En scooterdag på Rhodos

Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Kategoriregler
Vissa av inläggen i denna kategori har många bilder. Om bilder saknas beror det inte på forumet utan begränsningar i den browser ni använder. Just nu ser vi problem med Firefox och Chrome. Internet Explorer fungerar alldeles utmärkt. Tro´t den som vill.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

En scooterdag på Rhodos

Inlägg av rydde »

Som jag nämnt i någon annan tråd här på xl-forum var jag på Rhodos i veckan som var. Det var en vanlig familjesemester med fru och två små (3- och 9år). Detta öde till trots lyckades jag och Rasmus (9-åringen) att fly undan och äventyra runt med en tvåhjuling en dag. Här är några bilder från vår dag på scootern.

Disclaimer! Detta har nästan ingenting med transalp eller varadero att göra så om man vill ha specifikt för dessa modeller får man titta åt något annat håll.

Vi kikade på kartan i google map (terrängvyn). Det syntes direkt att det var som mest berg på västra sidan ön. Då åker vi dit!

The tool for the job - med kartläsare Rasmus. Jag tror att scootern kallas för Sym Citicom 300. Uthyraren kallade den för "grande scooter". :rock-on Jag vet inte hur grande den var men eftersom vi ville köra i bergen skulle det vara bra med lite extra umph! med två på osv...intalade vi oss.
Bild

Det är ju lite tveeggat detta med att köra omkring så pass oskyddade. Som en klen tröst har vi ju iaf hjälmen på, något de flesta lokala innevånare inte har. Vi tog oss tid att justerade hakremmen väl. Utöver detta? Ett _tjockt_ lager solfaktor 20 på utsatta partier 8)

Vy där vi närmar oss de lite bergigare trakterna.
Bild

Efter att ha kört lite längre träffar vi på Terry från England som är på dagstur han också. Vi bestämmer oss för att slå följe för dagen. Vid snabb check visar det sig att denne gentleman givetvis är Hondaägare och har en Fireblade stående hemma i garaget. Han är på solsemester med familjen och har likt oss flytt undan för en dags skoj på hjul.
Bild

Terry insisterar på att fota mig och Rasmus vid ett rastställe med fin utsikt. Efter en lång övertalning får han oss att ställa upp och vi iklär oss vår hårdaste iron face pose. B-b-b-b-baad to the boone...!
Bild

Vägen snirklar på mer och mer...
Bild

Möjligen det högsta berget i bakgrunden...svårt få med känslan av hur långt borta och högt det är...
Bild

När man kommer upp i bergen på Rhodos förbyts det lite karga landskapet mot en slags lummig tallaktig skog. Vägbanan är bra och vägen slingrig!
Bild

En till utsiktsplats...
Bild

Terrys XT660 och vår scooter längre bort.
Bild

Efter någon timme kommer vi fram till byn Monolithos. Tog inte något eget kort på själva byn men den ser ut så här (bild snodd från internet):
Bild

Det finns ett gammalt slott/fästning på en upphöjning vid Monolithos. Enligt historien har det aldrig erövrats. Inte så konstigt kanske, det ser lite svårintaget ut. Vi var aldrig fram helt till det utan nöjde oss med några kort från en närbelägen utkiksplats.
Bild
Bild

I Monolithos by tog vi lunchpaus och åt på en restaurang med en sån här hängandes vid entren:
Bild

När vi ätit klart sökte vi oss efter lite "scenic roads" som Terry hade på en karta som han fått tag i. Jag försökte göra en rutt i GPSen men såg att de vägar GPSen hade där var markerade som dåliga. Mycket riktigt, när vi kom fram hade kartan fel och GPSen rätt. The wonders of modern technology. Hade man haft större och bättre däck och kanske inte en 9-åring därbak hade det varit kul att utforska grusvägarna men det skippade vi denna gång.
Bild

Vi körde vidare till lite andra "scenic"-vägar som Terry hade på sin karta. Vi kom förbi Rhodos enda(?) sjö. Terry sa att det var ett reservat här. Kanonvägar och fin natur.
Bild

Det har varit en stor brand på Rhodos för några år sedan. Vi körde igenom delar av området och det ser ut så här:
Bild

Nice curves...
Bild

Efter detta skiljdes våra vägar åt. Jag och Rasmus for mot vår ort och Terry mot sin. Lite märkligt hur man träffar folk så här som man troligen aldrig ser igen. Klockan hade börjat bli sent och vi ville inte behöva irra omkring efter mörkrets inbrott så det fick bli stora vägen hemmåt.

