Tips om GoPro och inställningar.

Om kameror, videoredigering, GPS, datorer, mobiler, intercom etc.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Tips om GoPro och inställningar.

Inlägg av rydde »

Jag har ju en sån äldre GoPro HD. Har alltid hittills filmat i 720p 50fps. Perspektivet blir ganska rejält vidvinkel i detta läge så jag provade därför 1080p 25fps för att se hur det skulle se ut. Man tappar ju lite av slow motion möjligheterna men kan ju ändå vara intressant med mindre vidvinkel då motivet ""ommer närmare".

Nu var mitt test inomhus och inte jämförbart med utomhusfilmning sommartid i dagsljus men jag blev lite överraskad av jämförelsen. 1080p blev rejält mkt ljusare bild. Klart tydligare detaljer. Ska ni filma med en GoPro 1 i ljussvaga miljöer, ta 1080p (r5-läget)!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Tips om GoPro

Inlägg av rydde »

Skye skrev:Är ju vad jag sagt hela tiden... :?
Jo, jag har läst i nån tråd att du körde med detta läget, men trodde det var mest för det blev mindre filer och mindre vidvinkel. Jag kanske kommer ihåg fel men jag tror inte det var för fördelen i sämre ljusförhållanden. Kan flytta detta tips om jag hittar den tråden eller så tar jag bort helt om det är helt överlapp. :respekt:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Kompis
50cc
50cc
Inlägg: 63
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 00:26
Answers: 0
Hoj: XL Varadero 1000-05
Ort: Lørenskog

Re: Tips om GoPro och actionkameror

Inlägg av Kompis »

En side som forklarer noen ord og utrykk for oss som ikke skjønner noen ting med foto.

http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Re: Inställningar för vimeo, youtube.

Inlägg av NoISv »

Skye skrev:Formatet som idag används att leverera film via internet och streaming är MPEG-4 och förkortas .mp4 som filändelse.
Skal man være ekstremt pirkete så er ikke dette helt rett. En fil med endelsen .mp4 er bare en "container". En beholder om du vil. Denne filen kan inneholde video-codecene MPEG-4 _eller_ H.264 og audio-codecene MP3 eller AAC

Både YouTube og Vimeo foretrekker codecene H.264 + AAC og den interne konverteringen vil i de fleste tilfeller; og "alltid" over 360p; uansett være H.264 da dette gir "best bilde pr. båndbredde". De fleste moderne smart-telefoner og datamaskiner har også egen program- eller maskinvare for å kode/dekode H.264 akkurat på grunn av størrelse på filer.

H.264 er foretrukket hovedsaklig av to årsaker på nettet.

1. Filstørrelsen er relativt liten i forhold til den viste kvaliteten dersom man ser i forhold til en MP4-fil. På mindre bildeformater er ikke dette fremtredende, men fra 360p og oppover kan filstørrelsen i enkelte tilfeller nesten "halveres".

2. Flash; som YouTube og Vimeo (og mange andre) bruker for å spille av videoen (dersom du ikke velger HTML5-avspilleren) har innebygget støtte for dekoding av H.264.

I tillegg finnes det en del tekniske påhopp som er enklere å implementere for streaming av H.264. Min leverandør for nettsider har eksempelvis installert en modul for Apache som heter mod_h264_streaming og tar seg av levering av akkurat data fra H.264

Nå er også H.265 planlagt som en arvtaker etter H.264 men historisk sett tar en slik overgang tid.

YouTube støtter også VP8 / Vorbis som video / audio containere, men dette er ment mer for HTML5 og er ikke støttet av alle nettlesere.

Her kan man se en oversikt over YouTube sine containere og codecs samt lese litt om hva de foretrekker.

http://en.wikipedia.org/wiki/YouTube#Quality_and_codecs" onclick="window.open(this.href);return false;

Så: Uten å være for inngående i dette med codecs og containere: Formatet er oftest H.264 og det er ofte pakket inn i .mp4, .m4v, .flv og ett par andre containere.

Skal du konvertere til YouTube og Vimeo gjør du derfor "rett i" å konvertere rett til H.264 så du selv får kontroll med bitrates og innhold. På så sett bestemmer du mer enn hva du får gjort med MPEG-4 etter som YouTube og Vimeo ikke må plukke så mye på videoene dine. I tillegg blir nesten alltid filene du skal laste opp mindre :-)
Been there, Done that, Will do it again!
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Re: Tips om GoPro och inställningar.

Inlägg av NoISv »

Får du MPEG-4 rett fra kameraet? Mine Hero 2 og Hero 3 leverer alle H.264 som codec.
Been there, Done that, Will do it again!
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Tips om GoPro och inställningar.

