Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Angående justeringen av bakhjulet så använder jag följande metod.
Jag mäter helt enkelt avståndet mellan axelcentrum och bakre del av urtaget för axeln i swingen, med ett skjutmått. På varje sida förstås.
Inte vet jag om det är korrekt, men nog borde swingarna vara lika långa och jag har då aldrig haft eller sett något konstigt med slitage eller något annat konstigt uppförande med hojen.
Jag mäter helt enkelt avståndet mellan axelcentrum och bakre del av urtaget för axeln i swingen, med ett skjutmått. På varje sida förstås.
Inte vet jag om det är korrekt, men nog borde swingarna vara lika långa och jag har då aldrig haft eller sett något konstigt med slitage eller något annat konstigt uppförande med hojen.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Jag har börjat göra samma sak faktiskt.Fibern skrev: Jag mäter helt enkelt avståndet mellan axelcentrum och bakre del av urtaget för axeln i swingen, med ett skjutmått. På varje sida förstås.
Det irriterande är dock att när man väl drar fast axelbulten så tenderar allt röra på sig.
Har funnit det enklast att banka lite med gummihammare så att allt är skjutet längst fram och sedan "låsa" fast hjulet framåt med hjälp av knäet när jag drar fast axelbulten.
-
- 250cc
- Inlägg: 419
- Blev medlem: ons 18 apr 2012, 12:13
- Hoj: XL650 - 02
- Ort: Gävle
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Jag riktade upp bakhjulet noga en gång och mätte avståndet mellan fälgen och svingen och nu använder jag det måttet när jag spänner kedjan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nisse
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Skoogsnisse, det var ju ett smart sätt att kolla det.
Får väl ge mig lite tid framöver och få till det perfekt för att sedan mäta upp.
I vanliga fall så är ju inte ett lite snett bakdäck någon större grej på en hoj med grusdäck. Men nu gör ju minsta lilla snedheten att kedjan tuggar sönder låsbrickan i det lite längre loppet.
Får väl ge mig lite tid framöver och få till det perfekt för att sedan mäta upp.
I vanliga fall så är ju inte ett lite snett bakdäck någon större grej på en hoj med grusdäck. Men nu gör ju minsta lilla snedheten att kedjan tuggar sönder låsbrickan i det lite längre loppet.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Ja det var ju smart. Det "patentet" piratkopierar vi Skogsnisse.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Själv tyckker jag den här http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ve ... rev-82663/ verkar funka rätt bra och är lätt att använda Och en hunka gick ju att leva med
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Tog och beställde ett sett lager till bakhjulet.
Har iofs inte haft någon indikation på att det behövs, men skall jag köra lite längre under sommaren så skadar det väl inte att veta att den saken inte kommer att strula.
Därtill hade jag en intressant diskussion med kompisen om att göra förebyggande service på hojar.
Jag har inga problem med att byta t.ex. bakhjulslager innan det går åt skogen. Jag menar det är 300:- för ett sett och jag skall ändå ta loss bakhjulet när jag kränger på det nya däcket framöver.
Men i hans fall så tycker han att allt förutom olja/filter är onödigt ifall det inte gått sönder.
Vi kom inte fram till något vettigt med den diskussionen direkt..
Har iofs inte haft någon indikation på att det behövs, men skall jag köra lite längre under sommaren så skadar det väl inte att veta att den saken inte kommer att strula.
Därtill hade jag en intressant diskussion med kompisen om att göra förebyggande service på hojar.
Jag har inga problem med att byta t.ex. bakhjulslager innan det går åt skogen. Jag menar det är 300:- för ett sett och jag skall ändå ta loss bakhjulet när jag kränger på det nya däcket framöver.
Men i hans fall så tycker han att allt förutom olja/filter är onödigt ifall det inte gått sönder.
Vi kom inte fram till något vettigt med den diskussionen direkt..
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Har inte varit riktigt nöjd med gången på Transalpen. Den har ju börjat ge ifrån sig lite avgasknallar vid motorbroms. Fettade på blandningen men problemet försvann inte.
Hhhhmmm...
Plocka ned förgasarna och gå igenom dem då... *suck*
Väl nedplockade noterar jag att ena membranet har en liten liten spricka i sig.
Kan ju förklara saken. (hoppas jag i varje fall)
I vanlig Honda maner så säljer honda bara membranet tillsammans med plastbiten (som jag glömt bort namnet på just nu) för rediga £138. Dvs. lite över tusenlappen.
Va fan!!
Samma sak som med vattenpumpen då. Säljs bara i enhet.
