Ny kategori?
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Ny kategori?
Hej på er alla
Vet heller ej om vfr800 och vfr1200 crosstourer hör hemma här på detta forum. Xl är ju två cylindrar och vfr har 4. Håller dock med om att stuket på hojen är ju likt våra xl hojar. Men det är väl alldrig fel och vidga vyerna lite då jag tror en del av oss kanske kommer att byta till den i framtiden. Var själv sugen på att byta upp mig till den ända till jag provsatt den på motormässan i Malmö. Hela hojen känns mindre än våra Varaner. plus sadeln var en stor besvikelse. Kändes inte alls bekväm att sitta på. (Smal)
Prata med säljaren och han sa att det är en gelsadel som formar sig efter ändan men den blir ju inte större för det. Gillar starkt sadeln på varaderon och den är mycket bekvämmare. Även hela körställningen känns trängre. Jag är dock 195cm. möjligt att det blir bättre för en kortare förare. Motorn är säkert underbar. Honda V4 har alltid varit go i alla dess former.men som sagt mitt intresse för att byta försvann snabbt då jag värdesätter komforten högt. Skall dock ut och prova den nästa vecka. Det är ju alldrig fel attt prova. men något byte blir det inte för min del.
Mvh Hogge
Vet heller ej om vfr800 och vfr1200 crosstourer hör hemma här på detta forum. Xl är ju två cylindrar och vfr har 4. Håller dock med om att stuket på hojen är ju likt våra xl hojar. Men det är väl alldrig fel och vidga vyerna lite då jag tror en del av oss kanske kommer att byta till den i framtiden. Var själv sugen på att byta upp mig till den ända till jag provsatt den på motormässan i Malmö. Hela hojen känns mindre än våra Varaner. plus sadeln var en stor besvikelse. Kändes inte alls bekväm att sitta på. (Smal)
Prata med säljaren och han sa att det är en gelsadel som formar sig efter ändan men den blir ju inte större för det. Gillar starkt sadeln på varaderon och den är mycket bekvämmare. Även hela körställningen känns trängre. Jag är dock 195cm. möjligt att det blir bättre för en kortare förare. Motorn är säkert underbar. Honda V4 har alltid varit go i alla dess former.men som sagt mitt intresse för att byta försvann snabbt då jag värdesätter komforten högt. Skall dock ut och prova den nästa vecka. Det är ju alldrig fel attt prova. men något byte blir det inte för min del.
Mvh Hogge
- Peter
- 1200cc
- Inlägg: 4083
- Blev medlem: tis 14 dec 2010, 17:45
- Hoj: Varadero XL 1000-01
- Ort: Uddevalla
- Kontakt:
Re: Ny kategori?
Aldrig fel att vidga vyerna.
Trots allt har vi samma intresse med on/off road.
Det är väl bara specifika mekfrågor som vi inte kan hjälpas åt.
Personlig utrustning och resvägar mm är ju bara bra med mer tips.
Släpp in dom bara
Trots allt har vi samma intresse med on/off road.
Det är väl bara specifika mekfrågor som vi inte kan hjälpas åt.
Personlig utrustning och resvägar mm är ju bara bra med mer tips.
Släpp in dom bara
Peter
http://engstrom.bike/
http://engstrom.bike/
Re: Ny kategori?
Vet inte om jag tänker rätt men:
Det är ju lätt att vinka in allt. Desto fler vi är, desto roligare blir det ju. Dock så tycker jag att man ska göra det med eftertanke och givetvis då också genomtänkt.
Det första är ju att, alla som hänger här gillar Honda. Det började ju med ett Transalpforum och Varaderona kom in efter att jag kontaktat Henning. I dom hojarna finns också en logik i att dom hör ihop på nåt sätt, Varaderon är nästa led i Transalpen, liksom Crosstourern är för Varaderon.
