, med god kapacitet för småvägar med skiftande beläggning. En hoj man lätt kan ta och köra upp till Murmansk och tillbaka på småvägar utan att den lyfter så mycket som ett ögonbryn.
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Fick lite att göra. Fick en skruv i däcket på bilen och tänkte väl göra ett försök med Biltemas lagningsats för slanglösa däck.
Men efter det så har jag fortfarande inget vettigt att skruva med 8)

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=496[/image]
Bild
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Vagabond »

Du får passa på att ändra din signatur så länge...

"Ride, Re-build, Eat, Sleep, Repeat..." 8)
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Slängde upp Mellanmjölkshojen på en annons för ett tag sen. Mest för att se ifall intresse fanns.
Går den iväg så går den, annars siktar jag på Murmansk nästa sommar.

http://www.blocket.se/stockholm/Sverige ... 040126.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Och stannar den så får jag väl ställa den i ett hörn och pilla med någon annan av mina hojar under vintern. De har varit lite bortglömda senaste tiden. Win-Win oavsett vad som händer. :)

Eventuellt kanske en lite högre stänkskärm skulle kunna passa på Mellanmjölken....
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Skye skrev:Såg annonsen och undrade egentligen varför?
För att jag vill ha något roligt att göra under vintern. Att ställa in den i garaget om 1 månad och sen plocka ut den i början på april är lååååång tid.
Hellre ha något att fippla med under vintern. Har jag inte något att göra i garaget så blir det framför tv:n eller datorn.
Nu kommer väl någon med tipset om att dubba däcken och köra med den, men nej. Är för bekväm för det. Det är ju kallt att köra hoj på vintern :P
Borde väl flytta söderut för att få köra lite längre per säsong, men det är en helt annan diskussion.

Det är ju bara halva grejen att köra en hoj. Den andra halvan är ju att bygga/anpassa den efter dina idéer och behov.
Så är det för mig i varje fall, medans för vissa andra så är körandet hela grejen.
Jag var sådan i början av min mc-karriär. Allt som gällde var att köra, men sen kom de här långa uppehållen under vintern när man inte gjorde något som var mc-relaterat. Det var då jag upptäckte att man kunde hålla på med mc hela året om till skillnad från kompisarna som max kunde njuta av hojen under sommarhalvåret.
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Skye skrev:Lägg ut en annons att du vill köpa defekta hojar eller renoveringsobjekt.
Skälet till att jag inte gör detta är ett rent logistiskt problem. Jag får inte plats med en till hoj i garaget :P
Någon av dem måste röra på sig för att få in en till.
XT600:an jag har vill jag köra med en säsong innan jag ens tänker på att sälja den. Har ett sett motardsulor som är oanvända till den. Firebladen är för nedplockad för att säljas & turboBlackbirden gör jag för stor förlust på ifall jag säljer den obesiktigad på hösten. Så skall någon röra på sig är det Mellanmjölken. Men som sagt var, jag gråter inte ifall den stannar ett par år till. :)
Bild
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Mellanmjölken kvar fortfarande :rock-on
Undvek att köra de vanliga ryckvägarna utanför Arlanda idag (roliga små grusvägar bakom bommar). De hade nog blivit nervösa för mindre.

Den gör sig bra mycket bättre med topboxen på plats.
Och Heidenau K60 Scout bakdäcket ser tillräckligt "hårt" ut så man inte behöver skämmas vid korvmojen.
Bakdäcket har förresten fungerat bra. Helt klart bättre än TKC80:an till Transalpen.

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=502[/image]

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=504[/image]

[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=503[/image]
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Fibern »

Snart får du nog en specialorder från FMV på ett par tusen ordonnans-hojar. 8)
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Wiseguy »

Då har Mellanmjölken gått vidare till näste ägare och jag hoppas att den sköter sig där lika väl som den skött sig i min ägo.
Fast jag måste medge att det var f*n lite svårt att se garagedörren stängas med mellanmjölken inne i ett nytt garage.

Nu en jakt på nästa äventyrshoj....eller skall jag fixa i ordning de hojar jag redan har...Hhhmm...Tiden får utvisa.
Vet inte om denna tråd skall låsas eller om den skall vara öppen, nu när den inte längre är i min ägo.
Det får mod eller admin besluta så som de själv vill.
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk

Inlägg av Fibern »

@Wiseguy, den behöver inte låsas, det kan ju återkomma något du eller kanske nye ägaren (du krävde väl forummedlemskap för att sälja) kommer på nåt att säga om hojen. Men startar du ett nytt projekt så antar jag att du startar ny tråd också.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar