Sida 1 av 2

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 17:09
av Olle Å
Transalpen är lite feldrevad på ettan. Upplever det speciellt nu då jag har en sidvagn monterad på den. Skall nog dreva om den då jag byter kedja

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 18:01
av Ivar
@Hondakillen
Hade jag varit dig hade jag monterad ett K&N filter eller öppna rör istället för dreva om.
Man bör däremot inte byta båda då det finns risk att hojen måste in på mappning.
Hojen får mer luft och beter sig bättre när man åker i köerna.
(Om du redan har ett K&N filter eller öppna rör så kan du bortse från mitt tips)
@V Saarela får nog fram ett slikt filter även om det inte står på hans hemsida, drev finns också.
http://39833.shop.textalk.se/luftfilter-kn/honda/

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 19:51
av Olle Å
Om hojen är i original och du vill ändra på luft-bränsle och blås, gör då detta. Exvis. KN-filter, 1 nr. större huvudmunstycken ,öppna upp ljuddämparen.

Re: Drevningstråden

Postat: mån 04 jun 2018, 22:11
av Stefan
@hondakillen, jag håller helt med om att börja med att räkna tänder på dreven. Att den är uppdrevad låter troligt. Vänd dig sedan med förtroende till Saarela, så fixar han fram rätt grejer till bra pris.

Däremot att ändra på luftfilter/utblås är jag inte alls överens om. 700:an har ju insprutning, så där kan inga munstycken bytas, utan då handlar det om att mappa om insprutningen, och det är inte billigt. Korrekta drev vinner stort i pris :)

Jag har ju själv en -11 och när jag bytte ljuddämpare blev den nog närmast tjurigare i lågfart, typ 30-sträckor och så (undviker gärna stadstrafik i möjligaste mån). Den biten blev betydligt bättre när jag ersatte lambdasonden med ett fast motstånd, där Nysse här på forumet var bussig att bisträcka mig en ersättningsplugg till ett MYCKET hemult pris, tack @Nysse *thumb_up*

Men generellt skulle jag säga att om motorn i övrigt går bra och drevning m.m. stämmer med original, så skall 700:an fungera utan problem oavsett fart. Det jag kan tycka är väl i så fall att vid riktigt låga gaspådrag, typ 30 på tvåan, så blir den med insprutningen väldigt känslig för minsta rörelse på gashandtaget, det är lite av/på-känsla över det. Som jag minns 600:an jag hade tidigare, var det lite snällare just på den fronten.

Men, som sagt, börja med att kolla nuvarande drevning. Som det låter är den sannolikt uppdrevad för lägre varv på motorväg. Vanligast är väl att man byter framdrev (som också slits snabbare än bak).

Re: Drevningstråden

Postat: fre 15 jun 2018, 02:29
av V Saarela
@hondakillen. Det sitter ju original 15/47 på 700:an. 15 är ju redan ett relativt litet drev. 14 är liten, väldigt liten och risken finns ju att den börjar sladdra mot framkant i sving?

Bättre är väl att gå upp ett par kuggar, typ 49. 49 ger nästa en kugg fram.
Nackdelen är dock att:
- behöver en 120 kedja
- hastighetsmätaren visar fel(visst har dom flyttat "vajern" ner till växellådan på 700?)

Re: Drevningstråden

Postat: fre 15 jun 2018, 05:30
av Fibern
Det ser ut som om 700:an har en elektrisk hastighetsmätare med givare i framhjulets nav.

Detaljlista

delarna nr:4 och 9 i sprängskissen

Re: Drivpaket byte

Postat: lör 22 jun 2019, 00:14
av nbottning
 ! Meddelande från: Fibern
Flyttat inlägget till lämplig tråd/moderator
Lånar tråden lite, ska byta drivpaket på min Transalp 600 1996 vet inte vilken drevning den har. (kan jag minnas rätt att den går typ just över 60 vid 3000 varv på femman?)

I vilket fall, två frågor:
1) Vilken drevning "bör" man välja
2) brukar man byta "ryckgummi-grunkorna" i navet? Den har gått 7500 mil.

Och, kanske en tredje fråga, har du på hyllan V Saarela?

Re: Drevningstråden

Postat: lör 22 jun 2019, 05:30
av Fibern
Hallå nbottning
Original på T-A 600 är 15/47 kuggar på fram/bak. Du kan utan problem gå upp till 16 fram, men får då ännu ryckigare gång på ettan vid krypkörning.
Saarela har/beställer hem drivpaket till nästan vilken hoj som helst. Sök på hans sajt: http://www.saarelainorr.se(länk finns nederst på alla hans inlägg)
Där hittar du även telefonnummer. Ring gärna och snacka delar med Veijo.
Sen gör du ett besök när grejerna finns för leverans, du bor ju nära. Du kan ju hämta prylarna där.

Re: Drevningstråden

Postat: lör 22 jun 2019, 16:55
av V Saarela
@nbottning
Bara att komma förbi närsom helst(kolla bara före att jag är på plats). Dom som ändrar antal kugg brukar ända genom att stoppa en kugg större fram. Brukar alltid ha ett kit hemma, även +1 kugg.
Ryckutjämnarna byter man när dom blir dåliga. Enkel att kolla tex genom att ta tag i drevet/kedjan längts bak och sen rucka på den framåt och bakåt. Bakhjulet ska vara i backen. Inget glapp ska då finnas......

Re: Drevningstråden

Postat: lör 22 jun 2019, 17:23
av Fibern
Just det, ryckutjämnarna kan man smörja in med vit vaselin. Det lär ska hålla dem mjuka. Fast det bör ju i så fall göras regelbundet.
Är de för gamla och hårda så gör man som Saarela nyss nämnt. Byter.

Re: Drevningstråden

Postat: sön 23 jun 2019, 20:58
av nbottning
Tack för svar pojkar!
Jag ska "besikta" ryckutjämningen, tänkte att det kanske kunde vara lika bra att byta på en gammal hoj.
Åter kommer till dig Veijo när det är dags, nu ska jag pendla till vindkraftsparken i Markbygden i tre veckor så det får bero ett tag, sen såg jag att drevet inte såg så slitet ut som jag ville minnas.
Men jag tänker att jag ska byta i vilket fall så jag vet att det är ok.