Inbillar mig att människorna som köper dessa nämnda hojar är antingen försiktiga generaler som vill äga en trygg motorcykel, försiktiga generaler med äventyrsdrömmar och sen det sista....äventyrarna. Dessa hojar representerar alla dessa segment. Crossrunnern, trots namnet, är istället i mitt tycke i princip en ren streethoj, fräck sådan förståss. Generellt så tycker jag att den passar inte in här som den motorcykelkategori som forumet representerar.....tycker att t o m NT700X:en är mer passande här, fast då är nog kanske människorna bakom dom bara försiktiga generaler med äventyrsdrömmar?
Väx försiktigt heter det ju
Det är ju lätt att vinka in allt. Desto fler vi är, desto roligare blir det ju. Dock så tycker jag att man ska göra det med eftertanke och givetvis då också genomtänkt.
Det första är ju att, alla som hänger här gillar Honda. Det började ju med ett Transalpforum och Varaderona kom in efter att jag kontaktat Henning. I dom hojarna finns också en logik i att dom hör ihop på nåt sätt, Varaderon är nästa led i Transalpen, liksom Crosstourern är för Varaderon.
Inbillar mig att människorna som köper dessa nämnda hojar är antingen försiktiga generaler som vill äga en trygg motorcykel, försiktiga generaler med äventyrsdrömmar och sen det sista....äventyrarna. Dessa hojar representerar alla dessa segment. Crossrunnern, trots namnet, är istället i mitt tycke i princip en ren streethoj, fräck sådan förståss. Generellt så tycker jag att den passar inte in här som den motorcykelkategori som forumet representerar.....tycker att t o m NT700X:en är mer passande här, fast då är nog kanske människorna bakom dom bara försiktiga generaler med äventyrsdrömmar?
Väx försiktigt heter det ju
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: Ny kategori?
Måste nog hålla med om att Crosstourern känns som den naturliga fortsättningen på Varaderon, jag tror att den dag jag kommer att byta hoj är det väl tveksamt om Varaderon fortfarande tillverkas, ryktet om att den kommer att försvinna ur produktion har ju cirkulerat ett tag. För mig skulle det vara en olyckligt om denna förträffliga cykel inte längre producerades. Om jag kommer att fortsätta med en Crosstourer vet jag inte men det lär dröja många år innan jag byter bort min Varadero. Jag tycker dock att den har sin plats i detta forum.
Kör försiktigt.
Kör försiktigt.
/Lapp i exil
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Ny kategori?
Vilken provsatt du? Crossrunner eller Crosstourer? VFR1200F har ju fått ny sadel för i år, troligen gel.hogge skrev:Var själv sugen på att byta upp mig till den ända till jag provsatt den på motormässan i Malmö. Hela hojen känns mindre än våra Varaner. plus sadeln var en stor besvikelse. Kändes inte alls bekväm att sitta på. (Smal)
Prata med säljaren och han sa att det är en gelsadel som formar sig efter ändan men den blir ju inte större för det.
Annars håller jag med Saarela. Crosstourer passar in men inte Crossrunner.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Ny kategori?
Jag provsatt Crosstourer
Re: Ny kategori?
Enligt Honda kommer inte Varadero att försvinna, men uppdateras.
Jag pratade med Honda om detta för ett par veckor sedan och fick följande utlåtande:
Varadero säljer fortsatt bra ute i Europa och att Honda är rädd om sitt varumärke "Varadero".
Yamaha släppte sin 1200 och Honda lär svara upp mot denna och där är inte Crosstourer svaret.
Den som lever får se!
Jag pratade med Honda om detta för ett par veckor sedan och fick följande utlåtande:
Varadero säljer fortsatt bra ute i Europa och att Honda är rädd om sitt varumärke "Varadero".
Yamaha släppte sin 1200 och Honda lär svara upp mot denna och där är inte Crosstourer svaret.
Den som lever får se!
Måste se det stora i det lilla.
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: Ny kategori?
Då kanske man kan se fram emot en Varadero med en V-Twin på c:a 1200 cc, det vore mumma för en fartglad själ
/Lapp i exil
Re: Ny kategori?
