Batteriladdare?

För sådant som inte är modell-specifikt.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
frhog
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 31 jul 2012, 21:13
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V-00
Ort: Löddeköpinge

Batteriladdare?

Inlägg av frhog »

Tjena,

Jag behöver införskaffa en batteriladdare. Frågan är bara vilken? Min kunskap kring dessa är i stort sett obefintlig tyvärr.

Bilder på batteriet ifråga finns här:
http://dl.dropbox.com/u/5719922/Temp/20 ... .53.38.jpg
http://dl.dropbox.com/u/5719922/Temp/20 ... .53.59.jpg

Billigt är en fördel då man inte blir direkt tjock på föräldrarpeng :P men samtidigt vill jag ha en laddare som kanske håller ett par år iaf.

Några tips?

//F
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Jan-Olov »

Kolla dessa, Cetek är jättebra kan stå på hela vintern men lite dyrare. Den andra från clas Ohlssons har jag till mitt gräsklipparbatteri och den står också på hela vintern, jag har använt den i flera år och ännu funkar den.


http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare/Pr364019000" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.clasohlson.com/se/Batterilad ... r363762000" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... are-37732/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batter ... 2-A-37743/" onclick="window.open(this.href);return false;
jan-Olov
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Batteriladdare?

Inlägg av ROLLE »

Har en sådan,, sedan +10år, till alla mina grunkor,(bil,traktor,mc,,osv)
Tappat i golvet,, glömt den ute i ur å skur, även vintertid
=kvalite!!

Ctek Batteriladdare MXS 3.6 - 12 V

http://www.ctek.com" onclick="window.open(this.href);return false;

R
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Sv: Batteriladdare?

Inlägg av Peter »

Den från biltema har jag haft i drygt två år. Den har fungerat perfekt hela tiden.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Kompis »

Her er det ikke slik at størst er best. For de fleste blir det å kaste bort penger.
Det holder godt med en middels stor lader. Da tar det lenger tid, men kan brukes på flere kjøretøy/batterier.
Er fornøyd med min lille Ctek, låner heller en stor, om det trengs.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Bønne »

Jeg bruger denne her på Varaderoen:
http://www.tecmate-int.com/ENG/u_optimate_3plus.php#" onclick="window.open(this.href);return false; permanent tilsluttet
hele vinteren for vedligehold (sælges også som original Honda tilbehør).

Hvis det er for stilstand hen over vinteren kan du også sætte batteriet i fryseren,
bare sørg for at det er 100% opladet først. Dette kan gøres med en almindelig
lader (ikke inteligent), dog med en max. ladestrøm på 10% af batteriets kapacitet
(passer nok også meget godt med de 1,1A der står på batteriet).
Til foråret tager du det op af fryseren og lader det afklimatisere, tørrer det af for
kondens, monterer det og starter *thumb_up*
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Jimmy.s »

jag köpte en c-tek MXS 3,6 igår och hängde på den på hojen idag, upptäckte dock att jag bara hade ett 16Ah batteri, undrar vem som monterat fel för det ska väl vara 20Ah på abs hojen? :conf:

Iallafall, satte den på bil läget som batteriet är specat för men funderar ändå om minsta laddström inte blir för mycket för underhåll? Fattar som att lägsta laddström är 3.6A, Vad tror ni?

Program för små batterier 14.4V/0.8A Använd till små batterier. (laddar 0.8A/0.4A)


14–120Ah
Program för normalstora batterier 14.4V/3.6A Använd till WET-batterier, Ca/Ca-, MF-, GEL- och många AGM-batterier.
(detta är bil läget)
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Laffe »

Jag har en C-tekladdare som man ställer in för antingen bil eller mc batterier.
Den funkar alldeles utmärkt både till bilen och hojen *thumb_up*
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Fibern »

Jag har en CTEK XS 800, sedan några år. Den har ingen omställning för bil/mc. Den ger 12V och 0,8 A med sk trestegs-laddning. Bara ladda tills grön diod lyser eller längre.
Den fungerar alltså med 0,8 A underhållsladdning även till bilen och som dessutom inte överladdar om man glömmer den på några veckor.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
bodensaren
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
Answers: 0
Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
Ort: Alvesta

Re: Batteriladdare?

Inlägg av bodensaren »

Skye skrev:http://jula.se/batteriladdare-zafir-45- ... -ah-608060

Prisvärt från Jula. 499.-
Använder till mc på vintern och husvagn på sommaren.
Har använt denna till mina hojar har satt snabbkontakter på mina tre och gummans, bara koppla i och glömma bort har aldrig haft problem med batterier... *pilot
/Lapp i exil
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batteriladdare?

