Årsmodeller Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
42195
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 18:26
Answers: 0

Årsmodeller Varadero

Inlägg av 42195 »

Hej,
Min budget för en Varadero ligger på årsmodellerna 1999-2002.
Hur mycket skiljer dessa sig åt maskinmässigt? priset är ungefär detsamma
Är det någon årsmodell man ska undvika?

Håkan i Kävlinge
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av rydde »

Före 03 har de förgasare och är lite törstigare.
Före 04 har de inte ABS.

I övrigt är det väl ungefär samma rejäla maskiner som nyare varaner *thumb_up*

Nån annan kan väl bekräfta men har för mig vissa har fått byta bränslepump på sina äldre varaderos, men det är ju en vanlig maskin och finns många billiga bra ersättningspumpar har jag fått känslan av.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av ROLLE »

Bra hojar,
soppa drar dom mellan 05-07 lit/mil,99-02,(du bestämmer)
soppapumpen =kan du löda!! ,då kostar brytaren som pajar vid 3000-4000mil
ca275kr+ din arbetstid 3-4 timmar
http://www.mascotmotor.com så fixar dom den..

Annars är det den vanliga servicen,,,,lättmeckad driftsäker hoj är det (HONDA!!!!?

Här har du lite sprängbilder....går att muppa fram alla modd..
http://www.hondaoriginalparts.com/honda ... od_01=6973

Verkstadshandbok finnes på nätet

Rolle,,01
42195
Nyfödd
Nyfödd
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 02 jun 2012, 18:26
Answers: 0

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av 42195 »

Tack för svar! då stämmer de uppgifter som jag har snappat upp här och där.
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Loppan »

Är det någon som har koll på vilka uppdateringar som gjorts på Varaderon av senare årgångar (2003 till 2012)? Vet om dessa:

-03 : Insprutning och 6-vxl
-04 : ABS
-06 : Förbättrad bakfjädring

Förmodligen har det väl hänt en del även efter -06 förutom dekaltrimning...
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Loppan »

Ok, tolkar tystnaden som att inga större förändringar skett på Varadero efter -06. Har hört att 2012 blir sista årsmodell, nån som vet om det stämmer?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Sv: Årsmodeller Varadero

Inlägg av mattias_wennberg »

Vet tyvärr inget om uppdateringarna på årsmodellerna men som jag uppfattat det är 2012 varaderons sista år.. :(
Mattias
ROLLE
50cc
50cc
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 15 mar 2012, 19:54
Answers: 0
Hoj: XL1000
Ort: Eskilstuna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av ROLLE »

Byggplats=
2001> 2010 montessafabriken i Barsa/spain
sista 2 åren tillverkas den i Italien,,,, 2012 är den sista årsmodd...........

R
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Årsmodeller Varadero

Inlägg av rydde »

var väl snack om att sverigevaraderos fick lambdasond (på ont och gott, mest ont...) 2007(?)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av hogge »

Hej
2007 hände faktiskt rätt mycket. För att nämna några jag vet är Ny förstärkt bakdel och pakethållare+ Nya avgasrör + Ny sadel + ny instrumentering och mätare + Ny kåpa under motor. Det skiljer ganska mycket men är nog i grund och botten samma goa cykel att avnjuta sina rundor på
Mvh Hogge :silver:
Användarens profilbild
Loppan
50cc
50cc
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 15 nov 2009, 10:54
Answers: 0
Hoj: Yamaha XT1200ZE -14
Ort: Norrbotten

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Loppan »

Ja, det verkar ha skett en liten uppdatering -07. Vita blinkers fram och infällda bak verkar ha kommit då också. När det gäller lambda-sonden så verkar den ju ha ställt till med en del förtret. Har Honda gjort några fix eller är det samma problem på alla årsmodeller efter -07?
Yamaha XT1200Z Super Teneré -13
Honda XL700V Transalp -08
Yamaha XTZ750 Super Teneré -89
Kawasaki ZX10 -88
Suzuki GSX550E -83
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av hogge »

Hej
När jag köpt min så tyckte jag den ryckte lite vid lungt glid. Problemmet försvann i princip helt med att jag tankar enbart 98 oktan nu . Jätteskillnad :clap
Mvh Hogge
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av AeroSol »

Man kan väl säga att Varan finns i 3 olika "generationer"
99-02 Förgasare, underkåpa med 3 hål, blinkers med "ögonlock"
02-06 Insprut, underkåpa med 2 hål, blinkers utan ögonlock
07-12 Insprut, 2-delad underkåpa utan hål, klara blinkers, inbyggda bak.