Ja, viken dröm.....25 hästar till och en sisådär 30Nm!!
Måste se det stora i det lilla.
Re: Ny kategori?
Det där har jag nog svårt att tro på. Cråssen är här och är nog en ersättare för Varaderon. Det blir väl med Varaderon som med Africa Twinnen, årsmodell 00 till 03 är densamma och kanske det blir likadant med Varaderon, dvs, man fortsätter att sälja den i några år som den är.....och sen går den i graven.Bard skrev:Enligt Honda kommer inte Varadero att försvinna, men uppdateras.
Jag pratade med Honda om detta för ett par veckor sedan och fick följande utlåtande:
Varadero säljer fortsatt bra ute i Europa och att Honda är rädd om sitt varumärke "Varadero".
Yamaha släppte sin 1200 och Honda lär svara upp mot denna och där är inte Crosstourer svaret.
Den som lever får se!
Man kan ju bara tänka sig hur många fina namn förutom Varaderon man släppt. Spontant, nämnda AT, Blackbird, Dominator, osv osv.
Har nån tillgång till att kika på en 2012:a av Varaderon, isåfall kolla vad för bokstav/siffra den tionde tecknet i chassinumret är? Om det finns en 2011 också så vore ju det ännu bättre.
Re: Ny kategori?
Ja, framtiden får utvisa.
Vad jag förstod på Honda (Kungsbacka) så fanns det rykten om att Varaderon skulle uppdateras.
Det finn ju uppenbart en markand för dylika cyklar, se bara på R100GS, Yamma 1200, Triumphs nya 1200,
KTM 990, alla dessa har ju ett betydande mer offroad attribut än Crosstourer.
Jag har inte kört Crosstourer ännu, men den ser inte ut att höra hemma i samma "äventyrs" kategori som ovan nämnda cyklar, men som sagt Crosstourern kanske är Hondas bidrag i denna kategori, den som lever får se.
Vad jag förstod på Honda (Kungsbacka) så fanns det rykten om att Varaderon skulle uppdateras.
Det finn ju uppenbart en markand för dylika cyklar, se bara på R100GS, Yamma 1200, Triumphs nya 1200,
KTM 990, alla dessa har ju ett betydande mer offroad attribut än Crosstourer.
Jag har inte kört Crosstourer ännu, men den ser inte ut att höra hemma i samma "äventyrs" kategori som ovan nämnda cyklar, men som sagt Crosstourern kanske är Hondas bidrag i denna kategori, den som lever får se.
Måste se det stora i det lilla.
- AeroSol
- 250cc
- Inlägg: 300
- Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
- Hoj: Transalp + CBF1000F
- Ort: Rönninge
- Kontakt:
Re: Ny kategori?
Lite intressanta siffror!! Har ni sett att Crosstourern är både kortare, smalare, lägre (ej sitthöjd) och lättare än Varaderon? Inte mkt men ändå...
Längd:
Varadero 2305 mm
Crosst. 2285 mm
Bredd:
Varadero 925 mm
Crosst. 915 mm
Höjd:
Varadero 1465 mm
Crosst. 1335 mm
Vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska:
Varadero 276,7 kg
Crosst. 275 kg
Längd:
Varadero 2305 mm
Crosst. 2285 mm
Bredd:
Varadero 925 mm
Crosst. 915 mm
Höjd:
Varadero 1465 mm
Crosst. 1335 mm
Vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska:
Varadero 276,7 kg
Crosst. 275 kg
Mmmmmmmycket troligtSkye skrev:Tror att varaderon avvecklas, det är ju en konkurrent till de själva.
Lär barnen tidigt
Barmark = Hojsäsong!
Barmark = Hojsäsong!
Re: Ny kategori?
Vore ju grejjor om det händeBard skrev:Ja, framtiden får utvisa.
Vad jag förstod på Honda (Kungsbacka) så fanns det rykten om att Varaderon skulle uppdateras.
