Kasst batteri??

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Kasst batteri??

Inlägg av Trelle61 »

Jag har ett problem med min Varadero av års modell -02.
Jag jobbar på båt så bågen står i garage halva månaden med batteri laddare till kopplad, när den har stått i ca en vecka så inträffar följande, man kan starta motorn men den går bara på tomgång, rör man gasen så dör den , låter man den va så självdör den efter någon minut. Efter detta så går det bara att starta den med start kablar.
Nu har det problemet blivit lite värre genom att följande hänt vid tre tillfällen, när jag kör i väg med bågen efter att den stått länge så när jag stannar första gången och stannar igen så går den bara på en cylinder sen självdör den och tömmer samtidigt batteriet på i princip all ström. Nu är vi i regel två när vi kör längre så jag har kablar med mig men när vi skulle köra på Gotlandsbåten nu efter semestern så startade den inte ens med kablar utan jag fick knuffa ombord den, skämmigt och tungt.
Nu är min fråga, är detta ett batteri problem eller ett tändnings problem??
Ha det
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kasst batteri??

Inlägg av rydde »

Pump?


Sent using Tapatalk
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Kasst batteri??

Inlägg av ROLLE »

Batteri!!!
Måste vara friskt, måste ha rätt spänning, ( vid laddning kan det se bra ut,,men drar snabbt ut,
13,2-12,3 =fullladd...
Kolla att gen laddar,,,,,,,,,,,,,

benzinpump,,,
funkar den bättre vid full tank/nästan full,,=defekt pump =brytare på pump,,som på en moppe,, Brytarspets
eller kommer soppan fram ordentligt till pumpen,,,Skit/ b-kranar 2 st

ett tips= underhållsladda ej Batteriiet,koppla loss poler, under vintern ladda varannan månad(ta bort laddaren sedan)
sommartid ,,om du kör som du säger,,,behöver du ej ladda,,,
Lycka till
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Trelle61 »

Nix inte bränsle pumpen,den går som den skall och är bytt sen tidigare, detta kan hända även när tanken är full. Varför skulle strömmen försvinna för där är dålig bränsle tillförsel? Batteri eller tändning?
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Torbjörn »

Trelle61 skrev:Nix inte bränsle pumpen,den går som den skall och är bytt sen tidigare, detta kan hända även när tanken är full. Varför skulle strömmen försvinna för där är dålig bränsle tillförsel? Batteri eller tändning?
Bor du i Trelle så är mitt tips att du låter David kika på den.
Trebles MC. Hälsa honom så gott!
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Kasst batteri??

Inlägg av ROLLE »

Jomenvisst trelle ,,,läste lite för snabbt.....
Detta har du kollat

Batteri,,gammalt?..(startmotorn drar mycket ström) låt testa det gratis hos battförsäljare,

+ - /poler rena o fina,,gäller även kablar i båda ändar,,+ordentligt fastsatt
Laddar generatorn det den skall,,kolla vid batt ,

koppla bort Stömkyvar,,,
hemmakopplade grunkor,värmehandtag,(Borde kännas),honda org slår av vid för lite spänning

glappande tändlås,,,ovanligt, och tändning, ovanligt,,,

Även om batteriet är ganska nytt,kan det kollapsa,,
hade en ny 08 luftkyld tyskbyggd storkubikare med alu korvlådor,,, på 1300mil pajade det två battarier (exide)
mycket vanligt fel enligt grannforumet,

satsar min peng på batteriet,,,,,,,,,,,Rolle åker Honda
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Trelle61 »

Tror Rolle är inne på en del av problemet. Och när det gäller det konstiga start förfarandet när den står i två veckor är jag hundra på, eller jag vet efter mätning, att jag har extra utrustning som drar tjyv ström men jag fattar ändå inte detta med att den dör efter först stoppet, då skulle han ju börja med att gå på en cylinder direkt vid start tycker jag. Men jag skall kolla batteriet och bara ladda batteriet detta jobbe pass och se hur den reagerar när jag kommer hem.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Kasst batteri??

