Sida 1 av 7

Däck

Postat: mån 19 mar 2012, 16:45
av hogge
Hej på er alla
Det börjar bli tid för nya sulor på varanen (Kört ca 800mil på org Bridestone). Körde på Metzeler Tourence på min transalp och jag var nöjd med dessa. Fundera lite på Conti Trailattack. Dom har ju fått bra betyg i tester men det är ju inte säkert att dom lirar bra på en varadero. Någon som har erfarenhet av ett rent asfaltdäck på varanen typ Conti Road attack. Kan vara ett alternativ för mig då jag kör 99,9 % asfalt. Vad rekomoderar ni ?
Mvh Hogge

Re: Däck

Postat: mån 19 mar 2012, 19:34
av Bard
2000 mil!!
måste sluta gas så förbaskat, jag fick bara ut mil ur mitt Tourance bak.
Men då har jag åkt mycket med mina sporthojskamrater, måste gasa för att hänga med. :-)

Re: Däck

Postat: mån 19 mar 2012, 21:53
av hogge
Hej Skye
Kör du på vanliga Tourance eller Tourance EXP. Inga problem med wobbel? Hade Tourance på min tidigare Transalp och det blev Svagt wobbel om man släppte styret med en hand. 2000mil är ju imponerande. Får väl ut ca 800-850mil på mitt orginal bakdäck (Bridgestone) och skulle gissa ca 1000-1100 mil fram. :lol:
Mvh Hogge

Re: Däck

Postat: mån 19 mar 2012, 22:58
av hogge
Tack för ditt svar Skye. Det står mellan Metzeler och Conti. Får se vilket det blir till slut
Mvh Hogge

Re: Däck

Postat: tis 20 mar 2012, 16:31
av Jimmy.s
Ingen som har testat michelins pilot road 3 eller dunlops roadsmart 2 som kan delge sin erfarenhet?

Re: Däck

Postat: tis 20 mar 2012, 22:10
av Jimmy.s
Skye skrev:Kolla in ovan nämnda länk till internationella varadero forumet. Varje däck har fått en egen tråd av "pros and cons" av användarna
He he, jag hade missat att det fanns en tråd under, tack för infon :)

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 06:49
av V Saarela
Lite märkligt Skye, EXP är ju ett mer landsvägsanpassat däck med bättre fäste, både på torr o blöt asfalt. Den kräver då också lite mer värme.
Bättre fäste är också kortare livslängd, dom torde väl hålla lika länge som Anakeena.

För mig finns bara Tourance, bäst däck för pengarna. Lång livslängd(jag kör minst 2500 mil med dom) samt jämfört med föregångarna Enduro4 osv, så har dom bra fäste i blötan även när dom blir lite slitna.

Jag var i fyllan senast jag köpte däck o råka då köpa ett anakee. Dom har ju skrytit om dom väldigt mycket, men jag gillar dom inte. Jag ser att jag får ut bara ca 1800 mil på dom. Dessutom tjuter dom som tusan när man kör i 80/km timmen. Stahson bytte också i Riga till ett Anakee på sin Varadero....hans tjöt också.

Jo, ang livslängd, så kan man väl nästan halvera på Transalpen jämfört med varaderos(två olika däck)

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 08:19
av hogge
Hej Saarela
Har ochså den erfarenheten att Anakee sjunger rejält. Vilket Tourence kör du på ? Är det Exp eller
Exp H som skall vara avsett för våra varaderos. Eller rent av vanliga Tourance? 2500 mil är ju djupt imponerande hållbarhet med tanke på jag fått ut ca 800mil på org Bridgestone.
Ps Alltid lika kul se dina vilda filmer på tuben. Cbr:en är en ball vinterhoj. Dom flesta vinteråkare har väl cyklar som har ett x i början på sin modellbeteckning :lol:
Ha det gott
Mvh Hogge

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 10:17
av ROLLE
Hallo i kriget,idag sol,,,
Däck, klimat, fart,,,osv..Att jämföra är svårt.....

däck håller 2500mil eller 800mil

""Det som påverkar livslängd"",,,,,,,

HuR kördes denna hoj, (ROSSI,-,SVEN 89 år)
motorväg,små vägar,grusvägar,,
Packning,+ passagerare,
Värme på vägbanan,,,+5 eller +35,
Lufttryck i däck..


Mina däck brukar hålla mellan 800-1200,,, kan även köra slut på dom tidigare,,,
en varm sommardag+ packning+ högfart,,, då är däcken klibbiga,,då för svinner mönstret skitfort..

Jag Kör aldrig ner däcken till noll,, billig livförsäkring! ( 2 Bw-däck på http://www.dackonline.se = 2000kr )
Kolla Däckstryck ,,kör,2 hekto mer än rek,,,då funkar hojen som den skall,,(wobbel väghållning)

Åker dessa på min Varadero,,,,(+ andra liknande hojar jag haft)
Bridgestone BW501
Bridgestone BW502

Bör tilläggas att dom passar mig å mitt körsätt,,,80% asfalt,,,ibland gasglad+mest utan packning


Nya däck = kul åkning
lev väl ! ROLLE,,,xl1000,,,,,,,

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 15:44
av jerkonetti
För mig så har meetzler varit nummer 1, fram tills nu. Har Conti Trailattack på och är fruktansvärt nöjd. (Men båda är superdäck!) Jag tyckar att varaderon blev så mycket lättare att slänga runt i kurvorna och att stabiliteten förbättrades både med passagerare o packning och snabb solokörning. Har inte fått nån känsla för livslängden ännu men eftersom det känns klibbigare än tourance, så håller det säkert lite sämre men det är det värt, tycker jag!

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 20:57
av V Saarela
Jimmy.s skrev:Ingen som har testat michelins pilot road 3 eller dunlops roadsmart 2 som kan delge sin erfarenhet?
Utvecklingen på dagens däck är lavinartat. Vanliga landsvägsdäck idag var ju för ca 10 år sedan fästmässigt däck som användes på tävlingsbanorn. Jag har kört både pr3 o roadsmart, dock inte på VA eller TA. Däxken används mycket och är populära hos sporthojsfolket eftersom man har mjukare blandning på sidorna och hårt på mitten(vilket du säkert läst redan). Bra däck om man hänger med på typ SMC:s bankurser. Annars för en vanlig chaufför lite onödigt tycker jag.
hogge skrev:Hej Saarela
Har ochså den erfarenheten att Anakee sjunger rejält. Vilket Tourence kör du på ? Är det Exp eller
Exp H som skall vara avsett för våra varaderos. Eller rent av vanliga Tourance? 2500 mil är ju djupt imponerande hållbarhet med tanke på jag fått ut ca 800mil på org Bridgestone.
Ps Alltid lika kul se dina vilda filmer på tuben. Cbr:en är en ball vinterhoj. Dom flesta vinteråkare har väl cyklar som har ett x i början på sin modellbeteckning :lol:
Ha det gott
Mvh Hogge
Tänk jå. Eftersom du nu gillar CBR-varianten, så har du här en annan lite udda variant också....var för nån vecka sedan o tankpressade en Innova 125 på Autobahn http://www.saarela.se/film/youtube/120224.html

Anakeen ja, först trodde jag att en lager hade gått, men så var det ju inte. Jag är nyfiken om det låter bara på Varaderon, eller......Har du hört nån annan klaga på det?

Tourance jag menar är då vanliga Tourance är det. EXP:na får man definitivt inte ut dom milen på. Bridgestona som sitter på orginal får jag ut ca 1200 mil ur, då har jag som vanligt ca 0,3 mer luft än vad boken säger. Riktiga crapsdäck tycker jag, blir snabbt vobbliga fram efter att man får klackar på dom(vobbliga=när man släpper styret i ca 70/timmen)
Om du kör 800 mil bara....du kör hårt vah? :)
Skye skrev:Det är väl vårt nordiska klimat som är lite boven i dramat. Kalla vägbanor på vår och höst och däcket kommer inte upp i rätt temperatur.
Byggde mina fakta delvis på vad jag läst i norska tråden och jag har kanske för mycket respekt för våta vägbanor och då blir också körstilen därefter. Så inbillning att det är lite sämre fäste är nog största orsaken.

Tack V S, det är bra att det utreds, då kanske jag litar mer på mina däck.

Sen kör jag i bland på hårt packade grusvägar och lite traktor och skogsstigar så det är den eviga frågan. Landsvägs anpassat eller däck med större variation på underlag. Kör ändå asfalt till 98%
Tourance såklart! Ge den en chans, ha även 0,3 mer luft än vad som står i boken. Föregångarna till dagens däck hette Enduro 4 och .....ja, Michelinens namn kommer jag inte ihåg, men när dom blev lite slitna så spann det bara i vått väglag(spann?...jo, det är sant) Tourancen är rena rejsdäcket i jämförelse. Ser ingen anledning till att köpa Tourance EXP....om man nu inte kör SMC:s kurvkurser.


Förresten, sitter just nu på en båt och dricker öl köpt från ett bolag du kansker känner igen? :)
Bild

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 21:30
av Klosterdalens stora fasa
Körde mycket Tourance innan - numera är det Pirelli Scorpion bak o fram - mest mil för pengarna verkar det som och likvärdigt i övrigt

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 21:45
av rydde
Jisses vad många bud det är i detta ämne! Hoppas jag kan köra ett tag till på mina har ju besiktning i april. Måste nog gå ut i garaget och flukta hur djupt mönstret är :)

Re: Däck

Postat: ons 21 mar 2012, 22:07
av V Saarela
rydde skrev:Jisses vad många bud det är i detta ämne! Hoppas jag kan köra ett tag till på mina har ju besiktning i april. Måste nog gå ut i garaget och flukta hur djupt mönstret är :)
Jo så är det, dom flesta blandar ihop Tourance och Tourance EXP....två helt olika däck :)

Re: Däck

Postat: fre 01 jun 2012, 19:00
av mattias_wennberg
Får jag bara stilla fråga hur i hela friden ni kör?

Jag har Anakee 2 både bak och fram, och de ligger på 1300 mil nu... Ser NYA ut?! Har jag fått de bästa exemplaren i världen eller kör ni som sporthojsmotorcyklister allihop? :D

Jag bara undrar hur man kan slita ut ett däck på under 1000 (egentligen 2000) mil?

Re: Däck

Postat: fre 01 jun 2012, 19:47
av hogge
Nu har jag bytt bakdäck. Det orginalmonterade Bridgestone Trail Wing höllt 825 mil. Jag kör ändå lungt. Dom däcken som sitter på orginal brukar alldrig hålla länge är min erfarenhet av nya motorcyklar. Vet ej om det är någon 2 sortering eller nått som dom sätter på på fabriken. Naturligtvis gör dom vad dom kan för att pressa tillverkningskostnaden. Jag kör hellre alldrig däcken helt slut. Brukar byta när det är ca 2mm kvar . Billig livförsäkring att ha bra däck. Nu prova jag ett Metzeler Tourance EXP efter rek av min kompis som kör 1200 Gs. Har själv alltid kört på Metzeler och varit nöjd med dom. :silver:
Mvh Hogge

Re: Däck

Postat: tor 16 aug 2012, 13:17
av rydde
Nytt bak, metzeler tourance har anlänt. Ska notera mätarställning vid montering.

EDIT: Mätarställning 56212 km

Re: Däck

Postat: lör 25 aug 2012, 03:27
av Silkemannen
Har precis monterat på Anakee 2 fram och bak på hojen.
Märker inget av att dom skall "sjunga" eller så. Kanske det fenomenet uppkommer när de slitit ner sig lite?!

Mina gamla Tourance gick drygt 1600 mil innan framdäcket fick sneda klackar och bakdäcket var sönderfransat mitt på... Märkte det när jag kom tillbaka hem i garaget efter en trevlig tur i omgivningarna. Blev lite kall längs ryggraden när jag märkte att det hade tagit gött styggt på gummit på relativt kort körsträcka. Att däcket var i det närmaste slicksmönstrat(!) gjorde ju sitt till också. Då slits det fort kan man säga.
Förra ägaren av hojen körde väldigt lite på lång tid vilket gjort att däcken torkat ut så att säga. Åren sätter spår de också.
Hur som helst så är det en helt ny hoj att köra med nya fräscha däck jämfört med bakelitpuckarna som satt på!

Som parantes kan sägas att jag körde Africa Twin innan Varaderon och på den hojen var det TKC80 som gällde. Klart bästa däcket jag haft på den hojen, trots hög % asfaltkörning.
Stod och vägde lite om det skulle bli TKC80 på Varanen nu också, men föll dit på Anakee2 i stället. Vem vet, nästa gång kanske... :wink:

Re: Däck

Postat: lör 25 aug 2012, 09:10
av rydde
Man hör mkt positivt om Anakeedäcken så fortsätt gärna rapportera här hur det presterar framöver också.

Re: Däck

Postat: lör 25 aug 2012, 22:27
av Bønne
Da jeg har været godt tilfreds med Michelin på mine tidligere cykler, var det naturligt at montere
Anarkee 2 på Varaderoen da de originalmonterede Bridgestone TW :evil: , var slidt ned (14000km).
Det har jeg absolut ikke fortrudt, og jeg er nu på det tredie sæt :D .
De er ikke til at rive af vejen, hverken på tør eller våd vej, og de er meget mere retningsstabile
på grusveje end TW´erne var. Jeg synes nu ikke jeg har lagt mærke til at de "synger", eller også
er det bare mig der er ved at blive døv :lol: . De første to sæt kørte jeg 17000km på hver, og da
var de ikke helt nede.
I øvrigt det første dæk hvor jeg har kørt knopperne helt ude på kanten af, passer med at støvlen
går i asfalten :clap .

Vi har også en rubrik på vores HARK-Forum omkring dæk, her er rigtig mange erfaringer (og meninger :D ):
http://www.honda-allroad.dk/phpBB2/view ... 97e9b26e2d