Det finn ju uppenbart en markand för dylika cyklar, se bara på R100GS, Yamma 1200, Triumphs nya 1200,
KTM 990, alla dessa har ju ett betydande mer offroad attribut än Crosstourer.
Jag har inte kört Crosstourer ännu, men den ser inte ut att höra hemma i samma "äventyrs" kategori som ovan nämnda cyklar, men som sagt Crosstourern kanske är Hondas bidrag i denna kategori, den som lever får se.
Rykten och spekulationer är ju annars riktigt kul. Egentligen är det väl bara ett fåtal människor som vet vad som är på gång och vad som händer med nya modeller. Gissar att dom är så få att man kan räkna på sin ena hand....och dom bor knappast i Sverige?
- hogge
- 996cc
- Inlägg: 1194
- Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
- Hoj: XL1000+Winge+XT660X
- Ort: Veberöd-Skåne
Re: Ny kategori?
Läste nya Bike där dom testar 6 st sk allroads. Trots Honda Crosstourer är helt ny och borde ligga i topp då dom andra hojarna har funnits i några år så kom Crosstourern sist tillsammans med KTM . Lite märkligt . Motorn fick beröm men resten var ganska intetsägande. Inte någon av testförarna hade den med i sitt slutomdöme. Nej vi får nog hoppas på en ny Varadero istället. Eller vad tror ni ??
Glad Påsk på er alla och kör försiktigt
Hogge
Glad Påsk på er alla och kör försiktigt
Hogge
- bodensaren
- 50cc
- Inlägg: 79
- Blev medlem: mån 01 nov 2010, 19:17
- Hoj: CRF1000 AT DCT 2018
- Ort: Alvesta
Re: Ny kategori?
Det kan jag förstå, jag har inte provkört den än men det jag varit och tittat på den så tilltalar den mig inte något vidare, det finns ingenting som sticker ut på den i mitt tycke, Skulle valet stå mellan 1200 cc äventyrshoj idag så verkar Tiumphen ligga bättre till hos mig än vad Crosstourern gör.........
/Lapp i exil
Re: Ny kategori?
Inressant tråd med en intressant vinkling.
Jag provsatt själv och har testat/provkört Crosstourern hos min lokala hondahandlare, och (jag svär i kyrkan nu) jag vart INTE imponerad, jag har kört Varadero innan men har förvandlats till "Svartfot" då jag bytte till en "gammal" (-08) 1200GS och den hojen är MKT mer komplett än både Varadero och Crosstourer.
Honda gör bra cyklar (för det mesta...) men BMW:n (här håller nog en del iaf med mej) är mkt mera genomtänkt på alla plan. VARFÖR väger en Varadero nästan 40!! kilo mer än en GS... Crosstourern är ännu tyngre och klumpigare.
Cyklar som ska vara i "äventyrsegmentet" ska inte väga 240kg++ då kan man inte ta ut den från asfalten om man inte är bodybuilder
Att Honda har gjort ännu en "klumpig koloss" i detta segement är ett stort steg tillbaka, dom är omköra av GS sedan länge och 1200 Tenere på slutet, det är fullt förståeligt att dessa hojar piskar Honda i tester, det är helt enkelt bättre cyklar i det segmentet.
Minus även för instrumenteringen på Crosstourern, den ser man inte mkt av när solen ligger på och den är otroligt plottrig...
Jag är besviken så jag hoppas Honda tar sig ordentligt i kragen och utvecklar en betydligt lättare "1200 Varadero II" som kan ta upp konkurrensen med Adventure Touring cyklar på allvar, Crosstourern gör det inte...
Jag provsatt själv och har testat/provkört Crosstourern hos min lokala hondahandlare, och (jag svär i kyrkan nu) jag vart INTE imponerad, jag har kört Varadero innan men har förvandlats till "Svartfot" då jag bytte till en "gammal" (-08) 1200GS och den hojen är MKT mer komplett än både Varadero och Crosstourer.