Hhrmm...
Efter lite letande så fann jag dock lösa membran på Ebay för 30 Euro. Bra mycket trevligare.
Fast först skall en tillfällig fullagning testas. Vill ju inte ha hojen ståendes under sommaren liksom.
Hhhhmmm...
Plocka ned förgasarna och gå igenom dem då... *suck*
Väl nedplockade noterar jag att ena membranet har en liten liten spricka i sig.
Kan ju förklara saken. (hoppas jag i varje fall)
I vanlig Honda maner så säljer honda bara membranet tillsammans med plastbiten (som jag glömt bort namnet på just nu) för rediga £138. Dvs. lite över tusenlappen.
Va fan!!
Samma sak som med vattenpumpen då. Säljs bara i enhet.
Hhrmm...
Efter lite letande så fann jag dock lösa membran på Ebay för 30 Euro. Bra mycket trevligare.
Fast först skall en tillfällig fullagning testas. Vill ju inte ha hojen ståendes under sommaren liksom.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
32 euro + frakt från Tyskland fick det bli.
-
- 1200cc
- Inlägg: 6173
- Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
- Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
- Ort: Storkågeträsk
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Min smäller jämt vid total motorbroms. Har gjort så under de drygt fyra år jag haft den. Innebär det att jag borde byta detta membran jag med då? Och vilken funktion har det?
Har ett Duo Pro slip-on.
Har ett Duo Pro slip-on.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Nu är jag ingen expert på förgasare (jag hatar dem ) så ni som vet bättre rätta mig gärna.
Men på en vakuumförgasare så skall ju membranet hålla tätt och det skall finnas ett vakuum på ena sidan av membranet. Vakuumet gör att nålen rör sig.
Är det läckage där så kommer den att gå sämre på topp då nålen inte orkar röra sig så mycket som den skall.
Bränsleblandningen på den cylindern som har läckage i membranet kommer ju att vara snålare. Dvs. den kommer att börja ge avgassmäller vid gasavslag.
Snålare = avgassmällar
För att göra det ännu klurigare så har väl Transalpen även Air-cut-off valves med något till membran i sig. Hann inte kolla det idag, så det blir morgondagens klurande.
Funktion på en vakuum förgasare
[youtube]wyspAHrMbb8[/youtube]
Men på en vakuumförgasare så skall ju membranet hålla tätt och det skall finnas ett vakuum på ena sidan av membranet. Vakuumet gör att nålen rör sig.
Är det läckage där så kommer den att gå sämre på topp då nålen inte orkar röra sig så mycket som den skall.
Bränsleblandningen på den cylindern som har läckage i membranet kommer ju att vara snålare. Dvs. den kommer att börja ge avgassmäller vid gasavslag.
Snålare = avgassmällar
För att göra det ännu klurigare så har väl Transalpen även Air-cut-off valves med något till membran i sig. Hann inte kolla det idag, så det blir morgondagens klurande.
Funktion på en vakuum förgasare
[youtube]wyspAHrMbb8[/youtube]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Fullagningen av förgasarmembranet verkar hålla. Vet dock inte om jag vill köra med den en längre sträcka, men tills vidare.
Eller så plockar jag med mig membranet på semestern och byter om fullagningen går sönder.
Nu skall ju det nya membranet limmas fast och det skall torka i 8 timmar, så det kan nog bli en övernattning någonstans då.
Semestrar skall ju vara äventyr
Fast det kan hända att jag byter det redan hemma.
Har iofs inte ens bestämt om jag skall dra iväg på långtur ännu, senare problem.
Köpte olja till hojen, skall byta innan jag drar i sådana fall. Biltema is da shit när man kör korta oljebyten. Har ju knappt rullat 100-150 mil på den förra oljan. Får väl se det som en genomsköljning eller nått.
Bakhjulslagrena dök förresten upp.
Wemoto verkar ha klassat mig som stamkund då jag fick med en nyckelring förutom det obligatoriska Wemoto-skrivblocket.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=361[/image]
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=362[/image]
Eller så plockar jag med mig membranet på semestern och byter om fullagningen går sönder.
Nu skall ju det nya membranet limmas fast och det skall torka i 8 timmar, så det kan nog bli en övernattning någonstans då.
Semestrar skall ju vara äventyr
Fast det kan hända att jag byter det redan hemma.
Har iofs inte ens bestämt om jag skall dra iväg på långtur ännu, senare problem.
