Nu måste jag skriva av mig lite här oxå... jag har ju haft både TA -98 och VA -04 och har nu en CT -12!
Kan säga att jag har kört både landsväg ok terräng med alla och visst är det olika cyklar.
Orginaldäckena på CT är inte det bästa i terräng, har själv beställt nya Golden tire GT201 till min!
framfjädringen är väldigt mjukt inställd från början men kan enkelt justeras, vilket inte går på VA,
och jag kan inte säga att VA är bättre terrängmaskin, om man ska gå efter data så är ju VA betydligt sämre terrängmaskin...
Negativt på VA vid terrängkörning...
-Bred sadel
-Breda kåpor som ger dålig sikt
-Hög tyngdpunkt
-inga justeringar på framdämparna
man kan inte bedöma hur bra maskinen är i terrängen bara av utseendet på maskinen!
Sen tycker jag dom har lyckats bra med sadeln på CT, jag fick ont av orginalsadeln på min VA och bytte till komfortsadel, på CT så får jag inte ont och sitter bekvämt, men smaken är som baken!
Sen ska jag ta + och - betyg på CT gämfört med VA
+ V4 motorn är riktigt trevlig, dock är det något bättre känsla i en V-twin vid svår terräng. (Smaksak)
+ Ställbara dämpare även i fram.
+ Kardan (smaksak? jag gillar inte kedjedrift iaf)
+ Tankmätare
+ Soppaförbrukningen
+ lättare att lyfta tanken(vid ex vis filterbyte)
+ bromsarna
+ mindre fartvind på benen
- Vindrutan (vid touring anv.)(finns orginal touringruta att köpa till eller MRA som har flera att välja på till denna modell!
- däcken (vid terrängkörning)
- dåliga stänkskydd (går att fixa)
- original handtagsvärmare kostar ca 3500kr (finns andra att välja på för 699kr som passar rakt av)
- lite stressig motor om man vill hålla jämn låg hastighet, typ 20-30km/tim
- varvräknaren är lite annorlunda och svårare att avläsa (Smaksak?)
Om man gör tvärtom och tar XL1000V ABS -04 för och nackdelar jämt emot CT.
+ V-tvin trevlig motor vid hård terräng (Smaksak)
+ motorn är inte lika stressad vid krypkörning
+ stor tydlig varvräknare
+ orginaldäcken är lite mer lämpade för terräng än på CT.
- Fartresurser
- kurvstabilitet
- Breda kåpor som ger dålig sikt vid terräng
- Hög tyngdpunkt
- inga justeringar på framdämparna
- Tankmätare saknas
- kedjedrift (Smaksak?)
kommer säkert på nåt mer sen
jag har även provkört yamaha Super tenere 1200 -13 och Tiger Explorer -13 och 1200 GS -07!