Re: Ny kategori?
Postat: tor 15 nov 2012, 11:21
Etter å ha kjørt Varadero i flere år (-06 mod) så byttet jeg til Crosstourer i april 2012. Jeg bestilte den vinteren 2011, med avtale om levering i mars/april.
Nå har jeg kjørt ca 10.000 km med CT og jeg er meget fornøyd. Litt skeptisk var jeg når jeg bega meg på vei hjem når jeg hentet den. Den virket mindre enn Varadero, tross den høye vekten. Nå som sesongen er over må jeg bare si at jeg er super fornøyd. En komplett mc som er en fryd å kjøre med. Motormessig er det et lite kunstverk fra Honda. Styrke som gjør det enkelt å komme opp i fart. Det mest geniale med denne nye CT er faktisk kurvekjøring. Ekstremt behagelig, og velballanserat. Tyngdepunktet sitter så lavt at man trenger ikke arbeide ut av en kurve med akselasjon. En mc man like gjerne tar på arbeid en morgen, for så å pakke den opp og reise på langtur. I sommer når Varadero Riders of Norway hadde treff, så kjørte min fru og jeg fra mitt hjemsted til Oppdal, som er ca 560 km. Fulle vesker og enda litt til på toppen så gikk den på under 0,5 liter pr mil. For meg er dette merkelig på en slik motor.
Når det gjelder rengjøring, så er felgene en utfordring med eiker. Litt vanskelig, og man skal ha godt om tid. Ellers så er det enkelt å holde rent. En annen stor minus på CT er sefølgelig pris. Med alt utstyr koster den alt for mye. CT ble levert med Pirelli dekk, og de var jeg heller ikke fornøyd med. De gikk 6000 km, så byttet jeg til Metzler, og alt ble perfekt. Jeg vet heller ikke hvor mange CT det er solgt i Norge men jeg ser stadig flere. CT ble levert med en lav vindskjerm, og dette var etter mitt skjønn en katastrofe. Men sefølgelig hadde Honda også en større variant, som jeg byttet til. Mye mere behagelig, så prøblemet var løst, etter å ha brukt enda litt penger til Honda.
Sommeren 2011 var jeg på utkikk etter ny mc. Jeg prøvde både BMW sin GS 1200 Adv, og Yamaha 1200 ST. Flotte maskiner begge to. Hadde jeg ikke valgt CT, så hadde det uten tvil blitt Yamaha. Men nå som det ble CT, så angrer jeg ikke et eneste sekund. For meg er CT helt perfekt.
Når det gjelder sittestilling, så sliter jeg som andre menn i min alder med ryggproblemer. På Varaderoen var 1-2 timer mer en nok før jeg måtte ta en pause. På CT er ikke dette noe problem lengre for meg. Det kan være at jeg bare sitter litt mer fremover enn jeg gjorde på Varaderoen. ( 185 cm )
Jeg ser stadig at man setter god gruskjøring som et "must" for en slik type mc. Vel, det er vel ingen modell i 1200cc klassen som er spesielt godt egnet for dette. Men jeg skjønne hva mange mener om dette. CT har et TC system som jeg er imponert av. Motoren reagerer på et millisekund, hvis bakhjulet slipper. Hvorfor noen skal slå av systemet skjønner jeg egentlig ikke noe av. Det finnes mange ekstremt bra 125cc og 250cc som det sikkert er fornøylig å "dra" på litt på grus. De erfaringene jeg har med CT og gruskjøring er at man må være veldig forsiktig, for det koster en hel formue å havne på ryggen.
Jeg er ingen mc skribent, men som en konklusjon på mitt kjøp av CT, så er jeg mer enn fornøyd. En perfekt mc for min fru og meg. Hele mc markede flommer over av flotte sykler. Det er bare å finne seg en, til det behovet man har. For å være litt ond i dette innlegget, så kan jeg vel si at BMW GS 1200 Adv, er mitt livs store skuffelse, men nok om det.