Köpte olja till hojen, skall byta innan jag drar i sådana fall. Biltema is da shit när man kör korta oljebyten. Har ju knappt rullat 100-150 mil på den förra oljan. Får väl se det som en genomsköljning eller nått.
Bakhjulslagrena dök förresten upp.
Wemoto verkar ha klassat mig som stamkund då jag fick med en nyckelring förutom det obligatoriska Wemoto-skrivblocket.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=361[/image]
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=362[/image]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Tillbaka efter en lite semester utomlands och dags att greppa tag i Transalpen igen.
Gjort sista tiden:
-Bytt bakhjulslager
-Bytt bakdäck. Trodde jag hade sönder innerslangen. Pumpade upp det till 2,5 bar och det sjönk ned till 2,0 bar. Plockade loss det och hade innerslangen under vatten, men hittade ingen läcka någonstans.
Jag har ju i TyreSlime så det skulle kunna ha tätat läckan när jag plockade loss slangen. Monterade tillbaka allt och pumpade upp slangen till 2,25- Lät den stå under tiden jag var bortrest och den var nere på 2,1 när jag kom hem.
Monterade dock på däcket på hojen och tänkte testköra och se hur ter sig då. Köpte även 1 ny slang att ta med mig så jag kan byta på vägen ifall det behövs.
-Bytte ut mitt förgasarmembran. Beställde ju ett nytt men fick två nya. En massa kladdande med superlimet kanske gör att jag har användning av det andra ifall det första inte överlever.
-Bytt olja
Kvar att göra:
-Kolla förgasarsynkningen. Har ju fipplat runt ganska redigt med den så det är lika bra att se över.
-Kolla bränsle/luft-blandningen. Förgasarmembranet läckte ju senast så den kan nog stå lite fel.
Sen blir det nog inte den långturen jag funderade på. Hinner inte riktigt.
Blir nog en Norgetur istället. Får se vad som hinns med.
Gjort sista tiden:
-Bytt bakhjulslager
-Bytt bakdäck. Trodde jag hade sönder innerslangen. Pumpade upp det till 2,5 bar och det sjönk ned till 2,0 bar. Plockade loss det och hade innerslangen under vatten, men hittade ingen läcka någonstans.
Jag har ju i TyreSlime så det skulle kunna ha tätat läckan när jag plockade loss slangen. Monterade tillbaka allt och pumpade upp slangen till 2,25- Lät den stå under tiden jag var bortrest och den var nere på 2,1 när jag kom hem.
Monterade dock på däcket på hojen och tänkte testköra och se hur ter sig då. Köpte även 1 ny slang att ta med mig så jag kan byta på vägen ifall det behövs.
-Bytte ut mitt förgasarmembran. Beställde ju ett nytt men fick två nya. En massa kladdande med superlimet kanske gör att jag har användning av det andra ifall det första inte överlever.
-Bytt olja
Kvar att göra:
-Kolla förgasarsynkningen. Har ju fipplat runt ganska redigt med den så det är lika bra att se över.
-Kolla bränsle/luft-blandningen. Förgasarmembranet läckte ju senast så den kan nog stå lite fel.
Sen blir det nog inte den långturen jag funderade på. Hinner inte riktigt.
Blir nog en Norgetur istället. Får se vad som hinns med.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Lite dåligt med bilder ifrån min sida noterar jag.
Så här kommer lite random bilder från sista tiden.
Nya bakdäcket:
[image=697]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=378[/image]
Har inte hunnit provköra det ännu. Så jag får återkomma med rapport hur det fungerar.
Samt att jag måste testa ifall det är pyspunka på det eller inte.
Byte av bakhjulslagrena. Observera hur ren fälgen är....
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=379[/image]
Gammalt vs. nytt lager
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=380[/image]
Införskaffade denna på Biltema. Helt underbar när det gäller att pressa ut och in lager.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=381[/image]
Bara ett av lagrena som var dåligt. Eller dåligt och dåligt, det hade kommit in lite fukt och det var inte perfekt smort längre. Hade säkert hållit en stund till utan problem.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=382[/image]
Så här kommer lite random bilder från sista tiden.
Nya bakdäcket:
[image=697]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=378[/image]
Har inte hunnit provköra det ännu. Så jag får återkomma med rapport hur det fungerar.
Samt att jag måste testa ifall det är pyspunka på det eller inte.
Byte av bakhjulslagrena. Observera hur ren fälgen är....
