Sida 1 av 1

Effekt av omdrevning ?

Postat: tor 09 aug 2012, 20:41
av Oranzzz
Hej !

Har en Varadero 1000 2004. Undrar om någon har laborerat med olika drev och antal kugg,
för och nackdelar med det !?

:vs:

Re: Effekt av omdrevning ?

Postat: tor 09 aug 2012, 21:54
av rydde
Den generella principen är...

Nerdrevning
(större bakdrev eller mindre framdrev)
- Starkare
- Bättre accelleration
- Hetsigare/högre motorvarv vid given fart och växel
- Tätare mellan växlarna

Uppdrevning (mindre bakdrev eller större framdrev)
- Svagare
- Sämre accelleration
- Lugnare motorvarv vid given fart och växel
- Längre växlar
- Högre toppfart om motor orkar varva ut

Tänk på att kedja kan behövas kortas eller vara längre vid ändring.
Tänk på att skyddet vid framdrev kan bli tajt med större framdrev.
Tänk på att markeringarna new...change chain troligen inte stämmer med andra drev/kedjelängder

Re: Effekt av omdrevning ?

Postat: tor 09 aug 2012, 22:34
av Oranzzz
Hej o tack för bra o saklig info !

En liten detalj för en amatör att fundera på, hur påverkar det hastighetsmätaren ?

:svart:

Re: Effekt av omdrevning ?

Postat: tor 09 aug 2012, 22:39
av Torbjörn
Oranzzz skrev:Hej o tack för bra o saklig info !

En liten detalj för en amatör att fundera på, hur påverkar det hastighetsmätaren ?

:svart:
Den kommer att visa fel.
Enklaste sättet att åtgärda är att montera en cykeldator.
Så gott som alla hojjar jag haft har jag drevat ner en kugg fram.
Just denna hojjen en xl1000 -99 känns inte aktuell att dreva om,
jag monterade ett nytt drivpaket idag med orginaldrevning.
Jag tror att Varaderon blir jobbig att åka på om man drevar ner.