Ev. köp av varadero

Snack om vad än vi finner intressant om forumet och Mc-åkning.
jonsered
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 18:53
Answers: 0
Hoj: ev. varadero 1000-00

Ev. köp av varadero

Inlägg av jonsered »

hej

är på jakt efter stor touringmaskin som ska klara sämre asfaltvägar utan att att komforten blir lidande.
dessutom vill jag ha hyffsat med pulver.

har tittat på yamaha tdm 850 samt varadero 99-02, har väldigt svårt att bestämma mig.
folk verkar klaga över stor bensintörst hos varaderon, speciellt förgasarmodellerna som min budget rymmer.
dessutom verkar bensinpump vara en akilleshäl men ekonomiskt överkomligt vid haveri.

det jag oroas mest av är kamkedjesträckare (vtr-forum) samt bakstötdämpare (bikes beg.test).

har inte sett några klagomål på bakstöten på forumet, kanske inte så vanligt.

skulle gärna slå till på en varadero med extra allt osedd som gått 4500mil och just avverkat storservicen men blev litet osäker p.g.a ovan.

visst kan man slå till på tråkyamahan istället men man vill ju ha pulver så det räcker och så är ju varaderon snyggare, åtminstone i mina ögon.

är det bara att slå till, eller?

har ju mina misstankar hur svaret kommer att bli men tänkte stämma av ovan fel/brister på forumet.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av Jimmy.s »

nu har ju jag den modernare varianten med insprutning och jag är jättenöjd, faktiskt den första hojen jag har haft längre än ett år och har inga planer på att byta, men angående förgasar varianten så ska tydligen en dynojet göra stor skillnad, både på prestandan men framförallt på förbrukningen, om jag har fattat det rätt (har läst lite på annat forum också) så hamnar den runt 0.5- 0.55 blandad körning vilket ändå får ses som ganska rimligt? Bakdämparen ska tydligen vara lite mjuk och slå igenom vid tung last? min har absolut ej det bekymret i alla fall men den ska tydligen vara uppdaterad även på den punkten så det är kanske därför, nån som har den äldre varianten får gärna gå in och säga vad dom tycker.

Tdm 850 ska tydligen vara en väldigt trevlig hoj det med men är väl främst till för asfalt, handbromsen på den ska tydligen vara ganska tungjobbad enligt vad jag har läst mig till och som du redan har märkt, varaderon har lite mera kraft i motorn, stod själv och velade lite mellan dessa, jag kikade däremot på tdm 900 med r1:ans frambromsar men jag var lite sugen på att köra lite grusvägar med och då kändes varaderon bättre lämpad.

Smaken är ju som baken och det ultimata hade väl varit att få provköra bägge hojarna 20 mil vardera och skaffa sig en uppfattning, är väl dock ganska svårt att lyckas med det nu i snön...

Enda nackdelen med varaderon är väl höjden om man är lite kort i rocken, når man bara ner med tårna så blir hojen väldigt tung om man får lite slagsida, vikten känns givetvis inte av vid körning men just stillastående eller när man ska baxa runt den så är den riktigt tung.
jonsered
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 18:53
Answers: 0
Hoj: ev. varadero 1000-00

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av jonsered »

tack för input, får fundera vidare.

har även sett på tdm900 och insprutarvaraderon men det är 15k upp i pris.
frakten är inte heller billig från södra sverige och upp, drygt 3k på priser runt 30k, 10%.
jonsered
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 18:53
Answers: 0
Hoj: ev. varadero 1000-00

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av jonsered »

jaså, du såg säkerhetsfrågan, ber om ursäkt :D

bara detta att det finns ett svenskt forum att ventilera åsikter på och få tillgång till tips är mycket värt när det gäller en motorcykelmodell.
brukar fixa service och lättare rep. själv och då är det guld värt.

man kanske lugnar sig med anledning av beskriven prisbild vinter/vår.
jonsered
Barnvagn
Barnvagn
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 18:53
Answers: 0
Hoj: ev. varadero 1000-00

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av jonsered »

egentligen tar varaderon inte mer än andra när jag plöjer igenom bikes stora offroadtest:

medelförbrukning (2012-modeller):

bmw 1200 0,8
honda crosstourer 1200 0,82
kavasaki versys 1000 0,81
ktm 990 0,81
moto guzzi stelvio 0,93
yamaha super tenere 1200 0,88

detta är 12 års nyare maskiner med insprutning :shock:
visserligen med litet mer pulver men ändå, mctillverkarna verkar inte prioritera låg bensinförbrukning.
vilken småbil som helst är billigare att pendla med än ovanstående järn.
under testet snittade alla utom crosstourern litern.

att priserna sjunker beror nog på att andelen nya motorcyklister sjunker stadigt, svindyrt med mc-kort.
vi är mc-entusiaster är utrotningshotade.

de som kör kortlöst köper uteslutande sportmaskiner för allt det andra gör en småbil bättre och lagligt(men ack så tråååkigt).
priserna trycks ner för touring, offroad och pendlingscyklar.
bra för köparen men tråkigt för säljare och bytare.
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av Kompis »

Du finner ikke en MC som går på luft/uten kostnad, passer alle underlag, og er det optimale fremkomstmiddel under alle forhold.
Varaderoen er i toppen på langtur med to på + bagasje, støtdemper bak???????
Ingen MC å bruke i køkjøring, stillestående trafikk, tung og høy.
Til all annen kjøring, er den like bra som alle andre sykkler, og underhåldet blir nesten det samme. Kardang/kjede.

