Orkeslös

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Orkeslös

Inlägg av Troll »

Va ute och körde en sväng. Efter några mil så blev hojjen plötsligt helt orkeslös och det kändes som om den bara gick på en cylinder. Fick hålla full gas på 4:an i 2 mil hem.....
Hemkommen så kollade jag stiften, såg ok ut och gnistrade som dom ska. Tömde sedan förgasarna på soppa och det såg åxå helt okej ut, inget "skräp" följde med ut. Kollade sedan att vakuumbränslekranen funkade som den skulle, gjorde den åxå.... men den går fortfarande lika dåligt.
VAD är då problemet?????
Någon som råkat ut för detta???
Hojjen är en Transalp 600 -89
Användarens profilbild
V-Power
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 30 jul 2012, 16:05
Answers: 0
Hoj: Transalp XL650V-06
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Orkeslös

Inlägg av V-Power »

Kan vara nått med undertrycket i ena förgasaren. Trasigt membran kanske, så den inte lyfter rätt.
XL650V -06
XR600R -00
CB650 -82
Norton Dominator -58
Monarped -59
Dakota -74
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Tackar för tipset. Ska kolla det.
Inga fler tips någon???
Måste ju varit någon mer som råkat ut för detta?
Kan det vara en CDI-box som krånglar?? Eller det kanske inte beter sig så här då?
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Hur kollar man sina CDI-boxar bäst?? Tror att nån av dom spökar.
Kan man ha hojjen igång och koppla ur den ena och se om den går lika illa? Eller tar dom skada av det?
Vilken av dom styr den främre cylindern?? Tror att det är den som bråkar.
Någon som har lite info att delge?? Lyfte båda tändhattarna på främre cylindern och
Den gick precis lika som med dom i. Konstigt att den slår gnista när man kör med startmotorn
och kollar det.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Orkeslös

Inlägg av Fibern »

Troll skrev: Konstigt att den slår gnista när man kör med startmotorn
och kollar det.
Ehh...ursäkta om jag misstolkar din fråga.. :? .. men stiften ska ju slå gnista när startmotorn körs.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Orkeslös

Inlägg av rydde »

Kanske menar om dödarn är i läge av(?) :conf:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Menar att.... Orkar den slå gnista även om CDI-boxen till den främre cylindern är kass eller håller på att sluta att fungera.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Orkeslös

Inlägg av Fibern »

Aha, tänkte väl...
Cdi:n finns nog andra som kan bättre än jag, men en tändspole kan avta innan den dör, men knappast i två mil.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Orkeslös

Inlägg av V Saarela »

Troll. Hur går det? Får du nån orning på den?
Du är medveten om att det sitter 4 stift på hojen? Tror dessutom att du har en tändspole till varje stift också?

Känn på grenrören om dom blir varma. Kanske prova skifta lite stift och spolar mellan cyllarna.....
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Hmmmm.....
Nu går den som vanligt igen *thumb_up*
Problemet är att jag inte gjort nått.
Startade upp den idag och skulle börja mekka, men den startade så lätt som den brukar göra jämt.
Men jag lyfte sadeln och gjorde rent anslutningarna till CDI-boxarna. Kanske var det någon dålig anslutning på nått av stiften. Startade upp den igen.... går fortfarande som en dröm :clap .
Kollade texten på CDI-boxarna och det stod Shindengen på toppen på den och på sidan stod det
MS8
CI558
och några andra bokstäver och siffror vid sida om de andra 8.N och 281
Nån som vet om det är originalboxarna eller om dom är bytta nångång till "pirat".
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av dasf »

Vet inte om du hittar något av värde här:
http://www.ta-deti.de/ta/knownproblems.html#blackbox
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Orkeslös

Inlägg av botte »

Kolla om choken fungerar som den ska!
Min hoj är superlätt att få att gå dåligt om man startar med choke och glömmer att slå av den, den tål inte att startas och gå på tomgång, utan passning.
Provat att starta och klä på mig med hojen på tomgång med "lite lite" choke men det slutar alltid med att jag tar bilen till jobbet, när den väl stått några timmar startar den snällt.
Förslag: Kolla om det kärvar i choken på förgasaren på den cylinder som du har problem med.
Det är aldrig för sent att börja om!
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Tack för tipsen..
Choken fungerar helt ok.
Så det verkar inte vara problemet. Kanske är det Nån CDI-box som spökar ändå :conf:
Kanske börjar felet på boxen så här intermittent för att sedan balla ur totalt.
Nån som råkat ut för det eller lägger den bara av direkt???
Verkar som det bara händer ibland om man läser lite om problemet. Men kanske finns det erfarenhet om detta på forumet??
Så det är väl bara att köra och se om problemet kommer tillbaka eller om det räckte med rengörningen av anslutningarna.
botte
125cc
125cc
Inlägg: 153
Blev medlem: fre 30 jun 2006, 20:42
Answers: 0
Hoj: TA 600 -94
Ort: Piteå

