Sida 1 av 1

Drivpaketbyte

Postat: fre 14 sep 2012, 10:27
av Olle Å
Drivpaketbyte på TA 600. Ett tips till dig som byter själv och inte vill ta av bakhjulet under förutsättning att axeln är instucken från höger sida. Jag gör så här.
Kapar kedjan med rondell. tar bort den och framdrevet. Lossar bultarna till bakdrevet. Lossar axeln och knackar in den en liten bit. Bänder lite grann mot svingen för att få bort distansen. Tar bort och sätter dit nya drevet. Montera tillbaka distansen. Antingen har du ett vanligt kedjelås eller ett som skall nitas. :röd: :röd:

Re: Drivpaketbyte

Postat: fre 14 sep 2012, 19:26
av Fibern
Min fråga då. Har det någon betydelse från vilken sida men trär in bakaxeln?

Re: Drivpaketbyte

Postat: fre 14 sep 2012, 21:01
av Olle Å
Det har ju ingen betydelse från vilken sida. En del tycker att det är lättare att montera hjulet med axeln från vänster. Andra från höger. Det är en smaksak. Jag vet inte vilket som är orginal. :röd: :röd:

Re: Drivpaketbyte

Postat: tis 18 sep 2012, 14:58
av Fibern
Och så nästa fråga. Ska den stora brickan med "gripklorna" runt svingen, sitta på mutterändan av axeln? Alltså följa med om man vänder på axeln? :rtfm
Jag tycker det är enklare att montera axeln från höger, bakifrån sett. Då är det lättare att styra in axeln i bromsokets hål. Men axeln satt monterad andra vägen från början, så jag har bara av den anledningen monterat den från vänster. Byter då kanske till våren.

Re: Drivpaketbyte

Postat: tis 18 sep 2012, 20:13
av Olle Å
Fibern skrev:Och så nästa fråga. Ska den stora brickan med "gripklorna" runt svingen, sitta på mutterändan av axeln? Alltså följa med om man vänder på axeln? :rtfm
Jag tycker det är enklare att montera axeln från höger, bakifrån sett. Då är det lättare att styra in axeln i bromsokets hål. Men axeln satt monterad andra vägen från början, så jag har bara av den anledningen monterat den från vänster. Byter då kanske till våren.
Vad jag har sett, så sitter brickan med klorna på samma sida som den fasta mutteränden på axeln. Hur man än sätter axeln, så kan det vara lite pilligt att få axeln i bromsokshålet. Ett tips är att ha ett rundjärn som är lite tunnare än axeln och har den slipad i en spets, som man först sticker igenom och sedan är det lättare att få i axeln. :röd: :röd:

Re: Drivpaketbyte

Postat: ons 19 sep 2012, 01:46
av Fibern
Har tittat i manualen och där står följande.
"insert the rear axle from the left"......"loosely install the lock washer (låsbrickan) and axle nut..." Inte för att jag förstår vad den brickan låser.
Då satt min rätt väg. Kanske har betydelse för gängriktningen. Börjar axeln snurra så gängar den inte upp.

Re: Drivpaketbyte

Postat: ons 19 sep 2012, 11:17
av Olle Å
Fibern skrev:Har tittat i manualen och där står följande.
"insert the rear axle from the left"......"loosely install the lock washer (låsbrickan) and axle nut..." Inte för att jag förstår vad den brickan låser.
Då satt min rätt väg. Kanske har betydelse för gängriktningen. Börjar axeln snurra så gängar den inte upp.
Jag har kollat i verkstadshandboken. Axeln är där stucken från vänster och muttern sitter då på höger sida med låsbrickan under muttern. "Jäklar ", då sitter brickan fel på min hoj. I vilket fall som helst så har axeln på min hoj varit instucken från höger och då går det att byta drevet bak utan att ta ur axeln. Kommer även i framtiden ha axeln stucken så. :röd: :röd:

Re: Drivpaketbyte

Postat: fre 21 sep 2012, 07:29
av V Saarela
Är man nu orolig och vill ha axeln instucken från vänster sida, så kan man alltid knuffa ut axeln från höger sida med en lång skruvmejsel/en bit rundstav/en lång bult/etc.....som håller hjul mm på plats medan man byter drevet. Behöver inte vara axelns tjocklek.
När drevet är monterat så knuffar man ut skruvmejseln(eller vad det nu är för nåt) med orginalaxeln.

För att inte skada lager och packboxar så bör man då lossa lite och även dra åt det sista på drevet med hojens axel på plats.

Re: Drivpaketbyte

Postat: mån 24 sep 2012, 00:42
av AeroSol
Fibern skrev:Har tittat i manualen och där står följande.
"insert the rear axle from the left"......"loosely install the lock washer (låsbrickan) and axle nut..." Inte för att jag förstår vad den brickan låser.
Då satt min rätt väg. Kanske har betydelse för gängriktningen. Börjar axeln snurra så gängar den inte upp.
Ja just det! Jag kan inte riktigt slappna av om inte allt sitter som det ska. Om axeln är instucken från vänster blir det också lättare att byta bromsbelägg. Så höger eller vänster - en smaksak. Men det måste ju finnas nån mening med att den är instucken från vänster ursprungligen.

Nr 4, 21 och 23 i bilden:
Bild

Re: Drivpaketbyte

Postat: mån 24 sep 2012, 10:22
av Olle Å
Hur axeln är instucken har ingen betydelse för byte av bromsbeläggen bak.
Det jag kan säga är ju, att det kanske är lite svårare att trä in axeln från höger pga. axel skall passas in i bromshållaren också. Kanske är lite bättre styrning från vänster. Skall prova att trä in axeln från vänster nästa gång jag lägger om däcket. :röd: :röd: