Sida 3 av 7

Re: Däck

Postat: tor 13 jun 2013, 22:28
av bodensaren
bodensaren skrev:Nu har jag beställt Pilot Road 3 till min Varadero, få se då hur dom fungerar, dom har fått bra kritk så det är bara hoppas att dom står upp till de lovord de fått.

Ska bli kul och se hur cykeln går med rena asfaltdäck, det borde göra skillnad..

Har nu kört ca 100 mil på pilot road 3, måste säga att det är ett grymt däck på asfalt, jag har kört både i regn och solsken, det finns inte antydan till släpp, trots rätt rejäla nedlägg. men den största vinsten är komforten, tyst och mjukt det känns som att köra på bomull. Kör man mestadels på asfalt så rekommenderar jag dessa däck å det skarpaste. Sen återstår det att se hur många mil man kan få ut ur dom.

Re: Däck

Postat: fre 14 jun 2013, 11:57
av Vagabond
Beställde Anakee III, fram+bak, från hojdäck.se igår.
Läggs nog på nästa vecka och första riktiga testresan är en tur till Tyskland v27.
Återkommer med intryck efter semestern.

*pilot

Re: Däck

Postat: fre 14 jun 2013, 14:23
av Jokern
En bra uppföljning på dom däcken hade jag uppskattat.
Jag pendlar i valet om 2:an eller 3:an.
Experter skriver jo att "den vanlige" mc förare kör 98% asfalt och då är 3:ans val perfekt.
Jag själv har 2:an på idag o är jäkligt nöjd men det är den lilla gnutta undran om jag skall slänga på 3:an innan Norge o XL träffen.
3:an sägs jo vara 8% bättre i regn.


//Flemming svarat via IPhone

Re: Däck

Postat: fre 14 jun 2013, 16:16
av Sonka
Jag fick hem mina anakee 3 idag! Nu skall det köras slut på de gamla däcken i helgen för att kränga på de nya nästa vecka!
ImageUploadedByTapatalk1371219469.643884.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Däck

Postat: fre 14 jun 2013, 17:16
av benson
Själv byter jag till Metzeler Tourance NEXT nästa vecka inför Normandie, Ardennerna, Eifel. Återkommer med rapport om däcken. Kör nu Tourance EXP. De höll mönstret i lite drygt 1000 mil.

Re: Sv: Däck

Postat: mån 17 jun 2013, 21:31
av Masterjojo
Och nu hamna även jag i detta träsket. Bytte ju till tourance på valpen och var ju ganska nöjd dom få milen jag körde. Men frågan är ju om man skall köra på samma på varanen eller om man skall tänka om och köra mer landsvägs betonat!

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Re: Däck

Postat: mån 17 jun 2013, 23:16
av Nysse
@Masterjojjo. Satsa på Anakke 2/3. Schysta prylar

Re: Däck

Postat: tis 18 jun 2013, 07:24
av Masterjojo
Ja ibland känner man sig inte så beläst inom vissa ämnen.
Började titta på däck nu och då uppstår ju nästa fråga.
Skall man ha radial eller diagonal?
Har tittat på Anakee, Tourance, Pilot road etc och det finns ju med båda typerna ju :S
Vilse i pannkaka blir man!

Re: Däck

Postat: tis 18 jun 2013, 13:19
av maua
Diagonaldäck slutade man med på 70-talet, så radial är att rekommendera!! Har du hittat ett modernt diagonaldäck till salu?? Eller har dom återuppstått kanske??

Re: Däck

Postat: tis 18 jun 2013, 13:48
av Fibern
Kopierat från hjulhandla.nu

Det finns många olika typer av mc-däck, diagonaldäck och bältdäck.

Diagonaldäck är de vanligaste däcken och består av en struktur med stomme i ett eller flera skikt. Ifall du behöver ha ett eller flera skikt beror på viktklass och bärkraft av ditt däck. Varje skikt består av en väv av textil i en överlappningsvinkel.

Bältdäck med diagonalstomme är ett typ av mc-däck med liknande struktur som diagonaldäck men med ett skikt i diagonalöverlappning. Detta däck har även ett bälte vanligtvis av nylon. Nylonets uppgift är att förhindra deformationer vid körning.

Bältdäck med radialstomme är ett typ av mc-däck där lindningen är radiell gentemot fartriktningen. Detta ger mer stabilitet i kurvor och ger en mer stabil körning vid höga hastigheter. Det är med andra ord en bättre lösning för dig som skall köra snabbt jämfört med diagonaldäck.