Honda gör bra cyklar (för det mesta...) men BMW:n (här håller nog en del iaf med mej) är mkt mera genomtänkt på alla plan. VARFÖR väger en Varadero nästan 40!! kilo mer än en GS... Crosstourern är ännu tyngre och klumpigare.
Cyklar som ska vara i "äventyrsegmentet" ska inte väga 240kg++ då kan man inte ta ut den från asfalten om man inte är bodybuilder
Att Honda har gjort ännu en "klumpig koloss" i detta segement är ett stort steg tillbaka, dom är omköra av GS sedan länge och 1200 Tenere på slutet, det är fullt förståeligt att dessa hojar piskar Honda i tester, det är helt enkelt bättre cyklar i det segmentet.
Minus även för instrumenteringen på Crosstourern, den ser man inte mkt av när solen ligger på och den är otroligt plottrig...
Jag är besviken så jag hoppas Honda tar sig ordentligt i kragen och utvecklar en betydligt lättare "1200 Varadero II" som kan ta upp konkurrensen med Adventure Touring cyklar på allvar, Crosstourern gör det inte...
BMW 1200GS-08
- rydde
- Developer
- Inlägg: 978
- Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
- Hoj: Varadero 06
- Ort: Luleå
- Kontakt:
Re: Ny kategori?
Snackbaren blev en hit direkt verkar det som
Nog håller jag med att det blir lite av ett tomrum om varaderon försvinner. Och även om Transalpen för den delen. Sedan vet jag dåligt själv vad NC700 och crossrunner/crosstourer egentligen fyller för funktioner. Men en sak har jag tänkt på...
BMW GS* finns ju både i "vanilj" och "adventure" varianter. Triumph har också olika paket baserat på samma hoj om jag minns rätt. Varför har inte Honda det? De skulle kunna styla om transalpen med aluminiumbukplåt och 21" framhjul och lite annat lull-lull och sälj den som "Transalp Adventure" eller liknande. Då får du direkt habegär hos många som tycker den är för glättig och plastig idag. Sedan lite närmare Vstrom i effekt så är vi helt hemma!
Nog håller jag med att det blir lite av ett tomrum om varaderon försvinner. Och även om Transalpen för den delen. Sedan vet jag dåligt själv vad NC700 och crossrunner/crosstourer egentligen fyller för funktioner. Men en sak har jag tänkt på...
BMW GS* finns ju både i "vanilj" och "adventure" varianter. Triumph har också olika paket baserat på samma hoj om jag minns rätt. Varför har inte Honda det? De skulle kunna styla om transalpen med aluminiumbukplåt och 21" framhjul och lite annat lull-lull och sälj den som "Transalp Adventure" eller liknande. Då får du direkt habegär hos många som tycker den är för glättig och plastig idag. Sedan lite närmare Vstrom i effekt så är vi helt hemma!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
XL1000V -06, 300EXC -15
Re: Ny kategori?
Såg en siffra för några år sedan som visade att av alla världens tvåhjuliga motorcyklar så hade Honda 45% av marknaden. Det säger ju en hel del om Honda. Hur den siffran ser ut idag vet jag inte, men spontant känns det ju inte att den förbättrats.
Jag tycker att Honda gör lite rätt på ett sätt med att gå lite tillbaka till det dom är kända för, göra V4 motorer. Jag tycker därmed också att Crosstourern är helrätt ersättare till Varaderon, en tung modern V4. Modern innebär ju också att den förmodligen känns mycket lättare att ratta runt än en gammal Varadero(jo, hojen är ju oavsett årsmodell ändå snart 15 år gammal, still going strong)
Dom tunga offroadarna används ju trots allt till 98%(egen påhittad siffra) för landsväg i form av touring. Att man kräver att den ska ha offroadegenskaper tillhör ju bara segmentet. Triumph tappade greppet när dom slutade med 955i och slängde fram 1050. Nu försöker dom kanske komma tillbaka genom att göra en stor offroad, till utseendet. Där slutar offroadandet. Jag provsatt en och det kändes totalt fel, dvs man satt i den, inte på den....som vilken streethoj som helst. Kika gärna på bilder med en passagerare så syns det vad jag menar.....
