Laga spricka

Här snackar vi saker vi lagat, fixat och tips eller trix.
Kategoriregler
I denna ämneskategori håller vi oss strikt till ämnet. Vi förbehåller oss rätten att radera eller flytta ovidkommande inlägg.
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Laga spricka

Inlägg av mel »

Hej!
Jag är ny här och vill fråga er som har haft transalp ett tag. Min 600 har en liten spricka i sidokåpan. Hur fungerar det att laga den här typen av plast med epoxi? Jag har tillgång till kevlar att armera med. Jag har redan fått tips om att "löda igen" sprickan men det verkar inte helt lätt..
Mel
Fibern
1200cc
1200cc
Inlägg: 6173
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 21:11
Answers: 0
Hoj: Skeppshult 7 vxl -02
Ort: Storkågeträsk

Re: Laga spricka

Inlägg av Fibern »

Tjena Mel. Min TA hade en kort spricka (ca 2cm) på vänster sida, direkt under "gäl-hålet" på vänster sida, vilken mekaniker Tommy lagade när jag hade in cykeln för ventiljustering o dyl. Jag tror han använt enbart epoxy. Det syns var sprickan varit, men lagningen håller ännu efter två år. Jag tror inte du behöver armera med kevlar eller glasfiber om sprickan är kort, men kanske om den är av längre snitt. Även beroende på var sprickan sitter. Nära ett fäste till exempel kan nog påfrestningar vara större.
Anders//
Det svåra är inte att köra fort. Det svåra är att väja vid behov.
CREA DIEM
Användarens profilbild
rydde
Developer
Developer
Inlägg: 978
Blev medlem: mån 14 sep 2009, 13:19
Answers: 0
Hoj: Varadero 06
Ort: Luleå
Kontakt:

Laga spricka

Inlägg av rydde »

Terocal. Kan köpas på laitis. Det är ett 2-komp lim som klarar ABS-plast utan att använda primer. Klarar även ännu fetare plaster men kan då behöva primer. Sidokåpan på 650 är ABS. Antagligen även 600. Det står inpräntat från gjutformen vad det är. Terokal är smidigt att arbeta med men ändå så tjockflytande att det kan appliceras vertikalt utan att det rinner. Jag använde detta på min 650s sidokåpa på insidan och det fungerade kanon. Jag arberade även med lite sån alunät. Good luck!


Sent using Tapatalk
Come to terms with your ass, for it bears you
XL1000V -06, 300EXC -15
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Laga spricka

Inlägg av mel »

Tack för tipsen! Jag tror att min spricka sitter på samma ställe som din, Fibern. Jag ska fixa det någon slasksnöig dag i vinter...
Mel
Användarens profilbild
Tramsvalp
700cc
700cc
Inlägg: 919
Blev medlem: tis 02 maj 2006, 12:08
Answers: 0
Hoj: Blå TA 650 -02
Ort: Söderköping

Re: Laga spricka

Inlägg av Tramsvalp »

Jag använder polyuretangummi-fogmassa och tunn aluminiumplåt.

Om det behövs fixerar jag först sprickan med lite superlim så den inte rör sig medan gummit härdar.
Sen smetar jag på bra med gummi och trycker försiktigt dit plåtbiten.

Det var de grejerna jag råkade ha hemma första gången, och det funkade så jag fortsatte med den metoden. Enkelt, kräver ingen precision.
Tramsvalp - De Tusen Konsternas Klåpare
Transalp 650 -02, 1 ägare, 8888 mil
Suzuki DR650SE -97
http://bloggis.se/Tramsvalp
Användarens profilbild
mel
700cc
700cc
Inlägg: 836
Blev medlem: tor 17 nov 2011, 05:17
Answers: 0
Hoj: Transalp 1996
Ort: Örebro

Re: Laga spricka

Inlägg av mel »

Tramsvalp skrev:Jag använder polyuretangummi-fogmassa och tunn aluminiumplåt.

Om det behövs fixerar jag först sprickan med lite superlim så den inte rör sig medan gummit härdar.
Sen smetar jag på bra med gummi och trycker försiktigt dit plåtbiten.

Det var de grejerna jag råkade ha hemma första gången, och det funkade så jag fortsatte med den metoden. Enkelt, kräver ingen precision.
Blev lite inspirerad av dig så jag testade PU-lim. Fungerade bra tillsammans med lite glasfiberväv. Fult som stryk på insidan förstås men det syns inte när man åker...
Jag hittade ett par gamla lagningar som var gjorda med epoxi. De var lätta att pillra bort. PU verkar bita fast mycket bättre!
Olle Å
250cc
250cc
Inlägg: 324
Blev medlem: sön 10 maj 2009, 20:53
Answers: 0

Re: Laga spricka

Inlägg av Olle Å »

Ett liknande sätt att fixa en spricka är ju att slipa rent området , lägga på Plastic Padding och sedan trycka dit en tillklippt tunn plåtbit över det hela, som bör vara lite slipad på ytan. Detta ger en otroligt stark lagning.
Man kan faktiskt bygga upp helkvaddade kåpor på detta vis. Lackar man sedan om vid större skador, så blir resultatet väldigt bra :D :D
Om vägen är för dålig, byt hoj.
Klosterdalens stora fasa
125cc
125cc
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 05 maj 2006, 13:24
Answers: 0

Re: Laga spricka

Inlägg av Klosterdalens stora fasa »

Oavsett om du löder ihop eller limmar så borra ett hål i ändan på sprickan så den inte kan fortsätta föröka sig.

Löda ihop är överlägset rätt gjort
Skriv svar