Äventyret ny medlem från GBG

Berätta om dig och ditt. Trådnamn börjar med forumnick!
Är ett bra sätt att säga hej och att du har anslutit till forumet.
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av rydde »

Visst är det 1kW för lite på 650in för att köra upp med den? Har för mig jag kollade upp det innan när jag hade en sån. Lycka till med kortet!
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

Nu jag inte teoriboken här som jag är nu, men det kan mkt väl vara så.
Lite synd isf men då får jag väll hyra en hoj eller låna polarens om han går med på det :)
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av rydde »

Det är bäst kolla med körskoleläraren. Jag är inte säker på detta, men fick för mig det då jag läste på nätet om de nya reglerna. Jag tog dock kortet 2009 innan de nya reglerna sattes i verket och då på en gammal fin CB750 från 1980 :-)
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Fibern »

Följande utdrag ur Transportstyrelsens "regler om fordon vid körprov"

Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

Har vart ute o tränat lite inför Risktvåan som inte är bokad än.
Har fel höjd på konorna, någon som vet vart man hittar 30cm höga konor?


Eller vad tror ni om att köpa runstav & planker? Ett kryss i botten och en rundstav upp?
Det blir ju inte heller rätt iof för då kan jag inte råka välta konan med foten även om den sitter på fotpinnen,
vilket jag märkte idag när jag kom lite för nära.


Tipps mottages!
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av rydde »

Jag hade lite 1,5L petflaskor och övade med, det fungerade.
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

rydde skrev:Jag hade lite 1,5L petflaskor och övade med, det fungerade.
Ah! 32cm i höjd & det funkar ju, 30 cm läste jag att konorna på risktvåan är.
Då är det bara fråga om vad omkrettsen är på en 30cm trafikkon är, så man inte avviker för mkt.

Men tack för tippset!
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av AeroSol »

På Biltema finns fina trafikkoner http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... kon-39568/

Hur ser lågfarts-manöverbanorna ut nu? När jag tog kortet 2006 så utgick man från ett T
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Jimmy.s »

bekymmret med att luta en hoj i lågfartsbanan är ju hastigheten... måste ju gå i krypfart och då är det rättuppochner så att säga, tight är det men med rätt teknik och planering med blicken långt fram underlättar
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

AeroSol skrev:På Biltema finns fina trafikkoner http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... kon-39568/

Hur ser lågfarts-manöverbanorna ut nu? När jag tog kortet 2006 så utgick man från ett T

Längst ner i denna pdf'n finns konbanorna, det enda jag kan se som skiljer är på lågfartsprov 2.
Där måttet i korridoren har ändrats från 2,75 till 2,5 eller om det är jag som tänker fel.
I övrig är det de samma som i denna PDF iafa.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

Måste bara visa denna killen, då jag är H-D intreserad så finner jag den rätt imponerande.
Men kan han klara av en avancerad konbana med den så bör jag klara av TS konbana :D
[youtube]pJxOsYh12yY[/youtube]



Jag ska ta till mig utav detta med att ha blicken långt fram, jag kör redan med den en bit fram men det låter som om man ska skjuta fram den en bit till.

Igår när vi var ute så körde jag även lite broms prover är ej säker på hastigheten, men jag drog fullt ut på ettan och en bit in på tvåan. Efter en stund hördes ett skrapljud från frambromsarna, men jag hittade ingen skit. Sedan när dom hade fått svalna av så var det borta. Är det normalt att skivorna expanderar såpas under upprepade hårda inbromsningar?
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Jimmy.s »

reagerade oxå på ett sådant skrapljud när jag gjorde samma förfarande när jag övningskörde och tränade, hojen det gällde då var en cb750, tror det är en 94-96, men det var normalt, idag när jag kör hoj så lägger jag aldrig märke till ett sådant ljud längre...

Ja blicken långt fram är ett måste, särskilt vid bromsprovet, tänk på att hjälmen gärna dippar lite så även om du vrider ögonen uppåt och ser långt fram så kan uppkörningsnissen uppleva det som att du sänker blicken, jag bad min morsa filma mig med mobilkameran och kom fram till att titta på grantopparna längre fram gav den bästa lutningen på hjälmen ;) (det blir kuggning om blicken är för låg, jag vet....)