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=379[/image]
Gammalt vs. nytt lager
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=380[/image]
Införskaffade denna på Biltema. Helt underbar när det gäller att pressa ut och in lager.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=381[/image]
Bara ett av lagrena som var dåligt. Eller dåligt och dåligt, det hade kommit in lite fukt och det var inte perfekt smort längre. Hade säkert hållit en stund till utan problem.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=382[/image]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Annars har jag synkat förgasarna idag. De var lite off, som jag gissade. Ett sprucket förgsarmembran gör ju inte synkningen enklare liksom.
Sen fipplade jag lite till med bränsle/luft-blandningen. Det blev 4,25 varv på båda skruvarna denna gång. Får se ifall det är rätt eller fel framöver. Det är i varje fall åt det fetare hållet.
Nu är det mest plocka ihop den igen då. Fast det får vänta tills imorgon, för varmt idag.
Sen fipplade jag lite till med bränsle/luft-blandningen. Det blev 4,25 varv på båda skruvarna denna gång. Får se ifall det är rätt eller fel framöver. Det är i varje fall åt det fetare hållet.
Nu är det mest plocka ihop den igen då. Fast det får vänta tills imorgon, för varmt idag.
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Fick inte till det med pyspunkan. Ena gången man kollade så var det ok, andra gången så läckte det satan.
Bytte ut slangen i brist på andra lösningar.
Nu saknar bakslangen TyreSlime så nu åker jag väl på punkteringar hela tiden istället.
Men med tanke på att jag hade i TyreSlime i det gamla däcket så tyckte jag det borde ha tätat sig själv
Eller var de det som den gjorde...
Hittade ingen grönt slem på innerslangen och det borde jag ha gjort ifall den läckte ut. Hittade dock fukt och det var kanske det som läckt ut.
Nåväl, ny slang på plats och lite gamla hederliga lagningslappar för cykelslangar med mig så vi håller tummarna att jag slipper använda dem.
Packningen hittills inför roadtrippen då.
Är medveten att jag inte kommer att behöva 95% av grejerna, men.....
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=384[/image]
1 - Däcksjärn
2 - Däckspasta. Har ni någonsin försökt kränga däck utan det. Ungefär som att leka vuxenlekar när det är tort.
3 - Lagningslappar för innerslang
4 - Fett
5 - Olja i liten flaska
6 - Kedjesmörjning
7 - Universallim. Behövs till allt, inte bara hojen
8 - Högtemsilikon
9 - Silicontejp. Går att laga kylarslangar eller dylikt med denna.
Man kan aldrig ha med sig för mycket Paracord.
Detta är Paracord IV / 750. Dvs. den skall tåla minst 340 kg belastning.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=383[/image]
Bytte ut slangen i brist på andra lösningar.
Nu saknar bakslangen TyreSlime så nu åker jag väl på punkteringar hela tiden istället.
Men med tanke på att jag hade i TyreSlime i det gamla däcket så tyckte jag det borde ha tätat sig själv
Eller var de det som den gjorde...
Hittade ingen grönt slem på innerslangen och det borde jag ha gjort ifall den läckte ut. Hittade dock fukt och det var kanske det som läckt ut.
Nåväl, ny slang på plats och lite gamla hederliga lagningslappar för cykelslangar med mig så vi håller tummarna att jag slipper använda dem.
Packningen hittills inför roadtrippen då.
Är medveten att jag inte kommer att behöva 95% av grejerna, men.....
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=384[/image]
1 - Däcksjärn
2 - Däckspasta. Har ni någonsin försökt kränga däck utan det. Ungefär som att leka vuxenlekar när det är tort.
3 - Lagningslappar för innerslang
4 - Fett
5 - Olja i liten flaska
6 - Kedjesmörjning
7 - Universallim. Behövs till allt, inte bara hojen
8 - Högtemsilikon
9 - Silicontejp. Går att laga kylarslangar eller dylikt med denna.
Man kan aldrig ha med sig för mycket Paracord.
Detta är Paracord IV / 750. Dvs. den skall tåla minst 340 kg belastning.
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=383[/image]
- Wiseguy
- 250cc
- Inlägg: 460
- Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
- Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
- Ort: 08 i fd. hufvudstaden
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Innan avfärd:
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=385[/image]
Viktigt att ha denna så man inte glömmer vilken sida som skall vara upp på hojen.
[image=639]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=386[/image]
[image=800]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=385[/image]
Viktigt att ha denna så man inte glömmer vilken sida som skall vara upp på hojen.
[image=639]http://www.xl-forum.se/gallery/image.ph ... age_id=386[/image]
Re: Wiseguy - Projekt Mellanmjölk
Hoppas du får en problemfri resa