Nedan lite bike spotting från veckan på Rhodos.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Transalpen, speciellt 650, är mkt vanlig här.
Bild
Bild
Bild

The end.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Äventyret »

Välskrivet och fina bilder! Jag förvånas över hur alla som gör reseberättelser här tycks ha den förmågan!


Dom vägarna vid bergen och ut på grus lederna skulle jag verkligen vilja uppleva med Transalpen!

Hur var trafiken?
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av hogge »

Tack för berättelsen och dom fina bilderna. Ni ser ut till att ha haft en skön dag tillsammans
Mvh Hogge :clap .
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av V Saarela »

Äckligt varmt :roll:

Snyggt tourat! :)
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Fibern »

Tjusigt Rydde. Jag och "delbon" funderar på en tripp till Rhodos, ingen av oss har varit där förut. Är den ön nåt du rekomenderar?
Är ju smidigt med direktflyget från Kallax.

ps. lovar att inte göra nån reseskildring därifrån om resan blir av.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av mel »

V Saarela skrev:Äckligt varmt :roll:

Snyggt tourat! :)
Håller med!
Semestertouring på scooter är en rätt kul variant. Det går tillräckligt långsamt för att man ska kosta på sig alla de stopp som behövs för att upptäcka en ö...
En höjdare för Rasmus också. Min dotter började nyligen prata om nå´n tur vi gjorde för 10 år sedan. Det sätter sig i minnet mer än ett sandslott till...
Användarens profilbild
Peter
1200cc
1200cc
Inlägg: 4083
Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
Answers: 0
Hoj: Varadero XL 1000-01
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Peter »

Man blir lite avundsjuk när man sitter inne och tittar ut på regnet.
Fina bilder och en rolig rapport :clap
Användarens profilbild
Nithro
Cykel
Cykel
Inlägg: 34
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 22:28
Answers: 0
Hoj: Transalp -01
Ort: Orsa

Sv: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Nithro »

Härligt skrivet och snygga bilder. Sånt ska man göra på semestern, inte häcka vid en pool 24/7, iaf enligt mig.

Skickat från min LG-P920 via Tapatalk 2
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av rydde »

Bra om det uppskattas, det var då bara kul att dela med sig av bilderna man tagit.
Fibern skrev:Tjusigt Rydde. Jag och "delbon" funderar på en tripp till Rhodos, ingen av oss har varit där förut. Är den ön nåt du rekomenderar?
Jodå, det var trevligt. Maten är god. Jag kan uppskatta att grekerna inte är lika aggresiva som turkarna när det gäller försäljning. Endast på vissa turiststråk jobbar de ens med inkastning på restaurangerna. Priserna är väl kanske lite billigare än i sverige(?) här är vad jag har i minnet...

Toast €3
Gyros €7-8 (en slags grillplock/kebab)
Pizza €7-8
Mixed grill €12
File steak €19
Mythos €2-4 ( *drinking_beer* )
Taxi 11 km €12
1 dag hyra grande scooter €35 (moppe mkt billigare)
1 dag hyra hyundai i10 €40

Det man ska passa sig för på Rhodos verkar generellt sett vara skandinavier. Speciellt de som står och delar ut gratis lotter... :evil:

Stränderna är ok men det är inte sån perfekt sandstrand utan ofta småstenar. Kan hända det finns bättre stränder än de vi var på.

En sak som är bra är att vinden fläktar för det mesta (vilket är bra om man åker under den varma tiden).

Var på Mallorca i fjol och det är väl lite hugget som stucket. Lite mer utbyggt och ordnat på Mallis (tullavgift till scenic road där...) vs lite mer rörigt men friare på Rhodos.

Angående den grekiska krisen märkte vi inte mycket. Lite intensiva debattprogram på teven i hotellbaren var väl allt. Jag tror grekerna har pengar men de skattar inte. Fick inget kvitto på bensinstationen ens. Men vad gör det, Rhodos ö räcker ju ändå inte för iron butt :D
Äventyret skrev:Hur var trafiken?
Högertrafik. I de mer befolkade turistorterna/byarna och Rhodos stad är det lite tutor och trängsel. I Rhodos stad lite kaotiskt. Fordon parkerade överallt så det finns bara en bilbredd med farbar väg kvar. Mycket enkelriktat osv. På landsbygden däremot är det ju väldigt lugnt. Förvånar mig att det är så pass öde även på de fina scenic-vägarna som ju borde vara populära bland turisterna. Står man still och har vätskepaus blir man kanske max omkörd av en bil.

