Årsmodeller Varadero

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

Jag kör ju en 04 och visst är det på och avslag på låga varv men inte så det känns farligt eller otäckt, det man kan störa sig på är vid låga hastigheter och ojämn väg så rör sig gärna gashanden och då blir det ryckigt, på och av känslan.
Men min gamla VFR kändes likadan och är inget som egentligen är ett bekymmer.

Provkör gärna en, tror inte heller du upplever det som ett problem.
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jon Anders Olsson »

AeroSol skrev:Man kan väl säga att Varan finns i 3 olika "generationer"
99-02 Förgasare, underkåpa med 3 hål, blinkers med "ögonlock"
02-06 Insprut, underkåpa med 2 hål, blinkers utan ögonlock
07-12 Insprut, 2-delad underkåpa utan hål, klara blinkers, inbyggda bak.

99 Modellen introduceras

03 Insprutning (med lägre förbrukning som följd) förberedd för syresensor (standard på Varaner från Tyskland), 6-växlad låda, justerbart kåpglas (2-lägen med verktyg), ny design på kåpor, ny framlykta, nya framblinkers utan ögonlock, ny instrumentering, stöldskydd "HISS"

04 ABS finns som extra tillval

06 ABS på alla modeller, svarta fälgar och ny trico-färg röd-vit-blå (bara denna årsmod.)

07 Syresensor (Lambdasond), Silvriga fälgar igen, ny förstärkt bakdel och pakethållare, ny sadel, klarglasblinkers runt om, ny design på baklampa med inbyggda blinkers, nytt avgas med svarta ändar, ny design på kåpor, ny design på instrumentering, nytt 3-d Varadero-emblem på sidan.

rätta mig gärna om jag skrivit fel nånstans...
Den nya instrumenteringen kom väl 2003? 2007 vart det väl bara silverfärgad ram runt?
:wink:
Användarens profilbild
Åke J
Cykel
Cykel
Inlägg: 36
Blev medlem: sön 22 aug 2010, 16:59
Answers: 0
Hoj: XL1000 -04
Ort: Luleå

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Åke J »

Min -04 (svensksåld) var ryckig när jag köpte den. Det var då avgasläckage på det vanliga stället, när jag bytte tätningen försvann alla problem.
Jag har orginal avgassystem, kanske det kan bli sådana problem med öppnare system?
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Bønne »

Jon Anders Olsson skrev:Den nya instrumenteringen kom väl 2003? 2007 vart det väl bara silverfärgad ram runt?
:wink:
Instrumentering ´99 -´03:

Bild

´03 -´07:

Bild

´07 - :

Bild

Den sølvfarvede ramme...

Bild

...er ekstraudstyr :D
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Användarens profilbild
Jon Anders Olsson
Cykel
Cykel
Inlägg: 40
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 00:35
Answers: 0
Hoj: Crosstourer VFR1200X
Ort: Storvik

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jon Anders Olsson »

Halvrätt till mig iaf :D på 03-06 vart det en helt ny instrumentering med bränsleförbrukning mm. och 07- vart det en annan form runt mätartavlorna, verkar vara väldigt likvärdigt i övrigt?
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

Skye skrev:
Jimmy.s skrev:Jag kör ju en 04 och visst är det på och avslag på låga varv men inte så det känns farligt eller otäckt, det man kan störa sig på är vid låga hastigheter och ojämn väg så rör sig gärna gashanden och då blir det ryckigt, på och av känslan.
Men min gamla VFR kändes likadan och är inget som egentligen är ett bekymmer.

Provkör gärna en, tror inte heller du upplever det som ett problem.
Återigen är vi inne på förbikoppling av lambdasond. Som kom -2004 på tyska&importerade hojar och blev standard på alla 2007.
http://www.xl-forum.se/viewtopic.php?f=15&t=711" onclick="window.open(this.href);return false;

Nja, min 04:a är svensk och har ingen smalbandssond monterad ;)
Men lite av/ på känsla är det trots allt ändå, men det är svårt att programera bort om man ska ha 0 sås på motorbroms för att sedan fylla cylindrarna med rätt gasblandning för en direkt respons som inte upplevs som negativt. (onödigt utsläpp av avgaser)
Bästa vore väl att ha lite bränsle även vid motorbroms som ger en riktig mager blandning men ändå ger ordentlig motorbroms för då blir inte fyllnadsgraden så långsam eftersom viss gasblandning redan finns, nu så ger man lite för mycket gas istället för man tycker att det tar för lång tid innan det händer något och då blir det för bra och kan upplevas som ryckigt eftersom påslaget blir mer markant(men då borde det bli lättare att göra wheelie? *thumb_up* )
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av maua »

Jag har ingen HISS på min 99:a verkar det som ? Ingen lampa i hastighetsmätarhuset och nyckeln ser mindre ut än jag minns att min gamla 02:a var. Fanns det inte HISS på första modellerna?

