Sida 1 av 1

Behöver man byta kamkedja?

Postat: sön 01 apr 2007, 13:12
av matsh
Någon som vet hur det är med kamkedjan på transalp? Ska den bytas vid nån intervall eller? Har nyss haft kamkedjebrott på mercan 200, inget roligt! 20000 pix!
Nybliven Transalpare.

Postat: sön 01 apr 2007, 15:32
av Tramsvalp
Och Transalpen den har två! :wink:
Jag har aldrig hört talas om några intervall eller kamkedjebrott på TA. Tror inte det är nåt att oroa sej över om motorn är servad.
Man kan tydligen se på kedjespännarna om kedjorna behöver bytas, men först när man lyfter ur motorn och tar av ventilkåporna...
jag säger, kolla och ev byt när motorn behöver renoveras. :)

Postat: sön 01 apr 2007, 15:50
av matsh
Skönt att höra :) Något annat som man bör tänka på?
Har nyss köpt en 92:a som gått 4700 mil, otroligt skön att köra, fast jag sitter just nu med fruktansvärd träningsvärk efter 10 mi i helgen.

Postat: sön 01 apr 2007, 20:56
av Tramsvalp
matsh skrev:Något annat som man bör tänka på?
Kedjeslacket sätter jag till 55-60 mm med utdragen fjädring och friläge. Instr.bokens 35-45 är alldeles för lite, blir fiolsträng när det fjädrar ner.
(Kedjan till bakhjulet alltså, inte kamkedjan... ;))

Kolla igenom Deti's http://www.ta-deti.de/ta/index.html

Grattis till hojen och välkommen! :)

Kamkedja.

Postat: tis 10 jul 2007, 09:43
av VDAN
Bytte kamkedjor på min Transalp -92 i vintras, i samband med en större översyn.
Hojen har gått 6000 mil och slitaget var drygt 75%.
Detta kan man se om man lyfter på ventilkåpan och titta på kedjesträckaren, svårt att förklara men titta i "Haynes" sidan 2:23, en del av sträckaren sticker upp och måttet får inte överstiga 6mm.
Sticker metallkilen upp 6 mm eller mer är det dags att byta kedja.

VDAN

Postat: tis 10 jul 2007, 16:25
av GeCe †
matsh skrev:Skönt att höra :) Något annat som man bör tänka på?
Har nyss köpt en 92:a som gått 4700 mil, otroligt skön att köra, fast jag sitter just nu med fruktansvärd träningsvärk efter 10 mi i helgen.
Grattis till att ha köpt en "riktig" MC. Planerar själv för ett inköp av en TA eftersom jag tidigare har haft mycket goda erfarenheter av modellen som funkar till allting.

Angående huvudvärk. Har du testat att använda hörselskydd. Apotekets gula brukar funka bra.

Mvh
GeCe

Postat: fre 13 jul 2007, 12:13
av matsh
Kedjeslacket till 55-60 mm? Släpar den inte då?
Då ligger ju den emot fram till!

Postat: fre 13 jul 2007, 23:39
av Tramsvalp
matsh skrev:Kedjeslacket till 55-60 mm? Släpar den inte då?
Då ligger ju den emot fram till!
Inga problem hittills. Slitgummina håller fortfarande. Och när man sätter sig på hojen sträcks kedjan, och dessutom sjunker framdrevet i förhållande till bakdrevet. Så det ser värre ut med hojen på stödet.

Instruktionsboken varnar för "skador på ramens nedre del" vid slack över 60mm. Jag har inte märkt något sådant.

Postat: lör 14 jul 2007, 08:48
av matsh
Tusentack för svaret! Det var värt mycket, åker nu till Norge på 3 dagar över Idre Geiranger, Trollstigen och Åre. Packar o åker nu :-)
matsh

Postat: tor 24 sep 2009, 17:57
av moestberg
Jag använder den redan befintliga kamkedjetråden...

Ibland när jag kör på låga varv och gasar på lite så rasslar det ganska ordentligt från motorn, tex om jag lägger i tvåan lite tidigt istället för att dra på ettan. Samma sak om jag kör lite långsammare på trean och ger lite gas.

Kan det vara kamkedjan som rasslar? Och är den slut isåfall? Hur märker man om den måste spännas? Hojen har ju bara gått 1000 mil.

Rassel

Postat: fre 25 sep 2009, 15:47
av jerkonetti
Rasslar det även utan belastning eller är det bara när Du kör? Om det bara är när du kör så låter det mer som drivkedjan/drev. Svårt att säga utan att höra "live". Kolla kedjespänningen och smörj kedjan!