Vid ett tillfälle blev en bilist i hyrbil sur och försökte preja Terry för att han körde över heldragen mittlinje. Vi hade tyckt det var säkrast att köra om då vi tydligt hade ett högre tempo än bilen. Gissningsvis svensk turist...? :roll:
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Fibern »

Japp, nu är då Rhodos-resan bokad.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Stefan »

Tack för trevligt reportage, Rydde *thumb_up* Och trevlig resa till Fibern *drinking_cheers*
Ryddes story får mig att minnas när vi var i Turkiet för några år sedan. Då tog jag också grabben (han bör ha varit 13-14 då) med mig och hyrde en scooter för en dag.
Ett starkt minne jag har, är att när jag frågade uthyraren om det fanns hjälmar att tillgå, så tittade han på mig och frågade "Why???" :mrgreen:
Nåväl, det fick väl bli utan då. Så defensivt tror jag aldrig jag kört något fordon någonsin :shock:
Men, vi tog oss runt en repa runtom Alanya och en bit upp i bergen, fast det var faktiskt snyggare nere vid kusten. Och tillbaka till hotellet var vi så småningom, utan andra blessyrer än lite solsveda på utsatta ställen. Båda hade vi vita sandaler på fötterna ett bra tag efteråt :mrgreen:
När man tänker på det nu, var det väl vansinne, men vi hade en helt fantastisk "far&son-dag", och ingen skada blev ju skedd, så nu får det vara ett preskriberat men men jäkligt gôtt minne :naughty: *thumb_up*
Grabben är ju 25 idag, så det var väl kanske liiite mer än "några" år sedan :mrgreen: :mrgreen:
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Fibern »

@Rydde Om du inte misstycker så kommer jag här inom ett par dagar med några reflektioner från Rhodos. Istället för ny tråd och det har lite Honda-anknytning. Som jag tidigare sagt, ingen reseskildring, vill inte "överta" din fina sådan.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av rydde »

Kör så det ryker! :-) Har vi fina bilder att se fram emot?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Fibern »

Tack rydde.
En av mina första noteringar var hur skräpigt det var överallt. Ja inte i och kring turiststråk och hotell, men ute kring vägar och i naturen. Men det har jag valt att inte fota.
Däremot har jag lite Honda-relaterat. fanns gott om moppar i märket, men få TA och Varaderos. Här några i alla fall. "Skjöt" även en Varadero men den har försvunnit ur kameraminnet tydligen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Fibern »

Kommentar till bild ett. Bara ett X för mycket för mig. :shock:
Hittade även en superb mc-väg att "ratta" en XL-maskin på.
Katter verkar erhålla samma status som korna i Indien. Överallt smyger de omkring, på restauranger, cafe'er och annat. Även en hel del hundar för övrigt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6174
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Fibern »

Till sist, en trevlig ö, trevliga människor och som denna vecka, mycket bra väder.
Fast jag undrar hur rädda muslimerna var för korsriddarna under medeltiden.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Jimmy.s »

det ser ju härligt ut :)
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Stefan »

Ser gôtt ut *thumb_up*
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
Laffe
1200cc
1200cc
Inlägg: 4486
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 12:52
Answers: 0
Hoj: Africa Twin Hardcore -16
Ort: Gävle

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Laffe »

Nice :-)


Lasse from my iPhone
"Man kör tills man är framme"
/Lasse
Användarens profilbild
Freddy
OS Norsk
OS Norsk
Inlägg: 429
Blev medlem: tor 23 aug 2012, 09:59
Answers: 0
Hoj: 2016 BMW R1200GSA
Ort: Haukvegen 22 Porsgrunn
Kontakt:

Re: En scooterdag på Rhodos

Inlägg av Freddy »

@Fibern- verden er faktisk ikke veldig stor. På samme sted var jeg og min fru uken før Funesdalen, så tilfeldighetenes tid er ikke forbi. Når det gjelder Korsfarerene (Korsridderne) kunne jeg fortalt deg mye om...
http://www.freddy-mc.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar