TRÄFF

Berätta vad som är på gång. Bjud in eller tipsa kompisarna.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: TRÄFF

Inlägg av Fibern »

Aha, du tänkte i antal. Okej. Jag tycker ändå, trots det större antalet hojar i södra landsdelen, att mest rättvist ändå vore någorlunda i mitten av landet. Eftersom det handlar om varje enskilds förmåga att kunna delta, inte om numerären från de olika landsdelarna. Men det är ju kanske bara jag som resonerar så.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Rydde! Jag tog det inte som kritik :) För mig är det viktigt att alla som kan och vill komma inte ska bli avskräckta på grund av långt avstånd!

För min del är Jönköping bara 3 timmar bort, så det är absolut nära! Jag är väl en av de där Ironbuttarna skulle jag tro som sällan åker kortare än 35 mil... Nånsin! :D så för min del spelar det absolut ingen roll om det ligger på längre avstånd heller! Jag har aldrig (håll i er nu Norrlänningar) varit högre upp än Sollefteå vilket jag tyckte var ASLÅNGT att åka, och då åkte jag ändå från mora så jag förstår om man inte är sugen på 120-130 mil! :)

Men som Fibern säger! Vore det inte rimligt med nån sorts kompromiss om strax ovanför dalgränsen eller så? Torde ju finnas nån sorts bra väg att åka på hoppas jag!

Det borde väl bli hyfsat möjligt för de flesta att åka den biten? Då utgår jag från att FÅ Varaner står stationerade vid treriksröset.

Och rösta nu för bövelen på datum!!
Mattias
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: TRÄFF

Inlägg av rydde »

Fibern skrev:Aha, du tänkte i antal. Okej. Jag tycker ändå, trots det större antalet hojar i södra landsdelen, att mest rättvist ändå vore någorlunda i mitten av landet. Eftersom det handlar om varje enskilds förmåga att kunna delta, inte om numerären från de olika landsdelarna. Men det är ju kanske bara jag som resonerar så.
Ja, precis, jag kanske var lite pessimistisk i min bedömning men det har ju varit svårt att få till träff tidigare så därför tänkte jag att det är bäst att öka oddsen att några kommer ö.h.t...

Men börjar vi snacka mälardalen-ish eller norrut blir ju detta överkomligt med en ledig fredag+helg...

Alltså, Fibern, uppställning på Noliaparkeringen i Pite på en fredagmorgon för gemensam pressning tills häcken brunnit upp eller campingen är nådd :vs:

För mig skulle det vara kul att få ett ansikte på några gubbar och ha iaf ett mål med en resa över helgen. Att samlas och surra lite och titta på hojarna om inte annat. Behöver inte vara några megavägar eller något kanonprogram planerat.

Måste kolla tid innan jag röstar och pejla/lobba med regeringsmakten. Men blir det 3-dagar är det ju klart lättare planera in och få till med jobb/familj.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Ett helt teoretiskt förslag från min sida vore området Ovanåker /färila eller nåt sånt! På kartan ser det ut som kurviga vägar i närområdet + att 45:an ligger i anslutning vilket torde föranleda en förhållandevis tråkig med också snabb ankomstmöjlighet. Dessutom ligger det hyfsat i Mitten!

Ja, om vi har ett program som börjar med "invigning" runt middagstid på fredagen eller så så borde det väl vara värt en liten resa till orten?
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Det är precis sådana kunskaper som Dina som är så viktiga Skye!!!

Det låter som en helt perfekt planering! Jag förmodar att du kört sträckan själv?

Söka semester i December?! Det låter inte klokt!

Jag vet inte nästa månads schema förrän veckan innan månadsbyte! :S Snacka om skillnad! Då förstår jag att det inte är lätt för dig? har du hela tjottabalot planerat alltså? (tjottabalo=semester)
Mattias
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: TRÄFF

Inlägg av Jan-Olov »

Skye skrev: Matar 10 mil i timman. 11 timmar = 110 mil. Där är spannet för vad som får plats för en helg.
Detta tycker jag verkar väldigt mycket 7 till 8 mil i timman verkar troligare om inte tillåten hastighet skall överträdas. Jag för min del klarar inte att köra en hel dag det tillåter inte kroppen, det är tur att vi är olika.
jan-Olov
Användarens profilbild
Muller2
50cc
50cc
Inlägg: 58
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 23:47
Answers: 0
Hoj: XL1000-00, Husaberg
Ort: Sävelycke/Jörlanda

Re: TRÄFF

Inlägg av Muller2 »

Jag slog in rutten i min GPS till funäsdalen.
10 timmar och 8 minuter utan rast eller tankning.

För mig är detta en 2 dagars tripp, det var läänge sen som min kropp satte stopp för såna turer !
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

:frust: Det var väldigt vad det var problematiskt detta...

Jag undrar hur norrmännen gör för att bestämma sig? :P

Det kanske är så att viljan tryter lite? :( Jag tycker vi borde försöka få till en mer positiv syn och kanske inte se så mycket problem överallt?

Som sagt, Den som vill och kan kommer! Världen står och faller inte med detta! Frågan är bara vilket datum (vilket jag tycker verkar viktigare än ort, kan man inte ett datum så spelar det ingen roll vart det hålls) och vilken plats som är mest lämplig för att så många av de som vill sluta upp kan göra det på ett bra sätt!

Nu vill jag se lite konkreta förslag och vilja! Annars kommer nog detta rinna ut i den så kallade Sanden igen.. :?
Mattias
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: TRÄFF

Inlägg av rydde »

Röst lagd 8)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Super! Jag tänkte att vi kanske får lägga upp en omröstning om vart det hela ska hållas också, det är väl nästan lika bra, så Kom med förslag på ställen vi tycker vore bra så läggs det upp imorn!


Hittils har vi :

Jönköping - Mc-camping (Vid vätterns sydspets)

Funäsdalen (Nära norska gränsen i Härjedalen)

Ovanåker / Färila-trakten (Hälsingland)
Mattias
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: TRÄFF

Inlägg av hogge »

Hej på er
Kanske man skulle dela upp det i olika distrikt som typ Bmw-klubben har. 1 södra och 1 norra.Alltid svårt att få till en träff på en helg om man skall köra kanske 200-250mil från en fredag och vara hemma igen på söndag. Man vill ju mer än att köra. Ett exempel för mig skulle det ungefär vara samma sak som att köra till Österike T&R på en helg. Det var jag som föreslog Jönköping för jag tänkte att vi från södern hade ca 30 mil dit och samma gäller ju för Stockholmsområdet.Göteborgarna får det lite närmre.Bmw klubben altenerar endast sina årsmöten mellan söder och norr. För övrigt så kör dom med sina distrikt. Sen hade det ju varit trevligt :lol: om alla kunde träffas men jag tror det är svårt med tanke på längden på vårt land.
Hogge
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Det verkar nästan som om det är den enda tänkbara lösningen Hogge!


Trist men sant.. Ibland önskar man att man var dansk eller nåt, men bara IBLAND! :D
Mattias
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: TRÄFF

Inlägg av V Saarela »

Man kanske inte ska jämföra med norrmännen. Det är en klubb med styrelse och kassa. Den årliga träffen finns även inskriven i verksamhetsberättelsen för varje kommande år.

Desto fler inblandade, desto större soppa....och det bara slutar med att det rinner ut i sanden.
Någon/några spikar plats(dock, platsen går ju att diskutera) och datum. Att det sen inte passar alla är ju ganska logiskt.
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: TRÄFF

Inlägg av Fibern »

Skye skrev:Platsen är viktigare än datumet :shock:


Föreslår Funäsdalen.
80 mil från Luleå, 90 mil från Malmö.
Dagsutflykt på lördagen in i Rörosområdet och vidare mot Sunndalsöra, Norge ca 60 mils vacker rundtur.
Funäsdalen, ett ypperligt alternativ. Mycket vacker plats, har tourat genom där två ggr. Man åker via Åsarna genom Klövsjö och Vemdalen om man kommer norrifrån och väg 84 från Sveg söderifrån. Boka rum på Grönländarens vandrarhem exempelvis. Och Röros har en mycket tjusig "gamla stadsdelen", som var handelsplats för svenskar redan för ett par-tre hundra år sedan. Gillas! *drinking_cheers*
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

tjaa...

Man kanske borde dela upp landet i tre: Syd, Mitt och Norr..

Som sagt så är landet troligen alldeles för stort för att rassla ihop nåt liknande som ett VIM.

Det lättaste kanske är att göra så, så att man får till några träffar alls?

När det gäller upplägget om att bestämma datum och ort samt planering och dylikt är det ett ganska stort ansvar med tanke på att det förhoppningsvis skall vara roligt för alla, och om EN enda ska ha det ansvaret samt vara reseledare så krävs ju en hyfsat stor lokalkännedom dessutom.

Jag vill påpeka att jag själv inte tycker att jag är den mest lämpade för det uppdraget. Iallafall inte utanför Västra Götaland! Anledningen till att jag blivit "drivande" i frågan beror ju bara på att jag vill få till en träff!

Om man ponerar att vi börjar med indelningen så kan jag som sagt föreslå och organisera för en Sydlig träff, då i Dalsland som varit uppe på tapeten.

Jag kör i Dalsland i tjänsten dagligen och Vänersborgs strategiska placering gör att ett rekande av landskapet är högst möjligt. Dalsland är som sagt ett mycket underskattat landskap FULLT av roliga och kurviga vägar, både asfalt och grus, magnifika vyer med både fjäll, kanaler, öppet vatten, slättlandskap och skogsvägar. Det finns goda möjligheter till ackomodation och även närheten till Norge i form av tex. Halden borde vara till dess fördel! Inte minst är ju lanskapet mer eller mindre tomt på bilar (iallafall just nu).

Dessutom är jag ju själv Dalslänning (Högsäter) enligt passet även om jag var två år när vi flyttade till Uddevalla, men lite sitter det nog i! Iallafall i uttalet! :D

För min del spelar det ingen större roll! Det är upp till Er andra att bestämma vad som känns mest värt och möjligt! Jag tycker attdet vore roligt om så många som möjligt kunde komma! Såväl Varaner som Transalper!

En XL-träff helt enkelt!
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: TRÄFF

Inlägg av Fibern »

Pingstrundan är ju ingen XL-specifik träff.
Nej, då föreslår jag Storforsen eller liknande eller någonting för norr- och västerbotten.
Kom igen med förslag norrlänningar (dom äkta, norr o västerb.)
Får vi ihop 10 ekipage tycker jag det vore en framgång. Och över en helg, en eller två nätter.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: TRÄFF

Inlägg av V Saarela »

Precis Fibern, Pingstrundan är för alla. Känns spontant att en XL-träff lockar....noll personer i slutändan.

Signatur
Negativ :) :vs: Tjohoooo

Neeh, varför ska allting göras så stort?!?
Behövs en campingplats, man ringer dit, berättar vad man har på gång(viktigt att säga att man är städat folk, förutsatt att inte Saarela kommer), dealar inte med stugpriserna utan mer med att man har tillgång(och gratis) till grillplats och bastu.

Fredag är kördag dit, supa till lite på kvällen. Körning nästa dag i kringområdet, supa till igen lite, söndag hem.
Körningen behöver ju inte vara värst avancerad, dom flesta får ju sitt lustmäte av körningen från och till träffen.

Nånstans ska man ju börja också. Många är positiva och alla ska dit, men oftast när det gäller så....är det ändå inte många som dyker upp ändå.

Därför, istället för att ha den här diskussionen varje år, där man år efter år ändå skjuter upp det igen....ta tag i saken och gör nåt enkelt istället.
Dom som kommer dit får sen berätta hur kul det var och dom som inte åkte dit får sen sitta där hemma och ångra att man inte åkte dit. Dom kommer då istället nästa år.....och påfyllningen är igång :)

OlleÅ brukar ju anordna sin lilla tur med övernattning varje år. Vad säger du Olle om detta?


Förresten, på mc-campingen såg jag en ensam campare, en harrysprakare med tält :)
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Skye skrev:Därför har jag menat att vi kör en stor träff 2013 så den hinner planeras med ledigheter och annat.

Vem ansvarar för en sådan träff undrar jag då?

Det bör väl änna börja planeras allaredan mer eller mindre?

En nyfiken fråga bara! *thumb_up*
Fibern skrev:Kom igen med förslag norrlänningar (dom äkta, norr o västerb.)
Hahaha! Äkta norrlänningar! :D


Vi får nog helt enkelt göra så som Skye säger! VI får börja smått och gradvis utöka!

Risken är ju att man blir ensam på "sin" träff, men det är väl en risk med spelet! Men jag är ju van så! *thumb_up*

Sen skulle jag gärna vilja framföra att, och jag tror det gäller alla lokalträffar som nu förhoppningsvis blir av, ALLA är hjärtligt välkomna varifrån landet man än kommer!

Så, då är det väl bara att börja ge sig på planeringen då!
Mattias
Användarens profilbild
mattias_wennberg
C XLM#1
C XLM#1
Inlägg: 326
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 19:03
Answers: 0
Hoj: Varadero XL1000 -01
Ort: Lysekil

Re: TRÄFF

Inlägg av mattias_wennberg »

Perkfekt Skye!

2013 bokad! :)

Ps. You've got mail!
Mattias
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: TRÄFF

Inlägg av Fibern »

Är jag bara ledig den helgen och får vara frisk så ska jag nog ställa upp på den träffen. Glöm inte Flatruet Skye. Knappa två mil enkel väg, grus, 975m/öh. Ett tänkbart utflyktsmål.

Bild
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Skriv svar