Inlägg av Stefan »

OK, inte för att jag är med hela vägen, men kan man kanske tolka detta som att, när man klipt och lekt lite i sitt redigeringsprogram, gör man bäst i att spara filmen som H.264? Så kanske uppladdningen till YT/Vomeo går lite rappare? Blir t.om. kvaiteten bättre så?
Eller, är jag helt ute och cyklar nu? :conf:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Re: Tips om GoPro och inställningar.

Inlägg av NoISv »

Stefan skrev:OK, inte för att jag är med hela vägen, men kan man kanske tolka detta som att, när man klipt och lekt lite i sitt redigeringsprogram, gör man bäst i att spara filmen som H.264? Så kanske uppladdningen till YT/Vomeo går lite rappare? Blir t.om. kvaiteten bättre så?
Eller, är jag helt ute och cyklar nu? :conf:
Du er ikke _helt_ ute å sykler. H.264 gir ikke automatisk bedre kvalitet. MPEG-4 og H.264 har forskjeller i hvordan de komprimerer bildet og MPEG-4 kan ofte være like bra eller til og med bedre. Men! for web (Vimeo, YouTube, HTML5 osv.) vil en H.264 komprimering "alltid" gi det beste bildet pr. overført mengde data.

En film i H.264 kanskje tar 200Mb mens den samme _visuelle_ kvaliteten i MPEG-4 kan ta 300Mb. Merk at jeg skriver _visuelle_ og ikke reelle. Det er jo det man ser som er viktigst. Det er også en årsak til at H.264 er komprimeringen / codecen til Blu-Ray (H.262/MPEG-2 Part 2 for DVD og H.264/MPEG-4 Part 10 for BD), og det er at bildet blir "bedre" enn med andre codecer med samme filstørrelse.

Skye peker til en god side hos Vimeo der du kan lese om deres foretrukne og anbefalte oppsett.

Her er mine (mest brukte) innstillinger for Apple Compressor

File Extension: mov
Estimated size: 2.76 GB/hour of source
Audio Encoder
AAC, Stereo (L R), 44,100 kHz
Video Encoder
Width and Height: Up to 1280 x 720
Pixel aspect ratio: Default
Crop: None
Padding: None
Frame rate: (100% of source)
Frame Controls: Off
Codec Type: H.264
Multi-pass: On, frame reorder: Off
Pixel depth: 24
Spatial quality: 75
Min. Spatial quality: 25
Temporal quality: 50
Min. temporal quality: 25
Average data rate: 6.144 (Mbps)
Fast Start: on

En sak til å tenke på er at bildet aldri blir bedre enn kilden. Har du en orginalfil i H.264 og konverterer denne til eksempelvis ProRes 422 så får du bare en større fil, men det "samme bildet". Du får bedre muligheter i post, men det er trolig ikke verdt det. Jeg har en eksempelfil som har følgende størrelser H.264 = 1.14 GB, PR422 = 5.25 GB. Når filen er klippet og eksportert til H.264 ser man til tross for dette ikke nødvendigvis forskjell, men man bruker en del diskplass. Når filmen er eksportert (da ofte til H.264) vil den uansett før-format bli omtrent like stor.

Video på nett kan være vanskelig- men det er morsomt og interessant :-) Og skal du jobbe mot YouTube, Vimeo, Apple TV, eller smart-telefoner er H.264 i skrivende stund det "eneste" fungerende og reelle alternativet.
Senast redigerad av NoISv den tor 25 apr 2013, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Been there, Done that, Will do it again!
Användarens profilbild
NoISv
Cykel
Cykel
Inlägg: 49
Blev medlem: mån 11 mar 2013, 09:17
Answers: 0
Hoj: XL1000V 00
Ort: Färgelanda

Re: Tips om GoPro och inställningar.

Inlägg av NoISv »

Skye skrev:Eftersom jag har GoPro 1 så är allt skrivet för den långt de andra modellerna kom. Om det är mpeg-4 vet jag inte. Får filändelse MP4 på alla inspelningar på minneskortet.
Etter som en .mp4 fil ofte inneholder H.264 og GoPro har en historie med H.264 fra starten vil jeg tro også Hero 1 bruker dette. Uten å være sikker dog. MPEG-4 Part 10 er jo det "samme som" H.264 så det blir jo bare pirkete å forsøke å forklare forskjellen :-/

For de som vil vite mer er dette bra lesning :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC" onclick="window.open(this.href);return false;

... men dette ble bare pirkete og en egentlig digresjon på noe som var unødvendig av meg. Jeg føler bare at "rett skal være rett" :-)
Been there, Done that, Will do it again!
Skriv svar