På lågfartsövningen så får man mycket bättre balans om man tittar mer horisentiellt och kör med perefieringsseéndet (stavning?) och så dippar man bara ner med synen och lokaliserar konorna och körvägen lite snabbt emellanåt för att se om det behövs korrigeras, efter några timmars övning så kommer det kännas bra *thumb_up*
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av rydde »

En annan bra sak att tänka på att vara mjuk i höften. Detta fick jag bittert erfara en solig sommardag 2009. :roll: Kan låta lite som en skum grej men om man fattar denna detalj så hjälper det till mycket i både hög och lågfart. Man kan liksom förskjuta vikten lite extra på detta sättet och kontrollera hojen på ett fantastiskt sätt jämfört med om man sitter stel. Men detta kommer du säkerligen få höra tjatas om ifall du tar körlektioner *thumb_up*
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av AeroSol »

Äventyret skrev:Längst ner i denna pdf'n finns konbanorna, det enda jag kan se som skiljer är på lågfartsprov 2.
Där måttet i korridoren har ändrats från 2,75 till 2,5 eller om det är jag som tänker fel.
I övrig är det de samma som i denna PDF iafa.
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr253.pdf
Här kommer samma pdf fast färskare (den senaste): http://www.transportstyrelsen.se/Global ... arprov.pdf
Skisserna på manöverbanorna är identiska, så det är fortfarande 2,75m som gäller.

Jag håller med övriga om hur man ska ha blicken. Jobba även med gasrullen, pulsera med gasen och kopplingen, ge en liten gas-fjutt om du märker att cykeln håller på att välta. Flytta arslet :mrgreen: på sadeln till motsatt sida när du svänger. Det går att luta cykeln mer än vad man tror då.

Tur att vi slipper "garagevändningen" som var lågfartsdelens föregångare. Läs http://www.minuskel.com/mc/mcova1.htm 3:e stycket
Har nån tagit kort med de gamla reglerna (fram till 2004)?
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Jimmy.s
700cc
700cc
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 28 jun 2011, 20:10
Answers: 0
Hoj: Hojlös
Ort: Huskvarna

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Jimmy.s »

Skye skrev:
Jimmy.s skrev:bekymmret med att luta en hoj i lågfartsbanan är ju hastigheten... måste ju gå i krypfart och då är det rättuppochner så att säga, tight är det men med rätt teknik och planering med blicken långt fram underlättar
Här gäller det som Aerosol menar att det går att luta och utnyttja gasrullen.
Precis som trialkörning är det balans kontra rörelse framåt.
Då är jag med *thumb_up*
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

Konbaneköringen går bra, jag har tidigare lekt & trixat mycket med tvåhjulingar.
Det är främst vikten som är det ovana, men det känns bättre för var gång.

Tror jag ska boka en Risktvåa i slutet av Maj & så får vi hålla tummarna för att värdret är bra så man kan träna mycket.
Jag har även stegrat Transan ett par gånger nu (Utan pappa på sadeln då..) Men det krävs ett gupp för att lyffta henne,
så det är ju tur att det inte ingår i Risk Tvåan :D
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
AeroSol
250cc
250cc
Inlägg: 300
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 12:49
Answers: 0
Hoj: Transalp + CBF1000F
Ort: Rönninge
Kontakt:

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av AeroSol »

Det ska gå utan gupp. Man ska upp i 7500rpm (max effekt) snabbt PANG! Jag har försökt så smått men inte lyckats. Man är väl feg kanske, jag har redan kraschat med en hoj...

En Affe men ändå...
[youtube]FiekIG9OP1Q[/youtube]

Det går utan att växla ner (han lägger vänsterbenet på sadeln)
[youtube]vI6ZqU1ZSG4[/youtube]
Lär barnen tidigt ;)
Barmark = Hojsäsong!
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

AeroSol skrev:Det ska gå utan gupp. Man ska upp i 7500rpm (max effekt) snabbt PANG!
Ja då borde det verkligen funka, jag tänkte mest utan att använda koppling :D
Imorgon ska jag få ett mail av en trafikskola här i närheten med måtten på trafikkonorna för Risk2'an.
Sedan ska jag jämföra med biltemas och se om det stämmer någorlunda.

Jag ska ta och köpa mig ett tankskydd också, funderar på Hondas original, tycker dock att det är överpris på det, men men..
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

Idag la min hastighetsmätare av, det ser ut som att vajern har blivit klämd av ett skivbroms lås.
Men det är jag oskyldig till, så det måste har varit den tidigare ägaren, lustigt att den gav upp nu bara.
Andreas
Don't be a Russian!
Användarens profilbild
Äventyret
250cc
250cc
Inlägg: 482
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 21:44
Answers: 0
Hoj: Transalp 650 -01
Ort: Göteborg

Re: Äventyret ny medlem från GBG

Inlägg av Äventyret »

Idag har jag stått ute i den goa solen och skruvat loss hastighetsmätare vajern, det gick ju som smort & jag hittade brottet.
Har även passat på att polera instrumentpanelen med Turtle Vax Black Chrome så nu är den riktigt svart o fin.

Bild
Bild
Bild


Beställde en ny idag till priset av 239kr! Trodde dom skulle ta mycket mer betalt bara för att dom kan.
Andreas
Don't be a Russian!
Skriv svar