99 Modellen introduceras

03 Insprutning (med lägre förbrukning som följd) förberedd för syresensor (standard på Varaner från Tyskland), 6-växlad låda, justerbart kåpglas (2-lägen med verktyg), ny design på kåpor, ny framlykta, nya framblinkers utan ögonlock, ny instrumentering, stöldskydd "HISS"

04 ABS finns som extra tillval

06 ABS på alla modeller, svarta fälgar och ny trico-färg röd-vit-blå (bara denna årsmod.)

07 Syresensor (Lambdasond), Silvriga fälgar igen, ny förstärkt bakdel och pakethållare, ny sadel, klarglasblinkers runt om, ny design på baklampa med inbyggda blinkers, nytt avgas med svarta ändar, ny design på kåpor, ny design på instrumentering, nytt 3-d Varadero-emblem på sidan.

rätta mig gärna om jag skrivit fel nånstans...
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Hampe »

Kan man säga något hur mycket förbrukningen sjunker med insprut och 6-växlat?
1 dl / mil? Mer? Mindre?
Nackdelar med insprut? Okänslig? Strömbrytarkänsla nere vid av-/påslag?

Strul med insprutet?

Hampe
IBA #40701
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Hampe »

Ja, tankvarning vid 27 mil och snålkörning fram till den börjar hosta vid 32 mil ger strax under 0,8 milen. Mellan 0,7 och 0,8 låg den på stadigt. Kan man komma ner något på det vore det ju bra.

Jag körde TDM 900 en sväng i helgen. Insprut, och vissa sträckor faktiskt under 0,5 l/milen. Visserligen vansinnigt försiktig körning eftersom jag inte alls kom överens med däcken i det såphala regnet, men cykeln var absolut vidrig att köra nere vid avslag/påslag: Att försöka smyga fram i hårnålarna och försöka konservera det lilla grepp som fanns var helt omöjligt när man inte kan reglera kraften i botten. Spelar ingen roll hur känslig handled man har eller hur mycket man anstränger sig att smyyga när den digitala fuel cut-offen slår till. Pang! Försöker man då stötta lite med gasen så smäller det igen och plötsliga 2-3 Nm rycker tag i kedjan och drar loss bakhjulet i bredsladd efter bredsladd.
Visst, hade kanske varit kul om man bara skulle busa, och visst - mindre av ett problem om det suttit riktiga däck på, men ändå; vansinnigt obehaglig obehagligt och störande.

Kan någon berätta om hur ni upplever PGM-FI på de tidiga Varaderosarna? Smooth as silk eller taggig? Underhållsproblem? Känsliga för bränslekvalitet? Renhet i bränslet?
Kan säga att den aktuella Yamahan hade gått 500 mil och insprutningen funkade utmärkt i allt utom just vid avslag/påslag, och den hade dessutom märkligt lätt att tjyvstoppa på låga varv.
Kanske individbetingat, men ändå något jag undrar fall ni känner igen från era sprutVaraderos?

Jag tar gärna ett par deciliter extra per mil för att ha en körbar hoj, om man säger...


Hampe
IBA #40701
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av dasf »

Hej.

Kör just nu TDM900 och har innan dess kört Varadero insprut och tidigare modell med förgasare så jag har nu möjlighet att jämföra.

När det gäller insprutningsmodellen av Varadero så tyckte jag inte att mitt exemplar var silkesmjukt men strax däröver. Bränsleförbrukningen pendlade mellan 0,4 och 0,5 beroende på hastighet och körsätt. Oftast 0,5.
Varaderon är en jättebra cykel, men tung och när den är tankad så är den väldigt topptung. Jag är över 190 cm men trots detta var tyngden en av orsakerna till att jag bytte till TDM.
Både Varaderon och TDM'en har problem med turbulens från orginalrutan men det går att åtgärda genom byte till annan ruta, montera spoiler eller ta ett hål i rutans nederkant som tar bort undertrycket på insidan.
Väderskyddet är bättre på Varaderon, speciellt runt axlar och armar.
På Varaderon sitter man något mera upprätt än på TDM'en. Mycket enklare att få upp TDM'en på centralstödet än Varderon.
Hade inga underhållsproblem med Varaderon utom det välkända HISS-problemet (den vill inte kännas vid nyckeln). HISS-problemet och Hondas förnekande att detta problem finns var främsta skälet till att jag bytte.
Körde den på 92 oktan upp till 98 oktan utan problem.

Förbrukningen på TDM'en är klart lägre. Oftast runt 0,4. Körde en runda på ca 90 mil i Danmark (Margueritrutten) förra sommaren och då låg faktiskt förbrukningen på 0,35!
Om man gillar att skruva så vill jag påstå att TDM'en är lättare att jobba med. Tex så slipper man att montera bort tanken som på Varadero. Man bara viker tanken uppåt och låser den i upprätt läge. Alla slangar låter man sitta kvar. Klart enklare...
Misstänker att kedjebyte (utan lås) är enklare på Varaderon.

Problemet du Hampe hade med den TDM900 som du testkörde är välkänt och är värre på vissa exemplar än andra. Det är dock väldigt lätt att åtgärda ( se http://jbx9.free.fr/tdm/index.php?page=AIR). Tar ca 10 minuter.
Har gjort det på min TDM900 och har därefter inga av problem du nämner. "Smooth as silk".