Varadero er alltid er riktig valg, om det ikke er nok med lillebroren Transalp.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av rydde »

jonsered skrev:är på jakt efter stor touringmaskin som ska klara sämre asfaltvägar utan att att komforten blir lidande.
dessutom vill jag ha hyffsat med pulver.
Med de krav du nämner här är varaderon ett kanonval.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av dasf »

Hej.

Nu är det några år sedan jag hade en Varadero med förgasare men jag upplevde att den gick alldeles för fett. Kollade med kompisar som körde samma modell och vi var några som beslöt att byta munstycken för att se vad det kunde ge.
Vi bytte från orginal 168/170 (tror jag att det var :rock-on ) till 160/160 (är jag helt säker på att det var ).
Förbrukningen sjönk ca 1 dl/mil genom detta och jag upplevde att motorn gick klart bättre.
Om man nu vill ha ner förbrukningen så kan detta vara ett sätt. Det andra är väl, som vanligt, att låta bli att gasa allt för trevligt...

Det andra argumentet mot den tidigare Varderon, bränslepumpen, är väldigt lätt åtgärdat.
Låt oss först slå fast att det inte är något fel på funktionen 'bränslepump'.
Felet är att brytarspetsarna bränner och det finns en busenkel workaround på detta problem. Montera ett billigt relä som tar över brytarspetsarnas funktion.
Några minuters jobb och sedan håller det i många tusen mil. Beskrivning finns i detta forum.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av V Saarela »

dasf skrev:Hej.

Nu är det några år sedan jag hade en Varadero med förgasare men jag upplevde att den gick alldeles för fett. Kollade med kompisar som körde samma modell och vi var några som beslöt att byta munstycken för att se vad det kunde ge.
Vi bytte från orginal 168/170 (tror jag att det var :rock-on ) till 160/160 (är jag helt säker på att det var ).
Förbrukningen sjönk ca 1 dl/mil genom detta och jag upplevde att motorn gick klart bättre.
Om man nu vill ha ner förbrukningen så kan detta vara ett sätt. Det andra är väl, som vanligt, att låta bli att gasa allt för trevligt...

Det andra argumentet mot den tidigare Varderon, bränslepumpen, är väldigt lätt åtgärdat.
Låt oss först slå fast att det inte är något fel på funktionen 'bränslepump'.
Felet är att brytarspetsarna bränner och det finns en busenkel workaround på detta problem. Montera ett billigt relä som tar över brytarspetsarnas funktion.
Några minuters jobb och sedan håller det i många tusen mil. Beskrivning finns i detta forum.
Jessbox dasf *thumb_up*
Man ska läsa märkesforum på rätt sätt. Dom som har hojarna diskuterar aldrig hur bra den är. Den är ju den bästa hojen som finns, det vet alla, så diskussionerna handlar då mer om fel som uppkommer. Det gäller ju alla märkesforum.
Läste lite på VTR sidan där just sträckaren nämns. 400:./styck är väl nån piratvariant av den. Dessutom så säger den väl till också att nu är det nåt tokigt.
Som också nämns där så är det en enkel procedur att byta. Två skruvar och den loss. Dock så behöver man sen tillverka ett verktyg(eller köpa) samt jag tycker att det är också bra att lossa ventilkåporna för att ha koll på kedjan(så den inte hoppar)
För den som känner olust med spännaren, så är det ju läge att byta i samband med ventilkoll. Dessutom så tror jag det är ett större problem på en VTR än på en Varadero.....den används på ett annat sätt(finns beskrivet på VTR forumet)

Min 01:a drog som bäst 0,5 milen med finkörning. Tror att rykrören hjälper till med bättre bränsleekonomi.

Stötdämparen är också en svaghet. Om du köper en av äldre modell....kolla att inte säljare skruvat den i botten.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Ev. köp av varadero

Inlägg av Jimmy.s »

kom att tänka på att förbrukningen kan vara hög, körde på Anderstorp i våras och med fullgas på bana så hade jag ett snitt på 1 liter milen, men det var det lätt värt :rock-on (många som var förvånade över hur snabbt det gick att köra en sådan "buss" som en del uttryckte den).

Så även om du är lite busig av dig? så finns det faktiskt en hel del potential i den fast renodlad sporthoj kommer det ju aldrig bli men nästan :naughty:
Skriv svar