Som tidigare Transalpägare (650) hade jag glömt hur härlig Transalpen är. Fick nu tillfälle att köpa en 600 till ett vettigt pris och slog till direkt. Det är en 1999 jubileumsmodell. Måste säga att jag njuter av att köra den, speciellt på grusväg.
En liten fråga bara. Jag upplever att den blir mycket trött när man kommer över 90 km/h. Även om jag växlar ner till 3-ans växel går det mycket segt med omkörningar. Upplever den som "soppahungrig". I övrigt går motorn mycket bra. Jag har ju en AT också och den upplever jag som rena raketen i en jämförelse.
Några tips....
Rengöra förgasarna.
Ombestyckning av förgasarna ??
Jag hade glömt......
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Jag hade glömt......
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
-
- 125cc
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Re: Jag hade glömt......
Chockepluggarna kanske fastnat lite eller mycket - hur mycket drar den?
Fjädrarna i dessa chockekolvar kan ha rostat sönder plus skit i dessa "cylindrar" som gör att den alltid är lite väl fet
Jag hade en -87 fulleffekts och den gick som en AT speciellt när jag pillat me luftburken och bestyckning.
Polarens -97 hade lite klenare register - ja dom gick lika bra men han fick köra på varvena och jag på vridet.
Vi vara ganska förvånade över vridskillnaden
Fjädrarna i dessa chockekolvar kan ha rostat sönder plus skit i dessa "cylindrar" som gör att den alltid är lite väl fet
Jag hade en -87 fulleffekts och den gick som en AT speciellt när jag pillat me luftburken och bestyckning.
Polarens -97 hade lite klenare register - ja dom gick lika bra men han fick köra på varvena och jag på vridet.
Vi vara ganska förvånade över vridskillnaden
Re: Jag hade glömt......
Kan vara lite knepigt att direkt sätta tummen på felet.
Om den drar mycket soppa vid vanlig körning dvs över 0,5-0,55 l/mil så kan det bero på att choken hänger sig. Du skall ju känna ett litet motstånd i chokereglaget varje gång då du spänner det. I annat fall kan det bero på kärvande vajrar eller fjädrar eller kolvarna i förgasaren. Annat fel kan ju vara att luftfiltret är igensatt. Är det gammalt och ändå skall bytas så kan du ju prova att blåsa rent det med tryckluft mycket försiktigt. Finns även ett annat fenomen och det är om ljuddämparen är sönder inuti och bitar av innehållet täpper till utblåset. Detta kan ju lätt kollas om man helt enkelt tar bort dämparen. ( hoppas du inte har lättväckta grannar när du startar ).
Tydligen får motorn soppa , men du bör i alla fall hälla i en flaska förgasarrengörning i tanken.
Om den drar mycket soppa vid vanlig körning dvs över 0,5-0,55 l/mil så kan det bero på att choken hänger sig. Du skall ju känna ett litet motstånd i chokereglaget varje gång då du spänner det. I annat fall kan det bero på kärvande vajrar eller fjädrar eller kolvarna i förgasaren. Annat fel kan ju vara att luftfiltret är igensatt. Är det gammalt och ändå skall bytas så kan du ju prova att blåsa rent det med tryckluft mycket försiktigt. Finns även ett annat fenomen och det är om ljuddämparen är sönder inuti och bitar av innehållet täpper till utblåset. Detta kan ju lätt kollas om man helt enkelt tar bort dämparen. ( hoppas du inte har lättväckta grannar när du startar ).
Tydligen får motorn soppa , men du bör i alla fall hälla i en flaska förgasarrengörning i tanken.
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Re: Jag hade glömt......
Tack för många bra tips. Den drar inte mer än normalt och såvitt jag kan förstå så funkar choken som den ska. Förgasarrengöring
var ett bra tips.
För tillfället står den "magasinerad" för vintern. Blir väl aktuellt att ta tag i framåt vårkanten. Återkommer med rapport..
var ett bra tips.
För tillfället står den "magasinerad" för vintern. Blir väl aktuellt att ta tag i framåt vårkanten. Återkommer med rapport..
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Re: Jag hade glömt......
Nu har jag gjort min vårservice på Transalpen. Jag har rengjort förgasarna, synkat förgasare, ställt in ventiler, bytt kylarvätska och monterat nya tändstift. Blev klar igår eftermiddag. Mycket spänd på om det skulle göra mycket skillnad....
Det blev som en ny motorcykel. En helt annan gasrespons. Nu går den som min AT. Det är svårt att veta vad som gjorde den stora skillnaden eftersom jag gjorde allt
samtidigt. Gissningsvis var det förgasarna som på något sätt var igensatta.
Ser fram emot en lång och skön MC-säsong.
Det blev som en ny motorcykel. En helt annan gasrespons. Nu går den som min AT. Det är svårt att veta vad som gjorde den stora skillnaden eftersom jag gjorde allt
samtidigt. Gissningsvis var det förgasarna som på något sätt var igensatta.
Ser fram emot en lång och skön MC-säsong.
Kjell-Åke Boberg
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
AT -03
Transalp 1999
BMW R1200GSA
Re: Jag hade glömt......
Ett tips till er alla som ställer ner hojen en längre tid, är att köpa en flaska förgasarrengöring i sista tanken, kör den nästan tom, ställ bensinkranen på off och öppna dräneringsskruvarna i förgasarna och töm dem.
Då är förgasarna rena och utan belägg inuti varför hojen bör gå som när du ställde ner den.
Då är förgasarna rena och utan belägg inuti varför hojen bör gå som när du ställde ner den.
Om vägen är för dålig, byt hoj.