Vid genomläsning av mitt svar så ser jag att det blivit en jämförelse mellan Varadero och TDM och jag ber redan nu alla stilpoliser på detta forum om ursäkt för detta.
Varje cykel har sin charm och valet är alltid en kompromiss beroende på vad man prioriterar. Just nu prioriterar jag de egenskaper TDM'en har och är jättenöjd. När jag tidigare valde Varadero var jag också jättenöjd. Annars hade jag inte valt att köpa ytterligare en till.

När man har en relation med en MC så har man rätt att vara otrogen *thumb_up*
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Hampe »

Skye skrev:Tror att Hampes frågeställning bör utredas så ni förstår varför.

Äsch, så illa var det inte:

...eller - Jo! Riktigt illa.

Jag kommer sedan tidigare väldigt bra överens med Varaderon i bergen, och den var snabb både uppför och utför - men speciellt var den förvånansvärt lättmanövrerad i tajta hårnålar.
Kanske inte slira på kopplingen direkt, men en liten liten dutt på handtaget gjorde att den "tappade balansen" och snabbt föll in mot kurvans centrum.
På med drivning igen och massor av gas för att fånga upp den och WHAM! iväg i ett nytt spår. Hur kul som helst med en hoj andra kanske inte väntat sig den skulle rycka åt sig 10 - 20 meter just i en hårnål. Klart att man blev ikapp- och omkörd på den efterföljande rakan, men när man sedan klipper sporthojarna just i hårnålarna gång på gång så blir dom mindre benägna att bränna förbi efter ett tag... :twisted:

Nå, förlåt utvikningen. Jag är som sagt nyfiken på allt som kan sägas och jämföras mellan första sprut Varaderon och den SD01 -99 som jag haft i två år nu. Tacksam för input.


Tack "dasf" för en utmärkt förklaring och tutorial! Även om det inte är aktuellt med just en sådan hoj så var det mycket välkommet att få en förklaring till beteendet och glädjande att det finns en så enkel quickfix tillgänglig. Tur jag inte visste om det innan, då hade jag säkert satt mig ner i ett bergspass och meckat isär hyrhojen... Så irriterad var jag!

Kan ge dig delvis rätt i det där med vikten - jag kände faktiskt att jag var mindre påverkad och sliten i sadeln på TDMen jämfört med vad jag hade räknat med att vara på Varaderon efter ett antal timmar i bergen. Bullret spelar absolut roll här, men även ren dödvikt.

Så, mer input på tidiga insprutningshojar, tack. Även fler vinklar på HISSeriet; är det en nyckeltransponder som inte kommunicerar med ECUn?
En immobilizer i ordets egentliga mening?
Kan den deaktiveras hyfsat enkelt? Jag vet att sådant elände har ställt till mycket problem för weltbummlers på KTMs 990 Adventuremodeller. Lagom kul att stå i Mongoliet med en hoj sokm inte går att starta, och där det inte hjälper att brygga över tändningslåset.


Hampe
IBA #40701
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av dasf »

Prövade metoden att trycka dödarknappen många gånger när jag hade HISS-problem med Varaderon men det funkade aldrig för mig.
Det som funkade var däremot att dra runt startmotorn några varav och därefter starta. Därför är jag ganska säker på att det var pulsgeneratorn (induktionsgivaren) som gav NEJ-signal i första läget på min cykel.

Finns massor att läsa om detta på tyska forum men även på detta forum.
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: Sv: Årsmodeller Varadero

Inlägg av mattias_wennberg »

Jag skulle vilja få en berättelse om olyckan här på forumet hampe! Jag förstod inte riktigt vad som hände av det jag läste på den länk Skye angav. Jag förstår ATT varaderon brann, men hur gick det till och framförallt, ORSAKEN?
Mattias
Hampe
Cykel
Cykel
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 19 sep 2010, 14:21
Answers: 0

Re: Sv: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Hampe »

mattias_wennberg skrev:Jag skulle vilja få en berättelse om olyckan här på forumet hampe! Jag förstod inte riktigt vad som hände av det jag läste på den länk Skye angav. Jag förstår ATT varaderon brann, men hur gick det till och framförallt, ORSAKEN?
Det kommer! Men rent generellt kan vi väl säga att när en modern mc brinner så handlar det antingen om ett medvetet försäkringsbedrägeri, klyddigt monterad extrautrustning eller bristande underhåll.

Självklart värjer jag mig mot misstankar om försäkringsbedrägeri, men jag är tacksam att det hela hände downtown Stuttgart med hundratals vittnen. Det hade inte varit kul att säga att hojen brann upp i en avlägsen grusgrop mitt i natten...

Jag har lite teorier, om inte annat kring själva brandförloppet, men jag ber att få återkomma i ärendet.


H
IBA #40701
Skriv svar