Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Trådar om sånt du hänger på hojen. Väskor, dämpare och motorbågar
Använd sökfunktionen om vindrutor
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
farsan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:49
Answers: 0
Ort: Hässleholm. /XL 1000VA Varadero 2010

Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av farsan »

Hej Mc. Vänner!
Jag har bytt ut min ”Transa” mot en 2010 års XL 1000VA,Varadero och fick ett Honda original centralstöd på den, som jag tycker är ett bra tillbehör. Men jag saknar ett bra lyfthandtag när jag skall dra upp den på stödet. Jag har läst någonstans att det lär finnas ett original handtag för ändamålet? Jag har sökt på nätet men kan inte hitta något.
Är det någon på forumet som kan något om lyfthandtag på Varaderon???? Så är jag tacksam för information!Mvh. Farsan.
farsan
XL1000VA Varadero,2010.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av Jan-Olov »

jan-Olov
Användarens profilbild
hogge
996cc
996cc
Inlägg: 1194
Blev medlem: mån 19 maj 2008, 23:29
Answers: 0
Hoj: XL1000+Winge+XT660X
Ort: Veberöd-Skåne

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av hogge »

Hej farsan
Jag brukar trycka till med höger foten på "pinnen" som man fäller ned stödet med. Balanserar först upp hojen på stödet innan jag trycker lite lätt sen glider den upp enkelt. Tycker jag iallafall jag.Hade en Transalp 600 1999 och den var en landskamp och få upp på centralstödet trots honda orginal stöd.
Mvh
Hogge
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av Jan-Olov »

Jag tycker att hojen är skitsvår att få upp på stödet även om den står på båda tassarna. Har jag för mjuka skor finns inte en chans att lyckas endast om det är grövre så att vikten fördelas på hela foten.
jan-Olov
dasf
50cc
50cc
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 13 jan 2010, 21:57
Answers: 0

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av dasf »

Man kan få hjälp av Varaderons egen fjädring om man gör lyftet i två moment.
Håll varan så att centralstödets två ben står jämt mot marken. Höger hand håller i passagerarhandtaget och vänster i styret. Foten på centralstödets pedal. Tryck på pedalen så mycket du orkar så att varan släpper marken med bakhjulet men inte går över till parkeringsläge. Släpp snabbt efter på pedalen men håll foten kvar. När nu varan går ner mot marken igen så går fjädringen ihop lite grann. Precis när varan vänder fjädringen i nedersta läget så trycker man med alla sina kilon på pedalen och då går varan lätt up hela vägen eftersom fjädringen hjälper till. Man får testa några gånger för att hitta timingen men det brukar ge sig snabbt. Min gissning är andra trycket bara kräver ca 60% av det tryck som krävs om man skall göra lyftet i ett moment.
farsan
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:49
Answers: 0
Ort: Hässleholm. /XL 1000VA Varadero 2010

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av farsan »

Hej alla Mc.vänner!
Tack alla för tips, råd och Tv.filmer!Jag har gott om kilon att ställa på hävarmen till centralstödet när jag vill parkera hojen så nog går det. Jag får träna mer i garaget över vintern! Men nog känns det lite vingligt att få upp den, så som extra säkerhet vore ett handtag att styra med att föredra. Jag har kikat på SW-MOTECH handtag (Tack jan-Olov !) Men på det föreslagna monteringsstället sitter ratten för justering av fjädringen på min hoj, så det verkar rätt trångt att få till det där. Är det någon på forumet som har lyckats med det?
Mvh. farsan.
farsan
XL1000VA Varadero,2010.
Användarens profilbild
Jan-Olov
500cc
500cc
Inlägg: 680
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 23:19
Answers: 1
Hoj: Varadero 05
Ort: Ljungby/Ryssby
Kontakt:

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av Jan-Olov »

Jag har tänkt att göra om centralstödet nu i vinter i samband med att jag skall sänka hojen. Eftersom stödet är för högt efter ombyggnad så så skall jag korta så att jag inte behöver lyfta lika mycket, det räcker med att stödet gör bakhjulet frilöpande vid smörjnig ock pumpning mer fodras inte.
jan-Olov
Mats Liifv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 21:22
Answers: 0

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av Mats Liifv »

Handlar, som jag ser det, nästan enbart om teknik. Får utan problem upp min 400 kilo tunga BMW LT, med "Foppatofflor" på fötterna. Tror att nästan vem som helst, med rätt teknik, kan få upp vilken hoj som helst på centralstödet. Ytterst lite kraft som behövs. Bara att be någon som kan tekniken att visa hur det går till och sedan träna. Har visat många genom åren, som stått och med muskelkraft försökt få upp sina hojar, hur lätt det i själva verket är.
V Saarela
Lurifax
Lurifax
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 21:15
Answers: 0
Hoj: Honda
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av V Saarela »

Sedu, Mats hittat hit också.....welcome :)
Mats Liifv
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 21:22
Answers: 0

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av Mats Liifv »

Jodå, som nöjd Varaderoägare måste jag så klart vara med även här. Alltid trevligt att ha kontakt med likasinnade!
PappaBerra
Trehjuling
Trehjuling
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 13 mar 2008, 09:13
Answers: 0
Ort: Varadero -05 HEDEMORA

Re: Lyfthandtag XL1000 Varadero???

Inlägg av PappaBerra »

Att få upp hojen på centralstödet kräver viss teknik om man inte ska jobba sig fördärvad. Det kan åxo vara lätt gjort att halka av stödet om man har blöta skor ( det har hänt mig några gånger) och då är det nära till hands att man tappar balansen på guldklimpen.
Dock vill jag påstå att sonens -99 a är tyngre att väga upp på stödet jämfört med min egen ägandes -05 a. Gissar på att hävarmsfunktionen ser lite annorlunda ut.
Skriv svar