Ska det vara en offroadhoj i det tunga segmentet, så tycker jag att BMW och framför allt KTM 990 som är dom enda stora klumpedunsoffroadarna i det segmentet. Hur Yamman är har jag ingen aning om, ser dock ut som en bra konkurrent till dom
Alltså, den tunga sidan hos Honda är bra som den är och jag är mer inne på Ryddes tankar, bygg en Transalp Adv med några kubs och kusar mer....och eftersom vi var tidigare inne på att inte släppa tag om viktiga namn....så får den ju gärna givetvis heta Africa Twinn Adventure.
....tror jag tar en bärs nu. MotoGP träningarna börjar snart med lite nyheter, framför allt 250 4t....spännande
Jag tycker att Honda gör lite rätt på ett sätt med att gå lite tillbaka till det dom är kända för, göra V4 motorer. Jag tycker därmed också att Crosstourern är helrätt ersättare till Varaderon, en tung modern V4. Modern innebär ju också att den förmodligen känns mycket lättare att ratta runt än en gammal Varadero(jo, hojen är ju oavsett årsmodell ändå snart 15 år gammal, still going strong)
Dom tunga offroadarna används ju trots allt till 98%(egen påhittad siffra) för landsväg i form av touring. Att man kräver att den ska ha offroadegenskaper tillhör ju bara segmentet. Triumph tappade greppet när dom slutade med 955i och slängde fram 1050. Nu försöker dom kanske komma tillbaka genom att göra en stor offroad, till utseendet. Där slutar offroadandet. Jag provsatt en och det kändes totalt fel, dvs man satt i den, inte på den....som vilken streethoj som helst. Kika gärna på bilder med en passagerare så syns det vad jag menar.....
Ska det vara en offroadhoj i det tunga segmentet, så tycker jag att BMW och framför allt KTM 990 som är dom enda stora klumpedunsoffroadarna i det segmentet. Hur Yamman är har jag ingen aning om, ser dock ut som en bra konkurrent till dom
Alltså, den tunga sidan hos Honda är bra som den är och jag är mer inne på Ryddes tankar, bygg en Transalp Adv med några kubs och kusar mer....och eftersom vi var tidigare inne på att inte släppa tag om viktiga namn....så får den ju gärna givetvis heta Africa Twinn Adventure.
....tror jag tar en bärs nu. MotoGP träningarna börjar snart med lite nyheter, framför allt 250 4t....spännande
Re: Ny kategori?
Växellådan är ju ingen nyhet direkt. Har ju suttit på traktorer, lastbilar och senare år även på bilar, det heter väl dsg-låda i den världen?
Lådan är egentligen relativt enkel i konstruktionen och ett relativt billigt sätt att bygga en sk "automat", det ser man ju också på prislappen.
Efter floppen med den dyra DN-1(kan ju ha varit utseendet också) så kom då TRX420FA med dubbelkopplingslådan. Dom har tydligen funkat finfint i dom och året efter fick ju VFR1200 den lådan.
Lådan är ju inget för mig, gillar den inte riktigt. Dock så är det en spännande upplevelse när man matar från noll till topfart på VFR:en. Man ger bara rulle, stirrar rakt fram och håller i....
(tack skye )
Lådan är egentligen relativt enkel i konstruktionen och ett relativt billigt sätt att bygga en sk "automat", det ser man ju också på prislappen.
Efter floppen med den dyra DN-1(kan ju ha varit utseendet också) så kom då TRX420FA med dubbelkopplingslådan. Dom har tydligen funkat finfint i dom och året efter fick ju VFR1200 den lådan.
Lådan är ju inget för mig, gillar den inte riktigt. Dock så är det en spännande upplevelse när man matar från noll till topfart på VFR:en. Man ger bara rulle, stirrar rakt fram och håller i....
(tack skye )