Nå står CT vinterlagret her hjemme hos meg, og jeg er stadig en tur å kikker på den og drømmer om sesongen 2013.
Freddy
Nå har jeg kjørt ca 10.000 km med CT og jeg er meget fornøyd. Litt skeptisk var jeg når jeg bega meg på vei hjem når jeg hentet den. Den virket mindre enn Varadero, tross den høye vekten. Nå som sesongen er over må jeg bare si at jeg er super fornøyd. En komplett mc som er en fryd å kjøre med. Motormessig er det et lite kunstverk fra Honda. Styrke som gjør det enkelt å komme opp i fart. Det mest geniale med denne nye CT er faktisk kurvekjøring. Ekstremt behagelig, og velballanserat. Tyngdepunktet sitter så lavt at man trenger ikke arbeide ut av en kurve med akselasjon. En mc man like gjerne tar på arbeid en morgen, for så å pakke den opp og reise på langtur. I sommer når Varadero Riders of Norway hadde treff, så kjørte min fru og jeg fra mitt hjemsted til Oppdal, som er ca 560 km. Fulle vesker og enda litt til på toppen så gikk den på under 0,5 liter pr mil. For meg er dette merkelig på en slik motor.
Når det gjelder rengjøring, så er felgene en utfordring med eiker. Litt vanskelig, og man skal ha godt om tid. Ellers så er det enkelt å holde rent. En annen stor minus på CT er sefølgelig pris. Med alt utstyr koster den alt for mye. CT ble levert med Pirelli dekk, og de var jeg heller ikke fornøyd med. De gikk 6000 km, så byttet jeg til Metzler, og alt ble perfekt. Jeg vet heller ikke hvor mange CT det er solgt i Norge men jeg ser stadig flere. CT ble levert med en lav vindskjerm, og dette var etter mitt skjønn en katastrofe. Men sefølgelig hadde Honda også en større variant, som jeg byttet til. Mye mere behagelig, så prøblemet var løst, etter å ha brukt enda litt penger til Honda.
Sommeren 2011 var jeg på utkikk etter ny mc. Jeg prøvde både BMW sin GS 1200 Adv, og Yamaha 1200 ST. Flotte maskiner begge to. Hadde jeg ikke valgt CT, så hadde det uten tvil blitt Yamaha. Men nå som det ble CT, så angrer jeg ikke et eneste sekund. For meg er CT helt perfekt.
Når det gjelder sittestilling, så sliter jeg som andre menn i min alder med ryggproblemer. På Varaderoen var 1-2 timer mer en nok før jeg måtte ta en pause. På CT er ikke dette noe problem lengre for meg. Det kan være at jeg bare sitter litt mer fremover enn jeg gjorde på Varaderoen. ( 185 cm )
Jeg ser stadig at man setter god gruskjøring som et "must" for en slik type mc. Vel, det er vel ingen modell i 1200cc klassen som er spesielt godt egnet for dette. Men jeg skjønne hva mange mener om dette. CT har et TC system som jeg er imponert av. Motoren reagerer på et millisekund, hvis bakhjulet slipper. Hvorfor noen skal slå av systemet skjønner jeg egentlig ikke noe av. Det finnes mange ekstremt bra 125cc og 250cc som det sikkert er fornøylig å "dra" på litt på grus. De erfaringene jeg har med CT og gruskjøring er at man må være veldig forsiktig, for det koster en hel formue å havne på ryggen.
Jeg er ingen mc skribent, men som en konklusjon på mitt kjøp av CT, så er jeg mer enn fornøyd. En perfekt mc for min fru og meg. Hele mc markede flommer over av flotte sykler. Det er bare å finne seg en, til det behovet man har. For å være litt ond i dette innlegget, så kan jeg vel si at BMW GS 1200 Adv, er mitt livs store skuffelse, men nok om det.
Nå står CT vinterlagret her hjemme hos meg, og jeg er stadig en tur å kikker på den og drømmer om sesongen 2013.
Freddy