Inlägg av ROLLE »

Felsökningsguide för elfel på MC.......Tack LELLE + Mc boden

Kanche något matnyttigt på dessa sidor...........

http://www.lellesmcdelar.se/pdf/tips/fe ... fel_mc.pdf

http://www.mc-boden.se/meny/vanliga-fragor-mc-batterier


ROLLE
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Trelle61 »

Återkommer till det senaste i detta ämne.
Plockade ur batteriet när jag gick ombord denna gång och har låtit batteriet stå på laddning i två veckor. Detta hjälpte inte ett dugg, bågen startade, gick 30 sekunder på tomgång sen dog den och sen gick han inte alls att starta.
Laddade batteriet igen ett dygn men nu startade han inte alls heller, kablade till min sambos båge, gick inte heller men när jag kopplade startkablarna till bilen så startade den. Jag har kollat mitt batteri med multimeter, är inte vän med multimetern från biltema så jag blir inte klok på hur den skall stå när jag mäter krypström, batteriet laddat 13,1 volt, slår på tändning och tänder halvljus så går det ner till 12,2 (här skulle det inte gå under 12,4 men det är ju bra nära) sen stiger det igen till 13,1 men det tar en minut ungefär. Sen har där tillkommit en ny grej och jag var hos min verkstad och skulle kolla om det var dax att kolla ventilerna men dom sa att det var ca 1000 mil dit men det var dax för luftfilter byte. Nu när jag höll på och försöka starta så hade startmotorn svårare att gå runt med full choke än ingen alls, kan det bränsle/luftblandningen som spökar?
Detta är skumt, Lillemans i Lund där jag lämnar den på service trodde på ett el fel eller kabelbrott, jag får leta vidare.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Åke J »

Kanske startmotorn böjar bli dålig och drar för mycket ström
Användarens profilbild
Torbjörn
50cc
50cc
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 26 jul 2012, 21:29
Answers: 0
Hoj: xl 1000 -99

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Torbjörn »

Vad har du för amp på ditt batteri?
När jag köpte min kunde man precis starta hojjen med det man fick ur batteriet.
Jag kollade laddningen när jag kommit hem efter köp och det var helt friskt.
Sen kollade jag amp och det stod 10 på batteriet.
Ok, pluggade på lite och kunde läsa mig till att det nog skulle vara 14amp i min 99a,
på vissa Forum förespråkar man 18.
Det sitter ett 14amp i min maskin nu och mindre än det tror jag inte att man ska ha,
snarare mer.
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Trelle61 »

Ska kolla vad det är för amp på batteriet. Helt klart är att luftfiltret med spökar, har problem när jag tex. hamnar i bilköer då dör motorn, har beställt ett nytt KN filter som jag hoppas få nu när jag går iland denna gång.
Däremot har batteriet varit konstigt nu denna gång, lät den stå utan laddning och efter ca 4 dagar var batteriet nere på 7 volt och när jag skulle starta så tömdes det helt med en gång. Kopplade in laddaren och sen dess har hon startat varje gång jag varit hemma och så brukar hon inte bete sig. Batteriet har väl suttit i sen hon byggdes och är alltså drygt tio år så det är väl dax att byta det med.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
Trelle61
125cc
125cc
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 22 feb 2008, 09:20
Answers: 0
Hoj: Varadero -02 ,-11,
Ort: Vinslöv

Re: Kasst batteri??

Inlägg av Trelle61 »

Efter att ha bytt luftfilter och nästan omgående fått motorstopp så körde jag till biltema och köpte en bensinpump som jag monterade i helgen. Nu har jag kört 20 mil ca utan några bekymmer så det var väl den jäkla pumpen som var problemet. Lätt monterat när jag följde Skyes anvisningar.
Nu får vi se om problemen försvinner.
Inter caecos regnat luscus
Anders
Trelleborg
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Kasst batteri??

Inlägg av rydde »

:D *thumb_up*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Skriv svar