När det gäller förgasare/insprut så kan jag jämföra min egen (förra 2002) och farsans insprutare (2005)

Jag tycker helt klart att man känner en skillnad. Insprutaren känns mer digital med on/off tendenser. Den är även småryckig på jämn hastighet, även i lansvägskörning. Farsans hojj har också varit benägen att dö olägligt. Det är inte helt ovanligt att den dör efter motorbroms. Läskigt då man saktar ner inför en sväng, släpper upp kopplingen på tvåan och så poff, död!! Är man inte supesnabb med kopplingen då så går man ohjälpligt omkull. Har aldrig riktigt fått förtroende för den pga detta beteende.
Min fuggemodell upplevde jag som silkeslen i jämförelse. Et mycket mer behagligt, mjukt och "organiskt" beteende. Min ryckte också lite på låga varvtal i låg hastighet. Det blev dock bättre efter storservicen med ventilkoll och förgasarsynkning.
Min nyinköpta 99:a vet jag inte hur den går ännu eftersom jag bara kört den 20 meter på en parkering och in i ett släp :)
Ja, jag är sjukt sugen på att få komma ut och känna på hur den känns!
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av hogge »

Hej maua
Hiss kom på 2001 års modell. Beträffande ryckningarna på insprutarna så försvinner dom om man tankar 98oktan. Blev iallafall jätteskillnad på min 2010 med katalysator. Finns en tråd om detta på forumet.
Hogge :silver:
Användarens profilbild
maua
500cc
500cc
Inlägg: 573
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 15:54
Answers: 0
Hoj: Varadero -99
Ort: Mölndal

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av maua »

Gött att slippa HISS:en med alla dess problem. Klarade mig från problem på förra hojjen i och för sig.
Faktum är att både jag och farsan har alltid kört 98, eller helst V-power (som väl numer är 98 och inte 99?) Misstänker att första generationens insprutare var alldeles för snålt ställda? Bara en teori. Fuggemodellen ger ju sköna avgassmällar ibland när man motorbromsar mycket så där rinner det till lite bränsle i alla fall!. I alla fall på min 02:a.
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

japp på förgasare rinner det alltid med lite sås på avslag, en originalmappad insprutare är alltid helt off därav att den kan bli dum vid t.ex motorbrom till gas som upplev som en fördröjning då det tar lite tid att få till blandningen i cyl. igen
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Wiseguy »

Vad finns det för fallgropar med en begagnad Varadero?
Vilka saker kommer att gå sönder och ungefär vid vilka mil?
Vilka intervaller är det på ventiljustering? Är det schims?

Gör 6:e växeln mycket, dvs. är de gamla förgasarhojarna ok eller skall man definitivt leta insprutning och 6-växlat?


(Nej, jag är inte ute efter en just idag, men vem vet framöver :wink: )
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

fallgropar på en vara? nje inte så mycket men det är väl bränslepumpen som kan ge upp på förgasarhojarna, när eller om är tydligen väldigt olika men någon mer insatt i den hojen får gärna inflika med information
ventiljustering görs vid 2400mil och mycket riktigt är det schims

6:e växel ska tydligen göra en hel del då den gamla 5-vxl kan kännas lite surrig vid motorvägsfarter men vet inte om det är något större problem egentligen? möjligtvis lägre förbrukning.
nyare har haft en del strul med hiss (stöldskydd nu alltså, inget "kardanproblem") vet inte när problemet började på detta men dom första inspr.modellerna har inte detta problem vad jag vet
Användarens profilbild
Wiseguy
250cc
250cc
Inlägg: 460
Blev medlem: ons 20 mar 2013, 11:41
Answers: 0
Hoj: DL1000,XT600,CBR900R
Ort: 08 i fd. hufvudstaden

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Wiseguy »

Körmässig skillnad mellan förgasare och insprutning då.
Jag har ju kört t.ex. Blackbird tidigare och föredrar förgasarhojen där då insprutningen på senare modeller lätt blir ryckig. För mycket av/på-känsla när man försöker att hålla jämnt eller lite lägre varv. Är detta någonting som även förekommer på Varaderon?
Bild
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Årsmodeller Varadero

Inlägg av Jimmy.s »

ja det förekom på min när man körde sakta, t.ex puttrar runt i 15-20km/h så blev det lite jojo med insprutningen, löste det med att köra på tomgång på 2:an istället när det gick
Skriv svar