Inlägg av rydde »

Jimmy.s skrev:jag köpte en c-tek MXS 3,6 igår och hängde på den på hojen idag, upptäckte dock att jag bara hade ett 16Ah batteri, undrar vem som monterat fel för det ska väl vara 20Ah på abs hojen? :conf:
Tror det var lite beroende på årsmodell vad som satt original på varaderon. Sen att 18h heter t ex YTX20... gör ju inte saken mindre förvirrande. 16 Ah är nog förmodligen helt nog för normal användning även på FI+ABS årsmodellerna.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Jimmy.s »

rydde skrev:
Jimmy.s skrev:jag köpte en c-tek MXS 3,6 igår och hängde på den på hojen idag, upptäckte dock att jag bara hade ett 16Ah batteri, undrar vem som monterat fel för det ska väl vara 20Ah på abs hojen? :conf:
Tror det var lite beroende på årsmodell vad som satt original på varaderon. Sen att 18h heter t ex YTX20... gör ju inte saken mindre förvirrande. 16 Ah är nog förmodligen helt nog för normal användning även på FI+ABS årsmodellerna.
Gick in o kollade på sprängskisserna på honda motorcycleparts och fick fram att jag skulle ha ett YTX20A-BS... ja ja, får se om det har överlevt som satt monterat, startmotorn gick runt 2,5 varv i alla fall innan den började klicka :roll: får ladda upp det och göra ett batteritest i mon annars så får det väl bli ytterligare en investering till hojen men hoppas ju att c-tek lever upp till sitt namn ;)

Tack för svaret rydde
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Batteriladdare?

Inlägg av rydde »

Ja modellen heter alltså YTX20-nånting, men det är faktiskt 18Ah (iaf om jag förstått det rätt, vilket man alltid iofs ska vara lite skeptisk till :oops: ). Har batteriet pajjat kan jag rekommendera fixuskedjan om du har den i din kommun. De har AGM batteri för varadero modell YTX20... för under 600 kr. Men hoppas du får bra kräm med uppladdning så klart! *drinking_cheers*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Bønne »

Jimmy.s skrev:...dock att jag bara hade ett 16Ah batteri, undrar vem som monterat fel för det ska väl vara 20Ah på abs hojen? :conf:
Iallafall, satte den på bil läget som batteriet är specat för men funderar ändå om minsta laddström inte blir för mycket för underhåll? Fattar som att lägsta laddström är 3.6A, Vad tror ni?
Bønne skrev:...dog med en max. ladestrøm på 10% af batteriets kapacitet...
Jo, 3,6A er for meget. 16Ah batteri: max. 1,6A ladestrøm, 20Ah batteri: max. 2,0A ladestrøm.
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Jimmy.s »

Bønne skrev:
Jimmy.s skrev:...dock att jag bara hade ett 16Ah batteri, undrar vem som monterat fel för det ska väl vara 20Ah på abs hojen? :conf:
Iallafall, satte den på bil läget som batteriet är specat för men funderar ändå om minsta laddström inte blir för mycket för underhåll? Fattar som att lägsta laddström är 3.6A, Vad tror ni?
Bønne skrev:...dog med en max. ladestrøm på 10% af batteriets kapacitet...
Jo, 3,6A er for meget. 16Ah batteri: max. 1,6A ladestrøm, 20Ah batteri: max. 2,0A ladestrøm.
Ja det är lite så jag känner med, c-tek ska ju anpassa laddningen automatiskt och gå över till underhållsladdning men 3.6A verkar det vara,har i alla fall inte sett någon lägre siffra i bil läget, får nog åka och krama hojen en sväng i morgon igen och ändra laddning till 0.8-0.4 :)
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Batteriladdare?

Inlägg av Kompis »

Kompis skrev:Her er det ikke slik at størst er best. For de fleste blir det å kaste bort penger.
Det holder godt med en middels stor lader. Da tar det lenger tid, men kan brukes på flere kjøretøy/batterier.
Er fornøyd med min lille Ctek, låner heller en stor, om det trengs.
Nå er jeg ikke så fornøyd, etter lite, men nødvendig bruk (4-5 ganger pr år) brant utledningene seg i dag.
Skulle lade lillebilen da den startet motvillig i morges. Alt koblet riktig.
Skulle vise kona om hvordan det skal gjøres for og ta den av, og forsto ikke med en gang hvorfor lysene ikke lyste som de skulle.
Opptager da at minusledninen er brent av. Heldigvis gikk det greit, to små merker i lakken, men det kunne gåt myyyyyye verre.
Skriv svar