Re: Orkeslös

Inlägg av botte »

Jag har även snöskotrar och har råkat ut för haverier på CDI-boxar. Kunde starta normalt (kall), men varm, icke. Kollade om det gav gnista och det gjorde det men kanske lite svagare än vanligt (minns inte säkert). Men efter byte till ny, var det inga problem.
Felet fanns inte när boxen var kall bara när den var varm.

Men nu är det kanske så att CDI-boxen bestämmer även när gnistan skall komma och om det är fel på den delen på elektroniken så kanske man får en bra gnista men vid fel tillfälle.

OBS! Ingen expert!
Det är aldrig för sent att börja om!
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Mycket tyder på spök med CDI:in men det är väl bara att köra och se om det återkommer.
Kanske nån som har en CDI liggande och inte behöver den???
Vart får man tag i en sådan billigast??
Användarens profilbild
Vagabond
250cc
250cc
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 06 jul 2012, 12:01
Answers: 0
Hoj: CRF1000L-16
Ort: Kävlinge

Re: Orkeslös

Inlägg av Vagabond »

Troll skrev:Hmmmm.....
Nu går den som vanligt igen *thumb_up*
Problemet är att jag inte gjort nått.
Startade upp den idag och skulle börja mekka, men den startade så lätt som den brukar göra jämt.
Men jag lyfte sadeln och gjorde rent anslutningarna till CDI-boxarna. Kanske var det någon dålig anslutning på nått av stiften. Startade upp den igen.... går fortfarande som en dröm :clap .
Kollade texten på CDI-boxarna och det stod Shindengen på toppen på den och på sidan stod det
MS8
CI558
och några andra bokstäver och siffror vid sida om de andra 8.N och 281
Nån som vet om det är originalboxarna eller om dom är bytta nångång till "pirat".
Hej.

Du skriver att den startade lätt och går som en dröm. Har du varit ute och kört nån rejäl runda sedan sist (när den jäklades med dig)?
Om du inte har gjort det så finns det en risk att det handlar om en mikrospricka nånstans. Så länge prylarna är hyfsat ovarma så funkar allt som det ska med när allting blir rejält uppvärmt och materialet vidgar sig så vidgar sig även sprickan och då blir det glapp och tappad kontakt.
Kör en runda så att du får upp värmen i hojen (kanske inte alltför långt hemifrån :) ) Funkar det då fortfarande bra så var det inte det felet i alla fall.
Mitt lilla bidrag till lösning......

MVH/O.
Few adv riders come back grumbling that their bike was too light.
Is it even possible to pick up a fuelled and loaded Triumph Explorer which
clocks in at around 260kg (unloaded!) and yet claims off-tarmac aspirations?
/Adventure Motorcycling Handbook
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av dasf »

Troll skrev:Mycket tyder på spök med CDI:in men det är väl bara att köra och se om det återkommer.
Kanske nån som har en CDI liggande och inte behöver den???
Vart får man tag i en sådan billigast??
Finns gott om dem på ebay.de och ebay.co.uk
Pris runt 1000 kr.
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Har nu kört en längre tur. Efter c:a 4 mil så hände det igen.
Var bara 1km hemifrån så fort som f...n hem och av med sadeln och bytte plats på cdi:erna och när bytet skett så startade den upp och gick ok ungefär 20 sekunder för att sedan dö på den andra cylindern och dessutom dog varvräknaren åxå.
Så idag är den boxen omlödd och återmonterad....... startade och gick som den skulle. Tyvärr räcker inte tiden för en långrunda och se om problemet försvann. Hinner inte långrundan förrän nästa vecka, tyvärr.
Fler som lödit om sina cdi och fått den att funka efteråt???
Vore intressant att veta, så jag hoppas att några kommenterar det. Tror att det vore intressant för fler Transalp-ägare.
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Har gjort det utifrån den guiden. Det funkade fint men det var ett litet h....vte att få bort "gummit" som ligger över kretskortet.
Men som jag skrev innan så var jag intresserad om nån som gjort omlödningen innan fått det att funka??
Troll
Stödhjul
Stödhjul
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 06 apr 2012, 22:12
Answers: 0

Re: Orkeslös

Inlägg av Troll »

Har lödit om alla lödpunkter. Så det är bara att hålla tummarna att problemet är löst.
Skriv svar