Bromsljuskontakt bak (XL650)

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Bromsljuskontakt bak (XL650)

Inlägg av daf66sl »

Tja!

Besiktningsmannen gillade inte att man behövde trycka hårt på bakbromsen för att få bromsljuset att lysa. Han började prata om ombesiktning så jag trodde att det var kört, men det blev inte ens en anmärkning.

Nåja, vore väl bra att få den att lysa lite tidigare. Någon som vet om det går att justera eller smörja upp bromsljuskontakten med lyckat resultat, eller om man bör köpa en ny redan innan man börjar pilla med den för att spara lite tid?
Användarens profilbild
Stefan
Forumadmin
Forumadmin
Inlägg: 5371
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 21:33
Answers: 0
Hoj: XL 700 VA -11
Ort: Enköping

Re: Bromsljuskontakt bak (XL650)

Inlägg av Stefan »

Hej

Pillade själv med min efter att ha försökt justera ner pedalen för stående körning.

Manulen visade ju på en skruv att vrida på, men efter att ha testat denna ett antal gånger, tröttnade jag, och tog helt enkelt ett koben och justerade till den lilla bågen som "drar" fjädern till bromsljuskontakten. Efter ett par försök (det förklarar sig självt) vart det helt perfekt.
Alla har vi våra egna mål med att köra hoj, mitt är att ha kul utefter vägen :)
Bild
Användarens profilbild
daf66sl
Cykel
Cykel
Inlägg: 28
Blev medlem: tor 02 dec 2010, 12:37
Answers: 0
Hoj: TA 650-00
Ort: Lund

Re: Bromsljuskontakt bak (XL650)

Inlägg av daf66sl »

Problemet fixat, funkar i alla fall bra just nu. Jag rekommenderar att motorn är kall när man pillar med kontakten, annars bränner man sig lätt. Så här gjorde jag

1. Lossade fjädern i infästningen mot bromspedalen med hjälp av en tång - svårt att komma åt
2. Tog bort sadeln
3. Tryckte upp bromsljuskontakten ur hålet den sitter i
4. Tog bort fjädern från bromsljuskontakten
5. Letade reda på sladden som kontakten sitter i under sadeln och fiskade upp kontakten
6. Smörjde kontakten med typ 5-56 så bra det gick och motionerade den upp och ner många gånger
7. Monterade tillbaka allt
8. Justerade skruven vid kontakten så att bromsljuset tar som det skall

Kontakten var fortfarande lite trög när jag gjort allt det här, men någon dag senare verkade oljan gjort vad den skulle och nu fungerar det exemplariskt.
Transjamppa
Cykel
Cykel
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 mar 2015, 16:29
Answers: 1
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Göteborg

Re: Bromsljuskontakt bak (XL650)

Inlägg av Transjamppa »

Gammal tråd, men jag har gått till botten med detta problem, eftersom 556 inte är annat än tillfällig hjälp. Oftast slutar bromsljuset att fungera igen efter ett tag och när det gäller elektronik, så är det torrt och rent som gäller. Rostolja och vaselin gör bara att det samlas smuts och fukt och samma problem snart igen.
Den gamle ägaren på min hoj hade t.ex smörjt blinkerskontakten med vaselin. Själva knappen kändes mjuk och till slut slutade blinkersen att fungera helt. Öppnade hela dosan och gjorde rent. Sedan skrapade jag kontaktytorna försiktigt med kniv och fin sandpapper och skruvade allting ihop igen. Fungerar bra och knappen känns som den ska.

Men tillbaka till bromsljuskontakten.
Gör som ovan (jag kom åt utan att lossa sadeln).
Demontera hela kontakten. Lossa försiktigt "armarna" från plastformen. Du ser med en gång varför kontakten till mässingringen har blivit dålig. Gör rent med fint sandpapper och skrapa försiktigt med en vass kniv.
Själva axeln består av plast, stål + en mässingring runt plasten. Gör rent mässingringen med fint sandpapper.
Tryck tillbaka "armarna" till plastformen. Kontrollera att "armarna" som fungerar som kontakt via mässingringen inte är för breda (=ingen kontakt) eller för tajta (=svårt att sätta på plats igen).
Montera först fjädern tillbaka på själva kontakten, blir lättare att släppa ner den när den redan hänger fast på kontakten. Montera kontaktstycket på sin plats.
Stoppa in handen via insidan och dra fjädern fast på öglan till fotpedalen. Använd tång vid behov.
Justera med plastskruven vid behov.
Klart!
Solifer Export -65. Tunturi -68. BSA -52. CBR 1000 -87. ZZR 1100 -92. Superblackbird -97. ZX12-R -02.XL 600 -93. Xl 600 -99. BMW F800ST -10. XL 650V -00.
Transjamppa
Cykel
Cykel
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 20 mar 2015, 16:29
Answers: 1
Hoj: Transalp XL 650V -00
Ort: Göteborg

Re: Bromsljuskontakt bak (XL650)

Inlägg av Transjamppa »

Skye skrev:Istället för att slipa kontakterna så kan man doppa dom i en citron och salt lösning. Blir kontakten som ny
Det där ska jag testa nästa gång *drinking_cheers*
Solifer Export -65. Tunturi -68. BSA -52. CBR 1000 -87. ZZR 1100 -92. Superblackbird -97. ZX12-R -02.XL 600 -93. Xl 600 -99. BMW F800ST -10. XL 650V -00.
Användarens profilbild
Bønne
125cc
125cc
Inlägg: 197
Blev medlem: mån 06 aug 2012, 17:48
Answers: 0
Hoj: XL1000VA 2008
Ort: Svinninge, Danmark

Re: Bromsljuskontakt bak (XL650)

Inlägg av Bønne »

Alternativt kan der monteres en sådan bremselys kontakt (men kun ved hydrauliske bremser), her på Africa Twin:

Bild

Og på Varaderoen:

Bild
Bønne

Plan your ride. Ride your plan.
Skriv svar