Noll vinkel bältdäck är när både fram och bakdäck konstrueras med en radialstomme gjord av stål och kavlar. Noll vinkeln står för att det lindas runt stommen i däckets vinkel av rotation. Däcket får då en differentierad styvhetsfördelning mellan axel och däckets kontaktyta gentemot körbanan

Precis som med en helt ny motorcykel eller bil så bör alla nya däck köras in lugnt och sansat. För däck är detta extra viktigt då det finns betydligt bättre grepp i uppvärmda däck än kalla. Nya däck har också en väldigt jämn och slät yta som kan göra dem extra hala jämfört med inkörda mc-däck, speciellt vid kurvtagning men även inuti däcket för att däcket skall fästa sig ordentligt i fälgen. Som regel bör du alltid se till att köra med uppvärmda mc däck.

Ett profildjup på ett mc däck får inte understiga 1,6 mm. Du kontrollerar detta enkelt med av de märkningarna som finns på dina mc-däck. Vi rekommenderar att du byter dina däck när de understiger 2 mm och ifall du sliter upp dina däck i snabb takt kan man experimentera med olika typer av däck och märken. Tumregeln är att man skall alltid satsar på starkare stomme ifall man avverkar däck i snabbare takt. Hör alltid med den däckexpert där du köpt dina mc-däck, gå mycket efter rekommendationer från andra kunder. Ifall en däckexpert har bra betyg kan denna oftast vara en pålitlig leverantör.

Re: Sv: Däck

Postat: tis 18 jun 2013, 20:28
av Masterjojo
Ja inte blev jag mycket klokare utav det :s
Har hittat tex annake2 och 3 både som radial och diagonal.
Går man in under hojmodellen på däcksidorna så finns båda typerna med så det har inte heller hjälpt.
Bak sitter det nu iaf ett radial. Glömde att kolla att det var det fram med men det antar jag.
Lutar iaf åt att det blir radial men frågan kvarstår ju egentligen. Vad är bäst så att säga.

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Re: Däck

Postat: tis 18 jun 2013, 21:01
av Masterjojo
Och efter ännu mer läsning så har jag kommit fram till radial! Vilket var det jag hade tänkt från början men nu vet jag iaf mer ;)
Nu är det tillbaka till grundproblemet.
Vilken modell!? Tourance eller anakee tror jag det står mellan.

Re: Däck

Postat: tis 18 jun 2013, 22:27
av Nysse
Greppet framför allt.

Re: Däck

Postat: ons 19 jun 2013, 21:27
av Masterjojo
Det blev vanliga Tourance för min del. Hittade en uppsättning till ok pris så nu är det beställt.

Re: Däck

Postat: ons 19 jun 2013, 21:40
av shadowgunnar
Skulle nog vilja påstå att de flesta däck till mc är diagonaldäck.
Det är lätt att se om det är diagonal eller radial.
120/90-17 är ett diagonaldäck
130/80 R17 är ett radialdäck (R före tumstorleken betyder radial)

Re: Däck

Postat: ons 19 jun 2013, 23:46
av Sonka
Idag har jag kört på med anakee 3 däcken på asfalt!

vilken skillnad det var om man jämför dem imot orginal däcken. Varaderon vart hur stabil som helst och jag kunde inte provocera fram nå waving med dem. Det Märks att de är gjord för tyngre hojar.

I morgon blir det hård körning på grus så att man får se vad presterar där.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Däck

Postat: tor 20 jun 2013, 18:27
av Stefan
Inte för att jag vet om de funkar annorlunda på en Varan, men funkar de som på en Transa lär du inte bli missnöjd *thumb_up* Happy miles 2U :rock-on

Re: Däck

Postat: tis 25 jun 2013, 21:49
av Jokern
Är detta dyrt : Anakee3 monterat o klart på Mc = 3200:- ??

Re: Däck

Postat: tis 25 jun 2013, 21:50
av maua
inte om det är för både fram och bak!!

Re: Däck

Postat: tis 25 jun 2013, 21:53
av maua
Mitt Anakee3 framdäck viner riktigt ordentligt i farter runt 90-110 Är et någon mer som märkt av detta? Däcket tystnar när man svänger lite och kommer tillbaka när man är helt upprätt. Det är sjukt irriterande för det tjuter i en extremt irriterande ton.